Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
| nap:digitalni_dvojce [2025/08/08 11:17] – vytvořeno Tomáš Šedivec | nap:digitalni_dvojce [2025/08/08 11:31] (aktuální) – Tomáš Šedivec | ||
|---|---|---|---|
| Řádek 2: | Řádek 2: | ||
| Veřejná správa disponuje obrovským množstvím procesů, vazeb a povinností vyplývajících z legislativy. Digitální dvojče veřejné správy si můžeme představit jako komplexní datový model, který zrcadlí strukturu úřadů, agend, právních předpisů a toků dat v rámci státní správy. V českém prostředí se nabízí využít jako základ Registr práv a povinností (RPP), který transformuje “řeč zákonů” do řeči IT systémů – eviduje každou agendu veřejné správy, její zakládající zákon, příslušné orgány veřejné moci, prováděné činnosti a oprávnění k přístupu k údajům v základních registrech či agendových systémech. RPP de facto uchovává referenční model fungování veřejné správy: obsahuje údaje o působnostech úřadů, matice oprávnění k datům atd. Digitální dvojče veřejné správy by nad těmito daty vystavělo dynamický model vztahů a procesů – umožnilo by vizuálně prozkoumat, který úřad co dělá, na základě jakého zákona, jaké informační systémy přitom využívá a jaké údaje sdílí. Takový model by byl neocenitelný při analyzování dopadů změn: například při novelizaci zákona by okamžitě ukázal, jakých agend se změna týká, které úřady budou muset upravit postupy, nebo které informační systémy si budou muset nově vyměňovat data. V současnosti je navíc kladen důraz na standardizaci a konceptuální modelování dat ve veřejné správě – Digitální a informační agentura (DIA) vyžaduje, aby každá ohlašovaná agenda měla předem schválený konceptuální model údajů. | Veřejná správa disponuje obrovským množstvím procesů, vazeb a povinností vyplývajících z legislativy. Digitální dvojče veřejné správy si můžeme představit jako komplexní datový model, který zrcadlí strukturu úřadů, agend, právních předpisů a toků dat v rámci státní správy. V českém prostředí se nabízí využít jako základ Registr práv a povinností (RPP), který transformuje “řeč zákonů” do řeči IT systémů – eviduje každou agendu veřejné správy, její zakládající zákon, příslušné orgány veřejné moci, prováděné činnosti a oprávnění k přístupu k údajům v základních registrech či agendových systémech. RPP de facto uchovává referenční model fungování veřejné správy: obsahuje údaje o působnostech úřadů, matice oprávnění k datům atd. Digitální dvojče veřejné správy by nad těmito daty vystavělo dynamický model vztahů a procesů – umožnilo by vizuálně prozkoumat, který úřad co dělá, na základě jakého zákona, jaké informační systémy přitom využívá a jaké údaje sdílí. Takový model by byl neocenitelný při analyzování dopadů změn: například při novelizaci zákona by okamžitě ukázal, jakých agend se změna týká, které úřady budou muset upravit postupy, nebo které informační systémy si budou muset nově vyměňovat data. V současnosti je navíc kladen důraz na standardizaci a konceptuální modelování dat ve veřejné správě – Digitální a informační agentura (DIA) vyžaduje, aby každá ohlašovaná agenda měla předem schválený konceptuální model údajů. | ||
| + | |||
| + | ===== Úvod do konceptu digitálního dvojčete veřejné správy ===== | ||
| + | Digitální dvojče veřejné správy (DT VS) představuje ambiciózní koncept, jehož cílem je vytvořit datově řízený model fungování veřejné správy. Tento model umožňuje sledovat, simulovat a optimalizovat výkon agend, služeb, technologických komponent a územních dat. DT VS je navrženo jako nástroj pro efektivní řízení a plánování, | ||
| + | |||
| + | Základní oblasti, které DT VS pokrývá, zahrnují legislativu, | ||
| + | |||
| + | ===== Architektura digitálního dvojčete ===== | ||
| + | Architektura DT VS je navržena jako vícevrstvý systém, který zahrnuje business, aplikační, | ||
| + | |||
| + | Business vrstva se zaměřuje na modelování agend, služeb, úkonů, klientů a klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI). Aplikační vrstva zahrnuje DT Engine, integrační platformu, API Gateway a vizualizační nástroje. Technologická vrstva pracuje s IoT daty, GIS systémy a technologickými rozhraními. Územní vrstva je reprezentována 3D mapami obcí a adres. Datová vrstva uchovává historii, snapshoty a rollbacky dat. Bezpečnostní vrstva je založena na principech Zero Trust, IAM a SIEM. Analytická vrstva umožňuje ETL procesy, sandboxové analýzy, BI a simulace. | ||
| + | |||
| + | ===== Příprava a budování modelu DT ===== | ||
| + | Před samotným návrhem DT je nutné vyjasnit jeho vizi a cíle. To zahrnuje definici účelu (např. monitoring výkonu agend, kapacitní plánování, | ||
| + | |||
| + | Budování modelu DT zahrnuje analýzu procesů a potřeb, analýzu datových zdrojů, návrh architektury, | ||
| + | |||
| + | ===== Portál DT a vizualizace ===== | ||
| + | Portál DT je klíčovým rozhraním pro uživatele, které poskytuje přehled o živém stavu objektů DT, interaktivní dashboardy, vizualizace vazeb mezi objekty, filtrování dat, sledování incidentů a simulace změn. Umožňuje také přístup k historickým datům a jejich analýze. | ||
| + | |||
| + | Technologicky je portál realizován jako webová aplikace (např. React, Angular) napojená na backend DT. Vizualizace jsou zajištěny pomocí Power BI Embedded, Grafana nebo D3.js. Autentizace probíhá přes NIA/SSO s definovanými rolemi (analytik, správce, OVM). | ||
| + | |||
| + | ===== Zabezpečení a provozní komponenty ===== | ||
| + | Bezpečnostní komponenty DT zahrnují ochranu proti útokům pomocí WAF, detekci DDoS, penetrační testy, šifrování dat, auditní logy a správu certifikátů. Monitoring neobvyklého chování je zajištěn nástroji jako Security Center nebo Sentinel. | ||
| + | |||
| + | Další provozní komponenty zahrnují logovací systém ZRNG, testovací prostředí DT, notifikační systém, helpdesk, zálohování a disaster recovery plán, verzování modelů a API katalog. Tyto prvky zajišťují stabilitu, rozšiřitelnost a bezpečnost systému. | ||
| + | |||
| + | ===== Shrnutí a nezbytné podmínky úspěchu ===== | ||
| + | Po dokončení projektu bude k dispozici plně funkční portál DT s živými daty, historizační úložiště s BI vrstvou, bezpečné prostředí s monitoringem, | ||