Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize |
nap:pravidla:pravidla_ppdf [2020/06/24 09:37] – [Výstupy z informačního systému] Tomáš Šedivec | nap:pravidla:pravidla_ppdf [2020/10/02 15:32] – Tomáš Šedivec |
---|
<title>Pravidla pro propojený datový fond</title> | <title>Pravidla pro propojený datový fond</title> |
| |
===== Údaje, dokumenty, výstupy a výpisy ===== | ===== - Údaje, dokumenty, výstupy a výpisy ===== |
| |
Těžištěm pro správné využívání a pochopení smyslu propojeného datového fondu je porozumění rozdílu mezi **Poskytováním/Využíváním údajů, Poskytováním/Využíváním dokumentů, Výstupům z informačního systému a Výpisem z informačního systému**. | Těžištěm pro správné využívání a pochopení smyslu propojeného datového fondu je porozumění rozdílu mezi **Poskytováním/Využíváním údajů, Poskytováním/Využíváním dokumentů, Výstupům z informačního systému a Výpisem z informačního systému**. |
| |
==== Poskytování / Využívání údajů ==== | ==== - Poskytování / Využívání údajů ==== |
| |
Na business vrstvě orgán veřejné moci, který provádí výkon veřejné správy, působí v agendě, kterou má řádně ohlášenou v RPP, má povinnost využívat pro tyto účely aktuální státem garantovaná data ze ZR a dále publikovat a čerpat agendové údaje přes [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]]. Soukromoprávní subjekt práva (také jako SPUU) může také za dodržení zákonného zmocnění pro výkon veřejné správy a působení v určité agendě ohlášené OVM, čerpat údaje ze základních registrů, ovšem výhradně přes AIS OVM nebo formuláře Czech POINT. V zákoně č. 111/2009 Sb. - Zákon o základních registrech, bude nově zakotveno globální zmocnění na čerpání údajů OVM ze ZR, přičemž RPP slouží jako zdroj informací pro informační systém ZR při řízení přístupu uživatelů k údajům v jednotlivých registrech a agendových informačních systémech. To znamená, že kdykoliv se daný subjekt pokusí získat určitý údaj, nebo ho dokonce změnit (editovat), systém posuzuje, zda subjektu bude dovolené na základě zákonného zmocnění pracovat s údaji poskytované veřejnou správou. V RPP jakožto metainformačním systému výkonu veřejné správy jsou uvedeny oprávnění v rámci agend pro čerpání údajů ze ZR, ale také veškeré údaje, které stání správa a samospráva publikuje za pomocí [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]] napříč veřejnou správou. Důležitým faktorem na business vrstvě v rámci čerpání údajů ze ZR a také publikování a čerpání údajů v rámci jednotlivých AIS OVM je mít řádně hlášenou agendu v RPP, což je nezbytnou podmínkou. | Na business vrstvě orgán veřejné moci, který provádí výkon veřejné správy, působí v agendě, kterou má řádně ohlášenou v RPP, má povinnost využívat pro tyto účely aktuální státem garantovaná data ze ZR a dále publikovat a čerpat agendové údaje přes [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]]. Soukromoprávní subjekt práva (také jako SPUU) může také za dodržení zákonného zmocnění pro výkon veřejné správy a působení v určité agendě ohlášené OVM, čerpat údaje ze základních registrů, ovšem výhradně přes AIS OVM nebo formuláře Czech POINT. V zákoně č. 111/2009 Sb. - Zákon o základních registrech, bude nově zakotveno globální zmocnění na čerpání údajů OVM ze ZR, přičemž RPP slouží jako zdroj informací pro informační systém ZR při řízení přístupu uživatelů k údajům v jednotlivých registrech a agendových informačních systémech. To znamená, že kdykoliv se daný subjekt pokusí získat určitý údaj, nebo ho dokonce změnit (editovat), systém posuzuje, zda subjektu bude dovolené na základě zákonného zmocnění pracovat s údaji poskytované veřejnou správou. V RPP jakožto metainformačním systému výkonu veřejné správy jsou uvedeny oprávnění v rámci agend pro čerpání údajů ze ZR, ale také veškeré údaje, které stání správa a samospráva publikuje za pomocí [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]] napříč veřejnou správou. Důležitým faktorem na business vrstvě v rámci čerpání údajů ze ZR a také publikování a čerpání údajů v rámci jednotlivých AIS OVM je mít řádně hlášenou agendu v RPP, což je nezbytnou podmínkou. |
Na aplikační vrstvě, prostřednictvím webových služeb jednotlivých referenčních rozhraní, ke kterým patří informační systém správy základních registrů, [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]], služby Czech POINT a formulářového agendového informačního systému FAIS, má povinnost instituce čerpat referenční údaje ze ZR svými AIS a dále poskytovat a využívat údaje přes I[[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]] napříč veřejnou správou. Dále je možné čerpat referenční údaje ze ZR i přes datové schránky. | Na aplikační vrstvě, prostřednictvím webových služeb jednotlivých referenčních rozhraní, ke kterým patří informační systém správy základních registrů, [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]], služby Czech POINT a formulářového agendového informačního systému FAIS, má povinnost instituce čerpat referenční údaje ze ZR svými AIS a dále poskytovat a využívat údaje přes I[[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]] napříč veřejnou správou. Dále je možné čerpat referenční údaje ze ZR i přes datové schránky. |
| |
Jedním z pravidel [[nap:ziskavani_referencnich_udaju|získávání referenčních údajů]] webovými službami je nejdříve ztotožnit svůj datový kmen vůči ZR a následně se přihlásit pro příjem notifikací o změnách. Další možností, ovšem v krajních případech, pokud datový kmen instituce není příliš rozsáhlý, je možné provádět pravidelnou aktualizaci údajů celého datového kmene pro ztotožnění subjektu práva práva při výkonu veřejné správy. | Jedním z pravidel [[nap:ziskavani_referencnich_udaju|získávání referenčních údajů]] webovými službami je nejdříve ztotožnit svůj datový kmen vůči ZR a následně se přihlásit pro příjem [[nap:notifikace|notifikací]] o změnách. Další možností, ovšem v krajních případech, pokud datový kmen instituce není příliš rozsáhlý, je možné provádět pravidelnou aktualizaci údajů celého datového kmene pro ztotožnění subjektu práva práva při výkonu veřejné správy. |
| |
Dalším pravidlem pro nakládání s osobními údaji je pseudonymizace údajů, což znamená uložení dat technikou oddělení agendových a identifikačních údajů a jejich propojení pomocí agendového identifikátoru fyzických osob (také jako AIFO), aby byly naplněny podmínky bezpečnosti a jednotlivých zákonů a nařízení, které z těchto okolností plynou. Získané AIFO nesmí za žádných okolností opustit AIS, které ho ze služeb ISZR získalo a při jeho předávání (za účelem předávání informací o fyzické osobě) se musí vždy použít služeb ISZR. Více informací o způsobu využití AIFO v rámci pseudonymizace je uvedeno [[nap:pseudonymizace_subjektu_v_datovem_fondu|zde]]. | Dalším pravidlem pro nakládání s osobními údaji je pseudonymizace údajů, což znamená uložení dat technikou oddělení agendových a identifikačních údajů a jejich propojení pomocí agendového identifikátoru fyzických osob (také jako AIFO), aby byly naplněny podmínky bezpečnosti a jednotlivých zákonů a nařízení, které z těchto okolností plynou. Získané AIFO nesmí za žádných okolností opustit AIS, které ho ze služeb ISZR získalo a při jeho předávání (za účelem předávání informací o fyzické osobě) se musí vždy použít služeb ISZR. Více informací o způsobu využití AIFO v rámci pseudonymizace je uvedeno [[nap:pseudonymizace_subjektu_v_datovem_fondu|zde]]. |
* Informace ohledně ZR jsou k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/vyvojari | * Informace ohledně ZR jsou k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/vyvojari |
* Informace, jakým způsobem připojit svůj AIS nebo komunikační sběrnici do ISZR jsou k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/file/170/ | * Informace, jakým způsobem připojit svůj AIS nebo komunikační sběrnici do ISZR jsou k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/file/170/ |
* Informace, jakým způsobem využívat notifikace ze ZR je k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/spravny-postup-prace-s-notifikacemi-a-udrzovani-datoveho | * Informace, jakým způsobem využívat [[nap:notifikace|notifikace]] ze ZR je k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/spravny-postup-prace-s-notifikacemi-a-udrzovani-datoveho |
* Informace k popisu služeb ZR: http://www.szrcr.cz/file/175/display/ | * Informace k popisu služeb ZR: http://www.szrcr.cz/file/175/display/ |
* Podrobný popis služeb ZR: http://www.szrcr.cz/vyvojari/podrobny-popis-egon-sluzeb-zakladnich-registru | * Podrobný popis služeb ZR: http://www.szrcr.cz/vyvojari/podrobny-popis-egon-sluzeb-zakladnich-registru |
Dokumenty se přenáší skrze referenční rozhraní ve vazbě na subjekt či objekt práva prostřednictvím [[nap:egsb|eGON Service Bus / Informačního systému sdílené služby]], nebo také prostřednictvím [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|informačního systému datových schránek]]. Dokumenty se tvoří výstupem z informačního systému veřejné správy dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9|zákona č.365/2000 Sb]]. | Dokumenty se přenáší skrze referenční rozhraní ve vazbě na subjekt či objekt práva prostřednictvím [[nap:egsb|eGON Service Bus / Informačního systému sdílené služby]], nebo také prostřednictvím [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|informačního systému datových schránek]]. Dokumenty se tvoří výstupem z informačního systému veřejné správy dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9|zákona č.365/2000 Sb]]. |
| |
==== Výpisy z informačního systému ==== | ==== Výpisy z informačního systému veřejné správy==== |
| |
Výpis z informačního systému je dokument, který má elektronickou podobu a vytváří se z veřejných evidencí i neveřejných evidencí. Výpis může mít podobu částečného nebo plného výpisu ze všech údajů, které se v informačním sytému vedou. | Výpis z informačního systému veřejné správy je dokument, který se vytváří se z veřejných i neveřejných evidencí. Výpis může mít podobu částečného nebo plného výpisu ze všech údajů, které se v informačním systému veřejné správy vedou. |
*Výpis z veřejné evidence: Výpis není určen pro konkrétní osobu a všechny obsažené informace jsou veřejné. | *Výpis z veřejné evidence: Výpis není určen pro konkrétní osobu a všechny obsažené informace jsou veřejné. |
*Výpis z neveřejné evidence: Výpis je určen pro konkrétní osobu, která je subjektem práva nebo jinou oprávněnou osobu a obsahuje i neveřejné údaje. | *Výpis z neveřejné evidence: Výpis je určen pro konkrétní osobu, která je subjektem práva nebo jinou oprávněnou osobu a obsahuje i neveřejné údaje. |
Výpisy se tvoří dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9-2|zákona č. 365/2000 Sb.]] | Výpisy se tvoří dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9-2|zákona č. 365/2000 Sb.]] |
| |
==== Výstupy z informačního systému ==== | ==== Výstupy z informačního systému veřejné správy ==== |
| |
Výstup z informačního systému je elektronický dokument, který je výpisem z informačního systému, ale je zároveň zabezpečen způsobem zajišťující integritu dat. Tedy je to takový výpis z informačního systému, který je vydávajícím informačním systémem elektronicky opečetěn/podepsán a oražen časovým razítkem. | Výstup z informačního systému veřejné správy je elektronický dokument, který je výpisem z informačního systému veřejné správy, ale je zároveň zabezpečen způsobem zajišťující integritu dat. Tedy je to takový výpis z informačního systému veřejné správy, který je vydávajícím informačním systémem veřejné správy elektronicky opečetěn/podepsán a oražen časovým razítkem. |
| |
Existuje i speciální varianta výstupu z informačního systému, tzv. **ověřený výstup**, který vznikne úplným převodem výstupu z informačního systému veřejné správy z elektronické do listinné podoby a obsahuje náležitosti dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9a|zákona č.365/2000 Sb.]]. Ověřený výstup je tedy vždy v listinné podobě. | Existuje i speciální varianta výstupu z informačního systému veřejné správy, tzv. **ověřený výstup**, který vznikne úplným převodem výstupu z informačního systému veřejné správy z elektronické do listinné podoby a obsahuje náležitosti dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9a|zákona č.365/2000 Sb.]]. Ověřený výstup je tedy vždy v listinné podobě. |
| |
==== Veřejná listina ==== | ==== Veřejná listina ==== |
| |
| Veřejná listina je dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#f4580750|občanského zákoníku]] listina vydaná orgánem veřejné moci v mezích jeho pravomoci nebo listina, kterou za veřejnou listinu prohlásí zákon. Je-li nějaká skutečnost potvrzena ve veřejné listině, zakládá to vůči každému plný důkaz o původu listiny od orgánu nebo osoby, které ji zřídily, o době pořízení listiny, jakož i o skutečnosti, o níž původce veřejné listiny potvrdil, že se za jeho přítomnosti udála nebo byla provedena, dokud není prokázán opak. Zachycuje-li veřejná listina projev vůle osoby při právním jednání a je-li jednajícím podepsána, zakládá to vůči každému plný důkaz o takovém projevu vůle. To platí i v případě, že byl podpis jednajícího nahrazen způsobem, který stanoví zákon. |
| |
Veřejnou listinou jsou všechny: | Veřejnou listinou jsou všechny: |
* **listinné** výpisy z informačního systému, | * **listinné** výpisy z informačního systému veřejné správy, |
* výstupy z informačního systému | * výstupy z informačního systému veřejné správy, |
* ověřené výstupy z informačního systému | * ověřené výstupy z informačního systému veřejné správy. |
| |