Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
elektronicka_fakturace [2019/05/31 09:16] – /* Technické aspekty */ Tomáš Šedivec | elektronicka_fakturace [2019/09/20 12:19] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | {{objekt| | + | < |
- | Druh=Tématická oblast/ | + | |
- | Název=Elektronická fakturace| | + | |
- | Popis=Elektronická fakturace.| | + | |
- | Platípro=všechny OVM a OVS| | + | |
- | Spravuje=Tomáš Šedivec| | + | |
- | Gestor=Ministerstvo vnitra, Odbor hlavního architekta| | + | |
- | Platíkedni=30. září 2019}} | + | |
+ | <WRAP center round tip 60%> | ||
+ | Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument: | ||
+ | Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument: | ||
+ | </ | ||
- | Elektronická fakturace (dále jen „e-fakturace“) je moderní prostředek, | ||
- | E-fakturace | + | Elektronická fakturace (také jako „e-fakturace“ či „efakturace“) je moderní prostředek, jehož primárním cílem je usnadnit a zefektivnit ekonomickým subjektům odesílání, |
- | < | + | E-fakturace v kombinaci s řádně vedenou spisovou službou dle [[https:// |
- | < | + | |
- | < | + | * Snížení administrativní a transakční zátěže následováno s výrazným zvýšení produktivity při zacházení s daňovými doklady |
- | < | + | * Rychlá a snadná dohledatelnost daňového dokladu |
+ | * Bezpečný a spolehlivý prostředek v kombinaci s kvalifikovanými prostředky pro vytváření důvěryhodného podpisu dle nařízení [[https:// | ||
+ | * Zajištění přeshraniční interoperability e-fakturace v rámci Evropské unie | ||
===== Ekonomické aspekty ===== | ===== Ekonomické aspekty ===== | ||
Řádek 23: | Řádek 21: | ||
Evropská komise předpokládá, | Evropská komise předpokládá, | ||
- | Jako prostředek k dosažení tohoto cíle má směrnice 2014/55/EU o elektronické fakturaci při zadávání veřejných zakázek za cíl usnadnit používání elektronických faktur hospodářskými subjekty, které dodávají zboží, práce a služby pro orgány veřejné správy (B2G), jakož i podporovat obchodování mezi samotnými hospodářskými subjekty (B2B). Vymezuje především právní rámec pro zavedení a přijetí evropské normy (EN) pro sémantický datový model vytvořený ze základních prvků elektronické faktury (EN 169311: | + | Jako prostředek k dosažení tohoto cíle má [[https:// |
Norma EN 169311:2017 a její pomocné normalizační výstupy umožní sémantickou interoperabilitu elektronických faktur a pomohou odstranit bariéry na trhu a překážky v obchodu vyplývající z existence rozdílných vnitrostátních právních předpisů a norem – a přispějí tak k dosažení cílů stanovených Evropskou komisí. | Norma EN 169311:2017 a její pomocné normalizační výstupy umožní sémantickou interoperabilitu elektronických faktur a pomohou odstranit bariéry na trhu a překážky v obchodu vyplývající z existence rozdílných vnitrostátních právních předpisů a norem – a přispějí tak k dosažení cílů stanovených Evropskou komisí. | ||
+ | Práce s elektronickými fakturami, ale zejména elektronizace celého nákupního řetězce od sběru požadavků, | ||
===== Technické aspekty ===== | ===== Technické aspekty ===== | ||
- | E-fakturaci je možné implementovat a realizovat ve svých organizačních jednotkách za dodržení jednoho z následujících technických standardů, který je v souladu se směrnicí 2014/55/EU: | + | E-fakturaci je možné implementovat a realizovat ve svých organizačních jednotkách za dodržení jednoho z následujících technických standardů, který je v souladu se [[https:// |
- | < | + | |
- | < | + | * Syntaxe dle [[https:// |
- | < | + | * XML zprávu meziodvětvové faktury UN/CEFACT podle XML schémat 16B (SCRDM - CII) |
- | < | + | * UBL zprávy faktury a dobropisu podle ISO/IEC 19845:2015 |
- | Je třeba zmínit, že směrnice 2014/55/EU: | + | |
- | - nepředepisuje, která syntaxe by měla být použita pro elektronickou fakturaci v rámci veřejné zakázek. Pouze uvádí, které syntaxe jsou veřejní zadavatelé povinni akceptovat. Je zcela možné a velmi pravděpodobné, že jiné syntaxe, které nejsou uvedeny na seznamu výše, se budou i nadále používat, a to i pro přeshraniční výměny, zvláště tam, kde již existuje rozšířená národní nebo místní praxe. To je případ českého národního formátu elektronické faktury ISDOC (Information System Document), verze 5.2 a vyšší (který je definován vyhláškou č.194/2009 Sb a který musí být dle Usnesení vlády č. 347/2017 akceptován veřejnoprávními subjekty od 1.1.2019). Tento formát logicky není součástí výše uvedené | + | Je třeba zmínit, že [[https:// |
- | - neponechává veřejným zadavatelům žádný prostor odmítnout fakturu ve kterékoliv ze syntaxí, které jsou uvedeny na seznamu, jenž bude zveřejněn v Úředním věstníku Evropské unie, v návaznosti na článek 3 směrnice. Článek 7 jasně uvádí, že veřejní zadavatelé a zadavatelé v EU musí přijímat a zpracovávat elektronické faktury, které splňují normu a odpovídají kterékoli ze syntaxí uvedených na zveřejněném seznamu. | + | * nepředepisuje, |
+ | * neponechává veřejným zadavatelům žádný prostor odmítnout fakturu ve kterékoliv ze syntaxí, které jsou uvedeny na seznamu, jenž bude zveřejněn v Úředním věstníku Evropské unie, v návaznosti na článek 3 směrnice. Článek 7 jasně uvádí, že veřejní zadavatelé a zadavatelé v EU musí přijímat a zpracovávat elektronické faktury, které splňují normu a odpovídají kterékoli ze syntaxí uvedených na zveřejněném seznamu. | ||
===== Právní aspekty ===== | ===== Právní aspekty ===== | ||
- | Implementace e-fakturace do prostředí veřejné správy České republiky je dána směrnicí 2014/55/EU, která | + | Implementace e-fakturace do prostředí veřejné správy České republiky je dána [[https:// |
===== Všechny veřejné zakázky, které jsou nadlimitní mohou být dodavatelem vyžadovány ve formě e-fakturace. ===== | ===== Všechny veřejné zakázky, které jsou nadlimitní mohou být dodavatelem vyžadovány ve formě e-fakturace. ===== | ||
Řádek 51: | Řádek 50: | ||
V neposlední řadě bylo schváleno Usnesení vlády č. 347/2017, které dává povinnost od 1. 1. 2019 Ústředním orgánům státní správy a jimi podřízeným organizačním složkám státu přijímat elektronické faktury ve formátech stanovených Evropskou směrnicí 2014/55/EU a dále ve formátu isdoc/ | V neposlední řadě bylo schváleno Usnesení vlády č. 347/2017, které dává povinnost od 1. 1. 2019 Ústředním orgánům státní správy a jimi podřízeným organizačním složkám státu přijímat elektronické faktury ve formátech stanovených Evropskou směrnicí 2014/55/EU a dále ve formátu isdoc/ | ||
- | ===== Cílový | + | ===== Cíloví |
Dle zákona č. 134/2016, o zadávání veřejných zakázek se týká všech orgánů veřejné moci, kteří zadali k postoupení nadlimitní veřejnou zakázku a to od 1. 1. 2019 pro ústřední orgány moci a následně od 1.4.2020 pro uzemní samosprávu dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, §279 (5) b) | Dle zákona č. 134/2016, o zadávání veřejných zakázek se týká všech orgánů veřejné moci, kteří zadali k postoupení nadlimitní veřejnou zakázku a to od 1. 1. 2019 pro ústřední orgány moci a následně od 1.4.2020 pro uzemní samosprávu dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, §279 (5) b) | ||
+ | |||
+ | {{tag> |