Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju [2021/05/06 17:35] – odkazy Tomáš Šedivecnap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju [2021/10/22 11:57] – agendový informační portál - redefinice Tomáš Šedivec
Řádek 25: Řádek 25:
 ==== Agendový portál ==== ==== Agendový portál ====
  
-Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému pro jiné orgány veřejné moci. Typicky jde tedy o portál agendy v přenesené působnosti poskytovaný správcem (ohlašovatelem) agendy. Klientem je může být jak občan, tak jiný orgán veřejné správy. Platí, že služby pro klienta - občana musí být publikovány dle jedné z forem federace do [[nap:portal_obcana|Portálu občana]]. +Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému pro jiné orgány veřejné moci a klienty veřejné správy. Typicky jde tedy o portál agendy v přenesené působnosti poskytovaný správcem (ohlašovatelem) agendy. Klientem je může být jak občan, tak jiný orgán veřejné správy. Platí, že služby pro klienta - občana musí být publikovány dle jedné z forem federace do [[nap:portal_obcana|Portálu občana]]. 
  
  
Řádek 41: Řádek 41:
  
 ==== Pohledy na portály veřejné správy ==== ==== Pohledy na portály veřejné správy ====
 +
 +=== Obyčejný portál ===
 +Obyčejným portálem se v tomto smyslu myslí všechny druhy portálů dle jejich zaměření, jak je uvedeno výše, avšak tento diagram zobrazuje práci s daty. Obyčejný portál se chová jako jednotné rozhraní sloužící pro vyřízení služby, avšak její faktické vyřízení probíhá v agendovém informačním systému. Portál si obstarává veškeré údaje a další informace, které klientovi poskytuje, prostřednictvím agendového informačního systému a veškeré dokumenty, které při vyřizování služby vzniknou se musí dostat do [[nap:system_spravy_dokumentu|spisové služby]].
 +
 +{{ :nap-dokument:2._agendovy_informacni_portal2.png |}}
 +
 +=== Portál jako Agendový informační systém ===
 +Portálem jako Agendovým informačním systémem se v tomto smyslu myslí všechny druhy portálů dle jejich zaměření, jak je uvedeno výše, avšak tento diagram zobrazuje práci s daty. Portál jako Agendový informační systém se chová jako samostatný agendový informační systém, tedy kromě samotného rozhraní pro příjem a vyřízení služby obsahuje i veškerou logiku a podporuje procesy pro její vyřízení. Portál si obstarává veškeré údaje a další informace, které klientovi poskytuje, prostřednictvím přímého napojení na [[nap:iszr|informační systém základních registrů]], [[nap:egsb|eGSB/ISSS]] nebo AIS, které spravuje stejný správce jako portál. Nadále platí, že veškeré dokumenty, které při vyřizování služby vzniknou se musí dostat do [[nap:system_spravy_dokumentu|spisové služby]].
  
 {{ :nap-dokument:2._agendovy_informacni_portal.png |}} {{ :nap-dokument:2._agendovy_informacni_portal.png |}}
 +
 +
  
 ===== Pravidla Portálů veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů ===== ===== Pravidla Portálů veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů =====
Řádek 58: Řádek 68:
 ==== PO a PVS - Portál občana a Portál veřejné správy ==== ==== PO a PVS - Portál občana a Portál veřejné správy ====
  
-Pravidla pro Portál občana a Portál veřejné správy jsou popsána v samostatném [[https://archi.gov.cz/nap:portal_obcana#pravidla_portalu_obcana_a_portalu_verejne_spravy|funkčním celku]]. +Pravidla pro Portál občana a Portál veřejné správy jsou popsána v samostatném [[nap:portal_obcana#pravidla_portalu_obcana_a_portalu_verejne_spravy|funkčním celku]]. 
  
 ==== Agendový portál ==== ==== Agendový portál ====
  
-Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému pro jiné orgány veřejné správy. Typicky jde tedy o portál agendy v přenesené působnosti poskytovaný správcem (ohlašovatelem) agendy.+Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému pro jiné orgány veřejné správy a klienty veřejné správy. Typicky jde tedy o portál agendy v přenesené působnosti poskytovaný správcem (ohlašovatelem) agendy.
  
 Takový portál musí splnit několik podmínek: Takový portál musí splnit několik podmínek:
Řádek 69: Řádek 79:
   * Má správce orgán veřejné správy, který vykonává jednu nebo více agend dle [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/|seznamu agend veřejné správy]]    * Má správce orgán veřejné správy, který vykonává jednu nebo více agend dle [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/|seznamu agend veřejné správy]] 
   * Musí být federovaný do [[nap:portal_obcana|Portálu občana]]   * Musí být federovaný do [[nap:portal_obcana|Portálu občana]]
-  * Musí být federovaný do [[nap:nia|Národní identitní autority]] a [[https://archi.gov.cz/nap:nia#pravidla_pro_narodni_identitni_autoritu|ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb]]+  * Musí být federovaný do [[nap:nia|Národní identitní autority]] a [[nap:nia#pravidla_pro_narodni_identitni_autoritu|ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb]]
   * Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poskytovat údaje skrze systém [[:nap:egsb|eGON Service Bus / Informační systém sdílené služby]]   * Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poskytovat údaje skrze systém [[:nap:egsb|eGON Service Bus / Informační systém sdílené služby]]
   * Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů   * Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů
   * Musí využívat stejnou strukturu [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb a životních situací]], jaká je v [[nap:rpp|RPP]]   * Musí využívat stejnou strukturu [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb a životních situací]], jaká je v [[nap:rpp|RPP]]
 +  * Musí být v souladu s [[https://designsystem.gov.cz/|grafickým manuálem MVČR]]
  
 Postup činností práce s klientem, jeho identifikací a výběrem služeb Postup činností práce s klientem, jeho identifikací a výběrem služeb
Řádek 89: Řádek 100:
   * Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne|systému o informačních systémech veřejné správy]]   * Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne|systému o informačních systémech veřejné správy]]
   * Musí být federovaný do [[nap:portal_obcana|Portálu občana]]   * Musí být federovaný do [[nap:portal_obcana|Portálu občana]]
-  * Musí být federovaný do [[nap:nia|Národní identitní autority]] a [[https://archi.gov.cz/nap:nia#pravidla_pro_narodni_identitni_autoritu|ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb]]+  * Musí být federovaný do [[nap:nia|Národní identitní autority]] a [[nap:nia#pravidla_pro_narodni_identitni_autoritu|ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb]]
   * Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poskytovat údaje skrze systém [[:nap:egsb|eGON Service Bus / Informační systém sdílené služby]]   * Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poskytovat údaje skrze systém [[:nap:egsb|eGON Service Bus / Informační systém sdílené služby]]
   * Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů   * Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů
   * Musí využívat stejnou strukturu [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb a životních situací]], jaká je v [[nap:rpp|RPP]]   * Musí využívat stejnou strukturu [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb a životních situací]], jaká je v [[nap:rpp|RPP]]
 +  * Musí být v souladu s [[https://designsystem.gov.cz/|grafickým manuálem MVČR]]
  
 Postup činností práce s klientem, jeho identifikací a výběrem služeb Postup činností práce s klientem, jeho identifikací a výběrem služeb