Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Následující verze
Předchozí verze
nap:pravidla:pravidla_ppdf [2020/05/12 08:33] – vytvořeno Tomáš Šedivecnap:pravidla:pravidla_ppdf [2021/04/30 10:20] (aktuální) – include změny Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-<title>Pravidla pro propojený datový fond</title> +======Pravidla pro propojený datový fond======
- +
-===== Povinnost využívat referenční rozhraní ===== +
- +
-Povinnost využívat referenční rozhraní pro uskutečňování takzvaných "vazeb" mezi jednotlivými informačními systémy veřejné správy ukládá zákon o informačních systémech veřejné správy. Tedy obecně platí, že pro sdílení údajů, výměnu údajů a propojování jednotlivých informačních systémů veřejné správy různých správců, má být primárně využíváno právě referenční rozhraní. U informačních systémů stejného správce toto nemusí platit vždy, pokud se nevyužívá překlad agendových identifikátorů při komunikaci o subjektu údajů vedené v rámci dvou nebo více agend. +
- +
-Je nutné zdůraznit, že pouze využitím referenčního rozhraní je korektně prováděn překlad AIFO (AIFO jedné osoby v jedné agendě nesmí být poskytnuto jiné agendě). Pouze referenční rozhraní je napojeno na registr ORG a provádí překlad AIFO. +
- +
- +
-==== Užívání referenčního rozhraní při výměně údajů v rámci propojeného datového fondu ==== +
- +
- +
-Výměna/sdílení údajů mezi jednotlivými informačními systémy veřejné správy se realizuje výhradně prostřednictvím referenčního rozhraní, a to konkrétně komponenty [[nap:egsb|eGSB/ISSS]]. Jak se upřesňuje v části [[nap:propojeny_datovy_fond|propojený datový fond]], tak výměna údajů se realizuje vždy v rámci kontextu na subjekt práva. +
- +
-Správci agendových informačních systémů musejí realizovat napojení na referenční rozhraní, a to podle příslušných metodických dokumentů a provozních řádů: +
- +
-  * [[https://szrcr.cz/cs/dulezite-dokumenty/21-provozni-rad-iszr|Provozní řád ISZR]] +
-  * [[https://szrcr.cz/images/dokumenty/dulezite/Podminky_pro_pripojeni_agendovych_informacnich_systemu_do_ISZR_verze_2.08_final_170206.pdf|Podmínky pro připojení AIS k ISZR]] +
- +
- +
-==== Užívání referenčního rozhraní pro poskytování sdílených služeb ==== +
- +
- +
-Správci agendových informačních systémů poskytujících údaje z daných agend realizují napojení svých AISů na [[nap:egsb|eGSB/ISSS]] v roli publikátora a kontrolu oprávnění k využívání údajů podle oprávnění v [[nap:rpp|RPP]]. Pro výměnu údajů vybudují služby svého AIS tak, aby mohly být volány a zprostředkovány [[nap:egsb|eGSB/ISSS]]. +
- +
- +
-==== Užívání referenčního rozhraní pro využívání sdílených služeb ==== +
- +
- +
-Správci agendových informačních systémů využívajících údaje poskytované jinou agendou realizují volání služeb [[nap:egsb|eGSB/ISSS]] (nemusí znát konkrétní AIS, požadují údaje od agendy), a to jen tehdy, pokud k tomu mají příslušné oprávnění zapsané u agendy poskytovatele v [[nap:rpp|RPP]]. +
- +
- +
-==== Užívání referenčního rozhraní při zápisu a editace údajů v základních registrech ==== +
- +
- +
-Editoři referenčních údajů v základních registrech realizují napojení svých editorských agendových informačních systémů na [[nap:iszr|ISZR]] službami vnějšího rozhraní podle příslušné dokumentace Správy základních registrů a v případech, kdy agendové informační systémy nejsou též samostatnými evidencemi dokumentů, pak napojení těchto systémů na [[nap:system_spravy_dokumentu|eSSL]] v rámci vnitřních vazeb. Pro editaci údajů a vyřizování reklamací údajů v základních registrech nevyužívají jiné rozhraní než právě ISZR. +
- +
-===== Evidence subjektů ===== +
- +
-Jako identifikátor fyzické osoby, se v různých agendách používají různé druhy identifikátorůs, a to jak pro účely vnitřních procesů a služeb (uvnitř úřadu), , tak i při výměně údajů (ven z úřadu). Toto je nutno změnit, proto je nutno respektovat níže uvedené základní principy pro evidenci subjektů: +
- +
-  - Identifikátorem pro komunikaci mezi jednotlivými agendovými informačními systémy je vždy AIFO (a překládá se AIFO2AIFO přes služby ORG). +
-  - Úředním/klientským identifikátorem fyzické osoby může být klientské číslo pro danou agendu, které přidělí správce dané agendy a které se využívá jako prezentovaný identifikátor v AISu a pro úředníka. +
-  - Při komunikaci s klientem (osobní jednání na přepážce, i zpracování doručených dokumentů a zpráv) se využívají stykové identifikátory, jako jsou typ a číslo dokladů a využije se služba překladu na AIFO. +
-  - Stykové identifikátory si primárně neeviduji, leda by byly zároveň klientským číslem. +
-  - AIFO osoby se nikdy nesmí přímo poskytnout, vždy se využívá služeb překladu z mého AIFO na AIFO příjemce výměny údajů. +
-  - Pokud k tomu nejsou specifické závažné důvody, tak při výměně údajů využívám pouze AIFO a nepřidávám k tomu další identifikátory nebo referenční údaje. +
- +
-===== Údaje, dokumenty, výstupy a výpisy ===== +
- +
-Těžištěm pro správné využívání a pochopení smyslu propojeného datového fondu je porozumění rozdílu mezi **Poskytováním/Využíváním údajů, Poskytováním/Využíváním dokumentů, Výstupům z informačního systému a Výpisem z informačního systému**. +
- +
-==== Poskytování / Využívání údajů ==== +
- +
-Na business vrstvě orgán veřejné moci, který provádí výkon veřejné správy, působí v agendě, kterou má řádně ohlášenou v RPP, má povinnost využívat pro tyto účely aktuální státem garantovaná data ze ZR a dále publikovat a čerpat agendové údaje přes [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]]. Soukromoprávní subjekt údajů (také jako SPUU) může také za dodržení zákonného zmocnění pro výkon veřejné správy a působení v určité agendě ohlášené OVM, čerpat údaje ze základních registrů, ovšem výhradně přes AIS OVM nebo formuláře Czech POINT. V zákoně č. 111/2009 Sb. - Zákon o základních registrech, bude nově zakotveno globální zmocnění na čerpání údajů OVM ze ZR, přičemž RPP slouží jako zdroj informací pro informační systém ZR při řízení přístupu uživatelů k údajům v jednotlivých registrech a agendových informačních systémech. To znamená, že kdykoliv se daný subjekt pokusí získat určitý údaj, nebo ho dokonce změnit (editovat), systém posuzuje, zda subjektu bude dovolené na základě zákonného zmocnění pracovat s údaji poskytované veřejnou správou. V RPP jakožto metainformačním systému výkonu veřejné správy jsou uvedeny oprávnění v rámci agend pro čerpání údajů ze ZR, ale také veškeré údaje, které stání správa a samospráva publikuje za pomocí [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]] napříč veřejnou správou. Důležitým faktorem na business vrstvě v rámci čerpání údajů ze ZR a také publikování a čerpání údajů v rámci jednotlivých AIS OVM je mít řádně hlášenou agendu v RPP, což je nezbytnou podmínkou. +
- +
-Seznam agend vedených v RPP je k dispozici na stránkách: https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/ +
- +
-Na aplikační vrstvě, prostřednictvím webových služeb jednotlivých referenčních rozhraní, ke kterým patří informační systém správy základních registrů, [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]], služby Czech POINT a formulářového agendového informačního systému FAIS, má povinnost instituce čerpat referenční údaje ze ZR svými AIS a dále poskytovat a využívat údaje přes I[[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]] napříč veřejnou správou. Dále je možné čerpat referenční údaje ze ZR i přes datové schránky. +
- +
-Jedním z pravidel [[nap:ziskavani_referencnich_udaju|získávání referenčních údajů]] webovými službami je nejdříve ztotožnit svůj datový kmen vůči ZR a následně se přihlásit pro příjem notifikací o změnách. Další možností, ovšem v krajních případech, pokud datový kmen instituce není příliš rozsáhlý, je možné provádět pravidelnou aktualizaci údajů celého datového kmene pro ztotožnění subjektu údajů práva při výkonu veřejné správy. +
- +
-Dalším pravidlem pro nakládání s osobními údaji je pseudonymizace údajů, což znamená uložení dat technikou oddělení agendových a identifikačních údajů a jejich propojení pomocí agendového identifikátoru fyzických osob (také jako AIFO), aby byly naplněny podmínky bezpečnosti a jednotlivých zákonů a nařízení, které z těchto okolností plynou. Získané AIFO nesmí za žádných okolností opustit AIS, které ho ze služeb ISZR získalo a při jeho předávání (za účelem předávání informací o fyzické osobě) se musí vždy použít služeb ISZR. Více informací o způsobu využití AIFO v rámci pseudonymizace je uvedeno [[nap:pseudonimizace_subjektu_v_datovem_fondu|zde]]. +
- +
-  * Informace ohledně ZR jsou k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/vyvojari +
-  * Informace, jakým způsobem připojit svůj AIS nebo komunikační sběrnici do ISZR jsou k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/file/170/ +
-  * Informace, jakým způsobem využívat notifikace ze ZR je k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/spravny-postup-prace-s-notifikacemi-a-udrzovani-datoveho +
-  * Informace k popisu služeb ZR: http://www.szrcr.cz/file/175/display/ +
-  * Podrobný popis služeb ZR: http://www.szrcr.cz/vyvojari/podrobny-popis-egon-sluzeb-zakladnich-registru +
- +
-Z pohledu technologické vrstvy, je čistě na jednotlivé instituci, jakou si zvolí platformu v rámci vnitřního fungování úřadu a připojení se pro využívání služeb propojeného datového fondu, přičemž přistupovat do ZR je možné přes ISZR přímo AISem nebo komunikační sběrnicí. +
- +
-Na komunikační vrstvě je povinnost instituce při výkonu veřejné správy využívat CMS. CMS je systém, jehož primárním účelem je zprostředkovávat řízené a evidované propojení informačních systémů subjektů veřejné správy ke službám (aplikacím), které poskytují informační systémy jiných subjektů veřejné správy s definovanou bezpečností a SLA parametry, tj. přístup ke službám eGovernmentu. CMS tak můžeme nazvat privátní sítí pro výkon veřejné správy na území státu. CMS jako privátní síť veřejné správy využívá dedikovaných resp. pronajatých síťových prostředků pro bezpečné propojení úředníků orgánů veřejné správy (také jako OVS) pracujících v agendách veřejné správy s jejich vzdálenými agendovými informačními systémy, pro bezpečné síťové propojení agendových systémů navzájem a pro bezpečný přístup jednotlivých OVS do Internetu. +
- +
-==== Poskytování / Využívání dokumentů ==== +
- +
-Dokumenty se přenáší skrze referenční rozhraní ve vazbě na subjekt či objekt údajů prostřednictvím [[nap:egsb|eGON Service Bus / Informačního systému sdílené služby]], nebo také prostřednictvím [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|informačního systému datových schránek]]. Dokumenty se tvoří výstupem z informačního systému veřejné správy dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9|zákona č.365/2000 Sb]].  +
- +
-==== Výpisy z informačního systému ==== +
- +
-Výpis z informačního systému je dokument, který má elektronickou podobu a vytváří se z veřejných evidencí. To znamená, výpis není personifikován pro konkrétní osobu a všechny obsažené informace jsou veřejné. Výpisy se tvoří dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9-2|zákona č. 365/2000 Sb.]] +
- +
-==== Výstupy z informačního systému ==== +
- +
-Výstup z informačního systému je dokument, ať už v elektronické nebo listinné podobě, tvořený pro konkrétní osobu, přičemž obsahuje veřejné i neveřejné informace. Existuje i varianta ověřeného výstupu, která vznikla úplným převodem výstupu z informačního systému veřejné správy z elektronické do listinné podoby a obsahuje náležitosti dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9a|zákona č.365/2000 Sb.]]+
  
 +{{section>nap:propojeny_datovy_fond#pravidla_propojeneho_datoveho_fondu}}