Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
agendovy_model_verejne_spravy [2019/08/14 13:17] Tomáš Šedivecnap:agendovy_model_verejne_spravy [2020/04/08 15:21] Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-===== Agendový model veřejné správy =====+<title>Agendový model veřejné správy</title>
  
 +<WRAP center round tip 60%>
 +Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument:pravidla_tvorby_a_udrzby_vlastni_ctyrvrstve_architektury_jednotlivych_uradu|Architektura úřadu v kontextu veřejné správy a jejích vrstvách architektury]].
  
-==== Obecný popis agendového modelu ====+Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Pravidla pro agendovy_model_verejne_spravy|Způsoby využívání sdílených služeb, funkčních celků a tematických oblastí jednotlivými úřady]]. 
 +</WRAP>
  
  
-Agendový model je ve skutečnosti základní mapa byznys architektury veřejné správy. Skládá se zejména z uvedení všech agend veřejné správy zapsaném v Registru práv a povinností a z jejich rozpadu na výkon v jednotlivých úřadech, respektive orgánech veřejné moci. Podle toho pak OVM mohou či musejí vykonávat svoje činnosti.+===== Obecný popis agendového modelu =====
  
  
-=== Výkon agendovém modelu ===+Agendový model je základem byznys architektury veřejné správy a základem řízení výkonu digitálních služeb veřejné správy. Všechny agendy veřejné správy jsou zapsány spolu s legislativním ukotvením Registru práv a povinností včetně definice OVM v agendách působících. V souladu s touto registrací pak OVM musejí vykonávat svoje činnosti a poskytovat svoje služby. Registr práv a povinností dále definuje údaje v agendách vedené a pravidla pro jejich využívání jinými agendami resp. agendovými informačními systémy tyto agendy podporujícími.
  
  
-Nosným principem eGovernmentu je zavést a rozšiřovat "agendový model výkonu veřejné správy". To se podařilo díky vytvoření a udržování základních registrů ve veřejné správě. Agendový model ve stručnosti znamená, že kdokoliv (a to zejména veřejná správa) cokoliv dělá, tak tak dělá v rámci dané agendy. Ať už se jedná o výkon působnosti v agendě, nebo o její ohlášení, orgány veřejné moci mají veškeré své veřejnoprávní činnosti rozděleny do agend.+==== Agendový model výkonu veřejné správy ====
  
-Po vybudování základních registrů, a to zejména [[:rpp|Registru práv a povinností]], byly postupně jednotlivé činnosti a segmenty fungování veřejné správy definovány v rámci jednotlivých agendVzniká tak faktický byznysový model fungování veřejné správy, který je díky zápisu agend do RPP jako referenční zároveň jediným závazným zdrojem informací o výkonu veřejné správy.+Základ agendového modelu výkonu veřejné správy byl vytvořen při implementaci základních registrů ve veřejné správě. Agendový model definuje působnost a činnosti OVS v jednotlivých agendách – souhrn všech činností ve všech agendách, ve kterých OVS působí, 
 + definuje působnost OVS. Orgány veřejné správy mají veškeré své veřejnoprávní činnosti definovány popsáním působnosti v jednotlivých agendách. 
 +==== Agendy veřejné správy ====
  
  
-=== Agendy veřejné správy ===+Agendy veřejné správy jsou nejen právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci, ale i základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci a spravování a využívání údajů v rámci principu  [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]].
  
 +Existuje následující obecný rozpad toho, co je evidováno k agendě v [[nap:rpp|RPP]] a co to obecně znamená:
  
-Agendy veřejné správy jsou jednak právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci a jednak základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci a spravování a vyměňování údajů v rámci principu  [[:propojeny_datovy_fond]]. +**Agenda je soubor činností definovaných zákonem, či zákony (příklad je agenda občanských průkazů, státní sociální podpory, evidence řidičů apod.)** 
- +    - Ohlašovatelem je OVM, který je gestorem dané právní úpravy a má tedy povinnost agendu a údaje o ní zapsat do Registru práv a povinností. Součástí ohlášení jsou: 
-Existuje následující obecný rozpad toho, co je evidováno k agendě v [[rpp]] a co to obecně znamená: +    - Referenční údaje o agendě
- +
-  - Agenda: Soubor činností definovaných zákonem, či zákony (příklad je agenda občanských průkazů, státní sociální podpory, evidence řidičů apod.) +
-    - Ohlášení agendy: Ohlašovatelem je OVM, který je gestorem dané právní úpravy a má tedy povinnost agendu a její podrobnosti zapsat do Registru práv a povinností. Součástí ohlášení jsou: +
-    - Referenční údaje agendy+
       * název agendy a její číselný kód, které jsou součástí číselníku agend,       * název agendy a její číselný kód, které jsou součástí číselníku agend,
       * čísla a názvy právních předpisů a označení jejich ustanovení, na jejichž základě orgán veřejné moci vykonává svoji působnost, nebo na jehož základě je soukromoprávní uživatel údajů oprávněn k využívání údajů ze základních registrů nebo agendových informačních systémů,       * čísla a názvy právních předpisů a označení jejich ustanovení, na jejichž základě orgán veřejné moci vykonává svoji působnost, nebo na jehož základě je soukromoprávní uživatel údajů oprávněn k využívání údajů ze základních registrů nebo agendových informačních systémů,
Řádek 42: Řádek 44:
     - Působnost v agendě: Je stanovena působnost jednotlivých orgánů veřejné moci (třeba konkrétní ministerstvo, či souhrnné skupiny jako jsou obce, krajské úřady apod.) a u nich jsou stanoveny činnostní role pro výkon jednotlivých činností. Působnost stanovuje/ohlašuje ohlašovatel a daný orgán veřejné moci se přihlašuje k této působnosti a k jejímu rozsahu, vše v rámci agendových informačních systémů v RPP.     - Působnost v agendě: Je stanovena působnost jednotlivých orgánů veřejné moci (třeba konkrétní ministerstvo, či souhrnné skupiny jako jsou obce, krajské úřady apod.) a u nich jsou stanoveny činnostní role pro výkon jednotlivých činností. Působnost stanovuje/ohlašuje ohlašovatel a daný orgán veřejné moci se přihlašuje k této působnosti a k jejímu rozsahu, vše v rámci agendových informačních systémů v RPP.
     - Adresy pracovišť OVM, kde jsou vykonávány činnosti agendy: Vytváří faktickou mapu výkonu dané agendy v území a každý OVM, který vykonává působnost je povinen ke svým činnostem přiřadit skutečnou adresu výkonu (nikoliv sídlo OVM).     - Adresy pracovišť OVM, kde jsou vykonávány činnosti agendy: Vytváří faktickou mapu výkonu dané agendy v území a každý OVM, který vykonává působnost je povinen ke svým činnostem přiřadit skutečnou adresu výkonu (nikoliv sídlo OVM).
-    - Agendové informační systémy: Jsou stanoveny agendové informační systémy, které orgány vykonávající působnost v dané agendě k tomu využívají, těmto systémům jsou pak stanovena i oprávnění využívat služby základních registrů, a tedy využívat referenční údaje a nově i propojovat údaje mezi jednotlivými informačními systémy, vše toto je opět zapsáno v RPP.+    - Agendové informační systémy: Jsou stanoveny agendové informační systémy, které orgány veřejné moci vykonávající působnost v dané agendě k této působnosti používají, těmto systémům jsou pak stanovena i oprávnění využívat služby základních registrů, a tedy využívat referenční údaje a údaje z jiných agendových informačních systémů prostřednictvím [[nap:egsb|eGon Service Bus / Informačního systému sdílené služby]]. [[nap:rpp|RPP]] je metainformačním systémem definujícím datový model veřejné správy, oprávnění a pravidla pro ukládání, využívání a zveřejnování údajů.
     - Výměna (poskytování a využívání údajů) v agendě: Ohlašovatel stanoví, kdo a které údaje smí z agendy využívat anebo je naopak agendě ze svých AIS poskytuje.     - Výměna (poskytování a využívání údajů) v agendě: Ohlašovatel stanoví, kdo a které údaje smí z agendy využívat anebo je naopak agendě ze svých AIS poskytuje.
     - Údaje v agendě: Jsou ohlášeny všechny propojované a vedené údaje, včetně jejich kontextů a včetně technických údajů o nich.     - Údaje v agendě: Jsou ohlášeny všechny propojované a vedené údaje, včetně jejich kontextů a včetně technických údajů o nich.
Řádek 49: Řádek 51:
  
  
-==== Klíčové role v agendovém modelu ====+===== Klíčové role OVS v agendovém modelu =====
  
  
 Existují následující klíčové role, o kterých se hovoří i jinde v rámci architektonických dokumentů: Existují následující klíčové role, o kterých se hovoří i jinde v rámci architektonických dokumentů:
  
-Klíčové role v agendovém modelu veřejné správy^ Role^ Popis/význam^ Hlavní činnosti | +^Klíčové role OVS v agendovém modelu veřejné správy^ Role^ Popis/význam hlavní činnosti | 
-| Ohlašovatel agendy| OVM, který je zodpovědný za legislativní rámec agendy, a tedy určuje i základní parametry jejího výkonu| Je gestorem právních předpisů; koordinuje výkon agendy; metodicky řídí výkon agendy; ohlašuje agendu v RPP a její podrobnosti; stanovuje působnost OVM;  poskytuje buď centralizovaný AIS, nebo podmínky a standardy pro necentralizované řešení; ohlašuje a spravuje údaje v RPP; v případě centralizovaného AIS poskytuje údaje přes referenční rozhraní |+| Ohlašovatel agendy| OVM, který je zodpovědný za legislativní rámec agendy, a tedy určuje i základní parametry jejího výkonu| Je gestorem právních předpisů; koordinuje výkon agendy; metodicky řídí výkon agendy; ohlašuje agendu v RPP a její podrobnosti; stanovuje působnost OVM;  poskytuje buď centralizovaný AIS, nebo podmínky a standardy pro decentralizované řešení; ohlašuje a spravuje údaje v RPP, včetně údajů v rejstřících OVM a SPUU; v případě centralizovaného AIS poskytuje údaje přes referenční rozhraní ISVS |
 | Orgán veřejné moci působící v agendě| OVM, který působí v dané agendě. To znamená, že vykonává fakticky nějakou činnost v rámci dané agendy a k tomu využívá buď centrálně poskytnutý AIS, nebo svůj vlastní| Přihlašuje se k působnosti; vykonává jemu svěřené činnosti úředníky v jejich činnostních rolích; zapisuje do RPP údaje o své působnosti; využívá centralizovaný AIS nebo spravuje vlastní; eviduje a spravuje údaje v agendě; vykonává případně funkce editora údajů | | Orgán veřejné moci působící v agendě| OVM, který působí v dané agendě. To znamená, že vykonává fakticky nějakou činnost v rámci dané agendy a k tomu využívá buď centrálně poskytnutý AIS, nebo svůj vlastní| Přihlašuje se k působnosti; vykonává jemu svěřené činnosti úředníky v jejich činnostních rolích; zapisuje do RPP údaje o své působnosti; využívá centralizovaný AIS nebo spravuje vlastní; eviduje a spravuje údaje v agendě; vykonává případně funkce editora údajů |
 | Soukromoprávní uživatel údajů| Subjekt, který má na základě zákona oprávnění k přístupu k údajům v základních registrech či AISech a přistupuje k nim prostřednictvím AIS spravovaného k tomu určeným OVM| Využívá údaje podle oprávnění | | Soukromoprávní uživatel údajů| Subjekt, který má na základě zákona oprávnění k přístupu k údajům v základních registrech či AISech a přistupuje k nim prostřednictvím AIS spravovaného k tomu určeným OVM| Využívá údaje podle oprávnění |
 | Správce centralizovaného AIS pro výkon agendy| OVM, který na základě zákona spravuje centralizovaný AIS a poskytuje ho OVM působícím v agendě| Spravuje centralizovaný AIS; zpřístupňuje AIS uživatelům působících OVM; realizuje využívání referenčních údajů ze základních registrů do centralizovaného AIS; poskytuje podporu uživatelům; řeší integrační vazby AIS na další systémy | | Správce centralizovaného AIS pro výkon agendy| OVM, který na základě zákona spravuje centralizovaný AIS a poskytuje ho OVM působícím v agendě| Spravuje centralizovaný AIS; zpřístupňuje AIS uživatelům působících OVM; realizuje využívání referenčních údajů ze základních registrů do centralizovaného AIS; poskytuje podporu uživatelům; řeší integrační vazby AIS na další systémy |
-| Správce vlastního AIS, pokud není k dispozici centralizovaný| Jednotlivé OVM, které pro podporu agendy využívají svůj vlastní agendový IS, protože není k dispozici jednotné centralizované řešení| Spravuje svůj vlastní AIS; zapisuje údaje o svém AIS do RPP; řeší vazby na základní registry; řeší vazby na další ISVS; řeší vazby na další svoje informační systémy; spravuje a udržuje datový fond ve svém AISu |+| Správce vlastního AIS, pokud není k dispozici centralizovaný AIS| Jednotlivé OVM, které pro podporu agendy využívají svůj vlastní agendový IS, protože není k dispozici sdílené centralizované řešení| Spravuje svůj vlastní AIS; zapisuje údaje o svém AIS do RPP; řeší vazby na základní registry; řeší vazby na další ISVS; řeší vazby na další svoje informační systémy; spravuje a udržuje datový fond ve svém AISu |
 | Orgán veřejné moci spravující AIS pro přístup soukromoprávních uživatelů| OVM, který na základě zákona vytváří a provozuje AIS, jehož prostřednictvím mohou soukromoprávní uživatelé přistupovat k údajům ze základních registrů či jiných AISů| Spravuje AIS pro SPÚ; zpřístupňuje funkce AISu soukromoprávním uživatelům; realizuje dohled nad oprávněním k využívání údajů; poskytuje soukromoprávním uživatelům údaje; zajišťuje realizaci reklamací údajů od SPÚ k editorům údajů | | Orgán veřejné moci spravující AIS pro přístup soukromoprávních uživatelů| OVM, který na základě zákona vytváří a provozuje AIS, jehož prostřednictvím mohou soukromoprávní uživatelé přistupovat k údajům ze základních registrů či jiných AISů| Spravuje AIS pro SPÚ; zpřístupňuje funkce AISu soukromoprávním uživatelům; realizuje dohled nad oprávněním k využívání údajů; poskytuje soukromoprávním uživatelům údaje; zajišťuje realizaci reklamací údajů od SPÚ k editorům údajů |
  
 +===== Pohled na ohlašovatele a vykonavatele agendy =====
  
 +{{ :soubor:byznys.png |}}
  
-=== Základní povinnosti ohlašovatele agendy === 
- 
- 
-Ohlašovatel agendy je podle [[http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1009-111|zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech]] zodpovědný za řádné ohlášení agendy a za aktualizace agendy, a především za správnost a pravdivost údajů uvedených v agendě. Zjistí-li kdokoliv nesoulad reality s údaji, měl by to jako u dalších referenčních údajů ohlásit ohlašovateli, a ten musí agendu upravit do souladu se skutečností. To se netýká jen základních informací, ale i všech dalších referenčních a nereferenčních údajů, jako jsou činnosti, působnosti OVM, údaje v agendě, agendové informační systémy apod.   
- 
-Základními povinnostmi ohlašovatele jsou: 
- 
-  * Tam, kde je autorem legislativy, dodržovat veškeré principy pro legislativu, včetně zásad DPL a správné formulace EG ustanovení 
-  * Ohlásit agendu 
-  * Ohlásit každou její změnu 
-  * Ohlásit působnost všech OVM a definovat výkon jim svěřených činností 
-  * Zajistit využívání údajů ze základních registrů a související oprávnění pro jejich využívání pro podporu výkonu agendy 
-  * Ohlásit agendové informační systémy, které spravuje a které jsou poskytovány OVM působícím v agendě 
-  * K centralizovaným agendovým informační systémům vydávat provozní řád 
-  * Metodicky řídit výkon agendy u OVM, který v agendě působí 
- 
- 
-=== Základní povinnosti OVM působícího v agendě === 
- 
- 
-V rámci agendy veřejné správy mohou veřejnoprávní činnosti vykonávat pouze ty orgány veřejné moci, které jsou v rámci ohlášení agendy vyznačeny jako orgány veřejné moci vykonávající působnost, a to v rámci konkrétních činností. To znamená, že po aplikaci principu referenčních údajů v [[rpp|Registru práv a povinností]] lze konstatovat, že pokud v rámci dané agendy vykonává veřejnoprávní činnost orgán veřejné moci, který nemá vyznačenou působnost, jedná se o porušení zákona a ohlašovatel agendy musí neprodleně toto napravit. To se týká nejen samotného seznamu působících orgánů veřejné moci, ale také přiřazení jejich činností. Výkon činnosti je byznysovou vazbou a odborně jej nazýváme "činnostní rolí". 
- 
-Základními povinnostmi orgánů veřejné moci působících v agendě tedy jsou: 
- 
-  * Vykonávat činnosti dle ohlášení agendy 
-  * Pokud OVM zjistí nesoulad skutečnosti a údajů v ohlášení agendy, je povinen požadovat po ohlašovateli nápravu. 
-  * Pokud sám spravuje agendový informační systém pro výkon agendy (není poskytován centrálně), ohlásit tento systém do [[rpp]] jako ISVS. 
-  * Pokud existuje centralizovaný agendový informační systém, tak tento využívat. 
-  * Přistupovat k údajům v základních registrech a dalších ISVS výhradně na základě oprávnění ohlášeného v agendě. 
-  * Spravovat jen ty údaje, které jsou ohlášeny v dané agendě. 
-  * Pokud zjistí nesoulad referenčních údajů v jednotlivých základních registrech se skutečností, zahájit proces reklamace u příslušného editora. 
- 
- 
-==== Reprezentace agendového modelu na různých vrstvách architektury ==== 
- 
-Tenhle text se pravděpodobně pak překlopí do kapitol 4 a 5 NAPu, tedy jak na to v konkrétním úřadu 
- 
-=== Na byznysové vrstvě === 
- 
- 
-Na byznys vrstvě architektury veřejné správy se jedná o základní byznysový model fungování veřejné správy. Kombinace agendy, působících OVM, činností, činnostních rolí a oprávnění je jasným modelem fungování OVM celé veřejné správy, alespoň co se týče veřejnoprávních činností. 
- 
-🔺 Při aplikaci principů referenčnosti údajů v registrech tedy platí, že pokud kterýkoliv OVM vykonává veřejnoprávní činnost a není k tomu zmocněn nikoliv pouze zákonem, ale především ohlášením a registrací působnosti v dané agendě, je tento stav v rozporu se zákonem. To se netýká jen využívání údajů, ale každé činnosti ohlášené, resp. neohlášené, v agendě. 
- 
-Na úrovni byznysové architektury každého úřadu je pak agendový model veřejné správy skládající se zejména z referenčních údajů jednotlivých agend zapsaných v Registru práv a povinností základní byznysovou a motivační vrstvou pro výkon jeho veřejnoprávních činností.  
- 
-To, co je v Registru práv a povinností označeno jako  
- 
-  * Agenda, ve které vykonává příslušný úřad nějakou působnost a 
-  * agendová činnost, kterou prostřednictvím činnostní role daný úřad vykonává 
- 
-jsou prvky, na základě kterých vykonává každý konkrétní úřad svoje procesy a činnosti.  
- 
-To, co je v Registru práv a povinností u agendy zapsáno jako přístup či využívání údajů z příslušných agendových informačních systémů nebo ze základních registrů je potom na byznysové vrstvě každého konkrétního úřadu bráno jako datové objekty a jejich zdroje při využívání a správě údajů v dané agendě.  
- 
-Agendový model veřejné správy tedy zasahuje jak do byznysové, tak do procesní i datové architektury úřadu. Na byznysové vrstvě se jedná o nejdůležitější architektonický prvek, jehož zdrojem navíc není architektura příslušného úřadu, ale vždy aktuální stav referenčních údajů v ohlášených agendách v Registru práv a povinností. 
- 
-Zejména na byznysové vrstvě architektury úřadu je pak nutno rozlišovat, jestli je daný OVM jen čtenářem údajů z registrů, nebo jejich editorem. To má pak hluboké konsekvence, jako třeba: 
- 
-  - Je-li daný OVM editorem údajů v základních registrech 
-    * Musí zajistit zápis údajů do základních registrů prostřednictvím [[iszr]] 
-    * Musí si vytvořit procesy pro správnou editaci údajů, ale také pro vyřizování jejich reklamace, zpochybňování apod. 
-  - Je-li daný OVM pouze uživatelem údajů ze základních registrů 
-    * Využívá údaje z registrů prostřednictvím [[e_gsb]] 
-    * Vybuduje si procesy, které zajistí naplnění povinnosti zahájit reklamaci u údaje, u kterého zjistil nesoulad, a to směrem k příslušnému editorovi 
-    * Nastaví si procesy, které zajistí aktualizaci údajů po jejich reklamaci 
- 
-Pochopitelně většinou platí, že OVM, který je v určité agendě editorem, je v ostatních agendách čtenářem, takže na byznysové vrstvě je nutno myslet na obě tyto role. 
- 
- 
-=== Na aplikační vrstvě === 
- 
- 
-Každý úřad si zpracovává svoji aplikační architekturu. Na vrstvě aplikací nesmí zapomenout na to, že každý jeho agendový informační systém (i ten který sice nespravuje, ale používá) podporuje činnosti v rámci jedné či více agend. Tedy v rámci aplikační architektury. 
- 
-  * Zavede veškeré AISy do své aplikační architektury, a to 
-    * Ty, které sám spravuje až na úroveň komponent 
-    * Ty, které využívá na úroveň AIS a jeho integrace 
-  * U každého informačního systému (zejména AIS) má zapsanou vazbu na agendy, které AIS podporuje a takto jej také ohlásí do RPP 
-  * Zná podrobnosti o fungování svých i cizích AISů tak, aby byl schopen na ně reagovat i v architektuře 
- 
-Ve skutečnosti to opět znamená, že si veškeré základní komponenty svých IS je schopen navázat na agendy a činnosti, které tyto systémy podporují a je tak schopen reagovat na změny v agendách na byznysové vrstvě i úpravou informačních systémů. 
- 
- 
-=== Na integrační vrstvě === 
- 
- 
-Při tvorbě architektury v rámci úřadu je na integrační vrstvě počítat s integrací na základní komponenty eGovernmentu, a to podle požadavků, které jsou definovány zákonnými povinnostmi a reprezentovány v jednotlivých agendách veřejné správy. Je tedy vždy, pokud daný úřad vykonává agendovou činnost, nutno počítat s následujícími integracemi: 
- 
-  * Pokud je úřad editorem údajů v základních registrech, tak se integruje prostřednictvím [[iszr]] a jeho služeb 
-  * Úřad integruje svoje agendové informační systémy na základní registry a další AIS prostřednictvím [[e_gsb]] a jeho služeb 
- 
-Nesmí se zapomínat ani na nutnou vnitřní integraci v rámci úřadu, a to mezi jednotlivými AISy a u agendových informačních systémů směrem k provozním IS. Takovým typickým příkladem je integrace agendového informačního systému na elektronický systém spisové služby pro zajištění procesů a úkonů spojených s evidencí dokumentů a se zpracováním digitálních dokumentů a s vedením jmenného rejstříku o subjektech, nebo integrace na ekonomický systém pro zajištění ekonomických úkol, třeba poplatků, dávek, pohledávek, pokut apod. 
- 
- 
-==== Na procesní vrstvě ==== 
- 
- 
-Úřad musí u všech svých procesů vědět, jestli a na základě jakých agend veřejné správy je vykonává a jaké mají vazby na společné procesy, které reprezentují společné věci a schopnosti úřadu. Kupříkladu u jednotlivých agendových procesů musí být jasné, že se jedná o proces agendy, ale zároveň v procesech agendy musí být vazba i na společné procesy, jako je například vedení spisové služby, správa dokumentace, přidělování rolí, řešení ekonomických úloh, řešení právních sporů, sledování termínů a další. 
- 
-Je-li úřad zároveň i gestorem některých agend, musí být schopen je pro sebe i pro všechny v nich působící OVM procesně modelovat podle příslušných standardů PMA v ČR. 
- 
-Procesní modely jsou pak důležité pro datovou architekturu, pro skladbu a vazby jednotlivých AISů a jejich komponent apod. 
- 
- 
-==== Na datové vrstvě ==== 
- 
- 
-U údajů vedených v informačních systémech platí, že úřad eviduje jen ty údaje, u kterých to má stanoveno legislativou a eviduje sám primárně jen ty údaje, které má jako svoje agendové a ne ty referenční ze základních registrů a ty z jiných agendových informačních systémů. Tedy u každého údaje musí být jasné, na základě kterého zmocnění je eviduje a musí jej mít zapsán v agendě, a to jako: 
- 
-  * Referenční údaje vedené v základních registrech (využívám je) 
-  * Údaje z jiných informačních systémů (využívám je) 
-  * Vlastní agendové údaje (spravuji je) 
-  * Agendové údaje, které poskytuji jiným agendám (poskytuji je) 
  
-**Co to znamená pro úřad:** 
  
-  * Základem pro můj byznysový model fungování úřadu jsou údaje z RPP +{{tag>"tematická oblast" "Agendový model" Agenda "Ohlášení agendy"}}
-  * Pokud se údaje v RPP liší od skutečnosti, reklamuji údaje agend u jejich ohlašovatelů +
-  * Využívám údaje z RPP jako primární zdroj, nestavím si znovu byznys model +
-  * V procesním a byznysovém modelu úřadu jsem schopen u každého elementu udělat vazbu na příslušný element v modelu z RPP +
-  * Znám agendy, ve kterých působím, činnosti, které vykonávám, činnostní role, zodpovědnosti ohlašovatele/editora/uživatele agend a údajů a mám je zakreslené ve svém byznysovém modelu +
-  * Datové objekty v byznysové vrstvě architektury úřadu mám namapovány na údaje v agendách a jako jejich zdroje znám publikující služby příslušných AISů.+