Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
elektronicka_fakturace [2019/05/10 16:00] – Založena nová stránka s textem „Elektronická fakturace (dále jen „e-fakturace“) je moderní prostředek, jehož primárním cílem je usnadnit a zefektivnit ekonomickým subjektům…“ Tomáš Šedivecnap:elektronicka_fakturace [2019/10/07 15:13] – ↷ Stránka přesunuta z 'elektronicka_fakturace' do 'nap:elektronicka_fakturace' Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-Elektronická fakturace (dále jen „e-fakturace“) je moderní prostředek, jehož primárním cílem je usnadnit a zefektivnit ekonomickým subjektům odesílání, příjem e-faktur a jejich následnou archivaci k dalšímu zpracování v rámci Evropské unie. E-faktura je dokumentem v digitální podobě (elektronickým dokumentem) podle ustanovení § 2 zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů a nařízení eIDAS. Může být doručena ve strukturovaném nebo nestrukturovaném datovém formátu. Může být účetním záznamem podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, daňovým dokladem podle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, může sloužit i pro jiné účely (např. jako dodací list, záruční list, důkazní prostředek apod.)+<title>Elektronická fakturace</title>
  
-E-fakturace v kombinaci s řádně vedenou spisovou službou dle č.499/2004 Sb., zákona o archivnictví spisové službě nabízí ekonomickým subjektům orgánů veřejné správy:+<WRAP center round tip 60%> 
 +Popis architektury úřadu veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument:pravidla_tvorby_a_udrzby_vlastni_ctyrvrstve_architektury_jednotlivych_uradu|Architektura úřadu v kontextu veřejné správy a jejích vrstvách architektury]].
  
-<nowiki>*</nowiki> +Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Pravidla pro elektronickou fakturaci|Způsoby využívání sdílených služeb, funkčních celků a tematických oblastí jednotlivými úřady]] 
-<nowiki>*</nowiki> +</WRAP>
-<nowiki>*</nowiki> +
-<nowiki>*</nowiki>+
  
-===== Ekonomické aspekty ===== 
  
-Evropská komise předpokládá, že „Masové přijetí elektronické fakturace v EU by vedlo k významným hospodářským přínosům a odhaduje seže echodem od papírových faktur k fakturám elektronickým se za období šesti let ušetří přibližně 240 miliard EUR.“1Na základě tohoto zjištění „Komise chceaby se elektronická fakturace stala evládající metodou fakturace v Evropě do roku 2020.+Elektronická fakturace (také jako „e-fakturace“ či efakturace“) je moderní prostředek, jehož primárním cílem je usnadnit a zefektivnit ekonomickým subjektům odesílání, příjem e-faktur a jejich následnou archivaci dalšímu zpracování v rámci Evropské unie. E-faktura je dokumentem v digitální podobě (elektronickým dokumentem) podle ustanovení [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-499#p2|§ 2 zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě]] a o změně některých zákonů a nařízení eIDAS. Může být doručena ve strukturovaném nebo nestrukturovaném datovém formátu. Může být účetním záznamem podle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1991-563|zákona č. 563/1991 Sb.o účetnictví]], daňovým dokladem podle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-235|zákona č. 235/2004 Sb., o dani z idané hodnoty]], může sloužit i pro jiné účely (např. jako dodací list, záruční list, důkazní prostředek apod.)
  
-Jako prostředek k dosažení tohoto cíle má směrnice 2014/55/EU elektronické fakturaci při zadávání veřejných zakázek za cíl usnadnit používání elektronických faktur hospodářskými subjekty, které dodávají zboží, práce a služby pro orgány veřejné správy (B2G), jakož i podporovat obchodování mezi samotnými hospodářskými subjekty (B2B). Vymezuje především právní rámec pro zavedení a přijetí evropské normy (EN) pro sémantický datový model vytvořený ze základních prvků elektronické faktury (EN 169311:2017).+E-fakturace v kombinaci s řádně vedenou spisovou službou dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-499|zákona č.499/2004 Sb., archivnictví spisové službě]] a s ekonomickým informačním systémem uzpůsobeným pro zpracování elektronických faktur nabízí ekonomickým útvarům orgánů veřejné správy:
  
-Norma EN 169311:2017 její pomocné normalizační výstupy umožní sémantickou interoperabilitu elektronických faktur pomohou odstranit bariéry na trhu překážky obchodu vyplývající z existence rozdílných vnitrostátních právních předpisů a norem – a přispějí tak k dosažení cílů stanovených Evropskou komisí.+  * Snížení administrativní transakční zátěže následováno s výrazným zvýšení produktivity při zacházení s daňovými doklady 
 +  * Rychlá snadná dohledatelnost daňového dokladu 
 +  * Bezpečný spolehlivý prostředek kombinaci s kvalifikovanými prostředky pro vytváření důvěryhodného podpisu dle nařízení [[https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2014/910/oj|eIDAS č.910/2014]] 
 +  * Zajištění přeshraniční interoperability e-fakturace v rámci Evropské unie
  
 +===== Ekonomické aspekty =====
  
-===== Technické aspekty =====+Evropská komise předpokládá, že „Masové přijetí elektronické fakturace v EU by vedlo k významným hospodářským přínosům a odhaduje se, že přechodem od papírových faktur k fakturám elektronickým se za období šesti let ušetří přibližně 240 miliard EUR.“1. Na základě tohoto zjištění „Komise chce, aby se elektronická fakturace stala převládající metodou fakturace v Evropě do roku 2020.
  
-E-fakturaci je možné implementovat a realizovat ve svých organizačních jednotkách za dodržení jednoho z následujících technických standardů, který je v souladu se směrnicí 2014/55/EU:+Jako prostředek k dosažení tohoto cíle má [[https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2014/55/oj|směrnice 2014/55/EU]] o elektronické fakturaci při zadávání veřejných zakázek za cíl usnadnit používání elektronických faktur hospodářskými subjekty, které dodávají zboží, práce a služby pro orgány veřejné správy (B2G), jakož i podporovat obchodování mezi samotnými hospodářskými subjekty (B2B). Vymezuje především právní rámec pro zavedení a přijetí evropské normy (EN) pro sémantický datový model vytvořený ze základních prvků elektronické faktury (EN 169311:2017).
  
-<nowiki>*</nowiki> +Norma EN 169311:2017 a její pomocné normalizační výstupy umožní sémantickou interoperabilitu elektronických faktur pomohou odstranit bariéry na trhu a překážky obchodu vyplývající z existence rozdílných vnitrostátních právních edpisů norem – a přispějí tak k dosažení cílů stanovených Evropskou komisí.
-<nowiki>*</nowiki> +
-<nowiki>*</nowiki> +
-<nowiki>*</nowiki> +
-Je třeba zmínit, že směrnice 2014/55/EU: +
- +
-nepředepisuje, která syntaxe by měla být použita pro elektronickou fakturaci při zadávání veřejných zakázek. Pouze uvádí, které syntaxe jsou veřejní zadavatelé povinni akceptovat. Je zcela možné velmi pravděpodobné, že jiné syntaxe, které nejsou uvedeny na seznamu výše, se budou i nadále používat, to i pro eshraniční výměny, zvláště tam, kde již existuje rozšířená národní nebo místní praxe; +
- +
-neponechává veřejným zadavatelům žádný prostor pro volbu mezi syntaxemi, které jsou uvedeny na seznamu, jenž bude zveřejněn Úředním věstníku Evropské unie, v návaznosti na článek 3 směrnice. Článek 7 jasně uvádí, že veřejní zadavatelé a zadavatelé v EU musí ijímat zpracovávat elektronické faktury, které splňují normu odpovídají kterékoli ze syntaxí uvedených na zveřejněném seznamu. +
- +
- +
-===== Jakákoliv odchylka od tohoto pravidla by edstavovala porušení směrnice. ===== +
- +
-To je případ českého formátu elektronické faktury ISDOC (Information System Document), verze 5.2 a vyšší (dle Usnesení vlády č. 347/2017 a vyhlášky č.194/2009 Sb), který není součástí výše uvedené směrnice, ale v rámci vnitřního trhu České republiky bude i nadále používán mezi ekonomickými subjekty. +
- +
-===== Právní aspekty ===== +
- +
-Implementace e-fakturace do prostředí veřejné správy České republiky je dána směrnicí 2014/55/EU, která nabyde účinnost 19. 4. 2018. K tomuto datu je také nutné mít ve svých spisových službách v rámci organizace nastavené technickoorganizační opatření, která budou v souladu s výše uvedenou směrnicí a technickými standardy z ní vyplívající. Směrnice byla inkorporována do české legislativy v rámci §221 zákona č. 134/2016, o zadávání veřejných zakázek. Zadavatel nesmí odmítnout elektronickou fakturu vystavenou dodavatelem za plnění veřejné zakázky z důvodu jejího formátu, který je v souladu s evropským standardem elektronické faktury. +
- +
-===== Všechny veřejné zakázky, které jsou nadlimitní mohou být dodavatelem vyžadovány ve formě e-fakturace=====+
  
-V neposlední řadě bylo schváleno Usnesení vlády č. 347/2017, které dává povinnost od 1. 1. 2019 Ústředním orgánům státní správy a jimi podřízeným organizačním složkám státu ijímat elektronické faktury ve formátech stanovených Evropskou směrnicí 2014/55/EU dále ve formátu isdoc/isdocx (Information System Document) verze 5.2 a vyšší+Práce s elektronickými fakturami, ale zejména elektronizace celého nákupního řetězce od sběru požadavků, veřejné výběrové řízení, es objednávku/smlouvu, potvrzení dodávek, fakturu, po platbu rozúčtování výdajů/nákladů přinese významné úspory transakční i úspory spojené s lepším rozhodování a mnohem snáze a lépe provedenými řídícími kontrolami (1.2., 3. 4.) podle zákona č. 320/2001 Sb. o finanční kontrole a vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole.
  
-===== Cílový adresáti ===== 
  
-Dle zákona č. 134/2016, o zadávání veřejných zakázek se týká všech orgánů veřejné moci, kteří zadali k postoupení nadlimitní veřejnou zakázku a to od 1. 1. 2019 pro ústřední orgány moci a následně od 1.4.2020 pro uzemní samosprávu dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, §279 (5) b)+{{tag>eFaktura eFakturace Faktura Fakturace "Tematická oblast"}}