Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
agendovy_model_verejne_spravy [2019/08/28 12:27] – [Výkon v agendovém modelu] Tomáš Šedivec | nap:agendovy_model_verejne_spravy [2020/05/12 09:05] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
< | < | ||
- | <note important> | + | ===== Popis Agendového modelu veřejné správy ===== |
- | ===== Obecný | + | {{page>: |
+ | ===== Pravidla Agendového modelu veřejné správy ===== | ||
- | Agendový model je základní mapou byznys architektury veřejné správy. Všechny agendy veřejné správy jsou zapsány spolu s legislativním ukotvením v Registru práv a povinností včetně definice OVM v agendách působících. V souladu s touto registrací pak OVM mohou či musejí vykonávat svoje činnosti. Registr práv a povinností dále definuje údaje v agendách vedené a pravidla | + | {{page>: |
- | + | {{tag>" | |
- | ==== Agendový model výkonu veřejné správy ==== | + | |
- | + | ||
- | Základ agendového modelu výkonu veřejné správy byl vytvořen při implementaci základních registrů ve veřejné správě. Agendový model definuje působnost a činnosti OVS v jednotlivých agendách – souhrn všech činností ve všech agendách ve kterých OVS působí definuje působnost OVS. Orgány veřejné správy mají veškeré své veřejnoprávní činnosti definovány popsáním působnosti v jednotlivých agendách. | + | |
- | ==== Agendy veřejné správy ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Agendy veřejné správy jsou jednak právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci a jednak základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci a spravování a vyměňování údajů v rámci principu | + | |
- | + | ||
- | Existuje následující obecný rozpad toho, co je evidováno k agendě v [[: | + | |
- | + | ||
- | **Agenda: Soubor činností definovaných zákonem, či zákony (příklad je agenda občanských průkazů, státní sociální podpory, evidence řidičů apod.)** | + | |
- | - Ohlášení agendy: Ohlašovatelem je OVM, který je gestorem dané právní úpravy a má tedy povinnost agendu a její podrobnosti zapsat do Registru práv a povinností. Součástí ohlášení jsou: | + | |
- | - Referenční údaje agendy | + | |
- | * název agendy a její číselný kód, které jsou součástí číselníku agend, | + | |
- | * čísla a názvy právních předpisů a označení jejich ustanovení, | + | |
- | * výčet a popis činností, které mají být vykonávány v agendě, | + | |
- | * výčty činnostních rolí, | + | |
- | * výčet a popis úkonů orgánů veřejné moci vykonávaných v rámci agendy na žádost subjektu, který není orgánem veřejné moci, identifikátor úkonu, vymezení subjektu, který může podat žádost, a forma úkonu, | + | |
- | * výčet orgánů veřejné moci a soukromoprávních uživatelů údajů, kteří agendu vykonávají, | + | |
- | * název ohlašovatele agendy a jeho identifikátor orgánu veřejné moci, | + | |
- | * výčet orgánů veřejné moci, které byly pro výkon agendy zaregistrovány, | + | |
- | * výčet údajů vedených nebo vytvářených podle jiného právního předpisu v rámci agendy; to neplatí pro zpravodajské služby, | + | |
- | * výčet údajů vedených v základních registrech zpřístupněných prostřednictvím informačního systému základních registrů pro výkon agendy a rozsah oprávnění k přístupu k těmto údajům, | + | |
- | * výčet údajů vedených v jiných agendových informačních systémech zpřístupněných prostřednictvím referenčního rozhraní pro výkon dané agendy a rozsah oprávnění k přístupu k těmto údajům, | + | |
- | * číslo a název právního předpisu a označení jeho ustanovení, | + | |
- | * adresa pracoviště orgánu veřejné moci, které vykonává úkon podle písmene d), vyjádřená referenční vazbou (kódu územního prvku) na referenční údaj v registru územní identifikace, | + | |
- | - Definice agendových činností a činnostních rolí: V rámci ohlášení ohlašovatel provede dekompozici legislativy a sestaví strom agendových činností (tedy postupu agendy a interakcí zejména z pohledu veřejné správy) a stanoví, jaké činnostní role budou jednotlivé činnosti vykonávat. | + | |
- | - Působnost v agendě: Je stanovena působnost jednotlivých orgánů veřejné moci (třeba konkrétní ministerstvo, | + | |
- | - Adresy pracovišť OVM, kde jsou vykonávány činnosti agendy: Vytváří faktickou mapu výkonu dané agendy v území a každý OVM, který vykonává působnost je povinen ke svým činnostem přiřadit skutečnou adresu výkonu (nikoliv sídlo OVM). | + | |
- | - Agendové informační systémy: Jsou stanoveny agendové informační systémy, které orgány vykonávající působnost v dané agendě k tomu využívají, | + | |
- | - Výměna (poskytování a využívání údajů) v agendě: Ohlašovatel stanoví, kdo a které údaje smí z agendy využívat anebo je naopak agendě ze svých AIS poskytuje. | + | |
- | - Údaje v agendě: Jsou ohlášeny všechny propojované a vedené údaje, včetně jejich kontextů a včetně technických údajů o nich. | + | |
- | - Úkony na žádost: Součástí agendy je i seznam a forma úkonů na žádost a určení toho, kdo smí takovou žádost podat | + | |
- | - Formuláře: | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ===== Klíčové role v agendovém modelu ===== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Existují následující klíčové role, o kterých se hovoří i jinde v rámci architektonických dokumentů: | + | |
- | + | ||
- | ^Klíčové role v agendovém modelu veřejné správy^ Role^ Popis/ | + | |
- | | Ohlašovatel agendy| OVM, který je zodpovědný za legislativní rámec agendy, a tedy určuje i základní parametry jejího výkonu| Je gestorem právních předpisů; koordinuje výkon agendy; metodicky řídí výkon agendy; ohlašuje agendu v RPP a její podrobnosti; | + | |
- | | Orgán veřejné moci působící v agendě| OVM, který působí v dané agendě. To znamená, že vykonává fakticky nějakou činnost v rámci dané agendy a k tomu využívá buď centrálně poskytnutý AIS, nebo svůj vlastní| Přihlašuje se k působnosti; | + | |
- | | Soukromoprávní uživatel údajů| Subjekt, který má na základě zákona oprávnění k přístupu k údajům v základních registrech či AISech a přistupuje k nim prostřednictvím AIS spravovaného k tomu určeným OVM| Využívá údaje podle oprávnění | | + | |
- | | Správce centralizovaného AIS pro výkon agendy| OVM, který na základě zákona spravuje centralizovaný AIS a poskytuje ho OVM působícím v agendě| Spravuje centralizovaný AIS; zpřístupňuje AIS uživatelům působících OVM; realizuje využívání referenčních údajů ze základních registrů do centralizovaného AIS; poskytuje podporu uživatelům; | + | |
- | | Správce vlastního AIS, pokud není k dispozici centralizovaný| Jednotlivé OVM, které pro podporu agendy využívají svůj vlastní agendový IS, protože není k dispozici jednotné centralizované řešení| Spravuje svůj vlastní AIS; zapisuje údaje o svém AIS do RPP; řeší vazby na základní registry; řeší vazby na další ISVS; řeší vazby na další svoje informační systémy; spravuje a udržuje datový fond ve svém AISu | | + | |
- | | Orgán veřejné moci spravující AIS pro přístup soukromoprávních uživatelů| OVM, který na základě zákona vytváří a provozuje AIS, jehož prostřednictvím mohou soukromoprávní uživatelé přistupovat k údajům ze základních registrů či jiných AISů| Spravuje AIS pro SPÚ; zpřístupňuje funkce AISu soukromoprávním uživatelům; | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Základní povinnosti ohlašovatele agendy ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Ohlašovatel agendy je podle [[http:// | + | |
- | + | ||
- | Základními povinnostmi ohlašovatele jsou: | + | |
- | + | ||
- | * Tam, kde je autorem legislativy, | + | |
- | * Ohlásit agendu | + | |
- | * Ohlásit každou její změnu | + | |
- | * Ohlásit působnost všech OVM a definovat výkon jim svěřených činností | + | |
- | * Zajistit využívání údajů ze základních registrů a související oprávnění pro jejich využívání pro podporu výkonu agendy | + | |
- | * Ohlásit agendové informační systémy, které spravuje a které jsou poskytovány OVM působícím v agendě | + | |
- | * K centralizovaným agendovým informační systémům vydávat provozní řád | + | |
- | * Metodicky řídit výkon agendy u OVM, který v agendě působí | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Základní povinnosti OVM působícího v agendě ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | V rámci agendy veřejné správy mohou veřejnoprávní činnosti vykonávat pouze ty orgány veřejné moci, které jsou v rámci ohlášení agendy vyznačeny jako orgány veřejné moci vykonávající působnost, a to v rámci konkrétních činností. To znamená, že po aplikaci principu referenčních údajů v [[: | + | |
- | + | ||
- | Základními povinnostmi orgánů veřejné moci působících v agendě tedy jsou: | + | |
- | + | ||
- | * Vykonávat činnosti dle ohlášení agendy | + | |
- | * Pokud OVM zjistí nesoulad skutečnosti a údajů v ohlášení agendy, je povinen požadovat po ohlašovateli nápravu. | + | |
- | * Pokud sám spravuje agendový informační systém pro výkon agendy (není poskytován centrálně), | + | |
- | * Pokud existuje centralizovaný agendový informační systém, tak tento využívat. | + | |
- | * Přistupovat k údajům v základních registrech a dalších ISVS výhradně na základě oprávnění ohlášeného v agendě. | + | |
- | * Spravovat jen ty údaje, které jsou ohlášeny v dané agendě. | + | |
- | * Pokud zjistí nesoulad referenčních údajů v jednotlivých základních registrech se skutečností, | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | {{tag> | + | |