Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
agendovy_model_verejne_spravy [2019/08/05 13:03] – robot_digilegislativa.cz | nap:agendovy_model_verejne_spravy [2020/05/11 15:38] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | < | ||
- | + | ====== Popis Agendového | |
- | {{objekt| | + | |
- | Druh=Tematická oblast| | + | |
- | Název=Agendový model veřejné správy| | + | |
- | Popis=Princip agendového | + | |
- | Platíkedni=30. září 2019| | + | |
- | Platípro=Ohlašovatele agend a subjekty vykonávající působnost v agendě podle Registru práv a povinností| | + | |
- | Gestor=Ministerstvo vnitra ČR| | + | |
- | Spravuje=Michal Rada|}} | + | |
+ | {{page>: | ||
- | ===== Obecný popis agendového | + | ====== Pravidla Agendového |
+ | {{page>: | ||
- | Agendový model je ve skutečnosti základní mapa byznys architektury veřejné správy. Skládá se zejména z uvedení všech agend veřejné správy zapsaném v Registru práv a povinností a z jejich rozpadu na výkon v jednotlivých úřadech, respektive orgánech veřejné moci. Podle toho pak OVM mohou či musejí vykonávat svoje činnosti. | + | {{tag>" |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Výkon v agendovém modelu ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Nosným principem eGovernmentu je zavést a rozšiřovat | + | |
- | + | ||
- | Po vybudování základních registrů, a to zejména [[rpp|Registru práv a povinností]], | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Agendy veřejné správy ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Agendy veřejné správy jsou jednak právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci a jednak základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci a spravování a vyměňování údajů v rámci principu | + | |
- | + | ||
- | Existuje následující obecný rozpad toho, co je evidováno k agendě v [[rpp]] a co to obecně znamená: | + | |
- | + | ||
- | - Agenda: Soubor činností definovaných zákonem, či zákony (příklad je agenda občanských průkazů, státní sociální podpory, evidence řidičů apod.) | + | |
- | - Ohlášení agendy: Ohlašovatelem je OVM, které je gestorem dané právní úpravy a má tedy povinnost agendu a její podrobnosti zapsat do Registru práv a povinností. Součástí ohlášení jsou: | + | |
- | - Referenční údaje agendy | + | |
- | * název agendy a její číselný kód, které jsou součástí číselníku agend, | + | |
- | * čísla a názvy právních předpisů a označení jejich ustanovení, | + | |
- | * výčet a popis činností, které mají být vykonávány v agendě, | + | |
- | * výčty činnostních rolí, | + | |
- | * výčet a popis úkonů orgánů veřejné moci vykonávaných v rámci agendy na žádost subjektu, který není orgánem veřejné moci, identifikátor úkonu, vymezení subjektu, který může podat žádost, a forma úkonu, | + | |
- | * výčet orgánů veřejné moci a soukromoprávních uživatelů údajů, kteří agendu vykonávají, | + | |
- | * název ohlašovatele agendy a jeho identifikátor orgánu veřejné moci, | + | |
- | * výčet orgánů veřejné moci, které byly pro výkon agendy zaregistrovány, | + | |
- | * výčet údajů vedených nebo vytvářených podle jiného právního předpisu v rámci agendy; to neplatí pro zpravodajské služby, | + | |
- | * výčet údajů vedených v základních registrech zpřístupněných prostřednictvím informačního systému základních registrů pro výkon agendy a rozsah oprávnění k přístupu k těmto údajům, | + | |
- | * výčet údajů vedených v jiných agendových informačních systémech zpřístupněných prostřednictvím referenčního rozhraní pro výkon dané agendy a rozsah oprávnění k přístupu k těmto údajům, | + | |
- | * číslo a název právního předpisu a označení jeho ustanovení, | + | |
- | * adresa pracoviště orgánu veřejné moci, které vykonává úkon podle písmene d), vyjádřená referenční vazbou (kódu územního prvku) na referenční údaj v registru územní identifikace, | + | |
- | - Definice agendových činností a činnostních rolí: V rámci ohlášení ohlašovatel provede dekompozici legislativy a sestaví strom agendových činností (tedy postupu agendy a interakcí zejména z pohledu veřejné správy) a stanoví, jaké činnostní role budou jednotlivé činnosti vykonávat. | + | |
- | - Působnost v agendě: Je stanovena působnost jednotlivých orgánů veřejné moci (třeba konkrétní ministerstvo, | + | |
- | - Adresy pracovišť OVM, kde jsou vykonávány činnosti agendy: Vytváří faktickou mapu výkonu dané agendy v území a každý OVM, který vykonává působnost je povinen ke svým činnostem přiřadit skutečnou adresu výkonu (nikoliv sídlo OVM). | + | |
- | - Agendové informační systémy: Jsou stanoveny agendové informační systémy, které orgány vykonávající působnost v dané agendě k tomu využívají, | + | |
- | - Výměna (poskytování a využívání údajů) v agendě: Ohlašovatel stanoví, kdo a které údaje smí z agendy využívat anebo je naopak agendě ze svých AIS poskytuje. | + | |
- | - Údaje v agendě: Jsou ohlášeny všechny propojované a vedené údaje, včetně jejich kontextů a včetně technických údajů o nich. | + | |
- | - Úkony na žádost: Součástí agendy je i seznam a forma úkonů na žádost a určení toho, kdo smí takovou žádost podat | + | |
- | - Formuláře: | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ===== Klíčové role v agendovém modelu ===== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Existují následující klíčové role o kterých se hovoří i jinde v rámi architektonických dokumentů: | + | |
- | + | ||
- | Klíčové role v agendovém modelu veřejné správy^ Role^ Popis/ | + | |
- | | Ohlašovatel agendy| OVM, které je zodpovědné za legislativní rámec agendy a tedy určuje i základní parametry jejího výkonu| Je gestorem právních předpisů; koordinuje výkon agendy; metodicky řídí výkon agendy; ohlašuje agendu v RPP a její podrobnosti; | + | |
- | | Orgán veřejné moci působící v agendě| OVM které působí v dané agendě. To znamená, že vykonává fakticky nějakou činnost v rámci dané agendy a k tomu využívá buď centrálně poskytnutý AIS, nebo svůj vlastní| Přihlašuje se k působnosti; | + | |
- | | Soukromoprávní uživatel údajů| Subjekt, který má na základě zákona oprávnění k přístupu k údajům v základních registrech či AISech a pŕistupuje k nim prostřednictvím AIS spravovaného k tomu určeným OVM| Využívá údaje podle oprávnění | | + | |
- | | Správce centralizovaného AIS pro výkon agendy| OVM které na základě zákona spravuje centralizovaný AIS a poskytuje ho OVM působícím v agendě| Spravuje centralizovaný AIS; zpřístupňuje AIS uźivatelům působících OVM; realizuje využívání referenčních údajů ze základních registrů do centralizovaného AIS; poskytuje podporu uživatelům; | + | |
- | | Správce vlastního AIS pokud není k dispozici centralizovaný| Jednotlivé OVM, které pro podporu agendy využívá svůj vlastní agendový IS protože není k dispozici jednotné centralizované řešení| Spravuje svůj vlastní AIS; zapisuje údaje o svém AIS do RPP; řeší vazby na základní registry; řeší vazby na další ISVS; řeší vazby na další svoje informační systémy; spravuje a udržuje datový fond ve svém AISu | | + | |
- | | Orgán veřejné moci spravující AIS pro přístup soukromoprávních uživatelů| OVM, které na základě zákona vytváří a provozuje AIS jehož prostřednictvím mohou soukromoprávní uźivatelé přistupovat k údajům ze základních registrů či jiných AISů| Spravuje AIS pro SPÚ; zpřístupňuje funkce AISu soukromoprávním uźivatelům; | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Základní povinnosti ohlašovatele agendy ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Ohlašovatel agendy je podle [[[http:// | + | |
- | + | ||
- | Základními povinnostmi ohlašovatele jsou: | + | |
- | + | ||
- | * Tam, kde je autorem legislativy, | + | |
- | * Ohlásit agendu | + | |
- | * Ohlásit každou její změnu | + | |
- | * Ohlásit působnost všech OVM a definovat výkon jim svěřených činností | + | |
- | * Zajistit využívání údajů ze základních registrů a související oprávnění pro jejich vyuźívání pro podporu výkonu agendy | + | |
- | * Ohlásit agendové informační systémy které spravuje a které jsou poskytovány OVM působícím v agendě | + | |
- | * K centralizovaným agendovým informační systémům vydávat provozní řád | + | |
- | * Metodicky řídit výkon agendy u OVM jež v agendě působí | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Základní povinnosti OVM působícího v agendě ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | v rámci agendy veřejné správy mohou veřejnoprávní činnosti vykonávat pouze Ty orgány veřejné moci, které jsou v rámci ohlášení agendy vyznačeny jako orgány veřejné moci vykonávající působnost a to v rámci konkrétních činností. To znamená, že po aplikaci principu referenčních údajů v [[rpp|Registru práv a povinností]] lze konstatovat, | + | |
- | + | ||
- | Základními povinnostmi ofgánů veřejné moci působících v agendě tedy jsou: | + | |
- | + | ||
- | * Vykonávat činnosti dle ohlášení agendy | + | |
- | * Pokud OVM zjistí nesoulad skutečnosti a údajů v ohlášení agendy, je povinen požadovat po ohlašovateli nápravu. | + | |
- | * Pokud sám spravuje agendový informační systém pro výkon agendy (není poskytován centrálně), | + | |
- | * Pokud existuje centralizovaný agendový informační systém, tak tento využívat | + | |
- | * Přistupovat k údajům v základních registrech a dalších ISVS výhradně na základě oprávnění ohlášeného v agendě | + | |
- | * Spravovat jen ty údaje, které jsou ohlášeny v dané agendě | + | |
- | * Pokud zjistí nesoulad referenčních údajů v jednotlivých základních registrech se skutečností, | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ===== Reprezentace agendového modelu na různých vrstvách architektury ===== | + | |
- | + | ||
- | {{autorskápoznámka|text=Tenhle text se pravděpodobně pak překlopí do kapitol 4 a 5 NAPu, tedy jak na to v konkrétním úřadu}} | + | |
- | + | ||
- | ==== Na byznysové vrstvě ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Na byznys vrstvě architektury veřejné správy se jedná o základní byznysový model fungování veřejné správy. Kombinace agendy, působících OVM, činností, činnostních rolí a oprávnění je jasným modelem fungování OVM celé veřejné správy alespoň co se týče veřejnoprávních činností. | + | |
- | + | ||
- | 🔺 Při aplikaci principů referenčnosti údajů v registrech tedy platí, že pokud kterékoliv OVM vykonává veřejnoprávní činnost a není k tomu zmocněno nikoliv pouze zákonem, ale především ohlášením a registrací působnosti v dané agnedě, je tento stav v rozporu se zákonem. To se netýká jen využívání údajů ale každé činnosti ohlášené resp. neohlášené v agendě. | + | |
- | + | ||
- | ´na úrovni byznysové architektury každého úřadu je ´pak agendový model veřejné správy skládající se zejména z referenčních údajů jednotlivých agend zapsaných v registru práv a povinností základní byznysovou a motivační vrstvou pro výkon jeho veřejnoprávních činností. | + | |
- | + | ||
- | To, co je v registru práv a povinností označeno jako | + | |
- | + | ||
- | * Agenda ve které vykonává příslušný úřad nějakou působnost a | + | |
- | * agendová činnost již prostřednictvím činnostní role daný úřad vykonává | + | |
- | + | ||
- | jsou prvky, na základě kterých vykonává každý konkrétní úřad svoje procesy a činnosti. | + | |
- | + | ||
- | to co je v registru práv a povinností u agendy zapsáno jako přístup či využívání údajů z příslušných agendových informačních systémů a nebo ze základních registrů je potom na byznysové vrstvě každého konkrétního úřadu bráno jako datové objekty a jejich zdroje při využívání a správě údajů v dané agendě. | + | |
- | + | ||
- | Agendový model veřejné správy tedy zasahuje jak do byznysové, tak do procesní i datové architektury úřadu. Na byznysové vrstvě se jedná o nejdůležitější architektonický prvek, jehož zdrojem navíc není architektura příslušného úřadu, ale vždy aktuální stav referenčních údajů v ohlášených agendách v registru práv a povinností. | + | |
- | + | ||
- | Zejména na byznysové vrstvě architektury úřadu je pak nutno rozlišovat, | + | |
- | + | ||
- | - Je-li dané OVM editorem údajů v základních registrech | + | |
- | * Musí zajistit zápis údajů do základních registrů prostřednictvím [[iszr]] | + | |
- | * Musí si vytvořit procesy pro správnou editaci údajů, ale také pro jvyřizování jejich reklamace, zpochybňování, | + | |
- | - Je-li dané OVM pouze uživatelem údajů ze základních registrů | + | |
- | * Vyuźívá údaje z registrů prostřednictvím [[egsb]] | + | |
- | * Vybuduje si procesy které zajistí naplnění povinnosti zahájit reklamaci u údaje u kterého zjistil nesoulad a to směrem k příslušnému editorovi | + | |
- | * Nastaví si procesy jež zajistí aktualizaci údajů po jejich reklamaci | + | |
- | + | ||
- | Pochopitelně většinou platí, že OVM jež je v určité agendě editorem je v ostatních agendách čtenářem, | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Na aplikační vrstvě ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Každý úřad si zpracovává svoji aplikační architekturu. Na vrstvě aplikací nesmí zapomenout na to, že každý jeho agendový informační systém (i ten který sice nespravuje, ale používá) podporuje činnosti v rámci jedné či více agend. Tedy v rámci aplikační architektury | + | |
- | + | ||
- | * Zavede veškeré AISy do své aplikační architektury a to | + | |
- | * Ty které sám spravuje až na úroveň komponent | + | |
- | * Ty které využívá na úroveň AIS a jeho integrace | + | |
- | * U každého informačního systému (zejména AIS) má zapsanou vazbu na agendy které AIS podporuje a takto jej také ohlásí do RPP | + | |
- | * Zná podronosti o fugování svých i cizích AISů tak, aby byl scopen na ně reagovat i v architektuře | + | |
- | + | ||
- | Ve skutečnosti to opět znamená, že si veškeré základní komponenety svých IS je schopen navázat na agendy a činnosti které tyto systémy podporují a je tak schopen reagovat na změny v agendách na byznysové vrstvě i úpravou informačních systémů. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Na integrační vrstvě ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Při tvorbě architektury v rámci úřadu je na integrační vrstvě počítat s integrací na základní komponenty egovernmentu a to podle požadavků jež jsou definovány zákonnými povinnostmi a reprezentovány v jednotlivých agendách veřejné správy. Je tedy vždy pokud daný úřad vykonává agendovou činnost počítat s následujícími integracemi: | + | |
- | + | ||
- | * Pokud je úřad editorem údajů v základních registrech tak se integruje prostřednictvím [[iszr]] a jeho služeb | + | |
- | * Úřad integruje svoje agendové informační systémy na základní registry a další AIS prostřednictvím [[egsb]] a jeho služeb | + | |
- | + | ||
- | Nesmí se zapomínat ani na nutnou vnitřní integraci v rámci úřadu a to mezi jednotlivými AISy a u agendových informačních systémů směrem k provozním IS. takovým typickým Příkladem je integrace agendového informačního systému na elektronický systém spisové služby pro zajištění procesů a úkonů spojených s evidencí dokumentů a se zpracováním digitálních dokumentů a s vedením jmenného rejstříku o subjektech, nebo integrace na ekonomický systém pro zajištění ekonomických úkol, třeba poplatků, dávek, pohedávek, pokut, apod. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Na procesní vrstvě ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | úřad musí u všech svých procesů vědět, jestli a na základě jakých Agent veřejné správy je vykonává A jaké mají vazby na společné procesy které reprezentují společné věci a schopnosti úřadu. Kupříkladu u jednotlivých agendových procesů musí být jasné, že se jedná o proces agendy, ale zároveň v procesech agendy musí být vazba i na společné procesy, Jako je například vedení spisové služby, správa dokumentace, | + | |
- | + | ||
- | Je-li úřad zároveň i gestorem některých agend, musí být schopen je pro sebe i pro všechny v nich působící OVM procesně modelovat podle příslušných standardů PMA v ČR. | + | |
- | + | ||
- | Procesní modely jsou pak důležité pro datovou architekturu, | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Na datové vrstvě ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | U údajů vedených v informačních systémech platí, že úŕad eviduje jen ty údaje, u kterých to má stanoveno legislativou a eviduje sám primárně jen ty údaje, kterŕ má jako svoje agendové a ne ty referenční ze základních registrů a ty z jiných agendových informačních systémů. Tedy u každého údaje musí být jasné, na základě kterého zmocnění je eviduje a musí jej mít zapsán v agendě a to jako: | + | |
- | + | ||
- | * Referenční údaje vedené v základních registrech (využívám je) | + | |
- | * Údaje z jiných informačních systémů (využívám je) | + | |
- | * Vlastní agendové údaje (spravuji je) | + | |
- | * Agendové údaje které poskytuji jiným agendám (poskytuji je) | + | |
- | + | ||
- | **Co to znamená pro úřad:** | + | |
- | + | ||
- | * Základem pro můj byznysový model fungování úřadu jsou údaje z RPP | + | |
- | * Pokud se údaje v RPP liší od skutečnosti, | + | |
- | * Využívám údaje z RPP jako primární zdroj, nestavím si znovu byznys model | + | |
- | * V procesním a byznysovém modelu úřadu jsem schopen u každého elementu udělat vazbu na příslušný element v modelu z RPP | + | |
- | * Znám agendy ve kterých působím, činnosti které vykonávám, | + | |
- | * Datové objekty v byznysové vrstvě architektury úřadu mám namapovány na údaje v agendách a jako jejich zdroje znám publikující služby příslušných AISů. | + | |