Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
sdilene_agendove_is_pro_samostatnou_pusobnost [2019/08/14 17:21] Tomáš Šedivecnap:sdilene_agendove_is_pro_samostatnou_pusobnost [2019/10/08 07:42] – ↷ Stránka přesunuta z 'sdilene_agendove_is_pro_samostatnou_pusobnost' do 'nap:sdilene_agendove_is_pro_samostatnou_pusobnost' Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-~~Title: Sdílené agendové IS pro samostatnou působnost~~ 
  
-<note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány v kapitole [[nap:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Sdilene_agendove_IS_pro_samostatnou_pusobnost|Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů]]</note>+<title>Sdílené agendové IS pro samostatnou působnost</title>
  
 +<WRAP center round tip 60%>
 +Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument:pravidla_tvorby_a_udrzby_vlastni_ctyrvrstve_architektury_jednotlivych_uradu|Architektura úřadu v kontextu veřejné správy a jejích vrstvách architektury]].
  
-IKČR navrhuje, aby OVS, které musí vybudovat podporovat IT podporu pro samosprávné agendy a mají pro to k dispozici potřebné zázemí (infrastrukturukapacity, znalosti), typicky ORP (zejména statutární města bývalá okresní města) nebo kraje, poskytly tuto podporu multitenantním režimu malým obcím (1. 2. typu) ve svém správním území. A to za podmínek daných změnami legislativy, ke kterým bude muset pro plnou realizaci tohoto konceptu dojít.+Pravidla pro jednotlivé sdílené službyfunkční celky tematické oblasti jsou popsány části [[nap-dokument:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Pravidla pro Sdílené agendové IS pro samostatnou působnost územních samospráv|Způsoby využívání sdílených služeb, funkčních celků tematických oblastí jednotlivými úřady]] 
 +</WRAP>
  
-Stejná forma sdílení je možná mezi těmito úrovněmi samosprávy případě spisové služby a provozních systémůpokud malé obce nevyužijí možnosti sdílení centrálních služebbudou-li k dispozici+Specifická role samosprávy, kdy každý samosprávný celek je autonomní oblasti samosprávných činností má rozhodující vliv na jakékoliv sdílení v IT. Rozmanitost velikosti municipalit (od krajů po nejmenší obce) má vliv na velikost jejich útvarů, které se zabývají ICT. Nejmenší municipality, které disponují ICT útvary, jsou obce s rozšířenou působností (ORP). Ve správním obvodě ORP je počet subjektů, kterým jsou poskytovány sdílené služby nebo data dostatečně velkýaby sdílení bylo efektivní, a současně počet umožňuje efektivní řízení. Existence útvaru ICT je rozhodující pro poskytování jakéhokoliv sdílení (službydata). V současné době již řada ORP ve svém správním obvodě tyto služby poskytuje.
  
-Specifická role samosprávy, kdy každý samosprávný celek je autonomní v oblasti samosprávných činností má rozhodující vliv na jakékoliv sdílení v IT. Rozmanitost velikosti municipalit (od krajů po nejmenší obce) má vliv na velikost jejich útvarů, které se zabývají ICT. Nejmenší municipality, které disponují ICT útvary, jsou obce s rozšířenou působností (ORP). Ve správním obvodě ORP je počet subjektů, kterým jsou poskytovány sdílené služby nebo data dostatečně velký, aby sdílení bylo efektivní, a současně počet umožňuje efektivní řízení. Existence útvaru ICT je rozhodující pro poskytování jakéhokoliv sdílení (služby, data). V současné době již řada ORP ve svém správním obvodě tyto služby poskytuje (Kladno, Vyškov). 
- 
-Vláda v informační koncepci doporučuje municipalitám pro určitou dílčí sadu sdílených služeb použít jako základní prvek správní obvody ORP a vychází z následujících předpokladů: 
-  * ORP jsou nejmenšími subjekty, které zpracovávají architektonický plán. 
-  * Správní obvod ORP je jednoznačně dán a všechny subjekty, kterých se bude sdílení ve správním obvodě týkat, jsou známy. 
-  * Poskytování služeb a dat je určeno standardy (spisové služby). 
-  * Tento model již v řadě ORP funguje. 
-Pro jiné sdílené služby (například dlouhodobé ukládání dokumentů v elektronických digitálních spisovnách) doporučuje IKČR využít sdílená centra krajů, neboť: 
-  * Mají vybudovanou infrastrukturu 
-  * Disponují IT kapacitami a kompetencemi 
-  * … 
-Pro další sdílené služby, například pro aplikační služby ekonomických systémů nebo spisových služeb, doporučuje IKČR využít SaaS služby eGovernment Cloudu, protože: 
-  * Procesy a o IT potřeby v těchto oblastech fungování samospráv jsou vysoce standardizované a opakovatelné, proto jsou velmi vhodné pro řešení v cloudu 
-  * Tyto funkce a jejich podpora zůstávají v plné zodpovědnosti obcí, a proto tyto potřebují multitenantní řešení 
-Úkolem NAP je pro jednotlivé potřeby formulovat nejužitečnější úrovně sdílení na jednotlivých těchto vrstvách hierarchie veřejné správy. 
- 
- 
- 
-==== Sdílené aplikační služby kraje ==== 
- 
-Doporučujeme, aby kraje pro obce zřídily a poskytovaly služby například informačního systému spisové služby, respektive navazující digitální spisovny pro digitální i listinné dokumenty 
- 
-==== Krajské sítě ==== 
- 
-Publikace služeb krajských center do krajské sítě a dále přes krajský konektor do CMS. 
- 
-==== Sdílené aplikační, technologické a síťové služby ORP ==== 
- 
-IKČR navrhuje, aby malé obce, typicky všechny obce prvního a druhého typu, provozující méně než 10 přístupových zařízení, byly zproštěny povinnosti zajišťovat informatizaci svých služeb veřejné správy a svůj podíl na eGovenrmentu vlastními silami. 
- 
-Namísto nich by dávalo smysl, aby tak činily, a to i za podmínek úhrady oprávněných nákladů, obce s rozšířenou působností, nejlépe obce v místech bývalých okresních úřadů nebo kraje. Tuto změněnou povinnost bude nutné dohodnout se zástupci území a samozřejmě jí podpořit legislativní úpravou. 
  
 +{{tag>"samostatná působnost" "sdílené agendové IS" "funkční celek"}}