- Česky (cs)
- English (en)
Toto je starší verze dokumentu!
<title>Elektronická identifikace pro klienty veřejné správy</title>
<note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány v kapitole Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů</note>
Kvalifikovaný poskytovatel elektronických služeb bude nadále zodpovědný za řízení oprávnění (autorizaci) fyzické osoby, která prokázala takto svoji totožnost. Nadále tedy musí provádět správu oprávnění na základě údajů o osobě, které získá z propojeného datového fondu veřejné správy a vlastních údajů vedených v agendě.
Systém poskytující elektronické služby veřejné správy musí být schopen komunikovat a získávat údaje z propojeného datového fondu. K tomu musí systém odpovídat předpisům:
- Zákon 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy. Systém klasifikovaný jako Informační systém veřejné správy (ISVS) využívající referenční rozhraní veřejné správy.
- Zákon 111/2009 Sb., o základních registrech. Systém klasifikovaný jako agendový informační systém (AIS) využívající údaje základních registrů a editorů základních registrů dle svého agendového zákona.
Více o využívání údajů propojeného datového fondu a infrastruktuře referenčního rozhraní je napsáno v kapitolách:
Mandáty, práva a role v elektronické identifikaci pro klienty veřejné správy
Centrální sdílené služby eGovernmentu dokáží zajistit následující mandáty pro fyzické osoby, které se prokázaly u poskytovatele služeb svou zaručenou elektronickou identitou:
-
- pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba statutárním zástupcem
- eGON služba aiseoCtiPodleUdaju, aiseoCtiAifo (agendový informační systém evidence obyvatel)
- pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba rodič nezletilého, který není svéprávný
- pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba zákonným zástupcem jiné fyzické osoby
- pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba opatrovníkem jiné fyzické osoby
- pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba manžel/manželka
- eGON služba isknCtiVlastniky (informační systém katastru nemovitostí)
- pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba vlastníkem nemovitosti
- Služba ISDS
- Pro zajištění, zda je fyzická osoba pověřená k činění úkonů v ISDS vlastníkem datové schránky
Žádné další centrální služby ověření oprávnění/mandátů se v současné, ani dohledné době, neplánují. Proto je důležité, aby si každý poskytovatel elektronických služeb zajistit jiné typy mandátů sám.
Diskuze
Chci se zeptat, zda je někde popsáno, jaká úroveň autentizace / záruky prostředku (LoA), je potřeba pro různé skupiny agend státní správy. Např- pro zaplacení poplatku za psa - potřeba pouze nízká, pro žádost o nový ID - vysoká, atd.
Děkuji.
toto vždy záleží na daném poskytovateli služeb (SeP), který si může nastavovat různé úrovně záruky. Aktuální situace je taková, že jen pár vybraných služeb vyžaduje záruku úrovně "vysoká" a zbytek požaduje úroveň "střední".
Na úrovni nízká je velmi omezený počet prostředků a neposkytují o tolik větší pohodlí než prostředky na úrovni střední, proto se tato úroveň u nás prakticky nepoužívá.
S pozdravem,
Tomáš Šedivec