Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
agendovy_model_verejne_spravy [2019/08/14 13:16] – Tomáš Šedivec | nap:agendovy_model_verejne_spravy [2020/04/08 15:21] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ===== Agendový model veřejné správy | + | < |
+ | <WRAP center round tip 60%> | ||
+ | Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument: | ||
- | ==== Obecný popis agendového modelu ==== | + | Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument: |
+ | </ | ||
- | Agendový model je ve skutečnosti základní mapa byznys architektury veřejné správy. Skládá se zejména z uvedení všech agend veřejné správy zapsaném v Registru práv a povinností a z jejich rozpadu na výkon v jednotlivých úřadech, respektive orgánech veřejné moci. Podle toho pak OVM mohou či musejí vykonávat svoje činnosti. | + | ===== Obecný popis agendového modelu ===== |
- | === Výkon | + | Agendový model je základem byznys architektury veřejné správy a základem řízení výkonu digitálních služeb veřejné správy. Všechny agendy veřejné správy jsou zapsány spolu s legislativním ukotvením |
- | Nosným principem eGovernmentu je zavést a rozšiřovat " | + | ==== Agendový |
- | Po vybudování | + | Základ agendového modelu výkonu veřejné správy byl vytvořen při implementaci |
+ | | ||
+ | ==== Agendy | ||
- | === Agendy veřejné správy | + | Agendy veřejné správy |
+ | Existuje následující obecný rozpad toho, co je evidováno k agendě v [[nap: | ||
- | Agendy veřejné správy jsou jednak právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci a jednak základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci a spravování a vyměňování údajů v rámci principu | + | **Agenda |
- | + | - Ohlašovatelem je OVM, který je gestorem dané právní úpravy a má tedy povinnost agendu a údaje o ní zapsat do Registru práv a povinností. Součástí ohlášení jsou: | |
- | Existuje následující obecný rozpad toho, co je evidováno k agendě v [[rpp]] a co to obecně znamená: | + | - Referenční údaje |
- | + | ||
- | - Agenda: Soubor | + | |
- | - Ohlášení agendy: | + | |
- | - Referenční údaje | + | |
* název agendy a její číselný kód, které jsou součástí číselníku agend, | * název agendy a její číselný kód, které jsou součástí číselníku agend, | ||
* čísla a názvy právních předpisů a označení jejich ustanovení, | * čísla a názvy právních předpisů a označení jejich ustanovení, | ||
Řádek 42: | Řádek 44: | ||
- Působnost v agendě: Je stanovena působnost jednotlivých orgánů veřejné moci (třeba konkrétní ministerstvo, | - Působnost v agendě: Je stanovena působnost jednotlivých orgánů veřejné moci (třeba konkrétní ministerstvo, | ||
- Adresy pracovišť OVM, kde jsou vykonávány činnosti agendy: Vytváří faktickou mapu výkonu dané agendy v území a každý OVM, který vykonává působnost je povinen ke svým činnostem přiřadit skutečnou adresu výkonu (nikoliv sídlo OVM). | - Adresy pracovišť OVM, kde jsou vykonávány činnosti agendy: Vytváří faktickou mapu výkonu dané agendy v území a každý OVM, který vykonává působnost je povinen ke svým činnostem přiřadit skutečnou adresu výkonu (nikoliv sídlo OVM). | ||
- | - Agendové informační systémy: Jsou stanoveny agendové informační systémy, které orgány vykonávající působnost v dané agendě k tomu využívají, těmto systémům jsou pak stanovena i oprávnění využívat služby základních registrů, a tedy využívat referenční údaje a nově i propojovat | + | - Agendové informační systémy: Jsou stanoveny agendové informační systémy, které orgány |
- Výměna (poskytování a využívání údajů) v agendě: Ohlašovatel stanoví, kdo a které údaje smí z agendy využívat anebo je naopak agendě ze svých AIS poskytuje. | - Výměna (poskytování a využívání údajů) v agendě: Ohlašovatel stanoví, kdo a které údaje smí z agendy využívat anebo je naopak agendě ze svých AIS poskytuje. | ||
- Údaje v agendě: Jsou ohlášeny všechny propojované a vedené údaje, včetně jejich kontextů a včetně technických údajů o nich. | - Údaje v agendě: Jsou ohlášeny všechny propojované a vedené údaje, včetně jejich kontextů a včetně technických údajů o nich. | ||
Řádek 49: | Řádek 51: | ||
- | ==== Klíčové role v agendovém modelu ==== | + | ===== Klíčové role OVS v agendovém modelu |
Existují následující klíčové role, o kterých se hovoří i jinde v rámci architektonických dokumentů: | Existují následující klíčové role, o kterých se hovoří i jinde v rámci architektonických dokumentů: | ||
- | Klíčové role v agendovém modelu veřejné správy^ Role^ Popis/ | + | ^Klíčové role OVS v agendovém modelu veřejné správy^ Role^ Popis/ |
- | | Ohlašovatel agendy| OVM, který je zodpovědný za legislativní rámec agendy, a tedy určuje i základní parametry jejího výkonu| Je gestorem právních předpisů; koordinuje výkon agendy; metodicky řídí výkon agendy; ohlašuje agendu v RPP a její podrobnosti; | + | | Ohlašovatel agendy| OVM, který je zodpovědný za legislativní rámec agendy, a tedy určuje i základní parametry jejího výkonu| Je gestorem právních předpisů; koordinuje výkon agendy; metodicky řídí výkon agendy; ohlašuje agendu v RPP a její podrobnosti; |
| Orgán veřejné moci působící v agendě| OVM, který působí v dané agendě. To znamená, že vykonává fakticky nějakou činnost v rámci dané agendy a k tomu využívá buď centrálně poskytnutý AIS, nebo svůj vlastní| Přihlašuje se k působnosti; | | Orgán veřejné moci působící v agendě| OVM, který působí v dané agendě. To znamená, že vykonává fakticky nějakou činnost v rámci dané agendy a k tomu využívá buď centrálně poskytnutý AIS, nebo svůj vlastní| Přihlašuje se k působnosti; | ||
| Soukromoprávní uživatel údajů| Subjekt, který má na základě zákona oprávnění k přístupu k údajům v základních registrech či AISech a přistupuje k nim prostřednictvím AIS spravovaného k tomu určeným OVM| Využívá údaje podle oprávnění | | | Soukromoprávní uživatel údajů| Subjekt, který má na základě zákona oprávnění k přístupu k údajům v základních registrech či AISech a přistupuje k nim prostřednictvím AIS spravovaného k tomu určeným OVM| Využívá údaje podle oprávnění | | ||
| Správce centralizovaného AIS pro výkon agendy| OVM, který na základě zákona spravuje centralizovaný AIS a poskytuje ho OVM působícím v agendě| Spravuje centralizovaný AIS; zpřístupňuje AIS uživatelům působících OVM; realizuje využívání referenčních údajů ze základních registrů do centralizovaného AIS; poskytuje podporu uživatelům; | | Správce centralizovaného AIS pro výkon agendy| OVM, který na základě zákona spravuje centralizovaný AIS a poskytuje ho OVM působícím v agendě| Spravuje centralizovaný AIS; zpřístupňuje AIS uživatelům působících OVM; realizuje využívání referenčních údajů ze základních registrů do centralizovaného AIS; poskytuje podporu uživatelům; | ||
- | | Správce vlastního AIS, pokud není k dispozici centralizovaný| Jednotlivé OVM, které pro podporu agendy využívají svůj vlastní agendový IS, protože není k dispozici | + | | Správce vlastního AIS, pokud není k dispozici centralizovaný |
| Orgán veřejné moci spravující AIS pro přístup soukromoprávních uživatelů| OVM, který na základě zákona vytváří a provozuje AIS, jehož prostřednictvím mohou soukromoprávní uživatelé přistupovat k údajům ze základních registrů či jiných AISů| Spravuje AIS pro SPÚ; zpřístupňuje funkce AISu soukromoprávním uživatelům; | | Orgán veřejné moci spravující AIS pro přístup soukromoprávních uživatelů| OVM, který na základě zákona vytváří a provozuje AIS, jehož prostřednictvím mohou soukromoprávní uživatelé přistupovat k údajům ze základních registrů či jiných AISů| Spravuje AIS pro SPÚ; zpřístupňuje funkce AISu soukromoprávním uživatelům; | ||
+ | ===== Pohled na ohlašovatele a vykonavatele agendy ===== | ||
+ | {{ : | ||
- | === Základní povinnosti ohlašovatele agendy === | ||
- | |||
- | |||
- | Ohlašovatel agendy je podle [[http:// | ||
- | |||
- | Základními povinnostmi ohlašovatele jsou: | ||
- | |||
- | * Tam, kde je autorem legislativy, | ||
- | * Ohlásit agendu | ||
- | * Ohlásit každou její změnu | ||
- | * Ohlásit působnost všech OVM a definovat výkon jim svěřených činností | ||
- | * Zajistit využívání údajů ze základních registrů a související oprávnění pro jejich využívání pro podporu výkonu agendy | ||
- | * Ohlásit agendové informační systémy, které spravuje a které jsou poskytovány OVM působícím v agendě | ||
- | * K centralizovaným agendovým informační systémům vydávat provozní řád | ||
- | * Metodicky řídit výkon agendy u OVM, který v agendě působí | ||
- | |||
- | |||
- | === Základní povinnosti OVM působícího v agendě === | ||
- | |||
- | |||
- | V rámci agendy veřejné správy mohou veřejnoprávní činnosti vykonávat pouze ty orgány veřejné moci, které jsou v rámci ohlášení agendy vyznačeny jako orgány veřejné moci vykonávající působnost, a to v rámci konkrétních činností. To znamená, že po aplikaci principu referenčních údajů v [[rpp|Registru práv a povinností]] lze konstatovat, | ||
- | |||
- | Základními povinnostmi orgánů veřejné moci působících v agendě tedy jsou: | ||
- | |||
- | * Vykonávat činnosti dle ohlášení agendy | ||
- | * Pokud OVM zjistí nesoulad skutečnosti a údajů v ohlášení agendy, je povinen požadovat po ohlašovateli nápravu. | ||
- | * Pokud sám spravuje agendový informační systém pro výkon agendy (není poskytován centrálně), | ||
- | * Pokud existuje centralizovaný agendový informační systém, tak tento využívat. | ||
- | * Přistupovat k údajům v základních registrech a dalších ISVS výhradně na základě oprávnění ohlášeného v agendě. | ||
- | * Spravovat jen ty údaje, které jsou ohlášeny v dané agendě. | ||
- | * Pokud zjistí nesoulad referenčních údajů v jednotlivých základních registrech se skutečností, | ||
- | |||
- | |||
- | ==== Reprezentace agendového modelu na různých vrstvách architektury ==== | ||
- | |||
- | Tenhle text se pravděpodobně pak překlopí do kapitol 4 a 5 NAPu, tedy jak na to v konkrétním úřadu | ||
- | |||
- | === Na byznysové vrstvě === | ||
- | |||
- | |||
- | Na byznys vrstvě architektury veřejné správy se jedná o základní byznysový model fungování veřejné správy. Kombinace agendy, působících OVM, činností, činnostních rolí a oprávnění je jasným modelem fungování OVM celé veřejné správy, alespoň co se týče veřejnoprávních činností. | ||
- | |||
- | 🔺 Při aplikaci principů referenčnosti údajů v registrech tedy platí, že pokud kterýkoliv OVM vykonává veřejnoprávní činnost a není k tomu zmocněn nikoliv pouze zákonem, ale především ohlášením a registrací působnosti v dané agendě, je tento stav v rozporu se zákonem. To se netýká jen využívání údajů, ale každé činnosti ohlášené, | ||
- | |||
- | Na úrovni byznysové architektury každého úřadu je pak agendový model veřejné správy skládající se zejména z referenčních údajů jednotlivých agend zapsaných v Registru práv a povinností základní byznysovou a motivační vrstvou pro výkon jeho veřejnoprávních činností. | ||
- | |||
- | To, co je v Registru práv a povinností označeno jako | ||
- | |||
- | * Agenda, ve které vykonává příslušný úřad nějakou působnost a | ||
- | * agendová činnost, kterou prostřednictvím činnostní role daný úřad vykonává | ||
- | |||
- | jsou prvky, na základě kterých vykonává každý konkrétní úřad svoje procesy a činnosti. | ||
- | |||
- | To, co je v Registru práv a povinností u agendy zapsáno jako přístup či využívání údajů z příslušných agendových informačních systémů nebo ze základních registrů je potom na byznysové vrstvě každého konkrétního úřadu bráno jako datové objekty a jejich zdroje při využívání a správě údajů v dané agendě. | ||
- | |||
- | Agendový model veřejné správy tedy zasahuje jak do byznysové, tak do procesní i datové architektury úřadu. Na byznysové vrstvě se jedná o nejdůležitější architektonický prvek, jehož zdrojem navíc není architektura příslušného úřadu, ale vždy aktuální stav referenčních údajů v ohlášených agendách v Registru práv a povinností. | ||
- | |||
- | Zejména na byznysové vrstvě architektury úřadu je pak nutno rozlišovat, | ||
- | |||
- | - Je-li daný OVM editorem údajů v základních registrech | ||
- | * Musí zajistit zápis údajů do základních registrů prostřednictvím [[iszr]] | ||
- | * Musí si vytvořit procesy pro správnou editaci údajů, ale také pro vyřizování jejich reklamace, zpochybňování apod. | ||
- | - Je-li daný OVM pouze uživatelem údajů ze základních registrů | ||
- | * Využívá údaje z registrů prostřednictvím [[e_gsb]] | ||
- | * Vybuduje si procesy, které zajistí naplnění povinnosti zahájit reklamaci u údaje, u kterého zjistil nesoulad, a to směrem k příslušnému editorovi | ||
- | * Nastaví si procesy, které zajistí aktualizaci údajů po jejich reklamaci | ||
- | |||
- | Pochopitelně většinou platí, že OVM, který je v určité agendě editorem, je v ostatních agendách čtenářem, | ||
- | |||
- | |||
- | === Na aplikační vrstvě === | ||
- | |||
- | |||
- | Každý úřad si zpracovává svoji aplikační architekturu. Na vrstvě aplikací nesmí zapomenout na to, že každý jeho agendový informační systém (i ten který sice nespravuje, ale používá) podporuje činnosti v rámci jedné či více agend. Tedy v rámci aplikační architektury. | ||
- | |||
- | * Zavede veškeré AISy do své aplikační architektury, | ||
- | * Ty, které sám spravuje až na úroveň komponent | ||
- | * Ty, které využívá na úroveň AIS a jeho integrace | ||
- | * U každého informačního systému (zejména AIS) má zapsanou vazbu na agendy, které AIS podporuje a takto jej také ohlásí do RPP | ||
- | * Zná podrobnosti o fungování svých i cizích AISů tak, aby byl schopen na ně reagovat i v architektuře | ||
- | |||
- | Ve skutečnosti to opět znamená, že si veškeré základní komponenty svých IS je schopen navázat na agendy a činnosti, které tyto systémy podporují a je tak schopen reagovat na změny v agendách na byznysové vrstvě i úpravou informačních systémů. | ||
- | |||
- | |||
- | === Na integrační vrstvě === | ||
- | |||
- | |||
- | Při tvorbě architektury v rámci úřadu je na integrační vrstvě počítat s integrací na základní komponenty eGovernmentu, | ||
- | |||
- | * Pokud je úřad editorem údajů v základních registrech, tak se integruje prostřednictvím [[iszr]] a jeho služeb | ||
- | * Úřad integruje svoje agendové informační systémy na základní registry a další AIS prostřednictvím [[e_gsb]] a jeho služeb | ||
- | |||
- | Nesmí se zapomínat ani na nutnou vnitřní integraci v rámci úřadu, a to mezi jednotlivými AISy a u agendových informačních systémů směrem k provozním IS. Takovým typickým příkladem je integrace agendového informačního systému na elektronický systém spisové služby pro zajištění procesů a úkonů spojených s evidencí dokumentů a se zpracováním digitálních dokumentů a s vedením jmenného rejstříku o subjektech, nebo integrace na ekonomický systém pro zajištění ekonomických úkol, třeba poplatků, dávek, pohledávek, | ||
- | |||
- | |||
- | ==== Na procesní vrstvě ==== | ||
- | |||
- | |||
- | Úřad musí u všech svých procesů vědět, jestli a na základě jakých agend veřejné správy je vykonává a jaké mají vazby na společné procesy, které reprezentují společné věci a schopnosti úřadu. Kupříkladu u jednotlivých agendových procesů musí být jasné, že se jedná o proces agendy, ale zároveň v procesech agendy musí být vazba i na společné procesy, jako je například vedení spisové služby, správa dokumentace, | ||
- | |||
- | Je-li úřad zároveň i gestorem některých agend, musí být schopen je pro sebe i pro všechny v nich působící OVM procesně modelovat podle příslušných standardů PMA v ČR. | ||
- | |||
- | Procesní modely jsou pak důležité pro datovou architekturu, | ||
- | |||
- | |||
- | ==== Na datové vrstvě ==== | ||
- | |||
- | |||
- | U údajů vedených v informačních systémech platí, že úřad eviduje jen ty údaje, u kterých to má stanoveno legislativou a eviduje sám primárně jen ty údaje, které má jako svoje agendové a ne ty referenční ze základních registrů a ty z jiných agendových informačních systémů. Tedy u každého údaje musí být jasné, na základě kterého zmocnění je eviduje a musí jej mít zapsán v agendě, a to jako: | ||
- | |||
- | * Referenční údaje vedené v základních registrech (využívám je) | ||
- | * Údaje z jiných informačních systémů (využívám je) | ||
- | * Vlastní agendové údaje (spravuji je) | ||
- | * Agendové údaje, které poskytuji jiným agendám (poskytuji je) | ||
- | **Co to znamená pro úřad:** | ||
- | * Základem pro můj byznysový | + | {{tag>" |
- | * Pokud se údaje v RPP liší od skutečnosti, | + | |
- | * Využívám údaje z RPP jako primární zdroj, nestavím si znovu byznys model | + | |
- | * V procesním a byznysovém modelu úřadu jsem schopen u každého elementu udělat vazbu na příslušný element v modelu z RPP | + | |
- | * Znám agendy, ve kterých působím, činnosti, které vykonávám, | + | |
- | * Datové objekty v byznysové vrstvě architektury úřadu mám namapovány na údaje v agendách a jako jejich zdroje znám publikující služby příslušných AISů. | + | |