Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
verejny_datovy_fond [2019/05/29 11:33] – michal.rada | nap:verejny_datovy_fond [2021/05/31 15:32] – ↷ Odkaz upraven z důvodu přesunutí Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | {{objekt| | + | ======Veřejný datový fond====== |
- | Druh=Tématická oblast/ | + | |
- | Název=Veřejný datový fond| | + | |
- | Popis=Veřejný datový fond.| | + | |
- | Platípro=všechny OVM a OVS| | + | |
- | Spravuje=Tomáš Šedivec| | + | |
- | Gestor=Ministerstvo vnitra, Odbor hlavního architekta| | + | |
- | Platíkedni=30. září 2019}} | + | |
+ | ===== Popis Veřejného datového fondu ===== | ||
+ | Veřejný datový fond (také jako " | ||
- | Veřejným datovým fondem (dále také jako VDF) se rozumí celek datového fondu ČR, obsahující údaje zveřejňované orgány veřejné správy jako veřejné rejstříky | + | VDF zastřešuje a reprezentuje skutečné fyzické datové zdroje otevřených dat roztroušené |
+ | Význam a role VDF se projevuje ve dvou oblastech VS. | ||
- | === Veřejné rejstříky (VDF-VR) === | + | První se týká interního režimu VS, kde je hlavním prostředkem sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávními subjekty navzájem a také rozšiřuje vzájemné sdílení informací o ty údaje, které v PPDF vůbec nejsou. Význam |
- | Veřejnými rejstříky právnických a fyzických osob podle zákona č. 304/2013 Sb., Zákon o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob (dále jen „veřejný rejstřík“), | ||
- | * spolkový rejstřík, | + | //“Veřejný datový fond tvořený publikovanými veřejnými údaji veřejné správy je základní metodou pro sdílení veřejných informací mezi veřejnoprávními subjekty navzájem i pro sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávní |
- | * nadační rejstřík, | + | |
- | * rejstřík ústavů, | + | |
- | * rejstřík společenství vlastníků jednotek, | + | |
- | * obchodní rejstřík a | + | |
- | * rejstřík obecně prospěšných společností. | + | |
- | Do veřejného rejstříku se zapisují zákonem stanovené údaje o právnických | + | Druhou důležitou oblastí, |
- | Ministerstvo financí uveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup informace o osobách zapsaných v České republice a údaje o tom, ve kterém veřejném rejstříku jsou tyto osoby zapsány. Ministerstvo financí umožňuje získat o údajích vedených ve veřejných rejstřících elektronický opis. | ||
- | Údaje z Obchodního rejstříku společně s údaji z Registru živnostenského podnikání (RŽP) a Registru ekonomických subjektů (RES), Registru plátců spotřební daně (SD) a dalších zdrojů publikuje Ministerstvo financí prostřednictvím Administrativního registru ekonomických subjektů (ARES). ARES je IS, který zpřístupňuje veřejné údaje o ekonomických subjektech z informačních systémů (zdrojů) veřejné správy. Obsahuje údaje ze základních (majoritních) zdrojů, které jsou formou odkazů doplněny údaji z dalších zdrojů. Při zpracování se používají též kontrolní | + | ==== Datové |
- | Veřejné rejstříky a vzdálený přístup k jejich údajům prostřednictvím ARES předcházely Základním registrům a musí být s nimi sladěny a integrálně nově zařazeny do celkové koncepce eGovernmentu. Koncepce rozvoje veřejných rejstříků a jejich IS musí tedy naplňovat přinejmenším následující požadavky: | ||
- | - Všechny rejstříky musí obsahovat ztotožněné údaje FO a PO, pokud je bylo proti čemu ztotožnit (u rezidentů). | + | Datový zdroj je způsob přístupu |
- | - Všechny rejstříky vedle toho, že jsou publikovány na internetu, musí být dostupné jako otevřená data. A to přímo, nebo prostřednictvím OD k ARES. | + | {{ nap-dokument: |
- | - Všechny rejstříky musí být pro potřeby agend OVS dostupné | + | |
- | - ARES, jako klíčový veřejný rejstřík s velkým hospodářským dopadem, musí být být průběžně rozvíjen a inovován tak, aby odpovídal aktuálním potřebám občanské i podnikové veřejnosti ČR. | + | |
+ | PPDF - propojený datový fond je popsán [[nap: | ||
- | === Otevřená data (VDF-OD) === | + | OD - otevřená data - je tvořen všemi publikovanými daty VS ve formátu otevřených dat, která musí splňovat požadavky na otevřená data odpovídající definici uvedené v [[https:// |
- | Otevřenými daty se v rámci | + | Pro data ve formátu otevřených dat platí, že jsou: |
+ | * Volně přístupná na webu jako datové soubory ke stažení | ||
+ | * Opatřená | ||
+ | * Evidovaná v [[https://data.gov.cz/ | ||
+ | * Opatřená | ||
+ | * Opatřená kontaktem na kurátora pro zpětnou vazbu (chyby, žádost o rozšíření, | ||
+ | * Jsou publikovány dle otevřených formálních norem ve smyslu [[https:// | ||
- | | + | VDF - veřejný datový fond - je podmnožinou otevřených dat. Je tvořen datovými zdroji, které veřejně zpřístupňují data dostupná v PPDF a datovými zdroji, která veřejně zpřístupňují data, jež [[nap: |
- | - Opatřená podmínkami užití neomezujícími jejich užití, viz návod na stanovení podmínek užití | + | |
- | - Evidovaná | + | |
- | - Úplný obsah databáze nebo agregovaná statistika | + | |
- | - Opatřená dokumentací | + | |
- | - Připravena s cílem co nejsnazšího strojového zpracování programátory apod. | + | |
- | - Opatřená kontaktem na kurátora pro zpětnou vazbu (chyby, žádost o rozšíření, apod.) | + | |
- | - Jsou publikovány dle otevřených | + | |
- | Pokud vaše datová sada nesplňuje všechny | + | Součástí VDF jsou rovněž data s řízeným přístupem. Jedná se o datové sady, které naplňují všechny |
- | Otevřenými daty zejména není: | + | Ačkoli data s řízeným přístupem nejsou otevřená data, hledí se na ně v kontextu VDF jako na otevřená data a musí tedy splňovat všechny požadované podmínky kladené na otevřená data včetně katalogizace v [[https:// |
- | - odkaz na vyhledávací formulář určený pro koncové | + | Udělování fyzického přístupu k takovým datovým sadám a správu a registraci povolených |
- | - odkaz na novou stránku s dalšími informacemi | + | |
- | - odkaz na veřejné mapové rozhraní GIS | + | |
- | - odkaz na API umožňující přístup k jednotlivým záznamům či vyhledávání záznamů, nikoliv export kompletních dat | + | |
- | - datový soubor ve formátu PDF | + | |
- | - datový soubor ve formátu XLS formátovaný pro tisk nebo obsahující výpočty | + | |
- | - datový soubor v pseudo-CSV formátu (např. jiný oddělovač než “,”) | + | |
- | Pro zajištění publikace otevřených | + | ==== Přístupy k datům VS ==== |
- | - Zajistit možnost získávání kompletních dat z IS v podobě datových souborů ve strojově čitelném | + | OVM (případně SPUÚ) při výkonu veřejné správy používají údaje vedené |
- | - Zajistit publikaci datových souborů na webu organizace nebo v jejím lokálním katalogu otevřených dat | + | |
- | - Opatřit je lidsky | + | |
- | - Opatřit je otevřenými podmínkami užití | + | |
- | - Zaregistrovat je v Národním katalogu otevřených dat (NKOD) | + | |
- | NKOD je nástroj, ve kterém jednotlivé orgány veřejné správy katalogizují jimi zveřejňovaná otevřená data a jiné orgány veřejné správy a veřejnost v něm otevřená data vyhledávají | + | OVM může pro svou práci vyžadovat i údaje nad rámec oprávnění definovaných v [[nap: |
- | Existence NKOD a povinnost jednotlivých orgánů veřejné správy | + | Pokud taková sada neexistuje, požádá ohlašovatele odpovídající agendy o doplnění údajů v podobě otevřených dat do VDF. |
- | Nařízení vlády č. 425/2016 Sb. o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data stanovuje, jaké informace mají být zveřejňovány orgány veřejné správy jako otevřená data povinně. | + | {{ nap-dokument: |
- | Pro naplnění závazků, které vyplývají ze strategických dokumentů, bude zveřejňování | + | Veřejnost má otevřený přístup ke všem otevřeným datům a tedy také k údajům |
- | Průběžná změna legislativního prostředí musí vést k postupnému rozšiřování povinností orgánů veřejné správy zveřejňovat informace reprezentované jako údaje evidované v ISVS, jejichž zveřejnění je možné, nebo jejich anonymizovanou podobu, souhrn či statistiku jako otevřená data s cílem dosáhnout plošné povinnosti. Je nutné výslovně zanést možnost zveřejňovat informace jako otevřená data do zvláštních předpisů upravujících zveřejňování údajů, v jejichž případě se postup podle zákona o svobodném přístupu k informacím nepoužije, např. do zákona o právu na informace o životním prostředí. | + | ==== Základní charakteristiky VDF ==== |
- | Je též nutné legislativně ukotvit povinnost orgánů veřejné správy využívat při výkonu svých agend otevřená data poskytovaná jinými orgány veřejné správy. To se týká | + | VDF obsahuje datové zdroje, které slouží jako doplňkový zdroj dat pro OVM v takových případech, kdy OVM nemají k použití takových dat přímo z [[nap: |
- | Různá kvalita otevřených dat komplikuje jejich opakovatelnou použitelnost. Je též téměř nemožné sdílet veřejné údaje mezi orgány veřejné správy jako otevřená data, neboť neexistují žádné garance dostupnosti. Pro zlepšení současného stavu se VDF stane virtuálním distribuovaným datovým prostorem, ve kterém orgány veřejné správy sdílí s veřejností i mezi sebou navzájem | + | V konečném důsledku se tímto způsobem rozšiřuje sdílení údajů VS nad rámec zajišťovaný [[nap: |
- | * //Národní katalog | + | Data ve VDF musí být poskytovány v podobě |
- | * | + | |
- | * | + | |
- | Budou zajištěny kapacity pro vytvoření nových komponent VDF-OD. Softwarové nástroje pro realizaci VDF budou vytvořeny jako open-source s maximálním využitím existujících open-source komponent. | + | Pokud OVS využívá data z VDF, považuje je za správná a nemusí ověřovat jejich správnost. |
- | Bude vytvořeno HW a SW prostředí pro provoz komponent | + | Poskytovatel dat do VDF tudíž musí: |
+ | * garantovat správnost publikovaných údajů, | ||
+ | * garantovat kvalitu publikovaných údajů, | ||
+ | * garantovat aktuálnost publikovaných údajů, | ||
+ | * garantovat pravidelnost aktualizace publikovaných údajů, | ||
+ | * zajišťovat automatickou [[nap: | ||
- | HW a SW prostředí pro VDF-OD bude zajištěno v NDC nebo eGovernment Cloudu. Správcem vytvořených prostředí bude Ministerstvo vnitra. | + | ==== Nástroje |
+ | VDF vytvořený na základě principů otevřených dat vytváří virtuální distribuovaný datový prostor, ve kterém OVS sdílí s veřejností i mezi sebou navzájem veřejné údaje evidované v jimi spravovaných ISVS. Správa takového virtuálního prostředí a udržení kvality, konzistence a aktuálnosti publikovaných dat je založena na správě metadat publikovaných datových sad, popisu datových zdrojů a sémantickém mapování prvků struktur datových sad na sémantický slovník pojmů VS s pomocí k tomu určených nástrojů. | ||
- | === Možnosti přípravy IS pro otevřená data === | + | Správa dat VDF bude v základu probíhat stejným způsobem jako jsou již spravována |
- | Zásadní je mít přístup k datům IS. Provozovaný IS tedy musí: | + | Přehled všech nástrojů využitých při práci s daty VDF a otevřenými daty uvádí následující obrázek. |
- | | + | {{ nap-dokument: |
- | - mít možnost stahovat volitelně strukturovaná data (tabulky) z reportingového modulu systému nebo | + | |
- | - nabídnout API, ze kterého se dají pravidelně získávat kompletní data v podobě datových souborů | + | |
- | Export dat nebo API v otevřeném formátu - preferované | + | POD zastřešuje nástroje a funkční oblasti [[https:// |
- | IS má rozhraní pro pravidelný export | + | Základní zajišťované funkce: |
+ | * katalogizace otevřených | ||
+ | * automatická [[nap: | ||
- | * Pro tabulková data je to CSV | + | Základní logické celky POD: |
- | * Pro hierarchická data je to XML nebo JSON | + | * NKOD - upravený a doplněný pro správu informací o jednotlivých kategoriích dat a jejich zařazení do VDF. |
- | * Pro grafová | + | * NKOD je nástroj, ve kterém jednotlivé OVS katalogizují jimi zveřejňovaná otevřená data a jiné OVS a veřejnost v něm otevřená data vyhledává a získává k nim přístup. |
- | * Pro geodata je to jeden z otevřených | + | * Existence NKOD a povinnost jednotlivých OVS v něm katalogizovat svá otevřená |
+ | * Katalog uživatelů | ||
+ | * Katalog (registr) uživatelů dat s požadavkem [[nap: | ||
+ | * Notifikační HUB - nástroj zajišťující s pomocí KUOD s požadavkem notifikace automatickou distribuci notifikací změn v publikovaných sadách při ohlášení změny ze strany publikujícího OVS. Při registraci datové sady předává publikujícímu OVS URI pro zasílání informací o změnách. | ||
+ | * Registr požadovaných datových sad VDF - seznam požadavků na doplnění chybějících obrazů PPDF do VDF. | ||
- | Struktura | + | **Sémantický slovník pojmů** - slovník pojmů veřejné správy, jako nástroj harmonizace sémantiky otevřených |
- | | + | **Nástroj pro správu sémantického slovníku pojmů (NSSSP)** – umožní správu sémantického slovníku pojmů všemi OVS a popisovat jejich data za účelem sémantické harmonizace. |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | V takovém případě jsou získaná kompletní data z IS připravena k publikaci formou | + | **Portál otevřených dat (POD)** – vstupní brána do světa otevřených dat VS. Obsahuje NKOD, vzdělávací informace, publikační standardy, šablony, doporučené postupy, související dokumenty a informace o otevřených datech zveřejněných ve Standardech publikace a katalogizace otevřených dat |
+ | **Lokální katalog otevřených dat - LKOD** - volitelně implementován pro potřeby katalogizace otevřených dat konkrétního poskytovatele dat. NKOD pravidelně automaticky přebírá informace o zveřejněných datových sadách z jednotlivých lokálních katalogů. | ||
- | === Export dat nebo API v proprietárním formátu === | + | **Katalog aplikací nad otevřenými daty** – seznam |
- | Pokud se jedná o rozšíření existujícího IS, který neumožňuje export dat nebo nenabízí API ve strojově čitelném a otevřeném formátu a takovou úpravu nelze ve Vašem IS provést, využije se stávající export či API, které váš IS již umí (např. do MS Excel), a tento výstup se dále zpracuje do otevřeného formátu pomocí dalších nástrojů tak, aby bylo dosaženo stavu jako v případě přímého exportu do otevřeného formátu. | + | ==== Obsahové rozdělení datových zdrojů VDF ==== |
+ | VDF je tvořen dvěma druhy datových zdrojů: | ||
+ | * datové zdroje obsahující veřejný obraz PPDF, | ||
+ | * datové zdroje rozšiřující obraz PPDF o data, která v PPDF nejsou. | ||
- | === Následná | + | Veřejně |
- | Data získaná z IS jedním z popsaných způsobů je následně třeba publikovat jako otevřená data. To znamená minimálně: | + | {{ nap-dokument:vycet_vdf.png |}} |
- | | + | Pro datové zdroje vytvářející veřejně přístupný obraz PPDF by měla platit následující jednoduchá obecná pravidla. |
- | - Zajistit pravidelnou aktualizaci získaných dat (dle charakteru dat to může být ve frekvenci např. denně, měsíčně nebo ročně) | + | * Pro každý datový zdroj v PPDF musí existovat nějaký obraz ve VDF a to: |
- | - Publikovat získaná data na web ke stažení a následně publikovat každou jejich aktualizaci | + | * pro datové zdroje s legislativně stanoveným dálkovým přístupem budou předmětem publikace vždy primární data, |
- | - Opatřit je dokumentací, | + | * u datových zdrojů bez legislativně stanoveného dálkového přístupu budou v případě, že tomu nebude nic bránit, publikována primární data, v opačném případě bude jejich publikace provedena formou statistik a agregací s co nejjemnější granularitou. |
- | - Katalogizovat je v Národním katalogu otevřených dat (NKOD) | + | |
+ | ==== Výčet datových zdrojů tvořící obsah VDF ==== | ||
+ | |||
+ | * Obrazy základních registrů | ||
+ | * [[nap: | ||
+ | * [[nap: | ||
+ | * [[nap: | ||
+ | * [[nap: | ||
+ | * Obrazy veřejných rejstříků (veřejné rejstříky právnických a fyzických osob podle zákona č. 304/2013 Sb. (Zákon o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob.). | ||
+ | * spolkový rejstřík, | ||
+ | * nadační rejstřík, | ||
+ | * rejstřík ústavů, | ||
+ | * rejstřík společenství vlastníků jednotek, | ||
+ | * obchodní rejstřík, | ||
+ | * rejstřík obecně prospěšných společností. | ||
+ | * Obrazy údajů evidovaných v RPP dle § 51 odst. 5 písm. h) zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech. | ||
+ | * Obrazy všech rejstříků, | ||
+ | * Publikované (i lokální) číselníky, | ||
+ | * Publikované statistiky a jiné údaje využívané OVS, a které jsou vhodné pro veřejné zpřístupnění. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Zjednodušený koncept publikace dat do VDF ==== | ||
+ | |||
+ | Cílem publikace dat VS do VDF je vytvoření harmonizovaného a konzistentního obrazu PPDF ve VDF, sémanticky provázaného i na odpovídající pojmy legislativy s pomocí Sémantického slovníku pojmů, včetně zachycených vzájemných souvislostí. Aby byla zajištěna konzistence VDF, a aby se z něj vytvořil rovnocenný obraz PPDF je proto nutné, aby publikované datové sady datových zdrojů v PPDF byly publikované i na úrovni propojených dat. Toho se dosáhne publikací konkrétních distribucí datových sad z PPDF se strojově čitelnou vazbou na sémantický slovník pojmů. | ||
+ | |||
+ | * Základem publikace do VDF je tedy sémantický slovník pojmů vytvořený na základě údajů v RPP, a který popisuje PPDF a tedy i budoucí obrazy ve VDF. | ||
+ | * Vlastní publikace bude realizovaná distribucemi datových sad s využitím takového formátu, který umožní zaznamenání souvislostí v datech a vazeb na sémantický slovník pojmů ve strojově čitelné podobě. | ||
+ | |||
+ | Publikované obrazy datových zdrojů PPDF ve VDF vytvoří infrastrukturu pro všechna otevřená data VS, což prakticky znamená, že publikující organizace nebudou muset při publikaci nových datových sad publikovat data, která již vypublikovaná budou, ale pouze budou publikovat nové rozšiřující informace k jednotlivým entitám VDF. Do jejich povinností ale přibude povinnost doplnit vazby nově publikovaných údajů na již existující entity ve VDF. | ||
+ | |||
+ | Publikovaná datová sada z datového zdroje PPDF musí k tomu, aby se stala součástí VDF: | ||
+ | * musí splňovat všechny podmínky kladené na otevřená data ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, | ||
+ | * musí být publikována dle předepsaných otevřených formálních norem ve smyslu § 4b odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím | ||
+ | * musí mít doplněn kontext, který mapuje strukturální prvky datové sady na sémantický slovník pojmů. | ||
+ | |||
+ | Dále platí následující pravidla: | ||
+ | * V případě duplicit u publikovaných datových sad ve VDF, nebo doplňování údajů různými publikujícími ke stejné publikované entitě, spadá povinnost doplnění vazeb na již publikované údaje vždy na toho publikujícího, | ||
+ | * U každé datové sady publikované do VDF musí být uvedena informace o [[nap: | ||
+ | * K zajištění právní závaznosti publikovaných dat musí být garantována jejich kvalita, aktuálnost a bezodkladná aktualizace, | ||
+ | |||
+ | ==== Správa dat VS ČR ==== | ||
+ | |||
+ | Zapojení VDF do výkonu veřejné správy vyžaduje zajištěnou garanci kvality publikovaných datových sad, což znamená zajistit publikaci skutečně právně závazných, | ||
+ | |||
+ | K zajištění kvalitního veřejného datového fondu bude nutné přistoupit k plánovanému a přesně definovanému vytváření VDF a také ke změně stávajícího paradigmatu správy dat VS ČR - oddělit data VS od aplikací a posunout je do centra řízení informatiky v souladu s postavením dat v legislativě. Správa a řízení dat VS se zdá být v budoucnu nezbytná i ve světle proklamací, | ||
+ | |||
+ | K zajištění kvality publikovaných datových sad, budou vydány: | ||
+ | * “Pravidla a postupy publikace dat do VDF”, | ||
+ | * “Pravidla a postupy publikace otevřených dat”, | ||
+ | * “Datová politika VS ČR”. | ||
+ | |||
+ | Dále budou k zajištění snadného využití publikovaných datových sad soustavně rozvíjeny stávající a vytvářeny nové OFN (Otevřené formální formy), určující koncepční i technické vzory pro vlastní publikaci dat. OFN jsou a budou publikovány na Portálu otevřených dat a jsou dle zákona č.106/1999 Sb. pro publikující organizace závazné. | ||
+ | |||
+ | ==== Pohledy na veřejný datový fond ==== | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | ===== Pravidla Veřejného datového fondu ===== | ||
+ | VDF je tvořen otevřenými daty poskytovanými jednotlivými OVS za účelem sdílení s dalšími OVS a je podmnožinou všech otevřených dat VS. Je tedy nutné zajistit, aby všechny funkční celky architektury jednotlivých úřadů VS respektovaly a dodržovaly pravidla platná pro: | ||
+ | * otevřená data (legislativně podpořená zákonem č.106/1999 Sb.), | ||
+ | * data VDF - pravidla pro otevřená data navíc doplněná o další specifika odvozená od charakteristik VDF. | ||
+ | |||
+ | ==== Otevřená data ==== | ||
+ | |||
+ | Otevřená data jsou: | ||
+ | * Volně přístupná na webu jako datové soubory ke stažení ve strojově čitelném a otevřeném formátu - CSV, XML, JSON, RDF (JSON-LD, Turtle, …) a další formáty s otevřenou specifikací. | ||
+ | * Opatřená podmínkami užití neomezujícími jejich užití. | ||
+ | * Evidovaná v Národním katalogu otevřených dat (NKOD) jako datové sady opatřené přímými odkazy na datové soubory, které je tvoří. | ||
+ | * Opatřená úplnou dokumentací. | ||
+ | * Opatřená kontaktem na kurátora pro zpětnou vazbu (chyby, žádost o rozšíření, | ||
+ | * Jsou publikovány dle otevřených formálních norem ve smyslu § 4b odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím. | ||
+ | |||
+ | ==== Využívání otevřených dat při výkonu veřejné správy ==== | ||
+ | |||
+ | Nejsou stanovené žádné požadavky na způsoby použití publikovaných otevřených dat, data lze libovolně importovat do vhodných aplikací a informačních systémů. Publikovaná data jsou zpřístupněna prostřednictvím NKOD (POD) a lze je získat jako soubory s datovými sadami. K datům lze také přistupovat s využitím aplikací třetích stran, které příslušné data využívají. | ||
+ | |||
+ | ==== Publikace otevřených dat ==== | ||
+ | |||
+ | === Příprava ISVS pro export otevřených dat === | ||
+ | |||
+ | Zásadní je zajištění přístupu k datům IS. Provozovaný IS tedy musí: | ||
+ | * umožňovat přístup k databázi nebo | ||
+ | * mít možnost stahovat volitelně strukturovaná data (tabulky) z reportingového modulu systému, nebo | ||
+ | * nabídnout API, ze kterého se dají pravidelně získávat kompletní data v podobě datových souborů. | ||
+ | |||
+ | Vhodné otevřené formáty: | ||
+ | * tabulková data - CSV, XML, JSON, RDF (JSON-LD, Turtle, …), | ||
+ | * hierarchická data - XML, JSON, RDF (JSON-LD, Turtle, …), | ||
+ | * grafová data - RDF (JSON-LD, Turtle, …), | ||
+ | * geodata(prostorová data) - GeoJSON, ESRI Shapefile, OGC GML, OGC GeoPackage. | ||
+ | |||
+ | Struktura dat musí být zdokumentována lidsky čitelným dokumentem, ale také strojově čitelným schématem. | ||
+ | Doporučené jazyky pro definici schémat schémata: | ||
+ | * CSV - schéma CSV on the Web, | ||
+ | * XML - XML Schema, | ||
+ | * JSON - JSON schema, | ||
+ | * RDF - RDFS, OWL, SHACL | ||
+ | |||
+ | Při dodržení výše uvedených bodů jsou získaná kompletní data z IS připravena k publikaci formou otevřených dat. | ||
+ | |||
+ | === Export dat nebo API v proprietárním formátu === | ||
+ | |||
+ | Pokud se jedná o rozšíření existujícího IS, který neumožňuje export dat nebo nenabízí API ve strojově čitelném a otevřeném formátu a takovou úpravu nelze v IS provést, využije se stávající export či API, které již systém nabízí (např. do MS Excel), a tento výstup se dále zpracuje do otevřeného formátu pomocí dalších nástrojů tak, aby bylo dosaženo stavu jako v případě přímého exportu do otevřeného formátu. | ||
+ | |||
+ | === Závěrečná příprava dat k publikaci v podobě otevřených dat === | ||
+ | |||
+ | Data získaná z IS jedním z popsaných způsobů je následně třeba publikovat jako otevřená data. To znamená minimálně: | ||
+ | - V případě API zajistit jeho vytěžení pro získání kompletních dat k publikaci (tj. případná přímá publikace API nenaplňuje podmínky otevřených dat) | ||
+ | - Zajistit pravidelnou aktualizaci získaných dat (dle charakteru dat to může být ve frekvenci např. denně, měsíčně nebo ročně) | ||
+ | - Publikovat získaná data na web ke stažení a následně publikovat každou jejich aktualizaci | ||
+ | - Opatřit je dokumentací, | ||
+ | - Katalogizovat je v Národním katalogu otevřených dat (NKOD) | ||
K tomu lze využít nástrojů pro přípravu, publikaci a katalogizaci otevřených dat, jako je třeba LinkedPipes ETL. | K tomu lze využít nástrojů pro přípravu, publikaci a katalogizaci otevřených dat, jako je třeba LinkedPipes ETL. | ||
+ | Publikace otevřených dat by měla být zajištěna koncepčně na úrovni celé organizace. Kompletní postupy jsou k dispozici na POD, včetně vyžadovaných standardů. | ||
- | Publikace otevřených dat by měla být zajištěna koncepčně na úrovni celé organizace. Kompletní postupy jsou k dispozici na Portálu otevřených dat, naleznete zde rovněž informace o školeních a workshopech, | + | ==== Data VDF ==== |
- | Pro příklad vhodného způsobu zveřejnění datové sady v lokálním katalogu se lze podívat na katalog České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ). | + | === Otevřená data ve VDF === |
+ | Ve VDF jsou poskytována otevřená data, která jsou určena mj. k využití jinými OVS při výkonu veřejné správy i mimo jejich rozsah práv a povinností zachycených v RPP. Nad rámec otevřených dat platí pro otevřená data ve VDF následující: | ||
+ | * Pokud OVS využívá data z VDF, považuje je za správná a nemusí ověřovat jejich správnost. | ||
+ | * Poskytovatel dat do VDF garantuje správnost, kvalitu, aktuálnost a pravidelnou aktualizaci údajů publikovaných ve VDF. | ||
+ | * Poskytovatel dat do VDF zajišťuje automatickou notifikaci všech změn v údajích publikovaných ve VDF zaregistrovaným zájemcům s využitím funkcionality Portálu otevřených dat. | ||
- | === Ochrana osobních údajů | + | === Využívání otevřených dat z VDF při výkonu veřejné správy |
- | Pokud jsou předmětem evidence informačního systému osobní údaje | + | Při výkonu |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | * import datových sad do IS VS, |
+ | * registrace | ||
+ | | ||
- | Více informací naleznete na stránce o ochraně osobních údajů a GDPR ve vztahu k otevřeným datům. | + | === Publikace |
+ | Pro publikaci otevřených dat do VDF platí stejná pravidla jako pro publikaci otevřených dat uvedená výše. Navíc musí být dodržená následující pravidla: | ||
+ | * Publikovaná data jsou popsána sémantickým slovníkem pojmů, který je vytvořen na základě údajů v RPP. Popis dat sémantickým slovníkem pojmů je vytvořen a publikován dle otevřené formální normy “Popis dat sémantickým slovníkem pojmů”. Sémantický slovník pojmů je tvořen a publikován dle otevřené formální normy “Sémantický slovník pojmů”. | ||
+ | * K identifikaci entit, o nichž jsou publikovány údaje ve VDF, jsou použita IRI dle otevřené formální normy “Propojená data”. | ||
+ | * V publikovaných datech se nepublikují duplicitní údaje s již publikovanými údaji ve VDF. V případě, že OVS publikuje údaje o entitě, o níž již publikuje ve VDF údaje jiný OVS, publikuje OVS pouze nové doplňující údaje k této entitě. V případě, že zavádí vlastní IRI k identifikaci entity než jiný OVS, propojí vlastní IRI s původním dle otevřené formální normy “Propojená data”. | ||
+ | * Souvislosti mezi entitami v datech stejného poskytovatele i různých poskytovatelů jsou reprezentovány dle otevřené formální normy “Propojená data”. Poskytovatel údajů ve VDF se snaží maximálně propojit entity, o nichž publikuje údaje, na entity, o nichž publikují údaje jiné OVS. | ||
+ | |||
+ | === Údaje povinně zveřejňované ve VDF === | ||
+ | Ve VDF jsou jako otevřená data povinně zveřejňovány následující údaje: | ||
+ | |||
+ | ^Poskytovatel zveřejňující údaje ve VDF ^Zveřejňované údaje ^Způsob zveřejnění| | ||
+ | |Český statistický úřad |Číselníky zavedené sdělením ve Sbírce zákonů |Dle OFN Číselníky| | ||
+ | |Ohlašovatel agendy ve smyslu § 48 písm. f) zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech |Číselníky kódující údaje uvedené v registru práv a povinností dle § 51 odst. 5 písm. h) zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech. Ohlašovatel agendy číselník zveřejňuje ve VDF, pokud již číselník nezveřejňuje Český statistický úřad nebo jiný ohlašovatel.|Dle OFN Číselníky| | ||
+ | |||
+ | ==== Společná pravidla pro otevřená data i data VDF ==== | ||
+ | |||
+ | === Organizační a procesní zajištění publikace dat === | ||
+ | |||
+ | Zapojení VDF do výkonu veřejné správy vyžaduje publikaci skutečně právně závazných, | ||
+ | Jako minimum je vyžadováno přiřazení těchto klíčových procesních rolí: | ||
+ | |||
+ | Koordinátor otevírání dat, do jehož kompetencí a povinností spadá: | ||
+ | * zajištění součinnosti a kontroly výstupů všech ostatních rolí, které se na otevírání dat podílejí, | ||
+ | * komunikace se všemi zapojenými pracovníky do publikace dat, | ||
+ | * externí komunikace s uživateli otevřených dat VS, | ||
+ | * komunikace a spolupráce s Národním koordinátorem otevřených dat, | ||
+ | * komunikace s Datovou kanceláří a s příslušným Chief data officer (CDO). | ||
+ | |||
+ | Kurátor dat - klíčová role pro: | ||
+ | * zajištění kvality, správnosti, | ||
+ | * publikaci datových sad v souladu s platnými právními předpisy ČR a Standardy publikace a katalogizace otevřených dat VS ČR. | ||
+ | |||
+ | Kompletní doporučení, | ||
+ | |||
+ | === Ochrana osobních údajů === | ||
+ | |||
+ | Pokud jsou předmětem evidence informačního systému osobní údaje ve smyslu zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů a nařízení (EU) č. 2016/679, Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), neznamená to, že nelze ze systému publikovat otevřená data. V těchto případech platí následující doporučení. | ||
+ | - V případě, že se jedná o veřejnou evidenci či rejstřík a zvláštní právní předpis nařizuje zveřejnění informací, lze zveřejnit osobní údaje v podobě otevřených dat. | ||
+ | - Ochranu osobních údajů lze zajistit Anonymizací či Pseudonymizací. Z dat se odstraní osobní údaje a případně se nahradí bezvýznamovým umělým identifikátorem. Data bez osobních údajů se pak mohou zveřejnit v podobě otevřených dat. V závislosti na charakteru dat je ale nutné zkontrolovat, | ||
+ | - Data, která není možné nebo vhodné zveřejnit dle předchozího bodu, lze zveřejnit v agregované podobě. Tedy v podobě statistik. V případě zveřejnění statistik je ale žádoucí použít co nejjemnější granularitu dat a časové členění. | ||
=== Právní aspekty === | === Právní aspekty === | ||
Legislativní rámec otevřených dat v České republice tvoří jejich úprava obsažená v Zákoně č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a v Nařízení vlády č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data, které stanovuje vybraným orgánům veřejné správy povinnost zveřejňovat data z konkrétních jimi spravovaných informačních systémů ve formě otevřených dat. | Legislativní rámec otevřených dat v České republice tvoří jejich úprava obsažená v Zákoně č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a v Nařízení vlády č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data, které stanovuje vybraným orgánům veřejné správy povinnost zveřejňovat data z konkrétních jimi spravovaných informačních systémů ve formě otevřených dat. | ||
+ | Podrobnější informace o strategických dokumentech, | ||
+ | |||
+ | {{tag>" | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
- | Více informací o strategických dokumentech, | ||