Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize |
uplne_elektronicke_podani [2019/08/16 12:00] – Tomáš Šedivec | nap:uplne_elektronicke_podani [2019/10/08 07:42] – ↷ Stránka přesunuta z 'uplne_elektronicke_podani' do 'nap:uplne_elektronicke_podani' Tomáš Šedivec |
---|
<title>Úplné elektronické podání</title> | <title>Úplné elektronické podání</title> |
| |
<note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány v kapitole [[nap:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Uplne_elektronicke_podani|Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů]]</note> | <WRAP center round tip 60%> |
| Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument:pravidla_tvorby_a_udrzby_vlastni_ctyrvrstve_architektury_jednotlivych_uradu|Architektura úřadu v kontextu veřejné správy a jejích vrstvách architektury]]. |
| |
Tzv. úplné elektronické podání (také jako "ÚEP") je možné popsat tak, že klient/občan, ale i zástupce právnické osoby, má možnost vyřídit všechnu svou potřebnou agendu životní situace, tj. dosáhnout oprávněných požitků (nároků) nebo splnit povinnosti (závazky) plynoucí mu na základě jeho životní události z jeho změněné situace ve vztahu k veřejné správě, a to prostřednictvím elektronické interakce samoobslužně kdykoli a odkudkoli či asistovaně z kteréhokoli [[:univerzalni_kontaktni_misto|univerzálního kontaktního místa VS]], bez nutnosti osobní návštěvy na příslušných úřadech, a následně možnost mít přehled o stavu a vývoji všech svých řešených životních událostí. | Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Pravidla pro Uplne elektronicke podani|Způsoby využívání sdílených služeb, funkčních celků a tematických oblastí jednotlivými úřady]] |
| </WRAP> |
| |
Současně pojem ÚEP představuje pokročilou variantu elektronického podání (elektronické formy úkonu klienta, občana a/nebo organizace vůči veřejné správě ČR), která splňuje sadu požadovaných vlastností, daných primárně tzv. [[ikcr:dokument|architektonickými principy eGovernmentu]] a dále vlastnosti předpokládané pro podání vůči veřejné správě právními předpisy, zejm. správním řádem a agendovými zákony. | |
| |
Pro fungování elektronického podání, považovatelného za úplné, je nutno zajistit pět klíčových aspektů: | Úplné elektronické podání (také jako "ÚEP") je možné popsat tak, že klient/občan, ale i zástupce právnické osoby, má možnost vyřídit všechnu svou potřebnou agendu životní situace, prostřednictvím elektronické interakce samoobslužně kdykoli a odkudkoli či asistovaně z kteréhokoli [[:univerzalni_kontaktni_misto|univerzálního kontaktního místa VS]], bez nutnosti osobní návštěvy na příslušných úřadech, a následně možnost mít přehled o stavu a vývoji všech svých řešených životních událostí. |
- musí existovat rozhraní, přes které lze elektronické podání učinit (webová stránka, formulář nebo asistovaná služba), | |
- klient veřejné správy musí být elektronicky identifikovatelný, | |
- musí být schopen snadno najít službu odpovídající jeho životní situaci, | |
- dílčí úplné elektronické podání musí být schopno společně s ostatními skutečně řešit životní situaci klienta a | |
- podání musí být možné přijmout a následně automatizovaně zpracovat (propojení s interními systémy státní správy). | |
| |
Všechny obslužné kanály veřejné správy musí být cílově vzájemně integrovány tak, aby mezi nimi bylo možno libovolně přecházet i v průběhu vyřizování podání a aby všechny informace byly zachovány, přenášely se do nich (mezi nimi). | Současně pojem ÚEP představuje pokročilou variantu elektronického podání (elektronické formy úkonu klienta, občana a/nebo organizace vůči veřejné správě ČR), která splňuje sadu požadovaných vlastností, daných primárně tzv. [[:ikcr|architektonickými principy eGovernmentu]] a dále vlastnosti předpokládané pro podání vůči veřejné správě právními předpisy, zejm. správním řádem a agendovými zákony. |
| |
Elektronické podání klienta vůči veřejné je považováno za úplné, pokud splňuje všechny [[ikcr:dokument|architektonické principy eGovernmentu]], zejména pak: | Elektronické podání klienta vůči veřejné správě je považováno za úplné, pokud splňuje všechny [[:ikcr|architektonické principy eGovernmentu]] a další náležitosti, zejména pak: |
| |
* Podporuje princip Digital by Default tím, že je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit), s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky handicapované. | * Podporuje princip Digital by Default tím, že je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit), s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky handicapované. |
* Podporuje princip Whole-of -Government tím, že je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a PO v PVS). | * Podporuje princip Whole-of-Government tím, že je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a PO v PVS). |
* Podporuje princip Once only tím, že pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má a ze zákona je v dané situaci smí použít. | * Podporuje princip Once only tím, že pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má a ze zákona je v dané situaci smí použít. |
* Podporuje principy Interoperability by Default a Cross-border by default tím, že umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, a to i vzdáleně ze zahraničí. | * Podporuje principy Interoperability by Default a Cross-border by default tím, že umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, a to i vzdáleně ze zahraničí. |
* je po podání automatizovaně strojově zpracováno, převedeno do transakčního záznamu agendového informačního systému. | * je po podání automatizovaně strojově zpracováno, převedeno do transakčního záznamu agendového informačního systému. |
* je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit, s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky (nebo jinak) handicapované. Princip Digital by Default a princip Inclusion and Accessibility. | * Podporuje princip Inclusion and Accessibility tím, že podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky (nebo jinak) handicapované. |
* je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a portál veřejné správy). Princip Whole-of -Government. | * Využívá [[:jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy|Jednotný identitní prostor veřejné správy]] a [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Elektronickou identifikaci pro klienty veřejné správy]] . |
* pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má, a ze zákona je v dané situaci smí použít. Princip Only once. | * Umožňuje klientům učinit podání skrze různá elektronická rozhraní (webová stránka, formulář nebo asistovaná služba) a sledovat průběh vyřizování jejich podání skrze to samé rozhraní, přes které bylo podání realizované nebo jiné klientem určené. |
* umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, a to i ze zahraničí. Princip Interoperability by Default. | |
* služby agend a jejich IT aplikace musí být navrženy tak, aby služby bylo možno kombinovat při efektivním řešení životních událostí. | Všechny obslužné kanály veřejné správy musí být cílově vzájemně integrovány tak, aby mezi nimi bylo možno libovolně přecházet i v průběhu vyřizování podání a aby všechny informace byly zachovány, přenášely se do nich (mezi nimi). |
* využívá jednotný identitní prostor (JIP) elektronickou identifikaci (přes NIA) klientů a úředníků (JIP/KAAS). | |
* umožňuje klientům sledovat průběh vyřizování jejich podání. | |
* a další atributy z pohledu důvěryhodnosti, bezpečnosti, transparentnosti apod. | |
| |
{{tag>ÚEP "Úplné elektronické podání"}} | {{tag>ÚEP "Úplné elektronické podání" "tematická oblast"}} |