Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju [2019/08/12 11:59] – upraveno mimo DokuWiki 127.0.0.1 | nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju [2022/01/05 10:10] – nová pravidla a popis centrálních portálů Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | {{objekt| | + | ======Portály veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů====== |
- | Druh=Funkční celek| | + | |
- | Název=Portály veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů| | + | |
- | Popis=Portály veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů.| | + | |
- | Platípro=všechny OVM a OVS| | + | |
- | Spravuje=Tomáš Šedivec| | + | |
- | Gestor=Ministerstvo vnitra, Odbor hlavního architekta| | + | |
- | Platíkedni=30. září 2019}} | + | |
+ | ===== Popis Portálů veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů ===== | ||
- | + | Portál je vnímán jako celý funkční celek obsahující Front-end (logika zobrazující chování směrem ke klientovi) i Back-end (logika realizující chování systému a vnitřní i vnější integraci) realizující všechny typy služeb dle [[:ikcr|Informační koncepce ČR]] - Informační, | |
- | Portál je vnímán jako celý funkční celek obsahující Front-end (logika zobrazující chování směrem ke klientovi) i Back-end (logika realizující chování systému a vniřní i vnější integraci) realizující všechny typy služeb dle [[ikcr]] - Informační, | + | |
* V oblasti informačních služeb poskytuje uživatelům přehled a veřejně dostupné informace z oblasti, kterou portál obsahuje včetně popisu životních situací. | * V oblasti informačních služeb poskytuje uživatelům přehled a veřejně dostupné informace z oblasti, kterou portál obsahuje včetně popisu životních situací. | ||
Řádek 19: | Řádek 12: | ||
* Transakční služby vyžadují identifikaci, | * Transakční služby vyžadují identifikaci, | ||
- | Portály tedy nemohou být samostatné a nepropojené aplikace, ale naopak musí se jednat o prostředek, | + | Portály tedy nemohou být samostatné a nepropojené aplikace, ale naopak musí se jednat o prostředek, |
+ | |||
+ | Portál má sloužit klientovi k získání informací, jako prostředek pro publikování otevřených dat, statistik a veřejných výstupů, pro elektronická podání a komunikaci klienta s úřadem. Portál musí též sloužit i držitelům zaručené elektronické identifikace jako prostředek pro získání jejich údajů, pro různé [[nap: | ||
+ | |||
+ | Celkové chování a interakce Portálu vůči občanům i úředníkům se nazývá [[https:// | ||
+ | Pro snadné používání občanem je nutné, aby každý portál používal jednotné, centrálně defikované UX. Zjednodušeně řečeno jde o obdobu chování a interakce, jakou má popsaný [[nap: | ||
+ | |||
+ | ==== Centrální (federující) portály ==== | ||
+ | |||
+ | Centrálními (federujícími) portály jsou myšleny portály, které sdružují informace z dílčích portálů, zprostředkovávají interakci s portály nižší úrovně – federovanými portály (agendové a území). Na rozdíl od portálů nižší úrovně je centrálních (federujících) portálů spočetně méně a slouží především klientům pro snadné vyřízení jeho potřeb na jenom místě. V současné době jsou takovýmito portály pouze [[nap: | ||
+ | |||
+ | Portálem občana je myšlena transakční část Portálu veřejné správy, kde klient/ | ||
+ | |||
+ | ==== Agendový portál ==== | ||
+ | |||
+ | Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému či systémů pro jiné orgány veřejné správy a klienty veřejné správy. Typicky jde tedy o portál správce agendy, ve kterém lze řešit služby agendy bez ohledu na místní příslušnost. Platí, že služby pro klienta musí být součástí federace a jejich služby přístupné v centrálních (federujících) portálech. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Portál území ==== | ||
+ | |||
+ | Portálem území je myšlen portál poskytující služby, které spadají pod určité území ČR, typicky kraj, obec, město, městská část, souhrnně možno označit za samosprávy. Portál území může obsahovat kromě samosprávních služeb jako např. správa místních poplatků, i služby přenesené, | ||
+ | |||
+ | ==== Portál soukromoprávního uživatele údajů ==== | ||
+ | |||
+ | V případě portálu soukromoprávního uživatele údajů (také jako SPUÚ) se jedná o situaci, kdy vlastník portálu není orgán veřejné moci, ale dle své povahy je podřízen [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Pohledy na portály veřejné správy ==== | ||
+ | |||
+ | === Obyčejný portál === | ||
+ | Obyčejným portálem se v tomto smyslu myslí všechny druhy portálů dle jejich zaměření, | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | === Portál jako Agendový informační systém === | ||
+ | Portálem jako Agendovým informačním systémem se v tomto smyslu myslí všechny druhy portálů dle jejich zaměření, | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Pravidla Portálů veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů ===== | ||
+ | |||
+ | Úřad musí při provozování portálu zavést a změnit současné procesy orientované především na osobní kontakt s klientem. Současné portály již musí disponovat funkcionalitou propojení se zaručenou identitou dle zákona 250/2017 Sb. a musí se umět přizpůsobit situaci, kdy klient veřejné správy bude komunikovat pouze elektronicky. Začíná se tedy samotným uživatelsky přívětivým prostředím, | ||
+ | |||
+ | Portál podporuje samoobslužného klienta, který obsahuje jak přenesenou, | ||
+ | |||
+ | Při předávání podání z portálu je tak potřeba mít zajištěnou funkcionalitu, | ||
+ | - daňové přiznání z příjmu fyzických osob se podává 1x ročně a ačkoliv se nejedná o jeden rozhodný moment (celková doba je 6 měsíců) a je možné podávat i dodatečná daňová přiznání, | ||
+ | - žádosti o různé dotace (například tzv. " | ||
+ | |||
+ | Každé řešení však musí podporovat přístup k centrálním službám eGovernmentu a dalším službám veřejné správy skrze zabezpečenou infrastrukturu [[nap: | ||
+ | |||
+ | ==== Centrální (federující) portály ==== | ||
+ | |||
+ | * Centrální (federující) portály musí být schopny zpřístupnit informace a služby všech portálů, které splní požadavky kladené federací | ||
+ | * Centrální (federující) portály si kromě uživatelského profilu neuchovávají žádné informace o subjektu práva – identifikovaném a autentizovaném uživateli | ||
- | Portál | + | Pravidla pro Portál |
+ | ==== Agendový portál ==== | ||
- | ===== Portál občana a portál | + | Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému |
- | V případě [[portal_obcana|Portálu občana]], jakožto součásti Portálu veřejné správy, stojí občan jako samoobslužný uživatel „vně" | + | Takový |
- | * | + | * Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v [[https:// |
- | | + | |
+ | * Musí být součástí federace portálů veřejné správy a poskytovat informace a služby do centrálních (federujících) portálů jako je např. [[nap:portal_obcana|Portálu občana]] | ||
+ | * Musí být součástí federace národního identitního schématu, tedy využívat služby [[nap: | ||
+ | * Musí k identifikovanému a autentizovanému uživateli být schopen propojit údaje své agendy a údaje z [[nap: | ||
+ | * Musí využívat datovou základnu [[nap: | ||
+ | * Musí být v souladu s [[https:// | ||
+ | * Musí být schopen poskytnout identifikovanému a autentizovanému uživateli možnost udělit [[nap: | ||
+ | * Musí umožnit učinit podání | ||
+ | * [[nap: | ||
+ | * Přímého podání | ||
+ | * Elektronicky podepsaným dokumentem ve formě uznávaného podpisu | ||
+ | * Musí být schopen poskytnout náhled na jednotlivá podání vůči úkonům a služeb identifikovanému a autentizovanému uživateli a to jak tomu, který podání učinil, tak tomu, který je k tomu zmocněn | ||
+ | * Musí být schopen poskytnout úhradu poplatku pomocí platební brány | ||
+ | * Veškeré funkcionality, | ||
+ | * Musí splňovat bezpečnostní požadavky dle [[https:// | ||
+ | * Musí být připraven zvládnout provozní zátěž ve špičkách zájmu o využití jednotlivých služeb (např. pomocí asynchronní architektury, | ||
+ | * Pokud portál | ||
- | * Federace | + | Postup činností práce |
- | * Zajištění propojení pomocí jednotné elektronické identity, která je realizována systémem [[elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Národní idenitní autority.]] Na [[portal_obcana|Portálu občana]] je zveřejněna interaktivní část, která aktivně poskytuje údaje ze své působnosti. | + | |
- | * Federace s obsloužením | + | |
- | * Zajištění propojení pomocí jednotné elektronické identity, která je realizována systémem [[elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Národní idenitní autority]]. Na [[portal_obcana|Portálu občana]] je zveřejněna celá služba, včetně potřebných formulářů a logiky nutné k vyřízení. | + | |
- | [[portal_obcana]] pro svou funkcionalitu využívá služby [[propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]], stejně tak služby [[elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národní identitní autority]]. Z pohledu [[propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] | + | * Klienti se identifikují a autentizují s využitím služeb [[nap:nia|NIA]] a jsou v portále identifikováni pomocí BSI do doby, než si klient zvolí |
+ | * Po zvolení služby klientem, OVS zajistí překlad identity (BSI-AIFO agendy vybrané služby) pomocí | ||
+ | * OVS se doptá na oprávněné údaje pro potřeby služby | ||
+ | * OVS dá klientovi vybrat, do jaké role chce obsadit dle agendy, ve které | ||
+ | * Po dokončení služby si OVS nepamatuje AIFO ani jiné údaje použité pro službu, pokud to nevyžaduje samotná agenda | ||
+ | * OVS si pamatuje BSI pro klientský profil na portále | ||
+ | |||
+ | ==== Portál území ==== | ||
+ | Portálem území je myšlen portál poskytující služby, které spadají pod určité území ČR, typicky kraj, obec, město, městská část, souhrnně možno označit za samosprávy. Portál území může obsahovat kromě samosprávních služeb jako např. správa místních poplatků, i služby přenesené, | ||
- | ===== Agendový | + | Takový |
- | Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému | + | * Musí být pro každou samosprávu jeden. Je na něm dostupné vše, v čem má samospráva působnost, |
+ | * Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v [[https:// | ||
+ | * Musí být součástí federace portálů veřejné správy a poskytovat informace a služby do centrálních | ||
+ | * Musí být součástí federace národního identitního schématu, tedy využívat služby [[nap: | ||
+ | * Musí k identifikovanému a autentizovanému uživateli být schopen propojit údaje své agendy a údaje z [[nap: | ||
+ | * Musí využívat datovou základnu [[nap: | ||
+ | * Musí být v souladu s [[https:// | ||
+ | * Musí být schopen poskytnout identifikovanému a autentizovanému uživateli možnost udělit mandát/ | ||
+ | * Musí umožnit učinit podání (učinit úkon) ke službě z [[nap: | ||
+ | * [[nap: | ||
+ | * Přímého podání na portále identifikovaným a autentizovaným uživatelem pomocí [[nap: | ||
+ | * Elektronicky podepsaným dokumentem ve formě uznávaného podpisu | ||
+ | * Musí být schopen poskytnout náhled na jednotlivá podání vůči úkonům a služeb identifikovanému a autentizovanému uživateli a to jak tomu, který podání učinil, tak tomu, který je k tomu zmocněn | ||
+ | * Musí být schopen poskytnout úhradu poplatku pomocí platební brány | ||
+ | * Veškeré funkcionality, | ||
+ | * Musí splňovat bezpečnostní požadavky dle [[https:// | ||
+ | * Musí být připraven zvládnout provozní zátěž | ||
+ | * Pokud portál přímo čerpá nebo poskytuje | ||
+ | Příklad postupu činností v portálu území ve vztahu ke klientovi: | ||
- | ===== Portál území ===== | + | * Klienti se identifikují a autentizují s využitím služeb [[nap: |
+ | * Po zvolení služby klientem, OVS zajistí překlad identity (BSI-AIFO agendy vybrané služby) pomocí [[nap: | ||
+ | * OVS se doptá na oprávněné údaje pro potřeby služby | ||
+ | * OVS rozlišuje mezi samostatnou a přenesenou působností | ||
+ | * Samostatná působnost je soubor více agend, nelze celou samostatnou působnost konat jako jednu agendu | ||
+ | * OVS dá klientovi vybrat, do jaké role chce obsadit dle agendy, ve které je služba poskytována [[nap: | ||
+ | * Po dokončení služby si OVS nepamatuje AIFO ani jiné údaje použité pro službu, pokud to nevyžaduje samotná agenda | ||
+ | * OVS si pamatuje BSI pro klientský profil na portále | ||
- | Portálem území je myšlen portál poskytující služby, které spadají pod určité území ČR, typicky obec, město, kraj - souhrně možno označit za samosprávy. | + | ==== Portál |
- | * Jednak budou lokální portály samospráv obsahovat obrácený směr navigace do [[portal_obcana|Portálu občana]], kde bude moci klient vyřídit vše ostatní ze státní správy, co případně nenašel v místním portálu a | + | V případě portálu soukromoprávního uživatele údajů (také jako SPUÚ) se jedná o situaci, kdy vlastník portálu není orgán veřejné moci, ale dle své povahy je podřízen |
- | * lokální | + | |
+ | - Musí mít zřízenou datovou schránku pro komunikaci s veřejnou správou | ||
+ | * Právnické osoby mají datovou schránku zřízenou ze zákona | ||
+ | * Zřídit datovou schránku je možné dle informací na [[https:// | ||
+ | * Datová schránka se může obsluhovat skrze webové rozhraní na adrese www.mojedatovaschranka.cz nebo mít funkcionality integrovány do vnitřních systémů organizace. Nejčastěji se jedná o elektronickou spisovou službu. | ||
+ | - Musí být ohlášen v rejstříku SPUÚ v registru práv a povinností. Zde je možnost kontroly https:// | ||
+ | * Ohlášení do rejstříku SPUÚ probíhá pomocí agendového informačního systému působnostního viz https:// | ||
+ | * Pokud tedy existuje agenda, v rámci které je SPUÚ oprávněn čerpat údaje ze základních registrů nebo z agendového informačního systému, je třeba kontaktovat správce agendy a požadovat zavedení do rejstříku SPUÚ. | ||
+ | * Pokud není soukromoprávní uživatel údajů ohlášen v AISP a správce agendy, ani jiné OVM, jej ohlásit nechce, může SPUÚ kontaktovat správce Registru práv a povinností (posta@mvcr.cz) se žádostí o ohlášení do rejstříku SPUÚ s těmito údaji (Název organizace, adresa organizace, IČO, DIČ, zákon a paragraf opravňující k přístupu do základních registrů nebo agendovému informačnímu systému, kontaktní osoba) | ||
+ | - Musí být ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb online služeb (dále též Service Provider). Více také zde https:// | ||
+ | * IČO subjektu | ||
+ | * Název kvalifikovaného poskytovatele (SeP) | ||
+ | * Popis kvalifikovaného poskytovatele | ||
+ | * URL adresa odkazující na úvodní webové stránky | ||
+ | * URL adresa pro odeslání požadavků | ||
+ | * Adresa pro příjem vydaného tokenu (URL) | ||
+ | * URL adresa, na kterou bude uživatel přesměrován při odhlášení z Vašeho webu | ||
+ | * Načtení certifikátu | ||
+ | * Adresa pro načtení veřejné části šifrovacího certifikátu z metadat (URL). Touto veřejnou částí budou šifrována data v tokenu | ||
+ | * Logo kvalifikovaného poskytovatele | ||
+ | - Musí umět přijímat a zpracovávat data pomocí standardů SAML2 nebo WS-Federation | ||
- | ===== Portál | + | Postup činností práce s klientem, jeho identifikací a výběrem služeb |
+ | * Portál | ||
+ | * Klienti se připojující přes [[nap: | ||
+ | * Pro potřeby doptání se dalších údajů, musí využít ISVS (možno i jiného OVS vykonávající danou agendu), kterému předá BSI uživatele. Předávání | ||
+ | * SPUU dá klientovi vybrat, do jaké role chce obsadit | ||
+ | * Po dokončení služby si SPUU nepamatuje údaje použité pro službu, pokud to nevyžaduje specifické zmocnění | ||
+ | * SPUU si pamatuje BSI pro klientský profil na portále | ||
+ | * <wrap important> | ||
- | V případě portálu soukromoprávního uživatele údajů (také jako SPUÚ) se jedná o situaci, kdy vlastník portálu není orgán veřejné moci, ale dle své povahy je podřízen [[https:// | + | {{tag>" |