Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
nap:pravidla:pravidla_esel [2020/09/22 15:48] – Tomáš Šedivec | nap:pravidla:pravidla_esel [2021/04/29 15:12] (aktuální) – include změny Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | < | + | ======Pravidla pro Systémy spojené s právním řádem a legislativou====== |
- | Míra možnosti a dokonce povinnosti využívat výše zmíněné informační systémy a jejich sdílené služby závisí na tom, v jakém postavení vůči konkrétní legislativě je příslušný úřad. | + | {{section> |
- | V tomto případě tedy můžeme rozdělit úřady do třech následujících kategorií: | ||
- | * Gestor legislativy: | ||
- | * Spolupracující subjekt: Jedná se o subjekt, který se aktivně podílí na spolutvorbě legislativy a je aktivně zapojen do procesu připomínkování a vyhodnocování daných návrhů | ||
- | * Uživatel legislativy: | ||
- | |||
- | V Každé z těchto třech základních rolí mohou být výše zmíněné informační systémy aktivně používány. | ||
- | |||
- | Nesmí se zapomínat ani na povinnosti výkonu spisové služby, ty se pochopitelně vztahují i na procesy návrhu a projednávání legislativy. Jsem-li tedy gestor za legislativu, | ||
- | |||
- | Při vyhodnocování a následné přípravě návrhů na změnu jsou dvěma klíčovými zdroji platná legislativa (aktuální znění právních předpisů a jejich vazeb) a dopad na faktický výkon (zdrojem je RPP a agendový model a seznam úkonů v agendě). Pomocí vazeb s ostatními právními předpisy si také úřad zmapuje souvislosti na další schopnosti. Třeba u agendového zákona je třeba zohlednit i povinnosti spisové služby, povinnost nevyžadovat údaje, které již mám, apod. I s ohledem na to je vhodné jako zdroj mít vždy aktuální či očekávaná znění právních předpisů. | ||
- | |||
- | Při tvorbě architektury je pak nanejvýš vhodné mít prvky architektury s vazbou na příslušnou legislativu. Například pokud spravuji informační systém, tak ten slouží pro podporu procesu v zákoně. Tedy vím, že systém provozuji na základě zákona o ISVS a na základě příslušných agendových zákonů a požadavky na funkce musi zajistit realizaci příslušných procesů v jednotlivých zákonech. | ||
- | |||
- | Zdroje informací o právních předpisech a jejich promítnutí do agend veřejné správy se hodí i pro tvorbu a aktualizaci vnitřních směrnic a předpisů v organizaci. Kupříkladu, | ||
- | |||
- | Pokud daný úřad není gestorem za příslušnou legislativu, | ||
- | |||
- | Je vhodné tedy: | ||
- | |||
- | * Vybudovat a udržovat mechanismus, | ||
- | * Lze realizovat s využitím služeb ESbírky, či obdobného systému | ||
- | * Zajistit si [[nap: | ||
- | * Vytvořit procesy a podporu pro sledování návrhů změn a stavu jejich projednávání | ||
- | * Být schopen přiřadit klíčové elementy architektury ke konkrétním ustanovením či alespoň ke konkrétním právním předpisům | ||
- | * Udržovat povědomost o všech právních předpisech, | ||
- | |||
- | Z hlediska aplikační architektury očekává NAP následující změny na centrální i lokálních úrovních: | ||
- | * Po dokončení systému eSbírka (a doběhnutí stávajících kontraktů nejpozději do 5 let - udržitelnost) přestanou úřady do svého portfolia zařazovat aplikace pro seznamování se s právem od komerčních dodavatelů a přejdou na eSbírku. Komerční aplikace s redukovanými licencemi mohou zůstat pro doplňkové služby jako jsou výklady práva, judikáty a další obsah, který ještě nebude zahrnut do eSbírky nebo si ponechá soukromoprávní (komerční) charakter. | ||
- | * Po dokončení systému eLegislativa se změní úloha systémů EKLEP/ | ||
- | * Systém ODOK musí být integrován na systém eLegislativa. | ||
- | * Od okamžiku spuštění systému eSbírky a eLegislativy budou všechny úřady povinny ve svých systémech a propojených materiálech používat pouze odkazy do eSbírky a nikoliv textové vyjádření formou např. §1 zákona č. 100/2000 Sb. |