Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
nap:agendovy_model_verejne_spravy [2020/04/08 15:21] Tomáš Šedivecnap:agendovy_model_verejne_spravy [2021/04/23 11:09] – změna struktury stránky Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
 <title>Agendový model veřejné správy</title> <title>Agendový model veřejné správy</title>
  
-<WRAP center round tip 60%> +===== Popis Agendového modelu veřejné správy =====
-Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument:pravidla_tvorby_a_udrzby_vlastni_ctyrvrstve_architektury_jednotlivych_uradu|Architektura úřadu v kontextu veřejné správy a jejích vrstvách architektury]]. +
- +
-Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Pravidla pro agendovy_model_verejne_spravy|Způsoby využívání sdílených služeb, funkčních celků a tematických oblastí jednotlivými úřady]]. +
-</WRAP> +
- +
- +
-===== Obecný popis agendového modelu ===== +
  
 Agendový model je základem byznys architektury veřejné správy a základem řízení výkonu digitálních služeb veřejné správy. Všechny agendy veřejné správy jsou zapsány spolu s legislativním ukotvením v Registru práv a povinností včetně definice OVM v agendách působících. V souladu s touto registrací pak OVM musejí vykonávat svoje činnosti a poskytovat svoje služby. Registr práv a povinností dále definuje údaje v agendách vedené a pravidla pro jejich využívání jinými agendami resp. agendovými informačními systémy tyto agendy podporujícími. Agendový model je základem byznys architektury veřejné správy a základem řízení výkonu digitálních služeb veřejné správy. Všechny agendy veřejné správy jsou zapsány spolu s legislativním ukotvením v Registru práv a povinností včetně definice OVM v agendách působících. V souladu s touto registrací pak OVM musejí vykonávat svoje činnosti a poskytovat svoje služby. Registr práv a povinností dále definuje údaje v agendách vedené a pravidla pro jejich využívání jinými agendami resp. agendovými informačními systémy tyto agendy podporujícími.
- 
  
 ==== Agendový model výkonu veřejné správy ==== ==== Agendový model výkonu veřejné správy ====
Řádek 18: Řádek 9:
 Základ agendového modelu výkonu veřejné správy byl vytvořen při implementaci základních registrů ve veřejné správě. Agendový model definuje působnost a činnosti OVS v jednotlivých agendách – souhrn všech činností ve všech agendách, ve kterých OVS působí, Základ agendového modelu výkonu veřejné správy byl vytvořen při implementaci základních registrů ve veřejné správě. Agendový model definuje působnost a činnosti OVS v jednotlivých agendách – souhrn všech činností ve všech agendách, ve kterých OVS působí,
  definuje působnost OVS. Orgány veřejné správy mají veškeré své veřejnoprávní činnosti definovány popsáním působnosti v jednotlivých agendách.  definuje působnost OVS. Orgány veřejné správy mají veškeré své veřejnoprávní činnosti definovány popsáním působnosti v jednotlivých agendách.
-==== Agendy veřejné správy ==== 
  
 +==== Agendy veřejné správy ====
  
 Agendy veřejné správy jsou nejen právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci, ale i základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci a spravování a využívání údajů v rámci principu  [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]]. Agendy veřejné správy jsou nejen právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci, ale i základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci a spravování a využívání údajů v rámci principu  [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]].
Řádek 51: Řádek 42:
  
  
-===== Klíčové role OVS v agendovém modelu =====+==== Klíčové role OVS v agendovém modelu ====
  
  
Řádek 64: Řádek 55:
 | Orgán veřejné moci spravující AIS pro přístup soukromoprávních uživatelů| OVM, který na základě zákona vytváří a provozuje AIS, jehož prostřednictvím mohou soukromoprávní uživatelé přistupovat k údajům ze základních registrů či jiných AISů| Spravuje AIS pro SPÚ; zpřístupňuje funkce AISu soukromoprávním uživatelům; realizuje dohled nad oprávněním k využívání údajů; poskytuje soukromoprávním uživatelům údaje; zajišťuje realizaci reklamací údajů od SPÚ k editorům údajů | | Orgán veřejné moci spravující AIS pro přístup soukromoprávních uživatelů| OVM, který na základě zákona vytváří a provozuje AIS, jehož prostřednictvím mohou soukromoprávní uživatelé přistupovat k údajům ze základních registrů či jiných AISů| Spravuje AIS pro SPÚ; zpřístupňuje funkce AISu soukromoprávním uživatelům; realizuje dohled nad oprávněním k využívání údajů; poskytuje soukromoprávním uživatelům údaje; zajišťuje realizaci reklamací údajů od SPÚ k editorům údajů |
  
-===== Pohled na ohlašovatele a vykonavatele agendy =====+==== Pohled na ohlašovatele a vykonavatele agendy ====
  
 {{ :soubor:byznys.png |}} {{ :soubor:byznys.png |}}
  
  
 +===== Pravidla Agendového modelu veřejné správy =====
 +
 +==== Základní povinnosti ohlašovatele agendy ====
 +
 +
 +Ohlašovatel agendy je podle [[http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1009-111|zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech]] zodpovědný za řádné ohlášení agendy a za aktualizace agendy, a především za správnost a pravdivost údajů uvedených v agendě. Zjistí-li kdokoliv nesoulad reality s údaji, měl by to jako u dalších referenčních údajů ohlásit ohlašovateli, a ten musí agendu upravit do souladu se skutečností. To se netýká jen základních informací, ale i všech dalších referenčních a nereferenčních údajů, jako jsou činnosti, působnosti OVM, údaje v agendě, agendové informační systémy apod.  
 +
 +Základními povinnostmi ohlašovatele jsou:
 +
 +  * Tam, kde je gestorem legislativy, dodržovat veškeré principy pro legislativu, včetně zásad Digitálně přívětivé legislativy
 +  * Ohlásit agendu
 +  * Ohlásit každou její změnu
 +  * Ohlásit působnost všech OVM a definovat výkon jim svěřených činností
 +  * Zajistit využívání údajů ze základních registrů a související oprávnění pro jejich využívání pro podporu výkonu agendy
 +  * Ohlásit agendové informační systémy, které spravuje a které jsou poskytovány OVM působícím v agendě
 +  * Ohlásit údaje v agendě vedených, čerpaných i poskytovaných
 +  * K centralizovaným agendovým informační systémům vydávat provozní řád
 +  * Metodicky řídit výkon agendy u OVM, který v agendě působí
 +  * Spravovat, tzn. ohlašovat a udržovat aktuální, údaje v rejstříku OVM/SPUU. U SPUU se jedná o všechny subjekty, které jsou povinné dle právních předpisů spadající do agendy, jejichž je OVM ohlašovatel. Ohlašovat může ustanovit jiné OVM, které bude tyto úkony činit.
 +
 +
 +==== Základní povinnosti OVM působícího v agendě ====
 +
 +
 +V rámci agendy veřejné správy mohou veřejnoprávní činnosti vykonávat pouze ty orgány veřejné moci, které jsou v rámci ohlášení agendy vyznačeny jako orgány veřejné moci vykonávající působnost, a to v rámci konkrétních činností. To znamená, že po aplikaci principu referenčních údajů v [[nap:rpp|Registru práv a povinností]] lze konstatovat, že pokud v rámci dané agendy vykonává veřejnoprávní činnost orgán veřejné moci, který nemá vyznačenou působnost, jedná se o porušení zákona a ohlašovatel agendy musí neprodleně toto napravit. To se týká nejen samotného seznamu působících orgánů veřejné moci, ale také přiřazení jejich činností. Výkon činnosti je byznysovou vazbou a odborně jej nazýváme "činnostní rolí".
 +
 +Základními povinnostmi orgánů veřejné moci působících v agendě tedy jsou:
 +
 +  * Vykonávat činnosti dle ohlášení agendy
 +  * Pokud OVM zjistí nesoulad skutečnosti a údajů v ohlášení agendy, je povinen požadovat po ohlašovateli nápravu.
 +  * Pokud sám spravuje agendový informační systém pro výkon agendy (není poskytován centrálně), ohlásit tento systém do [[nap:rpp|RPP]] jako ISVS.
 +  * Pokud existuje centralizovaný agendový informační systém, tak tento využívat.
 +  * Přistupovat k údajům v základních registrech a dalších ISVS výhradně na základě oprávnění ohlášeného v agendě.
 +  * Spravovat jen ty údaje, které jsou ohlášeny v dané agendě.
 +  * Pokud zjistí nesoulad referenčních údajů v jednotlivých základních registrech se skutečností, zahájit proces reklamace u příslušného editora.
  
 {{tag>"tematická oblast" "Agendový model" Agenda "Ohlášení agendy"}} {{tag>"tematická oblast" "Agendový model" Agenda "Ohlášení agendy"}}