Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
uplne_elektronicke_podani [2019/08/16 12:03] Tomáš Šedivecnap:uplne_elektronicke_podani [2019/10/08 08:19] – ↷ Odkaz upraven z důvodu přesunutí Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
 <title>Úplné elektronické podání</title> <title>Úplné elektronické podání</title>
  
-<note important>Konkrétní implementační kroky způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány kapitole [[nap:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Uplne_elektronicke_podani|Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů]]</note>+<WRAP center round tip 60%> 
 +Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán části [[nap-dokument:pravidla_tvorby_a_udrzby_vlastni_ctyrvrstve_architektury_jednotlivych_uradu|Architektura úřadu v kontextu veřejné správy a jejích vrstvách architektury]].
  
-Úplné elektronické podání (také jako "ÚEP") je možné popsat takže klient/občan, ale i zástupce právnické osoby, má možnost vyřídit všechnu svou potřebnou agendu životní situace, prostřednictvím elektronické interakce samoobslužně kdykoli a odkudkoli či asistovaně z kteréhokoli [[:univerzalni_kontaktni_misto|univerzálního kontaktního místa VS]]bez nutnosti osobní návštěvy na příslušných úřadech, a následně možnost mít přehled o stavu a vývoji všech svých řešených životních událostí.+Pravidla pro jednotlivé sdílené službyfunkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Pravidla pro Uplne elektronicke podani|Způsoby využívání sdílených služebfunkčních celků a tematických oblastí jednotlivými úřady]] 
 +</WRAP>
  
-Současně pojem ÚEP představuje pokročilou variantu elektronického podání (elektronické formy úkonu klienta, občana a/nebo organizace vůči veřejné správě ČR), která splňuje sadu požadovaných vlastností, daných primárně tzv. [[ikcr:dokument|architektonickými principy eGovernmentu]] a dále vlastnosti předpokládané pro podání vůči veřejné správě právními předpisy, zejm. správním řádem a agendovými zákony. 
  
-Pro fungování elektronického podání, považovatelného za úplné,  je nutno zajistit pět klíčových aspektů: +Úplné elektronické podání (také jako "ÚEP") je možné popsat tak, že klient/občanale i zástupce právnické osobymá možnost vyřídit všechnu svou potřebnou agendu životní situaceprostřednictvím elektronické interakce samoobslužně kdykoli a odkudkoli či asistovaně z kteréhokoli [[nap:univerzalni_kontaktni_misto|univerzálního kontaktního místa VS]], bez nutnosti osobní návštěvy na příslušných úřadech, následně možnost mít ehled o stavu vývoji všech svých řešených životních událostí.
-   - musí existovat rozhranípřes které lze elektronické podání učinit (webová stránkaformulář nebo asistovaná služba),  +
-   - klient veřejné správy musí být elektronicky identifikovatelný,  +
-   - musí být schopen snadno najít službu odpovídající jeho životní situaci +
-   - dílčí úplné elektronické podání musí být schopno společně s ostatními skutečně řešit životní situaci klienta  +
-   - podání musí být možné ijmout následně automatizovaně zpracovat (propojení s interními systémy státní správy)+
  
-Všechny obslužné kanály veřejné správy musí být cílově vzájemně integrovány takaby mezi nimi bylo možno libovolně přecházet i průběhu vyřizování podání a aby všechny informace byly zachoványpřenášely se do nich (mezi nimi).+Současně pojem ÚEP představuje pokročilou variantu elektronického podání (elektronické formy úkonu klienta, občana a/nebo organizace vůči veřejné správě ČR)která splňuje sadu požadovaných vlastností, daných primárně tzv. [[ikcr-dokument:ikcr|architektonickými principy eGovernmentu]] a dále vlastnosti edpokládané pro podání či veřejné správě právními předpisyzejm. správním řádem a agendovými zákony.
  
-Elektronické podání klienta vůči veřejné je považováno za úplné, pokud splňuje všechny [[ikcr:dokument|architektonické principy eGovernmentu]], zejména pak:+Elektronické podání klienta vůči veřejné správě je považováno za úplné, pokud splňuje všechny [[ikcr-dokument:ikcr|architektonické principy eGovernmentu]] a další náležitosti, zejména pak:
  
   * Podporuje princip Digital by Default tím, že je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit), s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky handicapované.   * Podporuje princip Digital by Default tím, že je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit), s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky handicapované.
-  * Podporuje princip Whole-of -Government tím, že je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a PO v PVS).+  * Podporuje princip Whole-of-Government tím, že je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a PO v PVS).
   * Podporuje princip Once only tím, že pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má a ze zákona je v dané situaci smí použít.   * Podporuje princip Once only tím, že pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má a ze zákona je v dané situaci smí použít.
   * Podporuje principy Interoperability by Default a Cross-border by default tím, že umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, a to i vzdáleně ze zahraničí.   * Podporuje principy Interoperability by Default a Cross-border by default tím, že umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, a to i vzdáleně ze zahraničí.
   * je po podání automatizovaně strojově zpracováno, převedeno do transakčního záznamu agendového informačního systému.   * je po podání automatizovaně strojově zpracováno, převedeno do transakčního záznamu agendového informačního systému.
-  * je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit, s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky (nebo jinak) handicapované. Princip Digital by Default a princip Inclusion and  Accessibility+  * Podporuje princip Inclusion and  Accessibility tím, že podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky (nebo jinak) handicapované. 
-  * je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a portál veřejné správy). Princip Whole-of -Government. +  * Využívá [[nap:jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy|Jednotný identitní prostor veřejné správy]] a [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Elektronickou identifikaci pro klienty veřejné správy]] 
-  * pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má, a ze zákona je v dané situaci smí použít. Princip Only once+  * Umožňuje klientům učinit podání skrze různá elektronická rozhraní (webová stránkaformulář nebo asistovaná služba) sledovat průběh vyřizování jejich podání skrze to samé rozhranípřes které bylo podání realizované nebo jiné klientem určené
-  * umožňuje elektronicky obsloužit všechny klientyrezidenty ČR EUpro které je úkon relevantní, a to i ze zahraničí. Princip Interoperability by Default+ 
-  * služby agend a jejich IT aplikace musí být navrženy tak, aby služby bylo možno kombinovat při efektivním řešení životních událostí. +Všechny obslužné kanály veřejné správy musí být cílově vzájemně integrovány tak, aby mezi nimi bylo možno libovolně echázet průběhu vyřizování podání a aby všechny informace byly zachoványpřenášely se do nich (mezi nimi). 
-  * využívá jednotný identitní prostor (JIP) elektronickou identifikaci (přes NIA) klientů a úředníků (JIP/KAAS). + 
-  * umožňuje klientům sledovat průběvyřizování jejich podání+
-  * další atributy z pohledu důvěryhodnostibezpečnosti, transparentnosti apod.+
  
-{{tag>ÚEP "Úplné elektronické podání"}}+{{tag>ÚEP "Úplné elektronické podání" "tematická oblast"}}