Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
nap:popisy:popis_identifikace_klientu_vs [2021/02/18 14:31] – [Pohledy na identifikaci a identifikátory klientů VS] Tomáš Šedivecnap:popisy:popis_identifikace_klientu_vs [2021/04/29 15:21] (aktuální) – include změny Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-<title>Popis identifikace klientů veřejné správy</title>+======Popis identifikace klientů veřejné správy======
  
-===== Fyzická identifikace =====+{{section>nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy#popis_identifikace_klientu_verejne_spravy}}
  
-Fyzickou identifikací je myšlena situace, kdy klient veřejné správy je osobně přítomen v místě, kde je mu služba poskytována nebo je po něm vyžadována součinnost. K fyzickému prokázání totožnosti se používají identifikační doklady, které musí obsahovat: 
-  * Aktuální a platné údaje o jeho držiteli 
-  * Fotografii držitele 
  
-Jako identifikační doklad se používá **občanský průkaz** a **cestovní pas**. Identifikačním dokladem **není** řidičský průkaz, protože nesplňuje potřebné parametry při jeho vydávání, ačkoliv obsahuje například fotografii držitele.  
- 
-Aby mohla fyzická identifikace fungovat jak při aktuální potřebě (člověk se v daný čas dostaví na místo), tak i při historické potřebě (ověření platnosti identifikačního dokladu z historické smlouvy), budou služby eGovernmentu poskytované přes [[nap:referencni_rozhrani|Referenční rozhraní]] rozšířeny o službu, která na jakékoliv historické číslo a typ identifikačního dokladu vrátí, zda byl v požadované době platný a aktuální údaje držitele tohoto historického identifikačního dokladu. 
- 
-==== Fyzická identifikace pro osoby bez identifikačního dokladu ==== 
- 
-Ačkoliv předcházející text předpokládá identifikaci pouze prostřednictvím identifikačních dokladů, existují situace, kdy osoba nemá možnost se tímto identifikačním dokladem prokázat. Typicky jde o děti pod 15 let či cizince.  
-Základním předpokladem, aby mohla proběhnout identifikace i těchto osob je jejich evidence v informačním systému veřejné správy, napojený na [[nap:propojeny_datovy_fond|propojený datový fond]] a následné vydávání potvrzení či úřední/veřejnou listinu, které může zastat roli identifikačního dokladu. Pro osoby do 15 let to může být rodný list vedeny v jednom z [[nap:editorske_ais|editorských agendových informačních systémů]] nebo povolení o přechodném pobytu pro cizince.  
- 
-Některé z těchto listin - například povolení k trvalému pobytu, azylový štítek či vízový štítek jsou již dnes vedeny v [[nap:rob|základním registru obyvatel]], avšak jejich použití pro identifikaci není plně dořešeno.  
- 
-===== Elektronická identifikace ===== 
- 
-Elektronickou identifikací je myšlena situace, kdy klient veřejné správy není přítomen v místě poskytování služby. Identifikace tedy probíhá vzdáleně, bez fyzického kontaktu. 
- 
-Pro jednoznačnou elektronickou identifikaci a autentizaci klientů veřejné správy byl vytvořen technický a právní rámec, který umožňuje všem správcům informačních systémů veřejné správy tuto činnost vykonávat v souladu s [[:ikcr|Informační koncepcí ČR]] a bez nutnosti vytváření vlastních nákladných řešení a zvyšování administrativní zátěže. 
- 
-[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-250#p2|Zákon č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, zavádí v §2]] povinnost provádět prokázání totožnosti s využitím elektronické identifikace pouze prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Tento paragraf nabývá účinnosti 1. července 2020. Po tomto datu nebude možné pokračovat v praxi vydávání přístupových údajů klientů veřejné správy mimo systémy kvalifikovaného systému elektronické identifikace, pokud jiný zákon tuto cestu neumožňuje. 
- 
-Podporu celého procesu elektronické identifikace prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace je vytvořena platforma Národní identitní autority (také jako NIA), která vykonává činnosti Národního bodu dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-250#p20|§ 20]] a následujících a národního uzlu eIDAS pro spolupráci s oznámenými systémy elektronické identifikace dle nařízení Evropské parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES. 
- 
-==== Mandáty, práva a role v elektronické identifikaci pro klienty veřejné správy ==== 
- 
-Kvalifikovaný poskytovatel elektronických služeb **bude nadále zodpovědný** za řízení oprávnění (autorizaci) fyzické osoby, která prokázala takto svoji totožnost. Nadále tedy musí provádět správu oprávnění na základě údajů o osobě, které získá z [[nap:propojeny_datovy_fond|Propojeného datového fondu]] a vlastních údajů vedených v agendě. 
- 
-===== Pohled na identifikaci a identifikátory klientů VS ===== 
- 
-{{ :nap-dokument:identifikace.png |}}