Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
agendovy_model_verejne_spravy [2019/05/13 11:01] – Založena nová stránka s textem „{{objekt| Druh=Princip| Název=Agendový model veřejné správy| Popis=Princip agendového modelu výkonu veřejné správy podle agendového modelu stano…“ michal.rada | nap:agendovy_model_verejne_spravy [2020/04/08 15:21] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | {{objekt| | + | < |
- | Druh=Princip| | + | |
- | Název=Agendový model veřejné správy| | + | <WRAP center round tip 60%> |
- | Popis=Princip agendového modelu | + | Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument: |
- | Platíkedni=30. září 2019| | + | |
- | Platípro=Ohlašovatele agend a subjekty | + | Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument: |
- | | + | </ |
- | Spravuje=Michal Rada|}} | + | |
+ | |||
+ | ===== Obecný popis agendového modelu ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Agendový model je základem byznys architektury | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Agendový model výkonu veřejné správy | ||
+ | |||
+ | Základ | ||
+ | definuje působnost OVS. Orgány veřejné správy mají veškeré své veřejnoprávní činnosti definovány popsáním působnosti v jednotlivých agendách. | ||
+ | ==== Agendy veřejné správy ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Agendy veřejné správy jsou nejen právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci, ale i základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci a spravování a využívání údajů v rámci principu | ||
+ | |||
+ | Existuje následující obecný rozpad toho, co je evidováno k agendě v [[nap: | ||
+ | |||
+ | **Agenda je soubor činností definovaných zákonem, či zákony (příklad je agenda občanských průkazů, státní sociální podpory, evidence řidičů apod.)** | ||
+ | - Ohlašovatelem je OVM, který je gestorem dané právní úpravy a má tedy povinnost agendu a údaje o ní zapsat do Registru práv a povinností. Součástí ohlášení jsou: | ||
+ | - Referenční údaje o agendě | ||
+ | * název agendy a její číselný kód, které jsou součástí číselníku agend, | ||
+ | * čísla a názvy právních předpisů a označení jejich ustanovení, | ||
+ | * výčet a popis činností, které mají být vykonávány v agendě, | ||
+ | * výčty činnostních rolí, | ||
+ | * výčet a popis úkonů orgánů veřejné moci vykonávaných v rámci agendy na žádost subjektu, který není orgánem veřejné moci, identifikátor úkonu, vymezení subjektu, který může podat žádost, a forma úkonu, | ||
+ | * výčet orgánů veřejné moci a soukromoprávních uživatelů údajů, kteří agendu vykonávají, | ||
+ | * název ohlašovatele | ||
+ | * výčet orgánů veřejné moci, které byly pro výkon agendy zaregistrovány, | ||
+ | * výčet údajů vedených nebo vytvářených podle jiného právního předpisu v rámci agendy; to neplatí pro zpravodajské služby, | ||
+ | * výčet údajů vedených v základních registrech zpřístupněných prostřednictvím informačního systému základních registrů pro výkon agendy a rozsah oprávnění k přístupu k těmto údajům, | ||
+ | * výčet údajů vedených v jiných agendových informačních systémech zpřístupněných prostřednictvím referenčního rozhraní pro výkon dané agendy a rozsah oprávnění k přístupu k těmto údajům, | ||
+ | * číslo a název právního předpisu a označení jeho ustanovení, | ||
+ | * adresa pracoviště orgánu veřejné moci, které vykonává úkon podle písmene d), vyjádřená referenční vazbou (kódu územního prvku) na referenční údaj v registru územní identifikace, | ||
+ | - Definice agendových činností a činnostních rolí: V rámci ohlášení ohlašovatel provede dekompozici legislativy a sestaví strom agendových činností (tedy postupu agendy a interakcí zejména z pohledu veřejné správy) a stanoví, jaké činnostní role budou jednotlivé činnosti vykonávat. | ||
+ | - Působnost v agendě: Je stanovena působnost jednotlivých orgánů veřejné moci (třeba konkrétní ministerstvo, | ||
+ | - Adresy pracovišť OVM, kde jsou vykonávány činnosti agendy: Vytváří faktickou mapu výkonu dané agendy v území a každý OVM, který vykonává působnost je povinen ke svým činnostem přiřadit skutečnou adresu výkonu (nikoliv sídlo OVM). | ||
+ | - Agendové informační systémy: Jsou stanoveny agendové informační systémy, které orgány veřejné moci vykonávající působnost v dané agendě k této působnosti používají, | ||
+ | - Výměna (poskytování a využívání údajů) v agendě: Ohlašovatel stanoví, kdo a které údaje smí z agendy využívat anebo je naopak agendě ze svých AIS poskytuje. | ||
+ | - Údaje v agendě: Jsou ohlášeny všechny propojované a vedené údaje, včetně jejich kontextů a včetně technických údajů o nich. | ||
+ | - Úkony na žádost: Součástí agendy je i seznam a forma úkonů na žádost a určení toho, kdo smí takovou žádost podat | ||
+ | - Formuláře: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Klíčové role OVS v agendovém modelu ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Existují následující klíčové role, o kterých se hovoří i jinde v rámci architektonických dokumentů: | ||
+ | |||
+ | ^Klíčové role OVS v agendovém modelu veřejné správy^ Role^ Popis/ | ||
+ | | Ohlašovatel agendy| OVM, který je zodpovědný za legislativní rámec agendy, a tedy určuje i základní parametry jejího výkonu| Je gestorem právních předpisů; koordinuje výkon agendy; metodicky řídí výkon agendy; ohlašuje agendu v RPP a její podrobnosti; | ||
+ | | Orgán veřejné moci působící v agendě| OVM, který působí v dané agendě. To znamená, že vykonává fakticky nějakou činnost v rámci dané agendy a k tomu využívá buď centrálně poskytnutý AIS, nebo svůj vlastní| Přihlašuje se k působnosti; | ||
+ | | Soukromoprávní uživatel údajů| Subjekt, který má na základě zákona oprávnění k přístupu k údajům v základních registrech či AISech a přistupuje k nim prostřednictvím AIS spravovaného k tomu určeným OVM| Využívá údaje podle oprávnění | | ||
+ | | Správce centralizovaného AIS pro výkon agendy| OVM, který na základě zákona spravuje centralizovaný AIS a poskytuje ho OVM působícím v agendě| | ||
+ | | Správce vlastního AIS, pokud není k dispozici centralizovaný AIS| Jednotlivé OVM, které pro podporu agendy využívají svůj vlastní agendový IS, protože není k dispozici sdílené centralizované řešení| Spravuje svůj vlastní AIS; zapisuje údaje o svém AIS do RPP; řeší vazby na základní registry; řeší vazby na další ISVS; řeší vazby na další svoje informační systémy; spravuje a udržuje datový fond ve svém AISu | | ||
+ | | Orgán veřejné moci spravující AIS pro přístup soukromoprávních uživatelů| OVM, který na základě zákona vytváří a provozuje AIS, jehož prostřednictvím mohou soukromoprávní uživatelé přistupovat k údajům ze základních registrů či jiných AISů| Spravuje AIS pro SPÚ; zpřístupňuje funkce AISu soukromoprávním uživatelům; | ||
+ | |||
+ | ===== Pohled na ohlašovatele a vykonavatele agendy ===== | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tag>" |