Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Poslední revizeObě strany příští revize
uplne_elektronicke_podani [2019/08/16 12:02] Tomáš Šedivecnap:uplne_elektronicke_podani [2020/11/05 14:36] Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
 <title>Úplné elektronické podání</title> <title>Úplné elektronické podání</title>
  
-<note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány v kapitole [[nap:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Uplne_elektronicke_podani|Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů]]</note>+===== Popis úplného elektronického podání =====
  
-Úplné elektronické podání (také jako "ÚEP") je možné popsat tak, že klient/občan, ale i zástupce právnické osoby, má možnost vyřídit všechnu svou potřebnou agendu životní situace, tj. dosáhnout oprávněných požitků (nároků) nebo splnit povinnosti (závazky) plynoucí mu na základě jeho životní události z jeho změněné situace ve vztahu k veřejné správě, a to prostřednictvím elektronické interakce samoobslužně kdykoli a odkudkoli či asistovaně z kteréhokoli [[:univerzalni_kontaktni_misto|univerzálního kontaktního místa VS]], bez nutnosti osobní návštěvy na příslušných úřadech, a následně možnost mít přehled o stavu a vývoji všech svých řešených životních událostí.+{{page>nap:popisy:popis_uplne_elektronicke_podani}}
  
-Současně pojem ÚEP představuje pokročilou variantu elektronického podání (elektronické formy úkonu klienta, občana a/nebo organizace vůči veřejné správě ČR), která splňuje sadu požadovaných vlastností, daných primárně tzv. [[ikcr:dokument|architektonickými principy eGovernmentu]] a dále vlastnosti předpokládané pro podání vůči veřejné správě právními předpisy, zejm. správním řádem a agendovými zákony.+===== Pravidla úplného elektronického podání =====
  
-Pro fungování elektronického podání, považovatelného za úplné,  je nutno zajistit pět klíčových aspektů: +{{page>nap:pravidla:pravidla_uep}}
-   - musí existovat rozhraní, přes které lze elektronické podání učinit (webová stránka, formulář nebo asistovaná služba),  +
-   - klient veřejné správy musí být elektronicky identifikovatelný,  +
-   - musí být schopen snadno najít službu odpovídající jeho životní situaci,  +
-   - dílčí úplné elektronické podání musí být schopno společně s ostatními skutečně řešit životní situaci klienta a  +
-   - podání musí být možné přijmout a následně automatizovaně zpracovat (propojení s interními systémy státní správy). +
  
-Všechny obslužné kanály veřejné správy musí být cílově vzájemně integrovány tak, aby mezi nimi bylo možno libovolně přecházet i v průběhu vyřizování podání a aby všechny informace byly zachovány, přenášely se do nich (mezi nimi). +{{tag>ÚEP "Úplné elektronické podání" "tematická oblast"}}
- +
-Elektronické podání klienta vůči veřejné je považováno za úplné, pokud splňuje všechny [[ikcr:dokument|architektonické principy eGovernmentu]], zejména pak: +
- +
-  * Podporuje princip Digital by Default tím, že je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit), s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky handicapované. +
-  * Podporuje princip Whole-of -Government tím, že je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a PO v PVS). +
-  * Podporuje princip Once only tím, že pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má a ze zákona je v dané situaci smí použít. +
-  * Podporuje principy Interoperability by Default a Cross-border by default tím, že umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, a to i vzdáleně ze zahraničí. +
-  * je po podání automatizovaně strojově zpracováno, převedeno do transakčního záznamu agendového informačního systému. +
-  * je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit, s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky (nebo jinak) handicapované. Princip Digital by Default a princip Inclusion and  Accessibility. +
-  * je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a portál veřejné správy). Princip Whole-of -Government. +
-  * pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má, a ze zákona je v dané situaci smí použít. Princip Only once. +
-  * umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, a to i ze zahraničí. Princip Interoperability by Default. +
-  * služby agend a jejich IT aplikace musí být navrženy tak, aby služby bylo možno kombinovat při efektivním řešení životních událostí. +
-  * využívá jednotný identitní prostor (JIP) elektronickou identifikaci (přes NIA) klientů a úředníků (JIP/KAAS). +
-  * umožňuje klientům sledovat průběh vyřizování jejich podání. +
-  * a další atributy z pohledu důvěryhodnosti, bezpečnosti, transparentnosti apod. +
- +
-{{tag>ÚEP "Úplné elektronické podání"}}+