Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verzePoslední revizeObě strany příští revize | ||
elektronicka_fakturace [2019/05/15 13:04] – Tomáš Šedivec | nap:elektronicka_fakturace [2020/05/12 14:34] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | {{objekt| | + | < |
- | Druh=Tématická oblast/ | + | |
- | Název=Elektronická fakturace| | + | |
- | Popis=Elektronická fakturace.| | + | |
- | Platípro=všechny OVM a OVS| | + | |
- | Spravuje=Tomáš Šedivec| | + | |
- | Gestor=Ministerstvo vnitra, Odbor hlavního architekta| | + | |
- | Platíkedni=30. září 2019}} | + | |
+ | ===== Popis elektronické fakturace ===== | ||
+ | {{page> | ||
+ | ===== Pravidla elektronické fakturace ===== | ||
+ | {{page> | ||
- | Elektronická fakturace (dále jen „e-fakturace“) je moderní prostředek, | + | {{tag>eFaktura eFakturace Faktura Fakturace " |
- | + | ||
- | E-fakturace v kombinaci s řádně vedenou spisovou službou dle č.499/2004 Sb., zákona o archivnictví a spisové službě nabízí ekonomickým subjektům orgánů veřejné správy: | + | |
- | + | ||
- | <nowiki>*</ | + | |
- | < | + | |
- | < | + | |
- | < | + | |
- | + | ||
- | ===== Ekonomické aspekty ===== | + | |
- | + | ||
- | Evropská komise předpokládá, | + | |
- | + | ||
- | Jako prostředek k dosažení tohoto cíle má směrnice 2014/55/EU o elektronické fakturaci při zadávání veřejných zakázek za cíl usnadnit používání elektronických faktur hospodářskými subjekty, které dodávají zboží, práce a služby pro orgány veřejné správy (B2G), jakož i podporovat obchodování mezi samotnými hospodářskými subjekty (B2B). Vymezuje především právní rámec pro zavedení a přijetí evropské normy (EN) pro sémantický datový model vytvořený ze základních prvků elektronické faktury (EN 169311: | + | |
- | + | ||
- | Norma EN 169311:2017 a její pomocné normalizační výstupy umožní sémantickou interoperabilitu elektronických faktur a pomohou odstranit bariéry na trhu a překážky v obchodu vyplývající z existence rozdílných vnitrostátních právních předpisů a norem – a přispějí tak k dosažení cílů stanovených Evropskou komisí. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ===== Technické aspekty ===== | + | |
- | + | ||
- | E-fakturaci je možné implementovat a realizovat ve svých organizačních jednotkách za dodržení jednoho z následujících technických standardů, který je v souladu se směrnicí 2014/ | + | |
- | + | ||
- | < | + | |
- | < | + | |
- | < | + | |
- | < | + | |
- | Je třeba zmínit, že směrnice 2014/ | + | |
- | + | ||
- | nepředepisuje, | + | |
- | + | ||
- | neponechává veřejným zadavatelům žádný prostor pro volbu mezi syntaxemi, které jsou uvedeny na seznamu, jenž bude zveřejněn v Úředním věstníku Evropské unie, v návaznosti na článek 3 směrnice. Článek 7 jasně uvádí, že veřejní zadavatelé a zadavatelé v EU musí přijímat a zpracovávat elektronické faktury, které splňují normu a odpovídají kterékoli ze syntaxí uvedených na zveřejněném seznamu. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ===== Jakákoliv odchylka od tohoto pravidla by představovala porušení směrnice. ===== | + | |
- | + | ||
- | To je případ českého formátu elektronické faktury ISDOC (Information System Document), verze 5.2 a vyšší (dle Usnesení vlády č. 347/2017 a vyhlášky č.194/2009 Sb), který není součástí výše uvedené směrnice, ale v rámci vnitřního trhu České republiky bude i nadále používán mezi ekonomickými subjekty. | + | |
- | + | ||
- | ===== Právní aspekty ===== | + | |
- | + | ||
- | Implementace e-fakturace do prostředí veřejné správy České republiky je dána směrnicí 2014/55/EU, která nabyde účinnost 19. 4. 2018. K tomuto datu je také nutné mít ve svých spisových službách v rámci organizace nastavené technickoorganizační opatření, která budou v souladu s výše uvedenou směrnicí a technickými standardy z ní vyplívající. Směrnice byla inkorporována do české legislativy v rámci §221 zákona č. 134/2016, o zadávání veřejných zakázek. Zadavatel nesmí odmítnout elektronickou fakturu vystavenou dodavatelem za plnění veřejné zakázky z důvodu jejího formátu, který je v souladu s evropským standardem elektronické faktury. | + | |
- | + | ||
- | ===== Všechny veřejné zakázky, které jsou nadlimitní mohou být dodavatelem vyžadovány ve formě e-fakturace. ===== | + | |
- | + | ||
- | V neposlední řadě bylo schváleno Usnesení vlády č. 347/2017, které dává povinnost od 1. 1. 2019 Ústředním orgánům státní správy a jimi podřízeným organizačním složkám státu přijímat elektronické faktury ve formátech stanovených Evropskou směrnicí 2014/55/EU a dále ve formátu isdoc/ | + | |
- | + | ||
- | ===== Cílový adresáti ===== | + | |
- | + | ||
- | Dle zákona č. 134/2016, o zadávání veřejných zakázek se týká všech orgánů veřejné moci, kteří zadali k postoupení nadlimitní veřejnou zakázku a to od 1. 1. 2019 pro ústřední orgány moci a následně od 1.4.2020 pro uzemní samosprávu dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, §279 (5) b) | + |