Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze | |||
nap:mandat [2022/08/24 10:52] – [Systém veřejné správy schopný komunikovat a získávat údaje z propojeného datového fondu] Tomáš Šedivec | nap:mandat [2022/09/23 13:34] (aktuální) – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ====== Mandáty, zastupování | + | ====== Mandáty a zastupování |
- | Zajištění správného obsazení do role neboli autorizace, klienta využívajícího elektronické služby je jedním ze základních předpokladů | + | Zajištění správného obsazení |
+ | Uživatelé služeb veřejné správy mohou mít v rámci každé služby různá oprávnění a povinnosti, tj. vystupují v různých rolích, ať již generických (například žadatel, příjemce výsledného benefitu, jiný účastník řízení), agendově specifických (řidič, podnikatel) nebo odborných/ | ||
+ | |||
+ | V takových rolích může klient veřejné správy, nositel prostředku elektronické identifikace, | ||
+ | |||
+ | Systém eGovernmentu v ČR předpokládá, | ||
+ | |||
+ | Naopak pro vykonávání některých úkonů ve vybraných rolích, ať již vlastním jménem nebo v zastoupení, | ||
+ | Pro zajištění přístupu identifikovaného a autentizovaného klienta veřejné správy k úkonu digitální služby a pro uživatelská oprávnění podle jeho obsazení do role je nezbytné zajistit zejména: | ||
- Jednoznačnou identifikaci a autentizaci klienta veřejné správy | - Jednoznačnou identifikaci a autentizaci klienta veřejné správy | ||
- | - Znalost typů mandátů | + | - Oprávnění jednat vlastním jménem (test svéprávnosti) |
- | - Systém | + | - Mandáty pro zastoupení |
+ | - Splnění kvalifikačních předpokladů pro obsazení do vybraných rolí \\ \\ Pro všechny tyto úlohy je třeba větší nebo menší měrou aby: \\ \\ | ||
+ | - Informační systém | ||
===== Jednoznačná identifikace a autentizace klienta veřejné správy ===== | ===== Jednoznačná identifikace a autentizace klienta veřejné správy ===== | ||
- | Všechny subjekty povinné dle [[https:// | + | Všechny subjekty povinné dle [[https:// |
„Vyžaduje-li právní předpis nebo výkon působnosti prokázání totožnosti, | „Vyžaduje-li právní předpis nebo výkon působnosti prokázání totožnosti, | ||
- | Kvalifikovaný systém spravuje kvalifikovaný správce (státní orgán nebo akreditovaná osoba) a splňuje technické normy i specifikace Evropské unie a především je propojen s národním bodem pro identifikaci a autentizaci – tzv. Národní identitní autorita ([[nap: | + | Kvalifikovaný systém |
- | Identifikace a autentizace prostřednictvím NIA zajistí jen a pouze službu ověřené identity fyzické osoby, neboli každý systém čerpající služby [[nap: | + | Identifikace a autentizace prostřednictvím NIA zajistí jen a pouze službu ověřené identity fyzické osoby - její identifikace a autentizaci, neboli každý systém čerpající služby [[nap: |
===== Mandáty pro jednání s veřejnou správou ===== | ===== Mandáty pro jednání s veřejnou správou ===== | ||
- | Při výkonu veřejné správy a to zejména při jakékoliv interakci a komunikaci s klientem veřejné správy je nutné, aby veřejná správa respektovala mandáty k zastupování jedné osoby druhou na základě různých titulů. Obecně platí, že jednat musí vždy fyzická osoba. | + | Při výkonu veřejné správy a to zejména při jakékoliv interakci a komunikaci s klientem veřejné správy je nutné, aby veřejná správa respektovala mandáty k zastupování jedné osoby druhou na základě různých titulů |
Fyzická osoba může jednat: | Fyzická osoba může jednat: | ||
- | * sama za sebe | + | * sama za sebe obsazená v té či oné roli |
- | * jako zástupce jiné fyzické nebo právnické osoby | + | * jako zástupce jiné fyzické nebo právnické osoby vystupující v té či oné roli |
Zástupcem může být fyzická osoba a v některých vztazích i právnická osoba, za níž jedná zase její zástupce, kterým je fyzická osoba (řetězení vztahů). Zastupování z hlediska svého původu (právního titulu) lze rozdělit na tři základní typy: | Zástupcem může být fyzická osoba a v některých vztazích i právnická osoba, za níž jedná zase její zástupce, kterým je fyzická osoba (řetězení vztahů). Zastupování z hlediska svého původu (právního titulu) lze rozdělit na tři základní typy: | ||
Řádek 41: | Řádek 52: | ||
* ustanoveným zástupcem, opatrovníkem nebo společným zástupcem (rozhodnutí OVM dle specifických procesních právních úprav – DŘ,SŘ apod.) | * ustanoveným zástupcem, opatrovníkem nebo společným zástupcem (rozhodnutí OVM dle specifických procesních právních úprav – DŘ,SŘ apod.) | ||
- | ==== Základní | + | ==== Základní mandáty v elektronické komunikaci ==== |
- | Základní mandáty, které každý orgán veřejné moci musí zajistit pro identifikovanou a autentizovanou osobu jsou popsány v následující tabulce: | + | Základní mandáty, které každý orgán veřejné moci musí zajistit pro identifikovanou a autentizovanou osobu jsou popsány v následující tabulce. Orgán veřejné moci nemusí některý z následujících mandátů zajistit pouze v případě, že v jeho agendě nemůže takovéto zastupování nastat. |
^Právní titul ^Typ mandátu | ^Právní titul ^Typ mandátu | ||
Řádek 53: | Řádek 64: | ||
|Na základě rozhodnutí autority | |Na základě rozhodnutí autority | ||
- | ==== Další příklady | + | ==== Příklady |
- | Orgán veřejné moci může implementovat další druhy mandátů, které jsou pro jeho agendy potřebné. Příklady mandátů pro fyzické osoby vyplývající z některých vyhlášek a nařízení měst a obcí: | + | Orgán veřejné moci poskytuje řadu služeb, ve kterých se mandát využívá. Příklady mandátů pro fyzické osoby vyplývající z některých vyhlášek a nařízení měst a obcí: |
* Pro přihlášení k platbě poplatku za odvoz komunálního odpadu | * Pro přihlášení k platbě poplatku za odvoz komunálního odpadu | ||
* Pro přihlášení k platbě poplatku: | * Pro přihlášení k platbě poplatku: | ||
Řádek 67: | Řádek 78: | ||
===== Systém veřejné správy schopný publikovat a získávat údaje z propojeného datového fondu ===== | ===== Systém veřejné správy schopný publikovat a získávat údaje z propojeného datového fondu ===== | ||
- | Systém poskytující elektronické služby | + | Aby si orgán |
- | + | ||
- | * [[https:// | + | |
- | * [[https:// | + | |
- | * [[https:// | + | |
- | + | ||
- | Z procesně organizačních povinností musí být splněno několik předpokladů, které předchází technickému propojení a tedy i publikaci nebo získávání údajů z [[nap: | + | |
- | - Agenda, ve které bude dotčený informační systém | + | |
- | - Z definovaných údajů objektů a subjektů v agendě, které se v agendě spravují, vytvořit tzv. [[nap:kontext|kontext]], který bude sloužit pro publikaci agendově specifických mandátů pro ostatní agendy veřejné správy přes systém [[nap: | + | |
- | - Definovat údaje objektů a subjektů v agendě, které spravují jiné agendy, a které | + | |
- | + | ||
- | Více o využívání údajů propojeného datového fondu a infrastruktuře referenčního rozhraní je napsáno v kapitolách: | + | |
- | + | ||
- | * [[: | + | |
- | * [[nap: | + | |
- | * [[nap: | + | |
- | + | ||
- | Centrální sdílené služby eGovernmentu dokáží zajistit následující mandáty pro fyzické osoby, které se prokázaly u poskytovatele služeb svou zaručenou elektronickou identitou: | + | |
* eGON služba [[https:// | * eGON služba [[https:// | ||
Řádek 98: | Řádek 92: | ||
* Pro zajištění, | * Pro zajištění, | ||
- | Žádné další centrální služby ověření oprávnění/ | + | Žádné další centrální služby ověření oprávnění/ |
+ | |||
+ | Z organizačně procesních povinností musí systém poskytující elektronické služby veřejné správy odpovídat předpisům a splňovat několik předpokladů, | ||
+ | |||
+ | * [[https:// | ||
+ | * [[https:// | ||
+ | * [[https:// | ||
+ | * Agenda, ve které bude dotčený informační systém působit, musí být řádně ohlášená v [[nap: | ||
+ | * Z definovaných údajů objektů a subjektů v agendě, které se v agendě spravují, vytvořit tzv. [[nap: | ||
+ | * Definovat údaje objektů a subjektů v agendě, které spravují jiné agendy, a které jsou potřebné pro její výkon. Mezi tyto údaje mohou samozřejmě patřit i mandáty ve formě kontextů jiných agend. | ||
+ | |||
+ | Více o využívání údajů propojeného datového fondu a infrastruktuře referenčního rozhraní je napsáno v kapitolách: | ||
+ | |||
+ | * [[: | ||
+ | * [[: | ||
+ | * [[: | ||
===== Závěrečná společná pravidla pro mandáty v elektronické komunikaci ===== | ===== Závěrečná společná pravidla pro mandáty v elektronické komunikaci ===== | ||
Řádek 117: | Řádek 127: | ||
Všechny tyto mandáty se musí řešit v rámci dané agendy a jako ideální řešení navrhujeme: | Všechny tyto mandáty se musí řešit v rámci dané agendy a jako ideální řešení navrhujeme: | ||
- | * Zřídit buď v jednotlivých agendových informačních systémech, nebo v rámci centralizované správy subjektů mandátní registr. | + | * Zřídit buď v jednotlivých agendových informačních systémech, nebo v rámci centralizované správy subjektů |
* V rámci mandátního registru určit předem definované typy mandátů přípustné v dané agendě a způsob zápisu mandátů pro nahlížení a pro transakce ze strany klienta | * V rámci mandátního registru určit předem definované typy mandátů přípustné v dané agendě a způsob zápisu mandátů pro nahlížení a pro transakce ze strany klienta | ||
* Povolit zapisovat všem klientům mandáty dle definovaných typů pod svou zaručenou elektronickou identitou. | * Povolit zapisovat všem klientům mandáty dle definovaných typů pod svou zaručenou elektronickou identitou. | ||
Řádek 125: | Řádek 135: | ||
Je důležité zdůraznit, že veřejná správa nemá rozlišovat formu komunikace a jednání s klientem. Tedy mandát obecně platící pro osobní jednání s úředníkem, | Je důležité zdůraznit, že veřejná správa nemá rozlišovat formu komunikace a jednání s klientem. Tedy mandát obecně platící pro osobní jednání s úředníkem, | ||
- | Mandát plynoucí z veřejnoprávního nebo soukromoprávního titulu a to včetně plných mocí a dohod o zastupování při správním jednání s úřady patří mezi společné rozhodné skutečnosti, | + | Mandát plynoucí z veřejnoprávního nebo soukromoprávního titulu, a to včetně plných mocí a dohod o zastupování při správním jednání s úřady patří mezi společné rozhodné skutečnosti, |
* využívá a buduje centrální evidenci subjektů, | * využívá a buduje centrální evidenci subjektů, |