Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
agendovy_model_verejne_spravy [2019/07/04 10:07] – Tomáš Šedivec | nap:agendovy_model_verejne_spravy [2021/04/23 11:09] – změna struktury stránky Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | < | ||
- | {{objekt| | + | ===== Popis Agendového |
- | Druh=Tématická oblast| | + | |
- | Název=Agendový model veřejné správy| | + | |
- | Popis=Princip agendového | + | |
- | Platíkedni=30. září 2019| | + | |
- | Platípro=Ohlašovatele agend a subjekty vykonávající působnost v agtendě podle Registru práv a povinností| | + | |
- | Gestor=Ministerstvo vnitra ČR| | + | |
- | Spravuje=Michal Rada|}} | + | |
+ | Agendový model je základem byznys architektury veřejné správy a základem řízení výkonu digitálních služeb veřejné správy. Všechny agendy veřejné správy jsou zapsány spolu s legislativním ukotvením v Registru práv a povinností včetně definice OVM v agendách působících. V souladu s touto registrací pak OVM musejí vykonávat svoje činnosti a poskytovat svoje služby. Registr práv a povinností dále definuje údaje v agendách vedené a pravidla pro jejich využívání jinými agendami resp. agendovými informačními systémy tyto agendy podporujícími. | ||
- | ===== Obecný popis agendového modelu ===== | + | ==== Agendový model výkonu veřejné správy |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Výkon v agendovém modelu ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Nosným principem egovernmentu je zavést a rozšiřovat " | + | |
- | + | ||
- | Po vybudování základních registrů, a to zejména [[rpp|Registru práv a povinností]], | + | |
+ | Základ agendového modelu výkonu veřejné správy byl vytvořen při implementaci základních registrů ve veřejné správě. Agendový model definuje působnost a činnosti OVS v jednotlivých agendách – souhrn všech činností ve všech agendách, ve kterých OVS působí, | ||
+ | | ||
==== Agendy veřejné správy ==== | ==== Agendy veřejné správy ==== | ||
+ | Agendy veřejné správy jsou nejen právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci, ale i základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci a spravování a využívání údajů v rámci principu | ||
- | Agendy veřejné správy jsou jednak právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci a jednak základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci a spravování a vyměňování údajů v rámci principu | + | Existuje následující obecný rozpad toho, co je evidováno k agendě v [[nap:rpp|RPP]] a co to obecně |
- | + | ||
- | Existuje následující obecný rozpad toho, co je evidováno k agendě v [[rpp]] a co to obecné | + | |
- | - Agenda: Soubor | + | **Agenda |
- | - Ohlášení agendy: | + | - Ohlašovatelem je OVM, který |
- | - Referenční údaje | + | - Referenční údaje |
* název agendy a její číselný kód, které jsou součástí číselníku agend, | * název agendy a její číselný kód, které jsou součástí číselníku agend, | ||
- | * čísla a názvy právních předpisů a označení jejich ustanovení, | + | * čísla a názvy právních předpisů a označení jejich ustanovení, |
- | * výčet a popis činností, které mají být vykonávány v agendě , | + | * výčet a popis činností, které mají být vykonávány v agendě, |
* výčty činnostních rolí, | * výčty činnostních rolí, | ||
* výčet a popis úkonů orgánů veřejné moci vykonávaných v rámci agendy na žádost subjektu, který není orgánem veřejné moci, identifikátor úkonu, vymezení subjektu, který může podat žádost, a forma úkonu, | * výčet a popis úkonů orgánů veřejné moci vykonávaných v rámci agendy na žádost subjektu, který není orgánem veřejné moci, identifikátor úkonu, vymezení subjektu, který může podat žádost, a forma úkonu, | ||
Řádek 44: | Řádek 32: | ||
* číslo a název právního předpisu a označení jeho ustanovení, | * číslo a název právního předpisu a označení jeho ustanovení, | ||
* adresa pracoviště orgánu veřejné moci, které vykonává úkon podle písmene d), vyjádřená referenční vazbou (kódu územního prvku) na referenční údaj v registru územní identifikace, | * adresa pracoviště orgánu veřejné moci, které vykonává úkon podle písmene d), vyjádřená referenční vazbou (kódu územního prvku) na referenční údaj v registru územní identifikace, | ||
- | - Definice agendových činností a činnostních rolí: V rámci ohlášení ohlašovatel provede dekompozici legislativy a sestaví strom agendových činností (tedy postupu agendy a interakcí zejména z pohledu veřejné správy) a stanoví, jaké činnostní role budou jednotlivé činnosti vykonávat | + | - Definice agendových činností a činnostních rolí: V rámci ohlášení ohlašovatel provede dekompozici legislativy a sestaví strom agendových činností (tedy postupu agendy a interakcí zejména z pohledu veřejné správy) a stanoví, jaké činnostní role budou jednotlivé činnosti vykonávat. |
- | - Působnost v agendě: Je stanovena působnost jednotlivých orgánů veřejné moci (třeba konkrétní ministerstvo, | + | - Působnost v agendě: Je stanovena působnost jednotlivých orgánů veřejné moci (třeba konkrétní ministerstvo, |
- | - Adresy pracovišť OVM, kde jsou vykonávány činnosti agendy: | + | - Adresy pracovišť OVM, kde jsou vykonávány činnosti agendy: |
- | - Agendové informační systémy: Jsou stanoveny agendové informační systémy, které orgány vykonávající působnost v dané agendě k tomu využívají, těmto systémům jsou pak stanovena i oprávnění využívat služby základních registrů, a tedy využívat referenční údaje a nově i propojovat | + | - Agendové informační systémy: Jsou stanoveny agendové informační systémy, které orgány |
- | - Výměna (poskytování a využívání údajů) v agendě: Ohlašovatel stanoví, kdo a které údaje smí z agendy využívat | + | - Výměna (poskytování a využívání údajů) v agendě: Ohlašovatel stanoví, kdo a které údaje smí z agendy využívat |
- | - Údaje v agendě: Jsou ohlášeny všechny propojované a vedené údaje, včetně jejich kontextů a včetně technických údajů o nich | + | - Údaje v agendě: Jsou ohlášeny všechny propojované a vedené údaje, včetně jejich kontextů a včetně technických údajů o nich. |
- | - úkony | + | - Úkony |
- | - formuláře: součástí povinností ohlášení agendy je i předání elektronických formulářl či odkazů na ně ministerstvu vnitra | + | - Formuláře: součástí povinností ohlášení agendy je i předání elektronických formulářů či odkazů na ně ministerstvu vnitra. |
- | ===== Klíčové role v agendovém modelu | + | ==== Klíčové role OVS v agendovém modelu ==== |
- | Existují následující klíčové role o kterých se hovoří i jinde v rámi architektonických dokumentů: | + | Existují následující klíčové role, o kterých se hovoří i jinde v rámci |
- | Klíčové role v agendovém modelu veřejné správy^ Role^ Popis/ | + | ^Klíčové role OVS v agendovém modelu veřejné správy^ Role^ Popis/ |
- | | Ohlašovatel agendy| OVM, které | + | | Ohlašovatel agendy| OVM, který |
- | | Orgán veřejné moci působící v agendě| OVM které | + | | Orgán veřejné moci působící v agendě| OVM, který |
- | | Soukromoprávní uživatel údajů| Subjekt, který má na základě zákona oprávnění k přístupu k údajům v základních registrech či AISech a pŕistupuje k nim prostřednictvím AIS spravovaného k tomu určeným OVM| Využívá údaje podle oprávnění | | + | | Soukromoprávní uživatel údajů| Subjekt, který má na základě zákona oprávnění k přístupu k údajům v základních registrech či AISech a přistupuje k nim prostřednictvím AIS spravovaného k tomu určeným OVM| Využívá údaje podle oprávnění | |
- | | Správce centralizovaného AIS pro výkon agendy| OVM které | + | | Správce centralizovaného AIS pro výkon agendy| OVM, který |
- | | Správce vlastního AIS pokud není k dispozici centralizovaný| Jednotlivé OVM, které pro podporu agendy využívá svůj vlastní agendový IS protože není k dispozici | + | | Správce vlastního AIS, pokud není k dispozici centralizovaný |
- | | Orgán veřejné moci spravující AIS pro přístup soukromoprávních uživatelů| OVM, které | + | | Orgán veřejné moci spravující AIS pro přístup soukromoprávních uživatelů| OVM, který |
+ | ==== Pohled na ohlašovatele a vykonavatele agendy ==== | ||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Pravidla Agendového modelu veřejné správy ===== | ||
==== Základní povinnosti ohlašovatele agendy ==== | ==== Základní povinnosti ohlašovatele agendy ==== | ||
- | Ohlašovatel agendy je podle [[[http:// | + | Ohlašovatel agendy je podle [[http:// |
Základními povinnostmi ohlašovatele jsou: | Základními povinnostmi ohlašovatele jsou: | ||
- | * Tam, kde je autorem | + | * Tam, kde je gestorem |
* Ohlásit agendu | * Ohlásit agendu | ||
* Ohlásit každou její změnu | * Ohlásit každou její změnu | ||
* Ohlásit působnost všech OVM a definovat výkon jim svěřených činností | * Ohlásit působnost všech OVM a definovat výkon jim svěřených činností | ||
- | * Zajistit využívání údajů ze základních registrů a související oprávnění pro jejich vyuźívání pro podporu výkonu agendy | + | * Zajistit využívání údajů ze základních registrů a související oprávnění pro jejich využívání pro podporu výkonu agendy |
- | * Ohlásit agendové informační systémy které spravuje a které jsou poskytovány OVM působícím v agendě | + | * Ohlásit agendové informační systémy, které spravuje a které jsou poskytovány OVM působícím v agendě |
+ | * Ohlásit údaje v agendě vedených, čerpaných i poskytovaných | ||
* K centralizovaným agendovým informační systémům vydávat provozní řád | * K centralizovaným agendovým informační systémům vydávat provozní řád | ||
- | * Metodicky řídit výkon agendy u OVM jež v agendě působí | + | * Metodicky řídit výkon agendy u OVM, který |
+ | * Spravovat, tzn. ohlašovat a udržovat aktuální, údaje v rejstříku OVM/SPUU. U SPUU se jedná o všechny subjekty, které jsou povinné dle právních předpisů spadající do agendy, jejichž je OVM ohlašovatel. Ohlašovat může ustanovit jiné OVM, které bude tyto úkony činit. | ||
Řádek 89: | Řádek 84: | ||
- | v rámci agendy veřejné správy mohou veřejnoprávní činnosti vykonávat pouze Ty orgány veřejné moci, které jsou v rámci ohlášení agendy vyznačeny jako orgány veřejné moci vykonávající působnost a to v rámci konkrétních činností. To znamená, že po aplikaci principu referenčních údajů v [[rpp|Registru práv a povinností]] lze konstatovat, | + | V rámci agendy veřejné správy mohou veřejnoprávní činnosti vykonávat pouze ty orgány veřejné moci, které jsou v rámci ohlášení agendy vyznačeny jako orgány veřejné moci vykonávající působnost, a to v rámci konkrétních činností. To znamená, že po aplikaci principu referenčních údajů v [[nap:rpp|Registru práv a povinností]] lze konstatovat, |
- | Základními povinnostmi | + | Základními povinnostmi |
* Vykonávat činnosti dle ohlášení agendy | * Vykonávat činnosti dle ohlášení agendy | ||
* Pokud OVM zjistí nesoulad skutečnosti a údajů v ohlášení agendy, je povinen požadovat po ohlašovateli nápravu. | * Pokud OVM zjistí nesoulad skutečnosti a údajů v ohlášení agendy, je povinen požadovat po ohlašovateli nápravu. | ||
- | * Pokud sám spravuje agendový informační systém pro výkon agendy (není poskytován centrálně), | + | * Pokud sám spravuje agendový informační systém pro výkon agendy (není poskytován centrálně), |
- | * Pokud existuje centralizovaný agendový informační systém, tak tento využívat | + | * Pokud existuje centralizovaný agendový informační systém, tak tento využívat. |
- | * Přistupovat k údajům v základních registrech a dalších ISVS výhradně na základě oprávnění ohlášeného v agendě | + | * Přistupovat k údajům v základních registrech a dalších ISVS výhradně na základě oprávnění ohlášeného v agendě. |
- | * Spravovat jen ty údaje, které jsou ohlášeny v dané agendě | + | * Spravovat jen ty údaje, které jsou ohlášeny v dané agendě. |
* Pokud zjistí nesoulad referenčních údajů v jednotlivých základních registrech se skutečností, | * Pokud zjistí nesoulad referenčních údajů v jednotlivých základních registrech se skutečností, | ||
- | + | {{tag>" | |
- | ===== Reprezentace agendového modelu na různých vrstvách architektury ===== | + | |
- | + | ||
- | {{autorskápoznámka|text=Tenhle text se pravděpodobně pak překlopí do kapitol 4 a 5 NAPu, tedy jak na to v konkrétním úřadu}} | + | |
- | + | ||
- | ==== Na byznysové vrstvě ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Na byznys vrstvě architektury veřejné správy se jedná o základní byznysový | + | |
- | + | ||
- | 🔺 Při aplikaci principů referenčnosti údajů v registrech tedy platí, že pokud kterékoliv OVM vykonává veřejnoprávní činnost a není k tomu zmocněno nikoliv pouze zákonem, ale především ohlášením a registrací působnosti v dané agnedě, je tento stav v rozporu se zákonem. To se netýká jen využívání údajů ale každé činnosti ohlášené resp. neohlášené v agendě. | + | |
- | + | ||
- | ´na úrovni byznysové architektury každého úřadu je ´pak agendový model veřejné správy skládající se zejména z referenčních údajů jednotlivých agend zapsaných v registru práv a povinností základní byznysovou a motivační vrstvou pro výkon jeho veřejnoprávních činností. | + | |
- | + | ||
- | To, co je v registru práv a povinností označeno jako | + | |
- | + | ||
- | * Agenda | + | |
- | * agendová činnost již prostřednictvím činnostní role daný úřad vykonává | + | |
- | + | ||
- | jsou prvky, na základě kterých vykonává každý konkrétní úřad svoje procesy a činnosti. | + | |
- | + | ||
- | to co je v registru práv a povinností u agendy | + | |
- | + | ||
- | Agendový model veřejné správy tedy zasahuje jak do byznysové, tak do procesní i datové architektury úřadu. Na byznysové vrstvě se jedná o nejdůležitější architektonický prvek, jehož zdrojem navíc není architektura příslušného úřadu, ale vždy aktuální stav referenčních údajů v ohlášených agendách v registru práv a povinností. | + | |
- | + | ||
- | Zejména na byznysové vrstvě architektury úřadu je pak nutno rozlišovat, | + | |
- | + | ||
- | - Je-li dané OVM editorem údajů v základních registrech | + | |
- | * Musí zajistit zápis údajů do základních registrů prostřednictvím [[iszr]] | + | |
- | * Musí si vytvořit procesy pro správnou editaci údajů, ale také pro jvyřizování jejich reklamace, zpochybňování, | + | |
- | - Je-li dané OVM pouze uživatelem údajů ze základních registrů | + | |
- | * Vyuźívá údaje z registrů prostřednictvím [[egsb]] | + | |
- | * Vybuduje si procesy které zajistí naplnění povinnosti zahájit reklamaci u údaje u kterého zjistil nesoulad a to směrem k příslušnému editorovi | + | |
- | * Nastaví si procesy jež zajistí aktualizaci údajů po jejich reklamaci | + | |
- | + | ||
- | Pochopitelně většinou platí, že OVM jež je v určité agendě editorem je v ostatních agendách čtenářem, | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Na aplikační vrstvě ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Na integrační vrstvě ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Na procesní vrstvě ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Na datové vrstvě ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | **Co to znamená pro úřad:** | + | |
- | + | ||
- | * Základem pro můj byznysový model fungování úřadu jsou údaje z RPP | + | |
- | * Pokud se údaje v RP liší od skutečnosti, | + | |
- | * Využívám údaje z RPP jako primární zdroj, nestavím si znovu byznys model | + | |
- | * V procesním a byznysovém modelu úřadu jsem schopen u každého elementu udělat vazbu na příslušný element v modelu z RPP | + | |
- | * Znám agendy ve kterých působím, činnosti které vykonávám, | + | |
- | * Datové objekty v byznysové vrstvě architektury úřadu mám namapovány na údaje v agendách a jako jejich zdroje znám publikující služby příslušných AISů. | + | |