Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Poslední revizeObě strany příští revize
nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju [2022/01/05 10:10] – nová pravidla a popis centrálních portálů Tomáš Šedivecnap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju [2022/02/22 12:02] – [Pravidla Portálů veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů] Tomáš Šedivec
Řádek 58: Řádek 58:
 Portál podporuje samoobslužného klienta, který obsahuje jak přenesenou, tak samosprávnou působnost a obsahuje popis životních situací, ve kterých se řeší [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy#mandaty_role_a_prava_v_elektronicke_komunikaci|mandáty v elektronické komunikaci]]. Pokud portál vykonává a podporuje [[nap:agendovy_model_verejne_spravy|agendu veřejné správy]] dle [[nap:rpp|registru práv a povinností]], musí se chovat jako jakýkoliv jiný agendový informační systém a pracovat dle definice agendy. Portál podporuje samoobslužného klienta, který obsahuje jak přenesenou, tak samosprávnou působnost a obsahuje popis životních situací, ve kterých se řeší [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy#mandaty_role_a_prava_v_elektronicke_komunikaci|mandáty v elektronické komunikaci]]. Pokud portál vykonává a podporuje [[nap:agendovy_model_verejne_spravy|agendu veřejné správy]] dle [[nap:rpp|registru práv a povinností]], musí se chovat jako jakýkoliv jiný agendový informační systém a pracovat dle definice agendy.
  
-Při předávání podání z portálu je tak potřeba mít zajištěnou funkcionalitu, která z podání vytvoří "lidsky čitelné" a "strojově čitelné" informace v rámci jednoho dokumentu, typicky formátu PDF/A3 a vyšší. Tento „kontejnerový“ formát pak slouží jak pro plnění požadavku „čitelnosti“ tak i pro zajištění požadavku na automatizované zpracování dat (vložené XML s údaji pro automatizované zpracování). Dokument musí být dále pak opatřen náležitostmi dle zákona č. 297/2016 Sb., typicky elektronickým podpisem nebo elektronickou pečetí a časovým razítkem. Lidsky čitelný formát, typicky PDF, jde do spisové služby pro evidenci a strojově čitelný formát jde od agendového systému. Při provozu portálu nezáleží na technologiích, ani infrastruktuře. Není tedy preferované ani On Premise řešení, ani cloudové řešení, vše záleží na potřebách daného úřadu a možnostech, které technologie dokáží nabídnout. Je vždy potřeba myslet na rozložení zátěže, například:+Při předávání podání z portálu je tak potřeba mít zajištěnou funkcionalitu, která z podání vytvoří "lidsky čitelné" a "strojově čitelné" informace v rámci jednoho dokumentu, typicky formátu PDF/A3 a vyšší. Tento „kontejnerový“ formát pak slouží jak pro plnění požadavku „čitelnosti“ tak i pro zajištění požadavku na automatizované zpracování dat (vložené XML s údaji pro automatizované zpracování). Dokument musí být dále pak opatřen náležitostmi dle zákona č. 297/2016 Sb., typicky elektronickým podpisem nebo elektronickou pečetí a časovým razítkem. Lidsky čitelný formát, typicky PDF, jde do spisové služby pro evidenci a strojově čitelný formát jde od agendového systému. Při provozu portálu nezáleží na technologiích, ani infrastruktuře. Není tedy preferované ani On Premise řešení, ani [[nap:egovernment_cloud|cloudové řešení]], vše záleží na potřebách daného úřadu a možnostech, které technologie dokáží nabídnout. Je vždy potřeba myslet na rozložení zátěže, například:
   - daňové přiznání z příjmu fyzických osob se podává 1x ročně a ačkoliv se nejedná o jeden rozhodný moment (celková doba je 6 měsíců) a je možné podávat i dodatečná daňová přiznání, není nutné klást na infrastrukturu stejné nároky po dobu celého roku, nebo   - daňové přiznání z příjmu fyzických osob se podává 1x ročně a ačkoliv se nejedná o jeden rozhodný moment (celková doba je 6 měsíců) a je možné podávat i dodatečná daňová přiznání, není nutné klást na infrastrukturu stejné nároky po dobu celého roku, nebo
   - žádosti o různé dotace (například tzv. "kotlíkové") se podávají do určitého data, dá se předpokládat jisté vytížení od okamžiku spuštění až do ukončení, kdy budou vysoké nároky na infrastrukturu (se vzrůstajícím trendem) a po uplynutí termínu, kdy budou minimální.   - žádosti o různé dotace (například tzv. "kotlíkové") se podávají do určitého data, dá se předpokládat jisté vytížení od okamžiku spuštění až do ukončení, kdy budou vysoké nároky na infrastrukturu (se vzrůstajícím trendem) a po uplynutí termínu, kdy budou minimální.
  
-Každé řešení však musí podporovat přístup k centrálním službám eGovernmentu a dalším službám veřejné správy skrze zabezpečenou infrastrukturu [[nap:referencni_rozhrani|Referenčního rozhraní veřejné správy]].+Každé řešení však musí podporovat přístup k centrálním službám eGovernmentu a dalším službám veřejné správy skrze zabezpečenou infrastrukturu [[nap:referencni_rozhrani|Referenčního rozhraní veřejné správy]]. Níže uvedená pravidla pro centrální, agendové i místní portály jsou výtažkem ze studií zabývajícími se pravidly a federací portálů {{ :dokumenty:czechgov_-_digital_portal_-_bcg_report_-_03042020.pdf |Boston Consulting Group - Gov.cz}} a {{ :dokumenty:pravidla_federace_portalu.pdf |NAKIT + PwC - Zpracování pravidel pro federaci portálů veřejné správy a definování cílového stavu}}.
  
 ==== Centrální (federující) portály ==== ==== Centrální (federující) portály ====