Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
nap:popisy:popis_evidence_subjektu [2020/05/12 08:14] – ↷ Stránka přejmenována z 'nap:popisy:evidence_subjektu' na 'nap:popisy:popis_evidence_subjektu' Tomáš Šedivec | nap:popisy:popis_evidence_subjektu [2020/05/14 08:46] – [Při interakci s klientem] Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 3: | Řádek 3: | ||
[[nap: | [[nap: | ||
+ | Podstatnou službou, která je součástí rozvoje služeb propojeného datového fondu je služba, která vrátí AIFO (agendový identifikátor fyzické osoby) pro současné i historické číslo a typ dokladu. Tato služba je nezbytná pro nahrazení perzistentních a významových identifikátorů typu Rodného čísla jako identifikátoru fyzické osoby nejen v procesech a dokumentech veřejné správy, ale i soukromoprávní sféře. | ||
- | ==== Identifikátory fyzických osob ==== | + | ===== Identifikátory fyzických osob ===== |
- | <WRAP center round important 60%> | + | V rámci [[nap: |
- | Problematika elektronických identifikátorů fyzických osob bude doplněna po vytvoření materiálu dle usnesení vlády č. 196/2019 z 25.3.2019 s názvem " | + | |
- | + | ||
- | **Následující text tedy pouze nastiňuje možné řešení problematiky** | + | |
- | </ | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | V rámci [[nap: | + | |
- | + | ||
- | Tabulka: Identifikátory fyzické osoby a jejich příklad | + | |
^Název | ^Název | ||
|Agendový identifikátor fyzické osoby (AIFO) | Identifikátor, | |Agendový identifikátor fyzické osoby (AIFO) | Identifikátor, | ||
- | |Pseudonym od [[: | + | |Pseudonym od [[: |
- | |Stykový Identifikátor (SI) | Jednoznačný identifikátor pocházející z veřejné listiny, kterým lze identifikovat osobu při komunikaci s veřejnou správou | Typ a číslo dokladu (OP, pas, ŘP) | Využívá se při prezenční či listinné či elektronické komunikaci s klientem, namísto nebo vedle KI. Podle něj se provede překlad na KI pro vnitřní práci v agendě a AIS, i na AIFO v agendě pro komunikaci v rámci PPDF. AIS poté ví, jak AIFO, tak KI, v systémech se tento identifikátor (SI) neeviduje a neukládá.| | + | |Stykový Identifikátor (SI) | Jednoznačný identifikátor pocházející z veřejné listiny, kterým lze identifikovat osobu při komunikaci s veřejnou správou. Jakýkoliv stykový identifikátor musí být v ROB, kromě BSI. | Typ a číslo dokladu (OP, pas, ŘP) | Využívá se při prezenční či listinné či elektronické komunikaci s klientem, namísto nebo vedle KI. Podle něj se provede překlad na KI pro vnitřní práci v agendě a AIS, i na AIFO v agendě pro komunikaci v rámci PPDF. AIS poté ví, jak AIFO, tak KI, v systémech se tento identifikátor (SI) neeviduje a neukládá.| |
|Klientský identifikátor (KI) | Klientské číslo používané v dané agendě nebo skupině agend jednoho OVS, jako úředníkům i klientům známý bezvýznamový identifikátor | DIČ, Číslo pojištěnce, | |Klientský identifikátor (KI) | Klientské číslo používané v dané agendě nebo skupině agend jednoho OVS, jako úředníkům i klientům známý bezvýznamový identifikátor | DIČ, Číslo pojištěnce, | ||
+ | ==== Evidence jiných fyzických osob ==== | ||
+ | |||
+ | Při výkonu veřejné správy nastává situace, kdy se poskytované služby netýkají subjektu, který je vedený v základním registru obyvatel. Příkladem může být koupě nemovitosti cizincem, který nemá k ČR žádný další vztah. Taková osoba je vedena jen u správce systému spravující právní vztahy k nemovitostem (katastr nemovitostí). Závažným problémem se tato situace stane v okamžiku, kdy osoba, která je vedená v jenom systému požaduje další služby v jiných systémech, typicky může jít o zaplacení daní. V různých systémech se tedy vedou údaje k jedné a té samé osobě a není možné si je sdílet pomocí referenčního rozhraní, protože neexistuje v základním registru. | ||
+ | Pro tento účel vznikla tzv. Evidence jiných fyzických osob, která má shromažďovat údaje o subjektech, kteří mají interakci s českou veřejnou správou a následně tyto údaje editovat do základního registru obyvatel prostřednictvím cizineckého informačního systému. | ||
+ | Každý správce AIS, který eviduje subjekt, který není v základním registru má povinnost: | ||
+ | - Zjistit o subjektu maximum dostupných informací. Minimálně však jméno, příjmení, | ||
+ | - Editovat tyto údaje do systému Evidence jiných fyzických osob | ||
+ | - Zajisti aktualizaci údajů, pokud o nich bude správce AIS informován | ||
- | ==== Identifikátory právnických osob ==== | + | ===== Identifikátory právnických osob ===== |
- | U právnických osob je situace nepoměrně jednodušší. Naprostá většina právnických osob je vedena v Registru osob, na který nejsou kladena taková opatření týkající se ochrany osobních údajů, neboť na rozdíl od osobních údajů | + | U právnických osob, které vznikají a jsou evidované v rámci české veřejné správy, |
Přesto je nutné při využívání a výměně údajů o právnických osobách dodržovat správné principy a využívat správné identifikátory: | Přesto je nutné při využívání a výměně údajů o právnických osobách dodržovat správné principy a využívat správné identifikátory: | ||
- | * Základním identifikátorem právnické osoby je identifikační číslo (IČ/IČO), | + | * Základním identifikátorem právnické osoby je identifikační číslo (IČO), |
- | * Má-li právnická osoba více provozoven, základním identifikátorem provozovny je identifikační číslo provozovny (IČP), který je také veden v rámci Registru osob | + | * Má-li právnická osoba více provozoven, základním identifikátorem provozovny je identifikační číslo provozovny (IČP), který je také veden v rámci |
- | Při kontaktu právnické osoby s veřejnou správou fakticky nejedná právnická osoba, ale jejím jménem jedná konkrétní fyzická osoba. Ta přitom musí být k takovému jednání oprávněna. Základní oprávnění jednání konkrétních fyzických osob jsou také vedena v rámci Registru osob, nebo v příslušných editorských informačních systémech, jako jsou systémy veřejných rejstříků. Vzhledem k tomu, že se při komunikaci s právnickou osobou fakticky jedná o komunikaci s konkrétní fyzickou osobou jednající jejím jménem, je nutné, aby příslušný orgán veřejné moci ve všech svých souvisejících činnostech dodržoval následující principy. | + | Při kontaktu právnické osoby s veřejnou správou fakticky nejedná právnická osoba, ale jejím jménem jedná konkrétní |
- | ==== Principy | + | Základní oprávnění jednání konkrétních fyzických osob jsou také vedena v rámci [[nap: |
- | Identifikátory subjektů využíváme | + | Vzhledem k tomu, že se při komunikaci s právnickou osobou se tedy fakticky jedná o komunikaci s konkrétní fyzickou osobou jednající jejím jménem, je nutné, aby příslušný orgán |
- | === Při evidenci | + | Identifikátory subjektů jsou využívány při úřední komunikaci a interakci s klientem, při evidenci |
- | Cílem PPDF a pseudonymizace je zavést jednotnou formu identifikace subjektu při jeho evidenci. Nelze nadále využívat dosud zneužívané persistentní identifikátory, | + | ==== Evidence jiných právnických osob ==== |
- | - Identifikátorem pro komunikaci mezi jednotlivými agendovými informačními systémy je vždy AIFO (a překládá se AIFO2AIFO přes služby ORG). | + | Podobně jako v případě evidence jiných fyzických osob, nastává |
- | - AIFO se nikdy v systému nezobrazí a úředník k němu nesmí mít žádný přístup. | + | |
- | - Úředním/ | + | |
- | - Při komunikaci s klientem (osobní jednání na přepážce i zpracování doručených dokumentů a zpráv) se využívají stykové identifikátory, jako jsou typ a číslo dokladu a využije | + | |
- | - Stykové identifikátory si primárně neeviduji, leda by byly zároveň klientským číslem. | + | |
- | - AIFO osoby se nikdy nesmí přímo poskytnout, vždy se využívá služeb překladu z mého AIFO na AIFO příjemce výměny údajů. | + | |
- | - Pokud k tomu nejsou specifické závažné důvody, tak při výměně údajů využívám pouze AIFO a nepřidávám k tomu další identifikátory nebo referenční údaje. | + | |
- | === Při interakci s klientem === | + | Každý správce AIS, který eviduje subjekt, který není v základním registru má povinnost: |
+ | - Zjistit o subjektu maximum dostupných informací. Minimálně však název, typ zřízení a další údaje o registraci právnické osoby včetně daňových a dalších identifikátorů | ||
+ | - Zajisti aktualizaci údajů ve svém datovém fondu, pokud o nich bude správce AIS informován a následně propagaci této změny do evidence jiných právnických osob. | ||
- | Při osobním jednání s klientem nebo při jeho prezenčním ztotožnění využijeme typ a číslo dokladu, který nám předložil, | + | ===== Při evidenci subjektů v datovém kmenu úřadu ===== |
- | * Klient | + | Cílem PPDF a pseudonymizace je zavést jednotnou formu identifikace subjektu |
- | * Prostřednictvím daného AIS se zavolá služba jednorázového ztotožnění osoby přeložením stykového identifikátoru na dané AIFO v jeho agendě. | + | |
- | | + | - AIFO se nikdy v systému nezobrazí a úředník k němu nesmí mít žádný |
- | * Při komunikaci s ostatními AISy a ostatními agendami využije | + | - Úředním/ |
- | + | - Při komunikaci s klientem (osobní jednání | |
- | Při zpracování formulářů pak nastávají tyto tři situace a z nich plynoucí postupy: | + | - Stykové identifikátory si primárně neeviduji, leda by byly zároveň klientským číslem. |
- | + | - AIFO osoby se nikdy nesmí | |
- | - Elektronický formulář: Formulář musí být vytvořen tak, aby umožňoval již přenos identity klienta a při jeho zpracování po převzetí z elektronické spisové služby nebo samostatné evidence dokumentů provede AIS dohledání aktuálních údajů podle AIFO subjektů. | + | - Pokud k tomu nejsou specifické důvody, tak při výměně údajů se vyměňuje pouze AIFO a nepřidávají se další identifikátory nebo údaje. |
- | - Listinný formulář: Na listinném formuláři se vyžaduje kombinace údajů křestní jméno, příjmení | + | |
- | - Asistované podání: | + | |
+ | Služby pro překlad aktuálního stykového identifikátoru musí být poskytovány s úrovní dostupnosti kritická – jedná se o ztotožnění osoby. Vydavatel či správce stykového identifikátoru musí zajistit jeho historickou jednoznačnost a služby zajišťující překlad na AIFO i pro historické hodnoty identifikátoru (pro historické hodnoty je požadovaná úroveň dostupnosti – primární služba). | ||
- | === Při výměně údajů v propojeném datovém fondu === | ||
- | Při výměně údajů se vždy využívá příslušná sada služeb [[nap: | ||
- | ==== Pohled na identifikátory ve VS ==== | + | ===== Pohled na identifikátory ve VS ===== |
{{ : | {{ : |