Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
nap:prostorova_data [2020/05/12 15:21] – Tomáš Šedivec | nap:prostorova_data [2021/04/30 11:16] (aktuální) – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | < | + | ======Prostorová data a služby nad prostorovými daty====== |
===== Popis Prostorových dat a služeb nad prostorovými daty ===== | ===== Popis Prostorových dat a služeb nad prostorovými daty ===== | ||
- | {{page>nap:popisy:popis_prostorova_data}} | + | Prudký rozvoj ICT umožnil a vyvolává i mnohem větší rozsah prací s informacemi o území a jejich využívání v životě celé společnosti. Tento vývoj klade zásadně nové požadavky na úpravu podmínek pro nakládání s prostorovými daty (data, jejichž nutnou součástí jsou údaje o poloze v prostoru vyjádřená zpravidla ve formě souřadnic a topologie) a prostorovými informacemi (informace získané interpretací prostorových dat a vztahů mezi nimi). |
+ | Vzhledem k mimořádnému významu prostorových informací především pro ochranu obyvatelstva, | ||
+ | |||
+ | Na budování a využívání NIPI se různým způsobem a různou měrou podílejí veřejná správa (ústřední orgány státní správy, orgány územní samosprávy, | ||
+ | |||
+ | Pořízení a aktualizace prostorových dat používaných subjekty veřejné správy představuje soubor dlouhodobých, | ||
+ | |||
+ | V oblasti poskytování služeb pro zpřístupnění prostorových informací hraje zásadní roli směrnice evropského parlamentu INSPIRE, která v rámci prováděcích předpisů specifikuje požadavky na interoperabilní síťové služby. Specifikace využívá webové služby založené na standardech OGC – Web Map Service (WMS), Web Map Tile Service, Web Feature Service (WFS), Web Coverage Service apod. Interoperabilitu služeb pro zpřístupnění prostorových informací na národní úrovni je proto možné zajistit relativně snadno oproti časově, kapacitně a finančně náročnější harmonizaci datových sad. Ve výsledku jsou síťové služby požadované INSPIRE používány v rámci národní i evropské infrastruktury pro prostorové informace, zatímco harmonizované datové sady jsou poskytovány paralelně s neharmonizovanými. Existující vyhledávací (katalogové) služby, prohlížecí služby, služby stahování dat a služby transformační odpovídající požadavkům INSPIRE lze považovat za klíčové prvky NIPI, které již plní základní cíle, tj. zpřístupnění a sdílení prostorových informací mezi jinak heterogenními IS. Tyto služby jsou podobně jako soubory prostorových informací opatřeny metadaty (data, která popisují struktury a obsahy sad prostorových dat, prostorové služby a jiné složky IS; umožňují a usnadňují jejich vyhledávání, | ||
+ | |||
+ | ==== Služby založené na prostorových datech ==== | ||
+ | Národní infrastruktura pro prostorové informace (NIPI): Běžně dostupné služby v rámci NIPI jsou služby, které umožňují vyhledání a zpřístupnění metadat (katalogové služby), zpřístupnění prostorových dat nejčastěji k náhledu (obvykle nazývány zjednodušeně jako služby mapové); v poslední době jsou běžné také služby stahování dat (online nebo formou předpřipravených datových sad). Méně časté, ale stále se rozvíjející, | ||
+ | |||
+ | ==== Schéma NIPI ==== | ||
+ | |||
+ | {{ :nap-dokument:prehled_nipi.png |}} | ||
+ | |||
+ | ==== Systémy a služby prostorových dat ==== | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
===== Pravidla Prostorových dat a služeb nad prostorovými daty ===== | ===== Pravidla Prostorových dat a služeb nad prostorovými daty ===== | ||
- | {{page>nap:pravidla:pravidla_prostorova_data}} | + | Veřejná správa využívá prostorová data ve všech agendách (a jsou jejich nedílnou součástí), |
+ | |||
+ | Pro zajištění sdílení a efektivního využívání prostorových dat a informací je nezbytné vytvořit odpovídající soustavu zásad, znalostí, institucionálních opatření, technologií, | ||
+ | |||
+ | Aby bylo možné NIPI efektivně budovat, je kromě centrálních prvků infrastruktury a sdílených služeb, vhodné definovat typovou funkcionalitu (na obecné úrovni) pro informační systém spravující prostorová data jako součást informačních systémů veřejné správy příslušného orgánu veřejné moci. | ||
+ | Protože prostorová data a služby jsou pouhým nástrojem pro podporu výkonu agend veřejné správy, ať již na úrovni státní správy, tak i na úrovni samosprávy, | ||
+ | |||
+ | Uplatnění prostorových dat a služeb lze tedy fakticky nalézt ve všech oblastech, typicky, bez ohledu na konkrétní segment, při: | ||
+ | * formulování strategických dokumentů souvisejících zejména s rozvojem území, služeb a segmentů (např. zdravotnictví, | ||
+ | * podpoře výkonu agend veřejné správy související např. s územním plánováním, | ||
+ | * správě majetku, zejména při evidování, | ||
+ | * plánování kontrolních činností či řízení rizik v kontextu prostorových souvislostí. | ||
+ | |||
+ | Součástí business architektury je rovněž identifikace klíčových aktérů. Mezi externí lze zařadit veřejnost (fyzické osoby, fyzické osoby podnikající, | ||
+ | Při popisu aplikační architektury je kromě vlastní funkcionality týkající se tvorby a správy prostorových dat potřebné se zaměřit také na sdílení dat nejen uvnitř vlastní organizace, ale také vůči ostatním informačním systémům veřejné správy. | ||
+ | |||
+ | Vlastní funkce systému pro správu prostorových dat tvoří na obecné úrovni zejména: | ||
+ | * tvorba a pořízení dat | ||
+ | * správa prostorových dat | ||
+ | * správa metadat | ||
+ | * transformace dat | ||
+ | * vizualizace | ||
+ | * analýzy | ||
+ | * workflow | ||
+ | * statistiky a reporting | ||
+ | * harmonizace dat INSPIRE | ||
+ | * tiskové úlohy | ||
+ | * opendata | ||
+ | * archiv | ||
+ | |||
+ | Pro publikaci a sdílení jsou klíčové služby vyhledávací služby, prohlížecí, | ||
+ | Z pohledu vnitřního propojení s ostatními prvky ICT infrastruktury organizace jsou zásadní integrace na: | ||
+ | * Agendové informační systémy (např. stavební a územní řízení, státní správa lesů, památková péče), kde GIS pomáhá zejména s vizualizací agendových údajů v mapě, vizualizací souvislostí či trendů, s jejich tematizací. | ||
+ | * Elektronický systém spisové služby včetně spisovny; vztah mezi spisovou službu a digitální spisovnou a GIS není zpravidla realizován, | ||
+ | * Správa majetku a řízení investic, kdy majetek je primárně evidován a spravován v ERP (zpravidla v provázaných modulech evidence a údržby majetku a řízení investic s vazbou na účetní evidenci a rozpočet). Pro správu majetku jsou klíčová data katastru nemovitostí (vedená v ISKN) obsahující jak popisnou, tak i grafickou složku. Tato data ISKN jsou zpravidla v pravidelných intervalech dávkově aktualizována (lze však rovněž využít webových služeb dálkového přístupu katastru nemovitostí ČÚZK), přičemž dochází k často k duplicitní správě dat (včetně pravidelných aktualizací) rovněž v GIS. Optimální je zajistit společnou správu referenčních dat, zajistit jejich sdílení a vzájemnou iteraci na úrovni klientů. | ||
+ | |||
+ | Mezi klíčové, z pohledu vnější integrace na sdílené prvky eGovernmentu, | ||
+ | * Registr územní identifikace, | ||
+ | * Informační systém katastru nemovitostí | ||
+ | * Národní geoportál INSPIRE | ||
+ | * Digitální technická mapa ČR (IS DMVS) | ||
+ | * Informační systém identifikačního čísla stavby | ||
+ | {{tag>" |