Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Poslední revizeObě strany příští revize
nap:pravidla:pravidla_identifikace_klientu_vs [2020/10/16 14:58] Tomáš Šedivecnap:pravidla:pravidla_identifikace_klientu_vs [2021/03/01 15:00] – stará verze byla obnovena (2021/02/18 14:44) Tomáš Šedivec
Řádek 36: Řádek 36:
 Elektronickou identifikací je myšlena situace, kdy klient veřejné správy není přítomen v místě poskytování služby. Identifikace tedy probíhá vzdáleně, bez fyzického kontaktu. Elektronickou identifikací je myšlena situace, kdy klient veřejné správy není přítomen v místě poskytování služby. Identifikace tedy probíhá vzdáleně, bez fyzického kontaktu.
  
-Pro jednoznačnou elektronickou identifikaci a autentizaci klientů veřejné správy byl vytvořen technický a právní rámec, který umožňuje všem správcům informačních systémů veřejné správy tuto činnost vykonávat v souladu s [[ikcr-dokument:ikcr|Informační koncepcí ČR]] a bez nutnosti vytváření vlastních nákladných řešení a zvyšování administrativní zátěže.+Pro jednoznačnou elektronickou identifikaci a autentizaci klientů veřejné správy byl vytvořen technický a právní rámec, který umožňuje všem správcům informačních systémů veřejné správy tuto činnost vykonávat v souladu s [[:ikcr|Informační koncepcí ČR]] a bez nutnosti vytváření vlastních nákladných řešení a zvyšování administrativní zátěže.
  
 [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-250#p2|Zákon č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, zavádí v §2]] povinnost provádět prokázání totožnosti s využitím elektronické identifikace pouze prostřednictvím [[nap:nia|kvalifikovaného systému elektronické identifikace]]. Tento paragraf nabývá účinnosti 1. července 2020. Po tomto datu nebude možné pokračovat v praxi vydávání přístupových údajů klientů veřejné správy mimo systémy kvalifikovaného systému elektronické identifikace, pokud jiný zákon tuto cestu neumožňuje. [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-250#p2|Zákon č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, zavádí v §2]] povinnost provádět prokázání totožnosti s využitím elektronické identifikace pouze prostřednictvím [[nap:nia|kvalifikovaného systému elektronické identifikace]]. Tento paragraf nabývá účinnosti 1. července 2020. Po tomto datu nebude možné pokračovat v praxi vydávání přístupových údajů klientů veřejné správy mimo systémy kvalifikovaného systému elektronické identifikace, pokud jiný zákon tuto cestu neumožňuje.
Řádek 71: Řádek 71:
 ^ Typ subjektu                                    ^ Mandát                     ^ ^ Typ subjektu                                    ^ Mandát                     ^
 | **Fyzická osoba**                               | Jednající sama svým jménem | | **Fyzická osoba**                               | Jednající sama svým jménem |
-|:::                                              | Jednající jménem jiné fyzické osoby ze zákona: \\ - rodič dítěte,\\ - manžel/manželka,\\ - registrovaný partner/partnerka,\\ - opatrovník|+|:::                                              | Jednající jménem jiné fyzické osoby ze zákona: \\ - rodič dítěte,\\ - manžel/manželka,\\ - registrovaný partner/partnerka,\\ - opatrovník, osvojitel, poručík, pěstoun \\ - dědic, exekutor,\\ - zastupující osoba pro osoby neschopné jednat nebo nemající zákonného zástupce|
 |:::                                              | Jednající jménem jiné fyzické osoby ze zmocnění: \\ - plná moc,\\ - advokát,\\ - zastupující FO,\\ - jiný druh zmocnění,\\ - na žádost bez zmocnění| |:::                                              | Jednající jménem jiné fyzické osoby ze zmocnění: \\ - plná moc,\\ - advokát,\\ - zastupující FO,\\ - jiný druh zmocnění,\\ - na žádost bez zmocnění|
 |::: | Plná moc opravňující konkrétní osobu jednat jménem právnické osoby | |::: | Plná moc opravňující konkrétní osobu jednat jménem právnické osoby |
Řádek 83: Řádek 83:
 |::: | Pokud agendový předpis povoluje využívání přístupových údajů k systému datových schránek jako identifikačních prostředků je to dále: \\ a) Pro fyzické osoby – statutární zástupce oprávněné k přístupu do datové schránky právnické osoby ověřením oprávnění k datové schránce právnické osoby prostřednictvím Informačního systému datových schránek (ověření přístupových údajů a oprávnění). \\ b) Pro fyzické osoby - oprávněné statutárním zástupcem k přístupu do datové schránky právnické osoby ověřením oprávnění k datové schránce právnické osoby prostřednictvím Informačního systému datových schránek (ověření přístupových údajů a oprávnění). \\ c) Ověřením speciálního agendového oprávnění podle agendového předpisu, na jehož základě jsou poskytovány agendové digitální služby. | |::: | Pokud agendový předpis povoluje využívání přístupových údajů k systému datových schránek jako identifikačních prostředků je to dále: \\ a) Pro fyzické osoby – statutární zástupce oprávněné k přístupu do datové schránky právnické osoby ověřením oprávnění k datové schránce právnické osoby prostřednictvím Informačního systému datových schránek (ověření přístupových údajů a oprávnění). \\ b) Pro fyzické osoby - oprávněné statutárním zástupcem k přístupu do datové schránky právnické osoby ověřením oprávnění k datové schránce právnické osoby prostřednictvím Informačního systému datových schránek (ověření přístupových údajů a oprávnění). \\ c) Ověřením speciálního agendového oprávnění podle agendového předpisu, na jehož základě jsou poskytovány agendové digitální služby. |
  
 +Příklady mandátů pro fyzické osoby vyplývající z některých vyhlášek a nařízení měst a obcí:
 +  * Pro přihlášení k platbě poplatku za odvoz komunálního odpadu 
 +  * Pro přihlášení k platbě poplatku:
 +    * ubytovacího,
 +    * ze psa, 
 +    * za zábor a užívání veřejného prostranství.
 +  * Pro převody, koupě, prodej, nabytí městského majetku, (provozovny v budovách v majetku města)
 +  * Pro užívání, podnájem, zrušení užívání bytového fondu města
 +  * Mandát pro jednání s knihovnou – výpůjčky registrovaného čtenáře
  
 Jak je zdůrazněno níže, při výkonu veřejné správy je nutné, aby příslušný orgán konající nějakou činnost v rámci dané agendy věděl, pro jakou formu zastupování je mandát umožněný nebo dokonce nutný. Zcela jiným způsobem se orgán veřejné moci bude chovat k mandátu plynoucímu z veřejnoprávního titulu rodičovství a jinak k mandátu plynoucímu ze soukromoprávního titulu plné moci. Jak je zdůrazněno níže, při výkonu veřejné správy je nutné, aby příslušný orgán konající nějakou činnost v rámci dané agendy věděl, pro jakou formu zastupování je mandát umožněný nebo dokonce nutný. Zcela jiným způsobem se orgán veřejné moci bude chovat k mandátu plynoucímu z veřejnoprávního titulu rodičovství a jinak k mandátu plynoucímu ze soukromoprávního titulu plné moci.
Řádek 122: Řádek 131:
 Centrální sdílené služby eGovernmentu dokáží zajistit následující mandáty pro fyzické osoby, které se prokázaly u poskytovatele služeb svou zaručenou elektronickou identitou: Centrální sdílené služby eGovernmentu dokáží zajistit následující mandáty pro fyzické osoby, které se prokázaly u poskytovatele služeb svou zaručenou elektronickou identitou:
  
-  * eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E22_-_rosCtiPodleUdaju_2_02.pdf|rosCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E20_-_rosCtiIco_2_02.pdf|rosCtiIco]], [[http://www.szrcr.cz/uploads/eGON_sluzby_Sejdl/E21_rosCtiAifo_2_02.pdf|rosCtiAifo]] (základní registr osob)+  * eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E22_-_rosCtiPodleUdaju_2_02.pdf|rosCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E20_-_rosCtiIco_2_02.pdf|rosCtiIco]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E21_-_rosCtiAifo_2_02.pdf|rosCtiAifo]] (základní registr osob)
     * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba statutárním zástupcem     * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba statutárním zástupcem
   * eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E172_aiseoCtiPodleUdaju2_4_02_v03.pdf|aiseoCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E171_aiseoCtiAifo2.pdf|aiseoCtiAifo]] (agendový informační systém evidence obyvatel)   * eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E172_aiseoCtiPodleUdaju2_4_02_v03.pdf|aiseoCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E171_aiseoCtiAifo2.pdf|aiseoCtiAifo]] (agendový informační systém evidence obyvatel)