Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
| Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
| ikcr [2019/06/06 20:56] – /* Dokument Informační koncepce ČR */ michal.rada | ikcr [2025/11/05 10:58] (aktuální) – Tomáš Šedivec | ||
|---|---|---|---|
| Řádek 1: | Řádek 1: | ||
| - | ~~NOTOC~~ | + | ======Informační koncepce ČR====== |
| - | Informační koncepce České republiky je koncepcí rozvoje informačních systémů veřejné správy a eGovernmentu. | + | |
| + | <WRAP center round info 60%> | ||
| + | Aktuální znění Informační koncepce ČR vychází z [[https:// | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round tip 60%> | ||
| + | K informační koncepci ČR se také úzce váže [[https:// | ||
| + | - Každé ministerstvo zveřejní Informační koncepci. | ||
| + | - Každé ministerstvo upraví proces tvorby Informační koncepce, doplní koncepci personální politiky v oblasti ICT a konkrétní cíle. | ||
| + | - Sdílet kritické role a zkušené zaměstnance a používat „klíčové zaměstnance“ u ICT specialistů, | ||
| + | - Identifikovat způsob, jak sdílet znalosti např. formou létajícího úředníka nebo etického hackera. Používat „klíčové zaměstnance“ nebo obdobné instituty podle platné legislativy u ICT specialistů v souladu s Informační koncepcí ČR a informačními koncepcemi jednotlivých úřadů. Sjednotit podmínky a výklad používání klíčových míst. | ||
| + | |||
| + | Přílohou usnesení je {{ : | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | Všechny povinné subjekty podle zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech jsou povinny vést své vlastní informační koncepce a ty vždy uvést do souladu s Informační koncepcí České republiky. | ||
| + | Informační koncepce České republiky je koncepcí rozvoje informačních systémů veřejné správy a eGovernmentu. | ||
| * Architektonické principy eGovernmentu a elektronizace veřejné správy | * Architektonické principy eGovernmentu a elektronizace veřejné správy | ||
| Řádek 7: | Řádek 25: | ||
| * Hlavní a dílčí cíle pro efektivní rozvoj eGovernmentu a ISVS | * Hlavní a dílčí cíle pro efektivní rozvoj eGovernmentu a ISVS | ||
| - | Všechny | + | Na této wiki je informační koncepce prezentována v jiné grafické podobě, jinak text u jednotlivých objektů je shodný se schváleným originálním dokumentem vlády. |
| + | |||
| + | |||
| + | ===== Úvod ===== | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ==== Působnost Informační koncepce ČR ==== | ||
| + | |||
| + | Informační koncepce České republiky (dále také jako „IKČR“) je základním dokumentem, který stanovuje na základě zmocnění podle § 5a odst. 1 zákona 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (dále také jako „ZoISVS“), | ||
| + | |||
| + | Koncepce má charakter tzv. klouzavého plánu a každé schválení aktualizace Koncepce tak znovu nastavuje její platnost na dalších 5 let, viz kap. Přehled verzí. | ||
| + | |||
| + | IKČR je závazná pro všechny subjekty, které se řídí usnesením vlády popř. jsou těmto subjektům podřízené. Je ale žádoucí, aby informační koncepce orgánu veřejné správy obsahovala uplatnění principů a zásad IKČR pro strategické řízení rozvoje informačních systémů a informatiky jako celku i v případech, | ||
| + | |||
| + | Informační koncepce ČR představuje základní obsahový rámec pro vytvoření, | ||
| + | |||
| + | Informační koncepce ČR jako zastřešující dokument obsahuje zejména: | ||
| + | |||
| + | - cíle ČR v oblasti eGovernmentu a jeho podpory informačními systémy veřejné správy, | ||
| + | - architektonické principy pro návrh a rozvoj informačních systémů veřejné správy a jejich služeb, | ||
| + | - zásady řízení útvarů informatiky a řízení životního cyklu informačních systémů veřejné správy. | ||
| + | |||
| + | V závěru obsahuje IKČR seznam samostatných následných dokumentů, kterými bude rozpracována a implementována. Digitální informační agentura bude tyto dokumenty vydávat jako závazné metodické pokyny dle § 4 odst. 2 písm. i) Zákona o informačních systémech veřejné správy (č. 360/ | ||
| + | |||
| + | IKČR vyjma toho, že jde o jeden z pilířů Strategie koordinované a komplexní digitalizace České republiky 2018+, má vazbu také na strategii Klientsky orientované veřejné správy 2030 a na Koncepci Smart Cities – odolnost prostřednictvím SMART řešení pro obce, města a regiony. | ||
| + | |||
| + | Informační koncepce ČR působí v synergii s Národní strategií kybernetické bezpečnosti ČR, Akčním plánem k Národní strategii kybernetické bezpečnosti pro období let 2021 až 2025 a dokumenty, | ||
| + | |||
| + | Cíle, principy a zásady IKČR byly sladěny se strategickými dokumenty EU, zejména s Digital Decade 2030 EU a s Evropským prohlášením o digitálních právech a zásadách pro digitální dekádu. | ||
| + | |||
| + | Navržené změny v oblasti digitalizace budou mít zásadní dopad i na obecnou veřejnou správu, jejíž fungování i struktura musí být s aktivitami v oblasti eGovernmentu v odpovídajícím souladu. | ||
| + | |||
| + | ==== Přehled verzí ==== | ||
| + | |||
| + | ^**Verze**^**Popis verze** | ||
| + | |2018 | ||
| + | |2020 |V průběhu naplňování IKČR se ukázalo, že klíčovou úlohou digitální transformace organizací veřejné správy musí být vedle rozšiřování rozsahu a kvality digitálních služeb pro klienty také podstatný nárůst efektivity vnitřního fungování těchto organizací. Proto byly dílčí cíle a záměry podporující tuto oblast převedeny z původních převážně externě orientovaných hlavních cílů do nového hlavního cíle č. 6 - Efektivní a pružný digitální úřad. Současně byly rozšířeny o zaměření na digitalizaci vnitřních dokumentů, modernizaci provozních IS a zavádění další pokročilých metod řízení vedle původně zmiňovaného procesního řízení.| | ||
| + | |2022 | ||
| + | |2023 |Doplněny myšlenky do cílů, principů a zásad tak, aby byla IKČR uvedena do souladu s Digital Decade 2030 EU a s Evropským prohlášením o digitálních právech a zásadách pro digitální dekádu. Doplněna problematika jednotné domény *.gov.cz\\ \\ Doplněny vybrané Digital Targets jako měřítka úspěchu IKČR.\\ \\ Doplněny myšlenky o Datovém fondu s řízeným přístupem. | ||
| + | |2024 |Doplněn nový hlavní cíl č. 7 Kvalitní správa dat a jejich využívání. Část dílčích cílů pak byla přesunuta z jiných hlavních cílů: \\ Dílčí cíl 1.05 Národní katalog otevřených dat – upravena formulace a přesunut jako dílčí \\ cíl 7.03 Národní katalog dat \\ Dílčí cíl 5.09 Propojený datový fond – upravena formulace a přesunut jako dílčí cíl 7.05 \\ Dílčí cíl 5.10 Veřejný datový fond – upravena formulace a přesunut jako dílčí cíl 7.06 \\ Změna ve formulaci Principu 22 – Svoboda volby (Freedom of choice) | ||
| + | |2025 |Zcela přepracována kapitola č. 5 Obecné principy pro naplňování cílů Informační koncepce ČR | | ||
| + | |||
| + | ===== Poslání a vize eGovernmentu v ČR | ||
| + | |||
| + | eGovernment je moderní digitální veřejnou správou, využívající k výkonu svých působností metody, nástroje, služby, programové, | ||
| + | |||
| + | eGovernment využívá všechny poskytnuté a veřejné správě dostupné informace a jejich rychlé a automatizované zpracování k omezení počtu podání a objemu informací, požadovaných od uživatelů služeb veřejné správy, na nejmenší možnou míru. | ||
| + | |||
| + | Posláním eGovernmentu je: | ||
| + | |||
| + | <WRAP announcement center blue round 60%> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | Vizí eGovernmentu v ČR do konce horizontu této koncepce je: | ||
| + | |||
| + | <WRAP announcement center blue round 60%> | ||
| + | |||
| + | Informační koncepce ČR rozpracovává tuto vizi do řady cílů, které realizují jednotlivé orgány veřejné správy. Indikátorem naplnění této vize byl doposavad index DESI Evropské komise, kde se zveřejňoval žebříček hodnocení jednotlivých států dle měřitelných ukazatelů v rámci digitalizace. Monitoring států se ale nepříliš osvědčil, takže od minulého roku je zveřejňován pouze dashboard DESI, kde si lze dle různých indikátorů vyhledat či porovnat pokrok a vývoj v jednotlivých státech: [[https:// | ||
| + | |||
| + | Mechanismus spolupráce tvoří: | ||
| + | |||
| + | * strukturovaný, | ||
| + | * každoroční zpráva, ve které Komise vyhodnocuje pokrok a doporučuje další opatření. První [[https:// | ||
| + | |||
| + | A tak i IKČR přijala za své cílové ukazatele vybrané tzv. Digital Targets ze strategie Digital Decade 2030 EU a to konkrétně ty, které jsou určeny pro hodnocení digitálních služeb veřejné správy: | ||
| + | |||
| + | * 100 % klíčových veřejných služeb je dostupných pro občany a podniky online; | ||
| + | * 100 % občanů Unie má přístup ke svým elektronickým zdravotním záznamům; | ||
| + | * 100 % občanů Unie má přístup k některému z bezpečných prostředků pro elektronickou identifikaci uznávanému po celé Unii. | ||
| + | |||
| + | Cíle a architektonické principy IKČR vedou přímo i nepřímo k vytváření příznivého prostředí pro digitální transformaci k adekvátnímu naplnění uvedených indikátorů pro občany ČR a EU na území ČR a EU. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ===== Hlavní cíle Informační koncepce ČR ===== | ||
| + | |||
| + | Naplnění vize Informační koncepce ČR bude řízeno ve struktuře šesti hlavních cílů: | ||
| + | |||
| + | |||
| + | - [[ikcr# | ||
| + | - [[ikcr# | ||
| + | - [[ikcr# | ||
| + | - [[ikcr# | ||
| + | - [[ikcr# | ||
| + | - [[ikcr# | ||
| + | - [[ikcr# | ||
| + | |||
| + | |||
| + | Změny spojené s realizací těchto cílů musí být provázané, | ||
| + | |||
| + | ===== Popis hlavních cílů | ||
| + | |||
| + | V této kapitole je definována podstata jednotlivých hlavních cílů a dílčí cíle, jimiž jsou realizovány. Pro každý hlavní cíl je v samostatném následném dokumentu vypracován implementační plán, obsahující mimo jiné jednoznačné stanovení zodpovědností, | ||
| + | |||
| + | ==== UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ DIGITÁLNÍ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY ==== | ||
| + | |||
| + | ^Popis cíle č. 1 – UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ DIGITÁLNÍ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY^^^ | ||
| + | |Cílem je realizace konkrétních služeb eGovernmentu pro všechny skupiny klientů, jak občany ČR, podniky i podnikatele, | ||
| + | |ID |**Název dílčího cíle** | ||
| + | |1.1 | **Národní katalog služeb** | ||
| + | |1.2 | **Centrální | ||
| + | |1.3 | **Univerzální obslužné kanály** | ||
| + | |1.4 | **Digitální služby resortů** | ||
| + | |1.5 | **Národní katalog otevřených dat**|Cíl přeformulován a přesunut jako 7.03 Národní katalog dat pod hlavní cíl č. 7 Kvalitní správa dat a jejich využívání | ||
| + | |1.6 | **Role správců služeb** | ||
| + | |1.7 | **Zpětná vazba klientů** | ||
| + | |1.8 | **Jednotné UX/ | ||
| + | |1.9 | **Proaktivní poskytování služeb** |Cílem je minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích díky proaktivnímu poskytování služeb či vyřizování povinností automaticky „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Veřejná správa by neměla nutit své klienty žádat o služby, u kterých může s jistotou nebo vysokou pravděpodobností předpokládat, | ||
| + | |||
| + | ==== DIGITÁLNĚ PŘÍVĚTIVÁ LEGISLATIVA | ||
| + | |||
| + | ^Popis cíle č. 2 – DIGITÁLNĚ PŘÍVĚTIVÁ LEGISLATIVA (DPL)^^^ | ||
| + | |Zlepšení oblasti služeb eGovernmentu je podmíněno odpovídající legislativou – stávající i nově přijímanou. Kvalitní legislativní proces je základem, jak pro přijímání nových právních norem, tak novelizaci těch stávajících (zde ve smyslu jejich „digitální přívětivosti“, | ||
| + | |ID |Název dílčího cíle | Popis dílčího cíle | | ||
| + | |2.1 |**Digitální dopady navrhované legislativy** | ||
| + | |2.3 |**eSbírka a eLegislativa** | ||
| + | |2.4 |**Průběžná aktualizace platné legislativy** | ||
| + | |2.5 |**Právo na digitální služby** | ||
| + | |2.6 |**Revize legislativy eGovernmentu** | ||
| + | |2.7 |**Soukromé a veřejnoprávní služby** | ||
| + | |2.8 |**Metodika pro veřejné zakázky v oblasti ICT** | Vydat metodiku pro zadávání veřejných zakázek v oblasti ICT, která by zadavatelům pomohla při volbě a využití všech zákonných instrumentů a možností zakázkového práva, s cílem optimálního nastavení zadávacích podmínek pro výběr dodavatele a následného řízení celého životního cyklu IS ve shodě s principy této koncepce a podle plánů jejich dlouhodobého rozvoje ve shodě s architekturou úřadů a s NAP. | | ||
| + | |2.9 |**Nová legislativa eGovernmentu** | ||
| + | |2.10|**Legislativní podpora proaktivního poskytování služeb**|Usilovat při tvorbě nové i aktualizaci platné legislativy o implementaci právních úprav, které umožní minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích a podpoří veřejnou správu při proaktivním poskytování služeb či vyřizování povinností „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Vytvoření doporučení, | ||
| + | |||
| + | ==== ROZVOJ PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE V OBLASTI eGOVERNMENTU | ||
| + | |||
| + | ^Popis cíle č. 3 – ROZVOJ CELKOVÉHO PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE^^^ | ||
| + | |Cílem opatření je, ve spolupráci se sociálními partnery a s dalšími subjekty, vytvořit prostředí podporující českou společnost v digitální transformaci veřejné správy. Plnění tohoto cíle je spolu s legislativními úpravami, zajištěním lidských zdrojů a s efektivním řízením ICT klíčovým předpokladem rozvoje dodávky služeb. Je třeba vytvořit prostředí příznivé pro vznik, vývoj a testování digitálních a mobilních služeb veřejné správy a s tím související nastavení očekávání občanů.\\ \\ Za „digitalizaci“ se přirozeně považuje transformace přeměna dosud nedigitalizovaného obsahu na plně digitální, | ||
| + | |ID | ||
| + | |3.1 |**Čerpání mimorozpočtových zdrojů** | ||
| + | |3.2 |**Digitalizace dosud nedigitalizovaného obsahu**| Digitalizace dosud nedigitalizovaného obsahu důležitého pro rozvoj eGovernment služeb pro veřejnost. Jedná se například o fondy duševního vlastnictví, | ||
| + | |3.3 |**Digitální archivy** | ||
| + | |3.4 | **Základní registry** | ||
| + | |3.5 |**Komunikační infrastruktura** | ||
| + | |3.6 |**Elektronická identifikace** | ||
| + | |3.7 |**Digitální mapa veřejné správy** | ||
| + | |3.8 |**Kybernetická bezpečnost** | ||
| + | |3.9 |**Přeshraniční elektronická identifikace** | ||
| + | |3.10 | ||
| + | |3.11 | ||
| + | |3.12 | ||
| + | |3.13 | ||
| + | |3.14 | ||
| + | |||
| + | ==== ZVÝŠENÍ KAPACIT A KOMPETENCÍ ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ | ||
| + | |||
| + | ^Popis cíle č. 4 – ZVÝŠENÍ KAPACIT A KOMPETENCÍ ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ^^^ | ||
| + | |V návaznosti na rozšiřování pravomocí a zodpovědností pracovníků při digitální transformaci úřadů jsou zvýšení úrovně kompetencí, | ||
| + | |ID |**Název dílčího cíle** | ||
| + | |4.1 | ||
| + | |4.2 | ||
| + | |4.3 | ||
| + | |4.4 | ||
| + | |4.5 | ||
| + | |4.6 | ||
| + | |4.7 | ||
| + | |4.8 | ||
| + | |4.09 |Motivace ke změnám | ||
| + | ==== EFEKTIVNÍ A CENTRÁLNĚ KOORDINOVANÉ ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY | ||
| + | |||
| + | ^Popis cíle č. 5 – EFEKTIVNÍ A CENTRÁLNĚ KOORDINOVANÉ ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY^^^ | ||
| + | |Cílem je řídit realizaci IKČR a celkově koordinovat rozvoj oblasti eGovernmentu tak, aby investice zdrojů do modernizace a rozvoje ICT VS byly maximálně efektivní a projekty realizované v této oblasti dodávaly ve stanoveném čase a v definované kvalitě výstupy, které budou naplňovat cíle a principy IKČR. K naplnění tohoto cíle je nutné tyto projekty již ve fází záměru navzájem koordinovat, | ||
| + | |ID |**Název dílčího cíle** | ||
| + | |5.1 | ||
| + | |5.2 | ||
| + | |5.3 | ||
| + | |5.4 | ||
| + | |5.5 | ||
| + | |5.6 | ||
| + | |5.7 | ||
| + | |5.8 | ||
| + | |5.9 | ||
| + | |5.10 |**Veřejný datový fond** | ||
| + | |5.11 |**Systémy prostorových dat** | Rozvoj a provoz informačních systémů spravujících prostorová data, jakožto součást Národní infrastruktury pro prostorové informace, které slouží pro podporu výkonu agend veřejné správy, jako jsou např. stavební řízení, územní plánování a rozvoj území, krizové řízení, obrana státu, ochrana životního prostředí, | ||
| + | |5.12 |**Měření a vyhodnocování realizace IKČR** | Obsahem cíle jsou opatření směřující k institucionálnímu, | ||
| + | |5.13 |**Agendové informační systémy** | ||
| + | |||
| + | ==== EFEKTIVNÍ A PRUŽNÝ DIGITÁLNÍ ÚŘAD | ||
| + | |||
| + | ^Popis cíle č. 6 – EFEKTIVNÍ A PRUŽNÝ DIGITÁLNÍ ÚŘAD^^^ | ||
| + | |Externí služby pro klienty nebudou nikdy dostatečně funkční bez zásadní proměny vnitřního chodu úřadů a bez jeho trvalého zlepšování. Cesta k digitálním službám musí vést přes zásadní zjednodušování a elektronizaci celých jejich realizačních procesů. Zjednodušování komunikace a procesů je pak vedle digitalizace jedním ze základních zdrojů efektivity veřejné správy a nedílnou součástí zodpovědnosti věcných správců za procesy správy těchto služeb.\\ \\ Stejně jako klient, má i úředník právo na efektivní služby IT podpory jeho práce. I úředník má mít všechny informace dostupné na jednom místě, s propojením na všechny potřebné úřady a v ergonomickém prostředí Portálu úředníka. Ke všem se má dostat s jednotnou elektronickou identifikací.\\ \\ I podpůrné a provozní funkce úřadů musí být digitálně transformovány tak, aby úředníky nezatěžovaly administrativou a zásadně usnadnily, zkrátily a zefektivnily poskytování interních služeb úřadu. Tím se dále zvýší úředníkům prostor na poskytování služeb externím klientům. Proto je cílem směřování k bezpapírovému úřadu, podpořenému vzájemně integrovanými provozními systémy, poskytujícími služby v Portálu úředníka.\\ \\ Digitální transformace vnitřního chodu úřadů i jeho vnějších služeb se neobejde bez posílení a neustálého rozvoje ICT infrastruktury úřadů. Její struktura a funkce se budou měnit i v závislosti na přesunu řady IT služeb do eGovernment Cloudu.||| | ||
| + | |ID | ||
| + | |6.1 |**IT podpora práce úředníků** | ||
| + | |6.2 |**Vnitřní digitalizace úřadu** | ||
| + | |6.3 |**Nové metody řízení úřadu** | ||
| + | |6.4 |**Modernizace provozních IS** | Cílem je pořízení, | ||
| + | |6.5 |**Modernizace digitální infrastruktury**| Cílem je zajistit v úřadech, | ||
| + | |||
| + | ==== Kvalitní správa dat a jejich využívání | ||
| + | |||
| + | ^Popis cíle č. 7 – Kvalitní správa dat a jejich využívání^^^ | ||
| + | |Cílem je vybudovat v úřadech i na centrální úrovni veřejné správy prostředí, | ||
| + | |ID | ||
| + | |7.1 |**Vytvoření prostředí pro kvalitní správu dat v jednotlivých úřadech** | ||
| + | |7.2 |**Zajištění centrální podpory a celkového prostředí pro správu dat** | Digitální a informační agentura je všeobecně uznávaným koordinačním a metodickým centrem pro oblast správy, sdílení a využívání dat ve veřejné správě.\\ Poskytuje v této oblasti kvalitní a vysoce ceněné služby ostatním složkám státu a rozvíjí v datové oblasti dlouhodobé oboustranně prospěšné partnerské vztahy se subjekty a experty z akademické i komerční sféry. Je hodnocena podle úrovně poskytovaných služeb a disponuje také potřebnými mocenskými nástroji k prosazení povinností v této oblasti. | | ||
| + | |7.3 |**Národní katalog dat** | Jsou vybudovány a rozvíjeny centrální prostředky a služby, které umožní a usnadní každému úřadu katalogizaci jím spravovaných dat jednotným způsobem umožňujícím strojové zpracování do podoby národního katalogu dat. Národní katalog dat zajišťuje dohledatelnost veřejných i neveřejných dat, která spravuje veřejná správa jako celek. Nově vytvářené či modifikované digitální služby využívají relevantní zdroje dat dohledatelné prostřednictvím národního katalogu dat. | | ||
| + | |7.4 |**Otevřená data** | ||
| + | |7.5 |**Propojený datový fond**| Zajištění publikování a vzájemného sdílení všech veřejných agendových údajů (s výjimkou údajů, u nichž tomu brání jejich povaha, ochrana osobních údajů či soukromí nebo ochrana jiných veřejných zájmů), případně agregací a statistik neveřejných agendových údajů, pomocí prostředků referenčního rozhraní veřejné správy. Propojený datový fond (PPDF), tvořený zejména Základními registry a dalšími agendovými systémy, bude i nadále rozvíjen o další autoritativní zdroje neveřejných údajů z klíčových oblastí výkonu veřejné správy, s jasně definovaným garantem a editorem. Základní funkcí propojeného datového fondu je realizace zásad „Pouze jednou“ a „Obíhají data, nikoli lidé“ do běžné praxe veřejné správy ČR. | | ||
| + | |7.6 |**Veřejný datový fond**| Zajištění publikování a vzájemného sdílení všech veřejných agendových údajů, případně agregací a statistik neveřejných agendových údajů, pomocí prostředků referenčního rozhraní veřejné správy. Veřejný datový fond (VDF) tvořený publikovanými veřejnými údaji veřejné správy je základní metodou pro sdílení těchto informací, jak mezi veřejnoprávními subjekty navzájem, tak mezi veřejnoprávní sférou a soukromoprávními uživateli údajů. VDF zajistí publikaci nejen strojově čitelných ale i právně závazných, | ||
| + | |7.7 |**Řízený přístup k datům veřejné správy**| Zajištění tzv. řízeného přístupu k datům (ŘPD) veřejné správy (v souladu s nařízením o evropské správě dat – Data Governance Act) oprávněnému žadateli při splnění zákonem daných podmínek (prokázané legitimní důvody využití dat apod.). | | ||
| + | |7.8 |**Vytvoření prostředí pro analytickou práci s daty veřejné správy**| Veřejná správa má vybudovány schopnosti a zajištěny podmínky i nástroje potřebné pro hromadné analytické zpracování dat. Vytváří datové/ | ||
| + | |7.9 |**Správa prostorových informací**| Pro prostorová data platí všechny předchozí cíle, týkající se jejich správy publikace a sdílení a také prostředky realizace jsou společné. \\ Navíc ale je potřeba dosáhnout efektivního pořizování, | ||
| + | |||
| + | ===== Obecné principy pro naplňování cílů Informační koncepce ČR ===== | ||
| + | |||
| + | Tato kapitola obsahuje přehled architektonických principů eGovernmentu, | ||
| + | |||
| + | Jednotlivé dílčí principy jsou věrně převzaty ze strategických dokumentů EU, z architektonické praxe jiných úspěšných zemí a další jsou formulovány podle potřeb eGovernmentu České republiky. | ||
| + | |||
| + | Pro snazší komunikaci, pochopení a následování jsou principy rozděleny do pěti skupin podle své vnitřní blízkosti a svého účelu: | ||
| + | |||
| + | - Digitální transformace úřadů alias (Měníme se s dobou) | ||
| + | - Zaměření na klienta alias (Všichni Evropané jsou našimi klienty) | ||
| + | - Jeden propojený stát alias (Sloužíme Vám společně a jednotně) | ||
| + | - Koncepce a architektura ICT alias (Naše řešení zodpovědně stavíme podle nejlepších praxí) | ||
| + | - Data mají hodnotu alias (O Vaše data se staráme a chráníme je) | ||
| + | |||
| + | Dodržování stanovených principů podpoří naplňování základní ambice Digitálního Česka, obsažené v následující preambuli: | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round important 60%> | ||
| + | Už nadále neexistuje tradiční veřejná správa (Government), | ||
| + | |||
| + | **Government = eGovernment.** | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | ==== Digitální transformace úřadů ==== | ||
| + | |||
| + | ^**Skupina principů číslo 1** | ||
| + | |Název skupiny | ||
| + | |Výrok skupiny | ||
| + | |Odůvodnění skupiny | ||
| + | |Jednotlivé principy a jejich důsledky|< | ||
| + | - Transformace ke službě klientům | ||
| + | * OVS při transformaci změní vnímání úlohy svého úřadu. Všechny interakce fyzických a právnických osob s úřadem budou vnímány jako služby úřadu klientům, jejichž hodnotou pro klienty je usnadnění (zrychlení, | ||
| + | * OVS zavede interní služby a jejich katalog s cílem naučit se na nich služebnost, | ||
| + | * OVS v obou katalozích udržuje popisy interních a externích služeb z pohledu jejich realizace - procesy, zodpovědnosti, | ||
| + | * DIA spravuje centrální Katalog služeb veřejné správy a koordinuje/ | ||
| + | - Standardně digitálně | ||
| + | * OVS, který je gestorem právních předpisů zajistí, že všechny služby jsou v nich definovány tak, aby mohly být vykonávány jako plně digitální, | ||
| + | * OVS legislativně i věcně zajistí ke každé digitální službě existenci dostupné tradiční listinné a osobní alternativy pro klienty, kteří nemohou nebo nechtějí digitální službu využít (opt – out princip).\\ | ||
| + | * DIA provozuje univerzální centrální obslužné kanály, a to Portál veřejné správy, ve kterém jsou dostupné všechny digitální služby z Katalogu služeb veřejné správy, dále Kontaktní místa VS (KMCS - Czech POINT) a Kontaktní centrum VS (KCVS), ve kterých jsou vybrané služby dostupné asistovaně. | ||
| + | - Připravenost na změny služeb | ||
| + | * OVS navrhuje změny služeb včas a s využitím elektronických právních nástrojů (eLegislativa a eSbírka), integrovaných na RPP - tím podporuje flexibilitu, | ||
| + | * OVS, který je gestorem právních předpisů zajistí, že všechny služby jsou v nich definovány tak, že mají charakter produktů, jejichž vlastnosti je možné z pohledu procesů výkonu digitální služby i její IT podpory měnit sadou parametrů (tarif, potřebné doklady a důkazy, lhůty, …). | ||
| + | - Vnitřně pouze digitálně | ||
| + | * OVS zajistí, že veškerá jeho komunikace uvnitř úřadu i mezi úřady navzájem je pouze digitální, | ||
| + | * OVS zajistí, že vnitřní realizace služeb, i po tradičních osobních nebo listinných podáních, je vždy plně digitální využívající automatizovaných procesů, dokumenty se nesmí tisknout, jedině klient má případně právo na tištěné výstupy.\\ | ||
| + | * OVS počítá v rozpočtu s tím, že digitální transformaci úřadu vyžaduje investice do IT infrastruktury a informačních systémů, odborníků v tzv. transformačních rolích i do průběžného vzdělávání ostatních zaměstnanců. Tyto investice by ale měly být řízeny jako návratné.\\ | ||
| + | * OVS při digitalizaci interních procesů zajistí, aby nedošlo ke znevýhodnění uživatelů i klientů, a naopak jim zjednodušovala práci. Primárně musí dojít ke zvýšení efektivity chodu organizace. | ||
| + | - Měření digitálních služeb | ||
| + | * OVS každý nový nebo podstatně změněný proces či službu veřejné správy a každý nový nebo podstatně změněný informační systém na jejich podporu navrhuje tak, aby umožňoval měřit využívání, | ||
| + | * OVS využívá naměřené údaje k pravidelné analýze, objektivnímu vyhodnocení efektivity a kvality služeb a k návrhu jejich zlepšení. | ||
| + | - Hospodárnost, | ||
| + | * OVS při digitální transformaci úřadu a jeho architektury včetně správy ICT řešení plánuje a realizuje jenom takové změny, které přinášejí jak přínosy pro klienty, tak i přínosy pro úřad. Zejména podstatné zkrácení lhůt vyřízení a snížení nákladů na digitální proces výkonu služeb veřejné správy, případně zvýšení výnosů ze služby nebo zvýšení kvality realizace úkonu. | ||
| + | - Odolnost | ||
| + | * OVS provádí digitální transformaci úřadu, návrh a správu digitálních procesů, odpovídajících informačních systémů, včetně správy evidovaných údajů tak, že povede k zajištění a zvyšování odolnosti výkonu veřejné správy vůči rizikovým vlivům.\\ | ||
| + | * OVS digitalizuje výkon služeb veřejné správy tak, aby rostla jejich odolnost vůči rizikovým vlivům, například přírodním pohromám a nepřátelským společenským či mezinárodním událostem. Například formou duálního uložení údajů ve vzdáleném geo-clusteru, | ||
| + | * OVS zvyšuje odolnost přechodem k proaktivním nárokovým službám, které je možno řešit automaticky, | ||
| + | * OVS navrhuje služby a jejich ICT řešení tak, aby bylo možné i decentralizované zpracování v případě přetížení centra nebo převzetí jiným úřadem v případě poškození nebo nedostupnosti gestorského úřadu. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | ==== Zaměření na klienta ==== | ||
| + | |||
| + | ^**Skupina principů číslo 2** | ||
| + | |Název skupiny | ||
| + | |Výrok skupiny | ||
| + | |Odůvodnění skupiny | ||
| + | |Jednotlivé principy a jejich důsledky|< | ||
| + | - Klientsky orientovaný přístup\\ | ||
| + | * OVS navrhuje digitální služby veřejné správy tak, aby zřetelně usnadňovaly klientům dosahování jejich práv a plnění jejich povinností ve vztahu k veřejné správě.\\ \\ | ||
| + | - Podpora začlenění a přístupnost\\ | ||
| + | * OVS navrhuje digitální služby veřejné správy tak, aby byly přístupné pro znevýhodněné skupiny občanů, standardně podporovaly začlenění a vyhovovaly z pohledu funkcí, UX/UI designu a způsobem ovládání specifickým potřebám nejrůznějších skupin klientů z pohledu jejich věku, schopností, | ||
| + | * OVS navrhuje digitální služby tak, že zahrnují efektivní práci s metadaty, která jsou klíčová pro nástroje začleňování a přístupnosti, | ||
| + | - Otevřenost a transparentnost\\ | ||
| + | * OVS umožňují občanům a podnikům přístup ke kontrole vlastních údajů a jejich možné opravě či reklamaci.\\ | ||
| + | * OVS poskytne informace o aktuálním stavu (ve smyslu průběh vyřízení) poskytovaných služeb.\\ * OVS se zavazuje k maximální otevřenosti a transparentnosti ve svém působení a neskrývá své rozhodovací mechanismy, interní a správní procesy. Své služby ale navrhuje a poskytuje tak jednoduše, že klient tyto znalosti nemusí mít, pokud o to nestojí.\\ | ||
| + | * OVS zajistí konzistentní přístup při vyřizování požadavků klientů i v případě, | ||
| + | * OVS publikuje informace dostupným a srozumitelným způsobem pro všechny zainteresované strany, včetně občanů, podniků a dalších veřejných správ, a to i v rámci EU, a to minimálně v elektronické podobě na portále\\ \\ | ||
| + | - Přeshraniční přístup\\ | ||
| + | * OVS poskytuje všechny relevantní služby, u kterých to není ze zákona vyloučeno, jako digitální služby pro klienty z EU.\\ | ||
| + | * OVS navrhuje a provozuje služby tak, že popisy služeb, rozhraní služeb, formuláře a další informace včetně nástrojů a služeb uživatelské podpory jsou dostupné ve více jazykových mutacích, zejména v angličtině.\\ | ||
| + | * OVS nesmí odmítnout poskytnutí služby pro klienty, kteří se identifikují přes tzv. Mezinárodní bránu v Národním identitním bodu (NIA).\\ \\ | ||
| + | - Vestavitelné služby\\ | ||
| + | * OVS navrhuje digitální služby veřejné správy, které jsou určeny klientům - podnikatelům, | ||
| + | * OVS navrhuje tyto služby pro podnikatele a organizace tak, aby přirozeně doplňovaly jejich byznys procesy, například účetnictví, | ||
| + | * DIA poskytuje podporu a otevřené komponenty pro usnadnění vývoje a aktualizace vestavěných SW řešení.\\ \\ | ||
| + | - Technologická neutralita služeb pro klienty\\ | ||
| + | * OVS garantuje, že přístup k veřejným službám není závislý na konkrétní (předem určené) platformě či technologii. Což neznamená, že musí být podporovány všechny existující a okrajové technologie.\\ | ||
| + | * OVS digitální služby vyvíjí a testuje pro použití v aktuálně převažujících typech koncových zařízení (PC, tabletů, mobilních telefonů), jejich operačních systémů (Windows, macOS, Linux) a internetových prohlížečů (Chrome, Edge, | ||
| + | * OVS podporuje poskytování digitálních služeb na jednotlivých verzích uvedených platforem tak dlouho, jako trvá podpora dodavatelů těchto platforem.\\ | ||
| + | * OVS měří, z jakých koncových zařízení a platforem se k němu uživatelé hlásí, k jakým službám a s jakou četností.\\ \\ | ||
| + | - Uživatelská přívětivost\\ | ||
| + | * OVS navrhuje a poskytuje služby tak, že jsou na prvním místě srozumitelné, | ||
| + | * OVS navrhuje a poskytuje služby jako uživatelsky přívětivé s ohledem na znevýhodnění na straně klienta.\\ | ||
| + | * OVS pro zajištění uživatelské přívětivosti provádí průzkumy potřeb uživatelů, | ||
| + | * OVS primárně řeší uživatelskou přívětivost uplatněním DesignSystem.gov.cz při návrhu uživatelského rozhraní.\\ | ||
| + | * DIA spravuje, poskytuje a rozvíjí standard uživatelského rozhraní DesignSystem.gov.cz.\\ | ||
| + | * OVS provádí průzkum uživatelské zkušenosti a mimo jiné poskytuje zpětnou vazbu na DesignSystem.gov.cz.\\ \\ | ||
| + | - Svoboda volby\\ | ||
| + | * OVS zajistí ve svých digitálních službách, aby každý měl možnost využívat výhod algoritmických systémů a systémů umělé inteligence, | ||
| + | * OVS umožňuje klientům svobodně si vybrat, které online služby budou využívat, a to na základě objektivních, | ||
| + | * OVS zajišťuje klientovi svobodu volby mezi automatickým/ | ||
| + | * OVS využívá vedle svých vlastních obslužných kanálů také standardizované obslužné kanály veřejné správy pro zpřístupnění svých služeb klientům (CzechPoint, | ||
| + | * OVS zajišťuje, | ||
| + | * OVS zajistí, že digitální služba vždy informuje klienta, zda uplatňuje umělou inteligenci a algoritmické rozhodování a umožňuje mu užití služby odmítnout a využít alternativní způsob obsloužení.\\ \\ | ||
| + | - Zpětná vazba\\ | ||
| + | * OVS vytvoří organizační předpoklady a zavede procesy návrhu nových služeb a trvalého zlepšování svých služeb na základě vyhodnocení zpětné vazby klientů.\\ | ||
| + | * OVS navrhuje každý informační systém tak, aby umožňoval sběr zpětné vazby kdekoliv v rámci procesu, kterým uživatel prochází, spolu s informacemi o fázi procesu / místu, odkud byla zpětná vazba zaslána.\\ | ||
| + | * OVS vytváří nástroje pro sběr zpětné vazby od odborné i občanské veřejnosti, | ||
| + | * DIA vybuduje nástroje pro sběr zpětné vazby v centrálních obslužných kanálech a umožní její zpracovaní a vyhodnocení poskytovateli předmětné služby. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ==== Jeden propojený stát ==== | ||
| + | |||
| + | ^Skupina principů číslo 3 | ||
| + | |Název skupiny | ||
| + | |Výrok skupiny | ||
| + | |Odůvodnění skupiny | ||
| + | |Jednotlivé principy a jejich důsledky|< | ||
| + | - Pouze jednou\\ | ||
| + | * OVS navrhuje všechny nové nebo novelizované služby veřejné správy tak, že nesmí obsahovat povinnost dokládat údaje nebo důkazy klientem VS, pokud se dají zajistit (jedno, jestli digitálně nebo listině) jinde ve veřejné správě (státní správě nebo samosprávě).\\ | ||
| + | * OVS musí interně rozumět svým údajům a důkazům v rámci služby, agendy nebo IT řešení a uplatňovat toto porozumění při rozhodování o jejich návrhu nebo rozvoji. Musí mít k dispozici jejich příslušnou dokumentaci a učinit všechny kroky k zajištění sdílení údajů a důkazů, | ||
| + | - Jeden stát\\ | ||
| + | * OVS sdílejí služby, nezbytnou infrastrukturu a standardy pro realizaci jednotlivých služeb na všech úrovních veřejné správy i mezi nimi.\\ | ||
| + | * OVS mají odpovědnost za jednotlivé služby rozdělenou, | ||
| + | * Pro zvýšení důvěryhodnosti služeb poskytovaných státem je státními institucemi využívána jednotná doména.\\ | ||
| + | * OVS zakládají webové prezentace a informační systémy celostátního charakteru v souladu se schválenými pravidly pro jednotnou státní doménu gov.cz (usnesení vlády ze dne 16. 8. 2023 č. 578), v souladu se státním design systémem gov.cz a, pokud se jedná o OVS celostátního charakteru, tak i se schváleným jednotným vizuálním stylem.\\ | ||
| + | * DIA zajišťuje univerzální obslužné kanály (PVS, KMVS a KCVS) pro klienty tak, aby byl umožněn přístup ke všem digitálním službám státu na jednom místě, ať již samoobslužně nebo asistovaně.\\ \\ | ||
| + | - Interoperabilita jako standard\\ | ||
| + | * OVS navrhují a budují digitální veřejné služby tak, aby hladce fungovaly v rámci celé veřejné správy ČR a EU.\\ | ||
| + | * OVS pro zahraniční subjekty publikuje své služby primárně prostřednictvím centralizovaného systému pro mezistátní výměnu údajů, který je realizací tzv. systému pouze jednou (Once only technical system)\\ | ||
| + | * OVS posuzuje interoperabilitu u budovaných či měněných služeb dle pravidel DIA\\ * DIA spravuje centrální systém pro mezistátní výměnu údajů a vytváří dotazník pro posouzení interoperability\\ \\ | ||
| + | - Spolupráce (Otevřenost a transparentnost)\\ | ||
| + | * OVS při návrhu a poskytování služeb otevřeně spolupracují, | ||
| + | * OVS navrhují nové služby se znalostí způsobu řešení obdobných služeb v jiných úřadech a s koordinační podporou DIA.\\ | ||
| + | * OVS navrhuje služby tak, aby při jejich poskytování mohl spolupracovat se soukromoprávními subjekty, zastupujícími klienty - advokáty a notáři, svatebními a pohřebními službami, zdravotníky, | ||
| + | * DIA poskytuje OVS znalosti existujících řešení, sdílených služeb, platných standardů, dostupných vzorů a koordinuje úsilí OVS při návrhu nových služeb.\\ \\ | ||
| + | - Sdílené služby\\ | ||
| + | * OVS navrhuje nové služby tak, aby je bylo možno sdílet s jinými OVS.\\ | ||
| + | * OVS při návrhu nových služeb ověří, zdali již neexistuje služba sdílená, kterou by mohl využít.\\ | ||
| + | * OVS při návrhu nových služeb bere v úvahu, že procesy a služby veřejné správy jsou mezi úřady velmi podobné a často standardizované právními předpisy. OVS tak může tyto služby provádět jednotně, nebo dokonce centrálně, | ||
| + | * DIA buduje, provozuje, rozvíjí, eviduje a propaguje centrální sdílené služby pro obecné standardní procesy a služby. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ==== Koncepce a architektura ICT ==== | ||
| + | |||
| + | ^**Skupina principů číslo 4** | ||
| + | |Název skupiny | ||
| + | |Výrok skupiny | ||
| + | |Odůvodnění skupiny | ||
| + | |Jednotlivé principy a jejich důsledky|< | ||
| + | - Připravenost na změny ICT řešení\\ | ||
| + | * OVS navrhuje a realizuje informační systémy tak, že obsahují možnosti pro jejich budoucí flexibilní uživatelskou parametrizaci (bez nutnosti vývoje) podle toho, jak se mění politická situace a produkty/ | ||
| + | * OVS zajistí, že obchodní logika a algoritmy nejsou pevně zakódovány ve zdrojovém kódu aplikace.\\ | ||
| + | * OVS přednostně investuje do modulárních a škálovatelných IT systémů s adaptivními procesy.\\ | ||
| + | * OVS má všechny možnosti parametrizace a customizace IT řešení podrobně zdokumentovány a plně pod kontrolou tak, aby jich mohl efektivně operativně využívat. Zejména tak, aby zaškolení zaměstnanci mohli provádět potřebné úpravy vlastními silami.\\ | ||
| + | * Při návrhu ISVS se přednostně využívají v OVS zavedené platformy, pro jejichž rozvoj a provoz disponuje OVS již vybudovanými znalostmi a kapacitami, pokud tyto nejsou zastaralé a podporují svými vlastnostmi splnění cílů a principů IKČR.\\ \\ | ||
| + | - Konsolidace a propojování\\ | ||
| + | * OVS bude sjednocovat vícenásobné aplikace v úřadu nebo resortu tak, aby aplikace podporující tentýž nebo jednotný proces či funkčnost byla provozována pouze jedenkrát.\\ | ||
| + | * Žádné řešení, ani vyvíjené na míru, by nemělo být pořizováno jako jednorázové nebo jednoúčelové.\\ * Všechna IT řešení musí být navržena s ohledem na možnost dalšího rozvoje a víceúčelové využití, což zajišťuje jejich širší uplatnění a lepší návratnost investic.\\ \\ | ||
| + | - Omezení budování monolitických systémů\\ | ||
| + | * OVS ve veřejných zakázkách zadává menší navzájem integrované celky, aby se možnost dodávat státu otevřela i pro menší spolehlivé dodavatele.\\ | ||
| + | * OVS přitom rozkládá stávající velké systémy výstavbou nových řešení, složených z procesně orientovaných komponent a sdílených prvků řešení.\\ | ||
| + | * OVS se vyhne budování monolitických systémů, které lze nahradit modulárními a mikroservisními architekturami.\\ | ||
| + | * OVS uplatňuje technologickou neutralitu, která upřednostňuje rozšířené a otevřené standardy a platformy široce podporované průmyslem.\\ \\ | ||
| + | - Otevřená řešení\\ \\ | ||
| + | * OVS vytváří digitální služby a komponenty informačních systémů, realizované na míru objednatele, | ||
| + | * DIA a OVS poskytují přístupová rozhraní (API) a knihovny využívající centrální sdílené služby v podobě komponent s otevřeným zdrojovým kódem pro nejpoužívanější jazyky a technologie.\\ \\ | ||
| + | - Udržitelnost řešení\\ | ||
| + | * OVS vytváří a rozvíjí digitální služby a jejich komponenty s využitím udržitelných digitálních technologií a využívají je takovým způsobem, aby měly pozitivní nebo minimální negativní dopad na životní prostředí, | ||
| + | * DIA podporuje vývoj, zavádění a aktivní využívání inovativních digitálních technologií s pozitivním dopadem na životní prostředí a klima.\\ | ||
| + | * OVS navrhují informační systémy tak, aby byly nejen ekonomicky efektivní z hlediska celkových nákladů na vlastnictví, | ||
| + | * OVS navrhují procesy a IT řešení podporující samoobslužné digitální služby a práci úředníků z domova za účelem snižování uhlíkové stopy\\ \\ | ||
| + | - Hospodárnost, | ||
| + | * OVS v architektuře a správě ICT řešení plánují a realizují změny tak, aby byly přínosné pro klienty, a také umožnily propojení na služby jiných úřadů s cílem podstatného zkrácení lhůt vyřízení a snížení nákladů na digitální proces výkonu služeb veřejné správy.\\ | ||
| + | * OVS posuzuje při realizaci změny, zdali zamýšlená veřejná hodnota změny má návratnost v podobě přidané hodnoty pro klienty nebo přináší úsporu či dodatečný výnos.\\ | ||
| + | * OVS plánuje, měří a vyhodnocuje ekonomickou udržitelnost pořizovaných i existujících ICT řešení.\\ \\ | ||
| + | - Odolnost IT\\ | ||
| + | * OVS navrhuje IT řešení pro digitální služby tak, aby nesnížila odolnost úřadu, nýbrž zvyšovala odolnost výkonu příslušné služby, a to i za cenu oprávněně zvýšených nákladů.\\ | ||
| + | * OVS prostřednictvím ICT řešení umožňuje virtualizovat úřad, tj. umožňuje úředníkům práci z domova či libovolné vzdálené lokace, včetně zahraničí.\\ | ||
| + | * OVS buduje ve spojení s agendovými informačními systémy také prostředky nouzové komunikace a veřejné informovanosti, | ||
| + | * OVS implementují nástroje pro simulaci krizových situací a zvýšeného počtu žádostí, což jim umožní lépe se připravit na budoucí krize. Například zjistit, kde jsou slabá místa v systému a zajistit, | ||
| + | * OVS navrhuje a provozuje svoje ICT řešení tak, aby je mohl snadno a rychle přesunout do spřátelené, | ||
| + | - Standardizace\\ | ||
| + | * DIA vede a provozuje katalog dostupných typových a parametrizovatelných řešení, jejich komponent a jejich programového kódu, pokud je otevřený pro sdílení.\\ | ||
| + | * OVS prostřednictvím DIA zavede do katalogu každé nově vytvořené a implementované typové nebo parametrizovatelné řešení.\\ | ||
| + | * OVS při návrhu architektury řešení nového nebo významně změněného ISVS prokazatelně posoudí možnost využití sdílených SW komponent a sdílených služeb, aktuálně dostupných v tomto katalogu, nebo prokazuje nezbytnost nového vývoje „na míru“.\\ | ||
| + | * OVS pro podporu procesů, které dosud nejsou pokryty komponentami z katalogu, preferuje výběr z dostupných typových a parametrizovatelných řešení na trhu.\\ \\ | ||
| + | - Cloud Computing\\ | ||
| + | * OVS při návrhu nových nebo podstatně změněných ICT řešení využívá primárně umístění do státního nebo veřejného cloudu s ohledem na legislativní požadavky a vhodnost řešení.\\ | ||
| + | * OVS při rozhodování o umístění do cloudu klade důraz na analýzu celkových nákladů (TCO) ve srovnání s přínosy veřejných cloudů a úrovní zabezpečení, | ||
| + | * OVS během vývoje aplikací pro cloud zajišťuje přenositelnost aplikací mezi různými datovými centry a cloudovými modely.\\ \\ | ||
| + | - Umělá inteligence\\ | ||
| + | * OVS ve své informační koncepci opakovaně zvažuje možnosti uplatnění a přínosy aktuálního stavu umělé inteligence při podpoře výkonu veřejné správy a podpoře provozu úřadu.\\ | ||
| + | * OVS při návrhu nového nebo podstatně změněného ICT řešení vždy zváží možnost řešení prostředky umělé inteligence, | ||
| + | * OVS navrhuje IT řešení, využívající umělé inteligence a algoritmické rozhodování tak, aby přinášelo výhody jak pro klienta, tak pro provozovatele služby.\\ | ||
| + | * OVS navrhuje a provozuje řešení využívající umělé inteligence a algoritmické rozhodování odpovědně tak, aby byla od počátku zahrnuta pravidla předcházející neetickému využití, zajištěna transparentnost rozhodovacích procesů, nedocházelo k diskriminaci klientů a nebyla porušována žádná práva.\\ | ||
| + | * OVS musí zavést postupy pro pravidelné hodnocení a monitorování umělé inteligence řešení, aby zajistily, že jejich provoz zůstává v souladu s etickými standardy a právními předpisy.\\ | ||
| + | * OVS zajistí jasné označení, že dochází k interakci klienta s umělou inteligencí pro všechny informační systémy pracující s umělou inteligencí.\\ \\ | ||
| + | - Veřejné sítě VHCH\\ | ||
| + | * OVS při návrhu nových nebo podstatně změněných veřejných sítí přednostně využívá primárně sítě elektronických komunikací v soukromém vlastnictví, | ||
| + | * Investice z veřejných zdrojů do neveřejných sítí nesmí ohrozit existenci soukromých investic v dané lokalitě.\\ | ||
| + | * Neveřejné sítě vystavěné z veřejných zdrojů by neměly duplikovat již vybudovanou technickou infrastrukturu veřejných sítí.\\ | ||
| + | * OVS zajistí, aby prostřednictvím neveřejných sítí VHCN postavených z veřejných prostředků se neposkytovaly bezplatně nebo za úhradu veřejné služby elektronických komunikací pro třetí osoby, tj. pro obyvatelstvo nebo podnikatelské subjekty.\\ | ||
| + | * OVS před zahájením budování neveřejných sítí z veřejných prostředků zajistí, aby relevantní orgány státní správy nebo územní samosprávy rozpracovaly strategii výstavby, provozu a regulace neveřejných sítí VHCN, kterou zveřejní.“ | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | ==== Data mají hodnotu ==== | ||
| + | |||
| + | ^**Skupina principů číslo 5** | ||
| + | |Název skupiny | ||
| + | |Výrok skupiny | ||
| + | |Odůvodnění skupiny | ||
| + | |Jednotlivé principy a jejich důsledky|< | ||
| + | - Sdílení dat\\ | ||
| + | * OVS ve svých procesech a informačních systémech podporuje sdílení dat uvnitř úřadu.\\ | ||
| + | * OVS vyžaduje od ostatních OVS, disponujících údaji a důkazy pro výkon jeho agendy, jejich sdílení prostřednictví tzv. referenčního rozhraní.\\ | ||
| + | * OVS uvádí v RPP kompletní výčet svých údajů dostupných jako data tak, aby jej ostatní OVS mohla žádat o jejich poskytnutí.\\ | ||
| + | * OVS je ve svých informačních systémech připraven poskytovat požadované údaje a důkazy prostřednictvím referenčního rozhraní.\\ \\ | ||
| + | - Otevřená data jako standard\\ | ||
| + | * OVS zveřejňují evidované veřejné údaje ve spravovaných ISVS jako otevřená data. Pro neveřejné údaje zveřejňuje jako otevřená data jejich anonymizovanou podobu, souhrn nebo statistiku, nebo obdobnou formu, pokud může mít význam pro uživatele těchto dat.\\ | ||
| + | * OVS eviduje a publikuje svá otevřená data ve strojově čitelné podobě prostřednictvím Národního katalogu otevřených dat, který je součástí Národního katalogu dat.\\ \\ | ||
| + | - Datová suverenita a nezávislost\\ | ||
| + | * OVS má smluvně zajištěno, | ||
| + | * OVS navrhuje a realizuje architekturu IT řešení vždy jako plně transparentní tak, aby úřad měl kdykoli přístup ke svým datům, i po konci životního cyklu ISVS, a to ve standardizovaném, | ||
| + | * OVS prostřednictvím datových modelů udržuje znalosti o svých datech tak, že je schopen vlastními silami svých zaměstnanců rozumět všem datům, interpretovat jejich význam a řídit jejich správu a rozvoj.\\ \\ | ||
| + | - Správa a architektura dat\\ | ||
| + | * OVS rozumí struktuře jím vedených a používaných údajů, mění svoje procesy, organizační strukturu i architektury jednotlivých řešení tak, aby mohl být zodpovědným správcem svých dat.\\ | ||
| + | * OVS navrhuje nové nebo měněné ISVS tak, že již v návrhu obsahují řešení pro správu sdílených kmenových dat, pro řízenou výměnu a zveřejňování dat, analytické vyhodnocování dat a statistiky nebo řešení skartace (výmaz) a archivace dat.\\ | ||
| + | * OVS koordinuje s jinými úřady a s DIA pořizování a sdílení prostorových informací, které jsou pořizovány i soukromoprávními subjekty.\\ | ||
| + | * OVS ve svých procesech a v architektuře spravovaných ISVS uplatňuje Minimální standard správy dat.\\ \\ | ||
| + | - Důvěryhodnost a bezpečnost\\ | ||
| + | * OVS při návrhu a realizaci digitálních služeb a jejich IT řešení uplatňuje společně požadavky záměrné a standardní ochrany osobních údajů (Privacy by design a Privacy by default) a záměrné a standardní řízení bezpečnosti (Security by design a Security by Default), viz metodická poznámka výše.\\ | ||
| + | * OVS omezuje zpracování osobních údajů jeho účelem a celkově minimalizuje počet zpracovávaných osobních údajů.\\ | ||
| + | * OVS proaktivně a kontinuálně řídí bezpečnost na všech architektonických vrstvách spravovaných ISVS.\\ | ||
| + | * OVS zajistí evidenci všech přístupů k datům klientů a všech změn, které v těchto datech proběhnou. Eviduje i záznamy, kdo tyto operace provádí. Cílem je, aby bylo možné kdykoli zpětně dohledat, kdo a kdy provedl jakou změnu nebo přístup k datům, což zajišťuje odpovědnost těchto osob.\\ | ||
| + | * OVS musí přijmout a uplatňovat postupy pro anonymizaci osobních údajů před jejich sdílením nebo zveřejněním, | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | |||
| + | Praktické uplatnění všech zde uvedených architektonických principů bylo dále rozpracováno v samostatném navazujícím dokumentu: Národní architektonický plán veřejné správy ČR, který Ministerstvo vnitra vydalo jako závazný metodický pokyn k Informační koncepci ČR [[https:// | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ===== Zásady řízení ICT ===== | ||
| + | |||
| + | Zásady řízení ICT jako obecné principy pořizování, | ||
| + | |||
| + | ^ID ^Název zásady řízení ICT ^Popis zásady řízení ICT ^ | ||
| + | |Z1 |**Na prvním místě je klient** | ||
| + | |Z2 |**Standardy plánování a řízení ICT** | ||
| + | |Z3 |**Strategické řízení pomocí | ||
| + | |Z4 |**Řízení architektury** | ||
| + | |Z5 |**Řízení požadavků a změn** | ||
| + | |Z6 |**Řízení výkonnosti a kvality** | ||
| + | |Z7 |**Řízení zodpovědnosti za služby a systémy** | ||
| + | |Z8 |**Řízení ICT služeb** | ||
| + | |Z9 |**Udržení interních kompetencí** | ||
| + | |Z10|**Procesní řízení v ICT** |Bude zavedeno procesní řízení v ICT (s využitím mezinárodních standardů). To mj. znamená, že každý ICT proces má vlastníka/ | ||
| + | |Z11|**Řízení přínosů a hodnoty** | ||
| + | |Z12|**Řízení kapacit zdrojů** | ||
| + | |Z13|**Nezávislost návrhu, řízení a kontroly kvality**|Projekt musí být řízen dle standardní projektové metodiky interním PM s dostatečnou alokovanou kapacitou a kvalifikací po celou dobu návrhu, implementace a předávání ISVS do provozu, nebo externím PM (z kompetenčního centra). Pouze v případě nedostupnosti interních zdrojů a zdrojů kompetenčního centra je možné zadat PM roli externímu subjektu soutěží. Vybraný uchazeč nesmí mít vztah s dodavatelem ani s provozovatelem.\\ \\ Stejně tak je účelné mít v projektech prvek nezávislé kontroly kvality, a to jak kvality projektového řízení, tak kvality návrhu a dodávaného řešení.\\ \\ V projektu musí být odděleny klíčové role. V případě komponentizace musí být vzájemně na sobě nezávislí systémový integrátor, | ||
| + | |Z14|**Vztah informatiky a legislativy** | ||
| + | |Z15|**Řízení financování ICT** | ||
| + | |Z16|**Využívání otevřeného software a standardů** | ||
| + | |Z17|**Podpora vyváženého partnerství s dodavateli** | ||
| + | |||
| + | Všechny zde uvedené zásady jsou dále rozpracovány v samostatném navazujícím dokumentu: Metody řízení ICT veřejné správy ČR, které vydalo Ministerstvo vnitra jako závazný metodický pokyn k Informační koncepci ČR. | ||
| + | |||
| + | [[https:// | ||
| + | |||
| + | Tvorba informačních koncepcí OVS bude v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb. upravena novelizovanou vyhláškou Ministerstva vnitra (529/2006 Sb.). | ||
| + | |||
| + | Způsoby tvorby, správy a užití Enterprise architektury OVS jsou stanoveny v samostatném navazujícím dokumentu: Národní architektonický rámec veřejné správy ČR, který vydalo Ministerstvo vnitra jako závaznou metodiku k Informační koncepci ČR. | ||
| + | |||
| + | ===== Následné dokumenty k Informační koncepci | ||
| + | |||
| + | Tato kapitola obsahuje seznam samostatných následných implementačních plánů, prováděcích dokumentů a navazujících dokumentů, kterými bude IKČR rozpracována a implementována. | ||
| + | |||
| + | ==== Implementační plán pro následující rozpočtový rok ==== | ||
| + | |||
| + | Jedná se o implementační plán, který v jednotlivých kapitolách sumarizuje implementační data záměrů za jednotlivé hlavní a v podkapitolách za dílčí cíle v rámci všech pilířů programu Digitální Česko. V rámci části Implementačního plánu, který se věnuje Informační koncepci ČR jsou stěžejní kapitoly: | ||
| + | |||
| + | * Uživatelsky přívětivé a efektivní digitální služby pro občany a firmy | ||
| + | * Digitálně přívětivá legislativa | ||
| + | * Rozvoj celkového prostředí podporujícího digitální technologie | ||
| + | * Zvýšení kapacit a kompetencí zaměstnanců ve veřejné správě | ||
| + | * Efektivní a centrálně koordinované ICT veřejné správy | ||
| + | * Efektivní a pružný digitální úřad | ||
| + | * Kvalitní správa dat a jejich využívání | ||
| + | |||
| + | Implementační plán obsahuje: | ||
| + | |||
| + | * rozvedení cílů do proveditelných úkolů, | ||
| + | * jasné termíny plnění úkolů | ||
| + | * konkrétní gesce a zodpovědností. | ||
| + | |||
| + | Implementační plán zpravidla dále obsahují analytické informace a podstatné koncepční myšlenky řešeného okruhu problémů, klíčové pro naplnění daného cíle, a odkazy na následující legislativní, | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ==== Prováděcí dokument programu Digitální Česko pro čerpání z Integrovaného regionálního operačního programu 2021–2027 ==== | ||
| + | |||
| + | Podpoře eGovernmentu v České republice se z operačních programů EU připravovaných pro programové období 2021–2027 věnuje zejména Integrovaný regionální operační program (IROP 2021–2027), | ||
| + | |||
| + | V rámci přípravy IROP 2021–2027 upozornil Řídicí orgán IROP Radu vlády pro informační společnost na skutečnost, | ||
| + | |||
| + | Výsledný // | ||
| + | |||
| + | ==== Navazující dokumenty k IKČR ==== | ||
| + | |||
| + | Ministerstvo vnitra se rozhodlo zvolit pro publikaci navazujících dokumentů IKČR formu propojených a vzájemně odkazujících internetových stránek, které společně tvoří a popisují Národní architekturu eGovernmentu. Tato forma zveřejnění je pro informace, které mají navazující dokumenty IKČR popisovat, mnohem **účelnější a efektivnější a odpovídá požadavkům moderní informační společnosti**, | ||
| + | |||
| + | Ministerstvo vnitra pro ustanovení Národní architektury eGovernmentu včetně navazujících dokumentů uskutečnilo meziresortní připomínkové řízení a dle usnesení vlády ČR ze dne ze dne 15. února 2021 č. 159 pokračuje v údržbě a doplňování informací, které se schvalují ve strukturách RVIS. | ||
| + | |||
| + | * **Navazující dokument č. 1\\ | ||
| + | **Metody řízení ICT veřejné správy ČR | ||
| + | |||
| + | Pro naplnění cílů této koncepce je třeba vydat a následně aktualizovat řadu pravidel, upravujících centrální koordinované řízení ICT podpory eGovernmentu, | ||
| + | |||
| + | Za tím účelem byl MV ČR vydán samostatný, | ||
| + | |||
| + | * **Navazující dokument č. 2\\ | ||
| + | **Slovník pojmů eGovernmentu | ||
| + | |||
| + | Rozvoj eGovernmentu a jeho informační podpory s pomocí Enterprise architektury a řady další mezinárodních standardů řízení, společně s rychle se měnícím společenským prostředím, | ||
| + | |||
| + | Pro úspěšnou koordinaci naplňování cílů dle této koncepce je nezbytné tyto pojmy užívat jednotně a správně, | ||
| + | |||
| + | Proto byl MV ČR vydán samostatný a průběžně aktualizovaný navazující dokument k IKČR centrální **Slovník pojmů eGovernmentu**, | ||
| + | |||
| + | * **Navazující dokument č. 3\\ | ||
| + | **Národní architektonický rámec | ||
| + | |||
| + | **Národní architektonický rámec (NAR)**, jako **metodický a myšlenkový rámec** pro jednotný a koordinovaný popis Národní architektury VS ČR, obsahuje návody, postupy, předlohy a vzory tvorby, údržby a užití popisu architektury. | ||
| + | |||
| + | Národní architektonický rámec vychází z mezinárodně uznávaných standardů tvorby a údržby architektury úřadů TOGAF a ArchiMate, | ||
| + | |||
| + | NAR vydal a průběžně aktualizuje jako návazný dokument k této IKČR OHA MV ČR, který v souladu s NAR koordinuje vznik a aktualizaci součástí NAP a zabezpečí jejich centrální uložení a prezentaci vybraných znalostí z NAP, tj. například modelů a akčních plánů jednotlivých OVM, ve společné znalostní bázi a portálu NAP, viz následující dokument. | ||
| + | |||
| + | * **Navazující dokument č. 4\\ | ||
| + | **Národní architektonický plán | ||
| + | |||
| + | **Národní architektonický plán (NAP)** tvoří popis současného stavu jednotlivých úřadů veřejné správy a centrálních prvků eGovernmentu, | ||
| + | |||
| + | NAP je tvořen souhrnným vysvětlujícím a koncepčním dokumentem a odpovídající znalostní bází v portálu. Dále je NAP tvořen centrálně vytvořenými modely sdílených prvků architektury eGovernmentu a jejich služeb, doporučenými referenčními modely, povinnými architektonickými vzory, příklady architektur z praxe a dalšími akcelerátory pro efektivní uplatnění v modelování architektur jednotlivých OVS. Jejich modely, poskytnuté do centrálního architektonického úložiště modelů, jsou také nedílnou součástí NAP. Pro všechny modely a další dokumenty, popisující Národní architekturu VS je využíván společný název Národní architektonický plán. | ||
| + | |||
| + | Souhrnný koncepční dokument NAP vydává a modely NAP publikuje OHA MV ČR jako samostatné a průběžně aktualizované dílčí navazující dokumenty této IKČR. | ||
| + | |||
| + | * **Navazující dokument č. 5\\ | ||
| + | **Rozšiřující znalostní báze | ||
| + | |||
| + | Pokud je potřeba řešit tematickou oblast, funkční celek nebo sdílenou službu do větší hloubky či z jiné perspektivy než dokáží přechozí navazující dokumenty, je k dispozici rozšiřující znalostní báze, která s odkazem na předchozí navazující dokumenty poskytuje větší detail. | ||
| + | |||
| + | * **Navazující dokument č. 6\\ | ||
| + | **Právní předpisy s vazbou na informační systémy a ICT | ||
| + | |||
| + | Jako vstupní dokument pro Digital Impact Analysis a přípravu informačních koncepcí jednotlivých úřadů vznikne a bude průběžně aktualizována znalostní báze obsahující seznam všech právních předpisů, které vytvářejí digitální prostředí vč. jejich dopadů. | ||
| + | * **Navazující dokument č. 7** | ||
| - | ====== Objekty informační koncepce ČR ====== | + | > Metodický pokyn k řízení záměru (projektu) IT/ICT pro digitální zmocněnce Ústředními správní úřady |
| + | Metodický pokyn popisuje životní cyklus záměru, jeho jednotlivé kroky, odpovědné osoby a informační zdroje. Slouží jako základní návod pro řízení životního cyklu. | ||
| - | Na této wiki jsou vypublikovány za účelem odkazování do IKČR Objekty informační koncepce a to tyto: Architektonické principy, Zásady | + | ===== Detailní přehled změn a aktualizací ===== |
| + | ^**Verze**^**Kapitola** | ||
| + | |v2022 | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | |4 (všechny podkapitoly)|Doplněny stručné názvy dílčích cílů\\ \\ Zjednodušení, | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | |V 2023 | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | |V 2024 | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | |V 2025 | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| + | | | ||
| - | ====== Dokument Informační koncepce ČR ====== | + | ===== Seznam zkratek a pojmů |
| + | |Zkratka | ||
| + | |AI | ||
| + | |AI TEFs |Evropská testovací a experimentální zařízení pro umělou inteligenci | ||
| + | |AIS |Agendový informační systém | ||
| + | |CENIA | ||
| + | |ČBÚ | ||
| + | |ČDE |Koncepce Česko v digitální Evropě | ||
| + | |ČHMÚ | ||
| + | |ČIŽP | ||
| + | |ČSSZ | ||
| + | |ČSÚ | ||
| + | |ČTÚ | ||
| + | |ČÚZK | ||
| + | |DC | ||
| + | |DČ | ||
| + | |DES |Koncepce Digitální ekonomika a společnost | ||
| + | |DESI | ||
| + | |DGA |Nařízení o evropské správě dat | | ||
| + | |DIA |Digitální a informační agentura | ||
| + | |DiV |Koncepce digitální vzdělávání | ||
| + | |DMA |Nařízení o digitálních trzích | ||
| + | |DSA |Nařízení o jednotném trhu digitálních služeb | ||
| + | |EDIHs | ||
| + | |EGDI | ||
| + | |eGOV | ||
| + | |ERÚ |Energetický regulační úřad | ||
| + | |ESF |Evropské strukturální fondy | | ||
| + | |ESIF | ||
| + | |EU | ||
| + | |EUDIW | ||
| + | |GA ČR |Grantová agentura ČR | | ||
| + | |GFŘ |Generální finanční ředitelství | ||
| + | |GIS |Geografický informační systém | ||
| + | |GŘ HZS | ||
| + | |GŘC |Generální ředitelství cel | | ||
| + | |HPC |Vysoce výkonná výpočetní technika | ||
| + | |HZS |Hasičský záchranný sbor | | ||
| + | |IaaS | ||
| + | |ICT |Informační a komunikační technika | ||
| + | |IKČR | ||
| + | |IPVZ | ||
| + | |IROP | ||
| + | |ISSS | ||
| + | |IZS |Integrovaný záchranný systém | ||
| + | |KB též KyB | ||
| + | |MD | ||
| + | |MF | ||
| + | |MK | ||
| + | |MMR |Ministerstvo pro místní rozvoj | ||
| + | |MO | ||
| + | |MPO |Ministerstvo průmyslu a obchodu | ||
| + | |MPSV | ||
| + | |MŘICT | ||
| + | |MSp |Ministerstvo spravedlnosti | ||
| + | |MŠMT | ||
| + | |MV | ||
| + | |MZd |Ministerstvo zdravotnictví | ||
| + | |MZe |Ministerstvo zemědělství | ||
| + | |MZv |Ministerstvo zahraničních věcí | ||
| + | |MŽP |Ministerstvo životního prostředí | ||
| + | |NAIS | ||
| + | |NAKIT | ||
| + | |NAP |Národní architektonický plán | | ||
| + | |NAR |Národní architektonický rámec | ||
| + | |NIS2 | ||
| + | |NPO |Národní plán obnovy | ||
| + | |NSA |Národní sportovní agentura | ||
| + | |NÚKIB | ||
| + | |NZIS | ||
| + | |OHA |Odbor hlavního architekta | ||
| + | |OP TAK | ||
| + | |OVM |Orgán veřejné moci | | ||
| + | |OVS |Orgán veřejné správy | ||
| + | |PaaS | ||
| + | |PČR |Policie ČR | | ||
| + | |PO | ||
| + | |PS | ||
| + | |PVS |Portál veřejné správy | ||
| + | |REZA | ||
| + | |RIS3 | ||
| + | |ROB |Registr obyvatel | ||
| + | |ROS |Registr osob | | ||
| + | |RÚIAN | ||
| + | |RVIS |Rada vlády pro informační společnost | ||
| + | |RVP |Rámcový vzdělávací plán | | ||
| + | |SaaS | ||
| + | |SDG |Jednotná digitální brána | ||
| + | |SPÚ |Státní pozemkový úřad | ||
| + | |SR | ||
| + | |SSHR | ||
| + | |SSSVD | ||
| + | |SÚIP | ||
| + | |SÚKL | ||
| + | |SVS |Státní veterinární správa | ||
| + | |SZIF | ||
| + | |TA ČR |Technologická agentura ČR | | ||
| + | |TCO |Celkové náklady vlastnictví - Total cost of ownership | ||
| + | |TOGAF | ||
| + | |TSI |Nástroj pro technickou podporu | ||
| + | |ÚHOS | ||
| + | |ÚKZÚZ< | ||
| + | |ÚOOÚ | ||
| + | |ÚPV |Úřad průmyslového vlastnictví | ||
| + | |ÚV ČR |Úřad vlády | ||
| + | |ÚZIS | ||
| + | |ÚZSVM | ||
| + | |VHCN | ||
| + | |VS ČR |Vězeňská služba ČR | | ||
| + | |VZ | ||
| - | Na této wiki si můžete prohlédnou klíčové části [[ikcr:dokument|Dokumentu Informační koncepce ČR]]. Přehledně je IKČR prezentována | + | Detailní slovník pojmů eGovernmentu zde, vzhledem k rozsahu, nepublikujeme. Neustále aktualizovaný slovník je možné nalézt na níže uvedeném odkazu: [[https://archi.gov.cz/slovnik_egov|Slovník pojmů eGovernmentu.]] |
| + | ===== Seznam digitálních zmocněnců jednotlivých resortů ===== | ||
| - | ====== Souvislosti s dalšími dokumenty realizujícími IKČR ====== | + | {{page> |