Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
agendovy_model_verejne_spravy [2019/06/20 11:10] – /* =Agendy veřejné správy */ No první verze téhle podkapitoly snad je, pak se bude doupravovat. michal.radanap:agendovy_model_verejne_spravy [2020/05/12 09:05] Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-  {{objekt| +<title>Agendový model veřejné správy</title>
-Druh=Tématická oblast| +
-Název=Agendový model veřejné správy+
-Popis=Princip agendového modelu výkonu veřejné správy podle agendového modelu stanoveného Zákonem o základních registrech| +
-Platíkedni=30. září 2019| +
-Platípro=Ohlašovatele agend a subjekty vykonávající působnost v agtendě podle Registru práv a povinností| +
-  Gestor=Ministerstvo vnitra ČR| +
-Spravuje=Michal Rada|}}+
  
 +===== Popis Agendového modelu veřejné správy =====
  
-===== Obecný popis agendového modelu =====+{{page>:nap:popisy:popis agendovy model verejne spravy}}
  
 +===== Pravidla Agendového modelu veřejné správy =====
  
-==== Výkon v agendovém modelu ====+{{page>:nap:pravidla:pravidla agendovy model verejne spravy}}
  
- +{{tag>"tematická oblast" "Agendový modelAgenda "Ohlášení agendy"}}
-Nosným principem egovernmentu je zavést a rozšiřovat "agendový model výkonu veřejné správy". To se podařilo díky vytvoření a udržování základních registrů ve veřejné správě. Agendový model ve stručnosti znamená, že kdokoliv (a to zejména veřejná správa) cokoliv dělá, tak tak dělá v rámci dané agendy. Ať už se jedná o výkon působnosti v agendě, nebo o její ohlášení, orgány veřejné moci mají veškeré své veřejnoprávné činnosti rozděleny do agend. +
- +
-Po vybudování základních registrů, a to zejména [[rpp|Registru práv a povinností]], byly postupně jednotlivé činnosti a segmenty fungování veřejné správy definovány v rámci jednotlivých agend. Vzniká tak faktický byznysový model fungování veřejné správy, který je díky zápisu agend do RPP jako referenční zároveň jediným závazným zdrojem informací o výkonu veřejné správy. +
- +
- +
-==== =Agendy veřejné správy ==== +
- +
- +
-Agendy veřejné správy jsou jednak právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci a jednak základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci a spravování a vyměňování údajů v rámci principu  [[propojeny_datovy_fond]]. +
- +
-Existuje následující obecný rozpad toho, co je evidováno k agendě v [[rpp]] a co to obecné znamená: +
- +
-  -  Agenda: Soubor činností definovaných zákonem, či zákony (příklad je agenda občanských průkazů, státní sociální podpory, evidence řidičů apod.) +
-    -  Ohlášení agendy: Ohlašovatelem je OVM, které je gestorem dané právní úpravy a má tedy povinnost agendu a její podrobnosti zapsat do Registru práv a povinností. Součástí ohlášení jsou: +
-    -  Základní informace o agendě +
-      *  Legislativa, která agendu definuje +
-      *  Rozpad agendy do jednotlivých agendových činností +
-      *  Definice působnosti jednotlivých orgánů veřejné moci +
-      *  Definice činností a činnostních rolí pro jednotlivé OVM vykonávající působnost +
-      *  Nově i okruhy údajů, které jsou v dané agendě evidovány a které jsou pro řádné fungování agendy potřebné, včetně údajů požadovaných, či údajů poskytovaných +
-      *  U údajů ohlášených v agendě se evidují i technické údaje o nich, jako je forma údaje a nebo forma výstupu k jeho poskytování a typ údaje +
-      *  Nově i seznam agendových informačních systémů sloužících pro podporu výkonu agendy +
-    -  Definice agendových činností a  činnostních rolí: V rámci ohlášení ohlašovatel provede dekompozici legislativy a sestaví strom agendových činností (tedy postupu agendy a interakcí zejména z pohledu veřejné správy) a stanoví, jaké činnostní role budou jednotlivé činnosti vykonávat +
-    -  Působnost v agendě: Je stanovena působnost jednotlivých orgánů veřejné moci (třeba konkrétní ministerstvo, či souhrnné skupiny jako jsou obce, krajské úřady apod.) a u nich jsou stanoveny činnostní role pro výkon jednotlivých činností. Působnost stanovuje/ohlašuje ohlašovatel a daný orgán veřejné moci se přihlašuje k této působnosti a k jejímu rozsahu, vše v rámci agendových informačních systémů v RPP +
-    -  Agendové informační systémy: Jsou stanoveny agendové informační systémy, které orgány vykonávající působnost v dané agendě k tomu využívají, těmto systémům jsou pak stanovena i oprávnění využívat služby základních registrů, a tedy využívat referenční údaje a nově i propojovat údaje mezi jednotlivými informačními systémy, vše toto je opět zapsáno v RPP +
-    -  Výměna (poskytování a využívání údajů) v agendě: Ohlašovatel stanoví, kdo a které údaje smí z agendy využívat a nebo je naopak agendě ze svých AIS poskytuje +
-    -  Údaje v agendě: Jsou ohlášeny všechny propojované a vedené údaje, včetně jejich kontextů a včetně technických údajů o nich +
- +
- +
-===== Klíčové role v agendovém modelu ===== +
- +
- +
-==== Základní povinnosti ohlašovatele agendy ==== +
- +
- +
-==== Základní povinnosti OVM působícího v agendě ==== +
- +
- +
-===== Reprezentace agendového modelu na různých vrstvách architektury ===== +
- +
- +
-==== Na byznysové vrstvě ==== +
- +
- +
-==== Na aplikační vrstvě ==== +
- +
- +
-==== Na integrační vrstvě ==== +
- +
- +
-==== Na procesní vrstvě ==== +
- +
- +
-==== Na datové vrstvě ====+