Celý metodický pokyn je ke stažitelný jako samostatný soubor.
Primárně je materiál určen „Digitálním zmocněncům“ ústředních správních úřadů a vedoucím pracovníkům IT:
Materiál je ovšem doporučen k seznámení dalším pracovníkům v členění dle pozic/rolí níže:
Tento dokument má několik hlavních cílů:
V této kapitole jsou popsány povinnosti a doporučení, které se vážou na jednotlivé evidence spojené s řízením vlákna. Většina, nikoli však všechny, jsou uvedené na předchozím schématu.
Popis je proveden v číslovaném seznamu, který je totožný s jednotlivými kroky/etapami cyklu:
Relevance dokumentu ke kroku vlákna je označena křížkem, následující kroky tuto relevanci dědí:
Název předpisu | Odkaz (hyperlink) | 01. Detekce potřeb a úvodní formulace záměru (nový systém, velká změna) | 02. Kvalifikace záměru uvnitř ÚSÚ/OVM (dle IK OVM) vč. posouzení legislativní shody | 03. Analýza dopadů (RIA) a změna legislativy | 04. Kvalifikace záměru v kontextu IKČR a OHA | 05. Alokace finančních zdrojů pro záměr (rozpočet vs ESF fondy), ohlášení vládě | 06. Příprava realizace (další nutná stanoviska, veřejná soutěž) | 07. Realizace záměru (projektové řízení realizace) | 08. Ukončení realizace, vyhodnocení (akceptační test) | 09. Plánování provozu vč. drobných změn a zahájení provozu | 10. Provoz, provozní dohled, realizace drobných změn a provozní podpora | 11. Hodnocení provozu | 12. Ukončení životního cyklu a vyřazení |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Informační koncepce ČR | https://archi.gov.cz/ikcr-dokument:ikcr | X | X | X | |||||||||
Informační koncepce úřadu | X | X | X | X | |||||||||
Metodika Programu Digitální Česko | https://www.mvcr.cz/webpm/soubor/metodika-r-i-zeni-programu-digitalni-cesko.aspx | X | X | X | X | X | x | X | X | X | |||
Metody řízení ICT veřejné správy | https://archi.gov.cz/metody-dokument:metody | x | X | X | X | X | X | X | |||||
Národní architektonický plán | https://archi.gov.cz/nap-dokument:nap | X | X | X | |||||||||
Strategické a metodické dokumenty vztahujcí se ke konkrétní detekované potřebě | https://www.databaze-strategie.cz/ | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||
Usnesení vlády ČR č. 86/2020 o uložení povinností informovat vládu v souvislosti s výdaji v oblasti informačních a komunikačních technologií | https://www.mvcr.cz/soubor/usneseni-vlady-c-86-2020-sb-ze-dne-27-ledna-2020.aspx | X | X | ||||||||||
Vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě | https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-323 | X | |||||||||||
Zákon. 250/2017 O elektronické identifikaci | https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-250 | X | X | X | X | X | X | ||||||
Zákon 110/2019 O zpracování osobních údajů | https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-110 | X | X | X | X | X | X | X | |||||
Zákon 111/2009 O základních registrech.. | https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-111 | X | X | X | X | X | X | ||||||
Zákon 12/2020 o právu na digitální služby | https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2020-12 | X | X | X | X | X | X | ||||||
Zákon 181/2014 O kybernetické bezpečnosti | https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2014-181 | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||
Zákon 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech | https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-218 | X | X | X | |||||||||
Zákon 297/2016 O službách vytvářejících důvěru | https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-297 | X | X | X | X | X | X | ||||||
Zákon 300/2008 O elektronických úkonech a datové konverzi | https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2008-300 | X | X | X | X | ||||||||
Zákon 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy | https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||
Zákon 499/2004 O. archivnictví a spisové službě | https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-499 | X | X | X | X | X | X | ||||||
Zákony a vyhlášky vážící se k detekované potřebě | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
„Povinné“ zapojení je označeno „P“, doporučené zapojení je označeno „D“:
01. Detekce potřeb a úvodní formulace záměru (nový systém, velká změna) | 02. Kvalifikace záměru uvnitř ÚSÚ/OVM (dle IK OVM) vč. posouzení legislativní shody | 03. Analýza dopadů (RIA) a změna legislativy | 04. Kvalifikace záměru v kontextu IKČR a OHA | 05. Alokace finančních zdrojů pro záměr (rozpočet vs ESF fondy), ohlášení vládě | 06. Příprava realizace (další nutná stanoviska, veřejná soutěž) | 07. Realizace záměru (projektové řízení realizace) | 08. Ukončení realizace, vyhodnocení (akceptační test) | 09. Plánování provozu vč. drobných změn a zahájení provozu | 10. Provoz, provozní dohled, realizace drobných změn a provozní podpora | 11. Hodnocení provozu | 12. Ukončení životního cyklu a vyřazení | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Digitální zmocněnec | P | P | P | P | P | D | D | P | D | D | D | P |
Projektový manažer | D | P | P | P | D | |||||||
Manažer provozu (technický správce) | D | D | P | P | P | P | ||||||
Enterprise Architekt, konzultant, analytik | D | D | P | P | D | P | D | D | D | D | ||
Manažer kvality (QA) | D | D | D | D | D | P | D | P | P | D | P | D |
Manažer kybernetické bezpečnosti | D | P | D | P | P | D | P | P | D | P | ||
Právník | P | D | P | P | D | |||||||
Rozpočtový specialista | D | P | D | D | ||||||||
Ředitel IT odboru, Vednoucí IT oddělení | D | P | D | P | P | D | D | P | P | D | P | |
Vedení úřadu | P | P | D | P | P | D | ||||||
Vlastník agendy/procesu (věcný správce) | P | P | P | P | P | D | D | |||||
Zakázkář | D | P | D | P | D |
Check list je ke stažení v klasickém dokumentu Check list
Tento check-list shrnuje jednotlivé pracovní balíčky definované v „životním cyklu záměru ICT“. Ačkoliv jsou jednotlivé balíčky očíslované a seřazeny tak, aby byla zřejmá jejich souslednost, nemusí každý ICT záměr splnit každý pracovní balíček. Důležité je pouze je projít a zajistit všechny potřebné výstupy a vstupy, pokud jsou pro daný ICT záměr relevantní.
Název pracovního balíčku | Vstupy | Výstupy | Zpracováno v rámci záměru? | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Povinné | Nepovinné | Povinné | Nepovinné | Volný text | Check-list | |
01. Detekce potřeb a úvodní formulace záměru (nový systém, velká změna) | - Informační koncepce ČR - Záměr v katalogu DČ | - Požadavky vedení úřadu | - Změna záměru v katalogu DČ | Zavedení do interní databáze záměrů | https://spcss.archirepo.com\\ /digitalnicesko/webapp/object/id-el-219fab6c-14be-4ab9-9873-0d4d51a7b0f6 | ☐Záměr zadán do katalogu digitálního Česka ☐Zmapovány potřeby (sběr požadavků) |
02. Kvalifikace záměru uvnitř ÚSÚ/OVM (dle IK OVM) | - Informační koncepce úřadu - Záměr v katalogu DČ - Evidence RPP – agendy, ISVS, oprávnění | - Změna záměru v katalogu DČ - Potřebné úpravy evidence RPP – agendy, ISVS, oprávnění | Změna v interní databázi záměrů | ☐Záměr aktualizován v katalogu digitálního Česka ☐Soulad s Informační koncepcí úřadu ☐Soulad s informacemi v RPP ☐Soulad s rejstříkem ISVS ☐Přehled dopadů pro nelegislativní materiály |
||
03. Úprava legislativy | - Analýza legislativního prostředí pro záměr - Dopady změn legislativy - Metodika RIA a Zásady digitálně přívětivé legislativy | - Důvod změny či zachování legislativy - Potřebné úpravy evidence RPP – agendy, ISVS, oprávnění - Výsledky dopadové analýzy (RIA) - Návrh změn legislativy | ☐RIA (formulář úlohy katalogu DĆ) ☐Upravená legislativa ☐Úpravy informací v RPP |
|||
04. Kvalifikace záměru v kontextu IKČR a OHA | - Informační koncepce ČR a její navazující dokumenty - Formuláře OHA | - Schválený formulář OHA - Potřebné úpravy evidence RPP – agendy, ISVS, oprávnění | ☐Soulad s informační koncepcí ČR ☐Vyplněný formulář OHA ☐Schválený formulář OHA ☐Úpravy informací v RPP ☐Úpravy informací v rejstříku ISVS |
|||
05. Alokace finančních zdrojů pro záměr (rozpočet vs. ESF fondy), ohlášení vládě | - Informace na vládu - Rozpočtové systémy úřadu | - Struktury ESIF | - Vzetí na vědomí vládou ČR - Změna záměru v katalogu DČ - Kalkulace 5ti letého TCO (celkové náklady na vlastnictví) | Studie proveditelnosti | ☐Záměr aktualizován v katalogu digitálního Česka ☐Zajištěné financování ☐Informace dle ÚV86 – úloha v katalogu DČ |
|
06. Příprava realizace (další nutná stanoviska, veřejná soutěž) | - Schválený formulář OHA - Žádosti o vyjádření dotčených subjektů - Dokumenty k zadávacímu řízení | - Studie proveditelnosti | - Schválení realizace dotčenými subjekty - Evidence v NEN - Zadávací dokumentace - Ukončení zadávacího řízení - Změna záměru v katalogu DČ | ☐Zakázka zveřejněna v NEN ☐Vytvořená zadávací dokumentace ☐Záměr aktualizován v katalogu digitálního Česka ☐Realizační report 10-20 % plnění (úloha v katalogu DČ) |
||
07. Realizace záměru (projektové řízení realizace) | - Projektový tým - Metody řízení ICT | - Sestavený tým – dodavatel + zadavatel - Změna záměru v katalogu DČ | ☐Záměr aktualizován v katalogu digitálního Česka ☐Realizační report 20-90% plnění (úloha v katalogu DČ) |
|||
08. Ukončení realizace, vyhodnocení (akceptační test) | - Dokumentace systému - Provozní smlouva - Změna záměru v katalogu DČ | ☐Realizační report = 100% (úloha v katalogu DČ) ☐Akceptační testy ☐Provozní dokumentace ☐Smlouva o provozu a podpoře |
||||
09. Plánování provozu vč. drobných změn a zahájení provozu | - Dokumentace systému - Provozní smlouva | - Plán změn | ||||
10. Provoz, provozní dohled, realizace drobných změn a provozní podpora | - Dokumentace systému - Provozní smlouva - Plán změn | |||||
11. Hodnocení provozu | - Dokumentace systému - Provozní smlouva - Plán změn | - Hodnocení provozu | ||||
12. Ukončení životního cyklu a vyřazení | - Hodnocení provozu | - Zpětné poučení z realizace záměru |