Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
osnova_ik_ovs [2019/09/25 12:42] Tomáš Šedivecznalostni_baze:ik_ovs [2024/02/06 11:04] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
 ====== Osnova vzorové informační koncepce OVS ====== ====== Osnova vzorové informační koncepce OVS ======
  
-Identifikace Informační koncepce +<WRAP center round important 60%> 
-OVS (dále OVS) vydává tuto Informační koncepci v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (§ 5a). V informační koncepci OVS stanovuje své dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality a bezpečnosti spravovaných informačních systémů veřejné správy a vymezuje obecné principy pořizování, vytváření a provozování informačních systémů veřejné správy.  +Struktura a náležitosti Informační koncepce stanovuje [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2023-360/|vyhláška č. 360/2023 Sb., o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy]].
-Základní údaje Informační koncepce+
  
-|Název organizace |+Bližší představu o obsahu informační koncepce ústředního OVS s novou strukturou lze získat např. prostudováním informačních koncepcí ústředních OVS, které již při aktualizacích svých informačních koncepcí postupují v souladu s dokumentem [[:metody_dokument|Metody řízení ICT VS ČR]], jako je např. mj. i v přímé návaznosti na celostátní strategii Digitální Česko aktualizovaná [[https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/ministerstvo/o-ministerstvu/informacni-koncepce-ministerstva-prumyslu-a-obchodu--243831/|Informační koncepce Ministerstva průmyslu a obchodu ČR]]
-|IČ||  +
-|Typ organizace||  +
-|Adresa || +
-|Datum schválení || +
-|Doba platnosti |5 let| +
-|Konec platnosti| |+
  
 +**{{ znalostni-baze:osnova_ik_.docx |Textová verze ke stažení}}**
 +</WRAP>
  
-|Role |Osoba |Datum |Podpis| 
-|Autor||| 
-|Schválil||| 
-   
  
-===== Manažerské shrnutí Informační koncepce OVS =====+ 
 +===== Úvod ===== 
 + 
 +==== Identifikace Informační koncepce ==== 
 + 
 +Doplňte v případě potřeby obecný úvod o informace týkající se vašeho úřadu. 
 + 
 +Aktuálním smyslem Informační koncepce (IK) úřadu je především stanovit jeho cíle v oblasti digitalizace a popsat, jak budou pro naplnění těchto cílů rozvíjeny informační systémy a IT služby úřadu. Stručně to shrnuje [[https://archi.gov.cz/ikcr#zasada_rizeni_ict_z3strategicke_rizeni_pomoci_ik_ovs|Zásada řízení ICT Z3: Strategické řízení pomocí IK OVS]], která je součástí [[https://archi.gov.cz/ikcr#informacni_koncepce_cr|Informační koncepce ČR]]. 
 + 
 +Orgán veřejné správy (OVS) vydává tuto Informační koncepci v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (§ 5a). V Informační koncepci OVS stanovuje své dlouhodobé cíle v oblasti řízení architektury úřadu, řízení ICT služeb. 
 + 
 +Popište vztah IK ke klíčovým strategickým dokumentům úřadu a eGovernmentu 
 + 
 +==== Základní údaje Informační koncepce ==== 
 + 
 +^Název orgánu veřejné správy   ^**XY**                 ^ 
 +|IČO                           |**XXXXXXX**            | 
 +|Typ organizace                |**Orgán státní správy**| 
 +|Adresa sídla                  |**XYZ**                | 
 +|                              |                       | 
 +|Verze IK                      |**XX.XX**              | 
 +|Datum vzniku                  |**mm/rrrr**            | 
 +|Datum schválení               |**dd.mm. rrrr**        | 
 +|Počátek platnosti             |**dd.mm. rrrr**        | 
 +|Autor verze                                         | 
 +|Organizační útvar / organizace|**Útvar XY**           | 
 +|Verzi schválil                |                       | 
 +|Organizační útvar / organizace|**Útvar XY**           | 
 +|Název souboru                 |**IK_ XY.docx**        | 
 +|Počet stran                   |**100+**               | 
 + 
 +==== Manažerské shrnutí ====
  
 Shrnutí IK pro klíčové zainteresované: Shrnutí IK pro klíčové zainteresované:
-• pro vedení úřadu 
-• pro externí orgány (OHA) 
-• pro správce ISVS (věcné i technické) 
-• pro členy IT útvarů a dodavatele ICT služeb 
  
-Základní zodpovědnosti a kompetence OVS (povinnosti, zákony, agendy). Klíčové transformační cíle a úkoly  OVS Shrnutí toho nejdůležitějšího, co stojí před OVS a jeho představiteli (GDPR, spisovka, eIDAS, …). +  * pro vedení úřadu 
-Klíčové vnitřní potřeby informatiky a eGovernmentu OVS Shrnutí nejdůležitějších ostatních vlivů, provozních potřeb a optimalizačních podnětů Shrnutí vize cílového stavu architektury úřadu Přehled klíčových rysů vize cílového stavu úřadu (plně digitalizován, plně centralizován, plně outsourcován atp.). +  * pro externí orgány (např. OHA) 
-Výběr klíčových změnových záměrů / projektů z Roadmapy +  * pro správce ISVS (věcné i technické) 
-Výběr klíčových změn ve způsobu řízení informatiky a eGovernmentu OVS+  * pro členy IT útvarů a dodavatele ICT služeb 
 + 
 +V kapitole manažerské shrnutí jsou uvedeny: Základní odpovědnosti a kompetence OVS (povinnosti, zákony, agendy). Klíčové transformační cíle a úkoly OVS Shrnutí toho nejdůležitějšího, co stojí před OVS a jeho představiteli (GDPR, spisovka, eIDAS, …). Klíčové vnitřní potřeby informatiky a eGovernmentu OVS Shrnutí nejdůležitějších ostatních vlivů, provozních potřeb a optimalizačních podnětů Shrnutí vize cílového stavu architektury úřadu Přehled klíčových rysů vize cílového stavu úřadu (plně digitalizován, plně centralizován, plně outsourcován atp.). Výběr klíčových změnových záměrů / projektů z Roadmapy Výběr klíčových změn ve způsobu řízení informatiky a eGovernmentu OVS. Popište Vztah IK a souvisejících strategických dokumentů OVS a eGovernmentu [[https://archi.gov.cz/uvod_dokumenty|https:%%//%%archi.gov.cz/uvod_dokumenty]] 
 + 
 +==== Nejstručnější rekapitulace závěrů IK ==== 
 + 
 +Uveďte zásadní závěry popsané níže v kapitolách této IK. 
 + 
 +==== Základní zodpovědnosti a kompetence úřadu ==== 
 + 
 +Shrňte základní kompetence úřadu popsané níže v kapitolách této IK. 
 + 
 +==== Shrnutí stávajícího stavu úřadu a jeho architektury ==== 
 + 
 +Popište hlavní zjištění vyplývající z poznání současného stavu struktury a fungování (tedy architektury) úřadu a její podpory informačními technologiemi (míra digitalizace agend jak jsou využívány sdílené služby eGovernmentu apod.).. 
 + 
 +==== Klíčové transformační cíle ==== 
 + 
 +Shrňte klíčové cíle digitální transformace úřadu a jeho způsobu řízení ICT, které vycházejí z motivací úřadu popsaných níže v kapitole 2, části A i B. 
 + 
 +==== Klíčové vnitřní potřeby ICT ==== 
 + 
 +Uveďte, jaké jsou potřeby identifikované interně v ICT pro poskytování kvalitních ICT služeb. 
 + 
 +==== Shrnutí vize cílového stavu úřadu a jeho architektury ==== 
 + 
 +Slovně nebo graficky vyjádřete cílovou představu (vizi) úřadu, zejména jeho byznys a aplikační architektury, popsané níže v kapitolách této IK. 
 + 
 +==== Výběr klíčových změnových záměrů / projektů  ==== 
 + 
 +Shrňte základní přehled změn, jejich rozpočtů, harmonogramů apod., které jsou popsané níže v kapitolách této IK. 
 + 
 +==== Výběr klíčových změn v řízení ICT  ==== 
 + 
 +Slovně nebo graficky vyjádřete představu (vizi) cílové podoby procesů, organizace, lidských zdrojů a dalších součástí řízení ICT úřadu, popsané níže v kapitolách této IK. 
 + 
 +==== Základní podmínky realizovatelnosti změn  ==== 
 + 
 +Vypište manažerské požadavky na finanční zdroje, služební místa, lidské zdroje apod., popsané níže v kapitolách této IK. 
 + 
 +==== Jak číst informační koncepci  ==== 
 + 
 +Vysvětlete strukturu obsahu IK, pokud jste strukturu významně rozšířili oproti standardní šabloně. Strukturu šablony nezužujte, povinné kapitoly neodstraňujte. 
 + 
 +//Dokument IK úřadu postupně popisuje ve svých jednotlivých částech:// 
 + 
 +//Část A: Koncepce architektury úřadu// je o fungování úřadu jako celku. Měla by popsat činnosti úřadu v rámci jeho agend („co dělám a proč“) a jejich podporu informačními systémy a technologiemi („s čím to dělám“). 
 + 
 +//Část B: Koncepce řízení služeb// ICT se zaměřuje na fungování ICT útvaru úřadu. Měla by popsat služby, které ICT poskytuje ostatním složkám úřadu a způsob jejich řízení//.// 
 + 
 +Obě části (A i B) jsou členěny do čtyř kapitol, z nichž první dává přehled stávajícího stavu, druhá popisuje motivace ke změnám (co je potřeba změnit a proč), třetí obsahuje high-level návrh cílového stavu (jak to bude vypadat po změnách) a čtvrtá definuje plán realizace popsaných změn (jakými projekty a kdy budou dodány). 
 + 
 +//Další část (C) dokumentu je o tom, jak bude tento dokument řízen a jak bude naplňován – postupy realizace změn, kontroly a vyhodnocování změn a odpovědnosti za plnění.// 
 + 
 +//Poslední část dokumentu (D) obsahuje různé dodatky, přílohy apod., ve kterých může čtenář najít vysvětlení, upřesnění nebo rozšíření informací z předchozích částí dokumentu.// 
 + 
 +===== Část A: Koncepce architektury úřadu ===== 
 + 
 +Představuje celkovou inventuru současného stavu úřadu z hlediska výkonu funkcí veřejné správy (byznys architektura), jejich podpory informačními systémy (aplikační a datová architektura) a technologiemi (architektura IT a komunikační infrastruktury). Následně odpovídá na otázky CO? a PROČ? je třeba stavět či měnit, resp. do jakého stavu se chce úřad dostat a jakými změnami/projekty toho dosáhne. 
 + 
 +Význam byznys architektury pro návrh cílového stavu a potřebných změn v ICT podpoře funkcí úřadu popisuje [[https://archi.gov.cz/nap_dokument|Národní architektonický plán (NAP)]] v kapitole [[https://archi.gov.cz/nap_dokument:pravidla_tvorby_a_udrzby_vlastni_ctyrvrstve_architektury_jednotlivych_uradu#pravidla_byznys_architektury_vykonu_verejnych_sluzeb_uradu|Pravidla byznys architektury výkonu veřejných služeb úřadu]]. 
 + 
 +===== Úvod do architektury úřadu ===== 
 + 
 +Tato kapitola je čistě edukativní, slouží jako úvod a návod. Do této kapitoly není potřeba dělat změny, nemáte-li zásadní potřebu zdůraznit nějakou zvláštnost vašeho úřadu. Doporučujeme ji v IK zachovat jako základní informaci pro budoucího čtenáře. 
 + 
 +===== popis stávajícího stavu architektury ===== 
 + 
 +==== Zodpovědnosti a kompetence úřadu ==== 
 + 
 +Shrňte základní kompetence úřadu, co je posláním úřadu, za jakým účelem úřad věcně existuje. Obsah můžete následně ve stručnější formě použít v kap. 2.2 manažerského shrnutí. 
 + 
 +==== Přehled byznys architektury ==== 
 + 
 +Graficky znázorněte všechny činnosti (schopnosti, procesy, funkce nebo služby), které úřad vykonává. V následujícím obrázku uvedené procesy a jejich dělení představují příklad, rozdělení v rámci hypotetického úřadu. Jednotlivé kategorie (1. až 5.) doplňte o specifické procesy vašeho úřadu. 
 + 
 +=== Hlavní a podpůrné procesy === 
 + 
 +V rámci zamyšlení se nad jednotlivými částmi této kapitoly doporučujeme udělat důkladnou kontrolu zápisů v RPP, týkající se především – ohlášení agend, ISVS, zákonných zmocnění, definice údajů, katalogu služeb VS. 
 + 
 +Nedílnou součástí popisu stávajícího stavu úřadu a jeho agend je, zda jsou agendy uspokojivě podpořeny službami informačních systémů, tudíž není očekáváno žádné další zlepšení, nebo naopak, zda u předmětných agend je možné očekávat a je třeba plánovat jejich digitální transformaci. 
 + 
 +=== Stav řídících, provozních a korporátních činností a jejich IT podpory === 
 + 
 +Uveďte přehled ostatních činností vykonávaných úřadem a stav jejich digitalizace. 
 + 
 +=== Přehled digitalizace z pohledu organizační struktury === 
 + 
 +Vložte model organizační struktury úřadu. 
 + 
 +=== Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu byznys architektury === 
 + 
 +Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. 
 + 
 +==== Aplikační architektura informačních systémů úřadu ==== 
 + 
 +=== Přehled a klasifikace všech informačních systémů úřadu === 
 + 
 +Informační systémy (IS), se skládají z jedné nebo více aplikačních komponent. Aplikační komponenty lze pro účely jejich správy dělit například podle míry sdílení aplikačních služeb a podle klientů těchto služeb, nebo podle jejich vzájemné integrace. Součástí zpracování IK je i úloha pro technické správce ISVS ve spolupráci s jejich věcnými správci, vytvořit a udržovat aktuální model dekompozice aplikačních komponent a aplikačních funkcí úřadu a diagram této dekompozice, tzv. Mapu aplikačního portfolia/architektury úřadu. 
 + 
 +=== Přehled ISVS a provozních ISVS ve správě úřadu === 
 + 
 +Zaevidujte ve stanovené struktuře všechny ISVS úřadu včetně uvedení informace, zda ISVS zároveň podléhají zákonu č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti ve znění pozdějších předpisů, které byly určené jako kritická informační infrastruktura (dále jen „KII“) nebo jako významný informační systém (dále jen „VIS“). 
 + 
 + 
 +=== Provozní informační systémy úřadu === 
 + 
 +Popište provozní informační systémy stanovené v § 1 odst. 4 zákona č. 365/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů a všechny provozní informační systémy s vazbou na ISVS. U provozních informačních systémů nespecifikovaných v zákoně č. 365/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů se popisuje pouze vazba / vazby na ISVS. 
 + 
 +=== Nástroje podporující spolupráci === 
 + 
 +Popište, jaké kolaborativní nástroje používáte, případně umožňujete použít, jak zajišťujete bezpečnost jich samotných a dále dat, která při jejich použití vznikají. 
 + 
 +=== Využití klíčových sdílených služeb eGovernmentu a externích IS  === 
 + 
 +Popište, které ze [[https://archi.gov.cz/nap_dokument:architektura_a_sdilene_sluzby_verejne_spravy_cr|sdílených služeb]] jsou úřadem a konkrétním IS využívány. 
 + 
 +=== Publikace služeb a IS eGovernmentu === 
 + 
 +Popište, zda jsou úřadem vytvářeny a publikovány sdílené služby, které mohou být dostupné pro využití jinými úřady nebo koncovými uživateli. Popis z tohoto odstavce bude zveřejněn v NAP v sekci [[https://archi.gov.cz/nap_dokument:architektura_a_sdilene_sluzby_verejne_spravy_cr|sdílených služeb]]. 
 + 
 +=== Využití cloud řešení  === 
 + 
 +Popište, které cloudové služby jsou úřadem využívány, jaký je stav systémů úřadu z pohledu jejich možné migrace do cloud technologií, jaké jsou omezení a předpoklady. 
 + 
 +Zaměřte se na využití [[https://archi.gov.cz/nap:egovernment_cloud|eGovernment cloudu]] z pohledu zvýšení efektivity, rozsahu poskytovaných služeb, kvality a bezpečnosti a zároveň snížení nákladů provozu informačních systémů a aplikací veřejné správy 
 + 
 +===  Integrační model aplikační architektury  === 
 + 
 +Popište, vzájemnou integraci jednotlivých IS uvnitř úřadu, jejich napojení na sdílené služby eGovernmentu, a propojení na PPDF. Popište, aplikační služby, které na druhé straně poskytuje váš úřad jiným. 
 + 
 +=== Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu aplikační architektury === 
 + 
 +Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. 
 + 
 +==== Datová architektura informačních systémů úřadu ==== 
 + 
 +Popište a namodelujte modely datové architektury úřadu, konceptuální pohled a klasifikace dat využívaných úřadem. 
 + 
 +=== Základní charakteristiky datové architektury === 
 + 
 +Okomentujte stav datové architektury úřadu z hlediska existence / neexistence datových modelů úřadu. 
 + 
 +=== Konceptuální datový model úřadu === 
 + 
 +Vložte konceptuální datový model, který poskytne přehled o tom, o jakých nejdůležitějších “věcech” (subjektech a objektech) úřad vede údaje, včetně údajů používaných v provozních a řídících procesech. 
 + 
 + 
 +=== Kategorie údajů úřadu === 
 + 
 +Popište, jak úřad rozumí jednotlivým kategoriím spravovaných dat. 
 + 
 +=== Otevřená data === 
 + 
 +Popište aktuální stav publikace otevřených dat, součinnost s portálem otevřených dat [[https://data.gov.cz/|https:%%//%%data.gov.cz/]]. 
 + 
 +=== Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu datové architektury === 
 + 
 +Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. 
 + 
 +==== Architektura IT infrastruktury úřadu ==== 
 + 
 +=== Architektura serverové infrastruktury === 
 + 
 +Doplňte popis a model architektury IT (výpočetního výkonu a úložného prostoru). 
 + 
 +=== Infrastrukturní architektura koncových zařízení === 
 + 
 +Doplňte popis a model architektury koncových zařízení, jejich správy a monitoringu, včetně BYOD zařízení a zařízení externích pracovníků. 
 + 
 +=== Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu Infrastrukturní architektury === 
 + 
 +Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. 
 + 
 +==== Architektura komunikační infrastruktury úřadu ==== 
 + 
 +Doplňte popis toho, jakými prostředky je IT infrastruktura propojena na zbytek sdílených služeb eGovernmentu, na klienty, do zahraničí, s důrazem na využití [[https://archi.gov.cz/nap:komunikacni_infrastruktura_verejne_spravy|CMS a KIVS]] a na eliminaci použití obecného internetu. 
 + 
 +=== Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu Infrastrukturní architektury === 
 + 
 +Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. 
 + 
 +==== Přehled projektů  ==== 
 + 
 +Přehled již schválených či běžících projektů. 
 + 
 +===== Přehled motivací úřadu ke změnám architektury ===== 
 + 
 +Identifikujte a popište v této kapitole motivace úřadu ke změnám architektury, tj. co je potřeba na současném fungování úřadu změnit a proč. Využijte nabídnutou strukturu, v případě potřeby ji rozšiřte o chybějící oblasti vašeho zájmu. 
 + 
 +==== Poslání úřadu, strategické cíle a byznys požadavky ==== 
 + 
 +Vysvětlete potřebu změny architektury úřadu v kontextu dopadů poslání úřadu, strategických a externích byznys požadavků 
 + 
 +=== Poslání a kompetence úřadu  === 
 + 
 +Popište, jaké **změny** v architektuře úřadu jsou potřebné z důvodu změn v poslání, základních odpovědnostech a kompetencích úřadu (nové a rozšiřující agendy a činnosti, nové povinnosti), pokud nastaly nebo se připravují. 
 + 
 +=== Strategické cíle úřadu === 
 + 
 +Popište, jak by mohly změny v architektuře podpořit splnění strategických cílů úřadu. 
 + 
 +=== Externí byznys požadavky === 
 + 
 +Popište potřebné změny v architektuře úřadu vyvolané byznys požadavky přicházejícími z vnějšího prostředí (např. od centrálních orgánů veřejné správy, z nové legislativy, nařízení vlády apod.). 
 + 
 +=== Interní byznys požadavky  === 
 + 
 +Popište, jaké změny v architektuře úřadu jsou potřebné z pohledu zlepšování procesů, optimalizace výkonnosti, vnitřní digitalizace fungování úřadu apod. 
 + 
 +==== Dopady a požadavky na ICT ==== 
 + 
 +=== Vliv moderních trendů na změny === 
 + 
 +Popište identifikované high-level požadavky na funkční změny v existujících ICT řešeních a službách v kontextu moderních trendů 
 + 
 +=== Dopady byznys požadavků a strategických cílů úřadu na ICT === 
 + 
 +Popište dopady byznys požadavků a strategických cílů na ICT, např. potřeba zavedení nových technologií podporující potřeby byznysu, upgrade morálně zastaralých verzí nepodporujících potřeby byznysu, potřeba extra provozních finančních zdrojů, potřeba extra lidských zdrojů 
 + 
 +=== Cíle ICT strategie === 
 + 
 +Popište požadavky identifikované v rámci ICT, např. na nové technologie, upgrade verzí, cloud computing, finanční zdroje, lidské zdroje 
 + 
 +=== Hodnocení ekonomické výhodnosti provozu, způsobu provozu a přínosů IS === 
 + 
 +Popište: 
 + 
 +a) výsledky pravidelných hodnocení za použití metody celkových nákladů na vlastnictví informačního systému; popis metody celkových nákladů na vlastnictví informačního systému je uveden v příloze k této vyhlášce a 
 + 
 +b) hodnocení ukazatelů hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti provozu a způsobu provozu informačního systému za minulá účetní období a jejich cílové hodnoty pro příští účetní období s uvedením nezbytných předpokladů pro jejich dosažení. 
 + 
 +=== Výjimky OHA === 
 + 
 +Popište schválené či požadované [[https://archi.gov.cz/uvod_schvalovani|výjimky OHA]], pokud takové existují. Popište, jaké systémové změny realizujete, aby IS úřadu byly [[https://archi.gov.cz/nap_dokument:celkovy_dokument#zakladni_architektonicke_principy_a_jejich_naplneni|v souladu s architektonickými principy]]. 
 + 
 +==== Shoda s cíli Informační koncepce ČR ==== 
 + 
 +Vyhodnoťte, do jaké míry a jakým způsobem aktuálně vyhovuje stav architektury úřadu každému jednotlivému cíli [[https://archi.gov.cz/ikcr#informacni_koncepce_cr|IK ČR]] a jakými plánovanými změnami (opatřeními, záměry a projekty) přispěje úřad k naplnění těchto cílů. 
 + 
 +=== Dopady cílů Informační koncepce ČR v prostředí úřadu === 
 + 
 +Vyhodnoťte dopady [[https://archi.gov.cz/ikcr#hlavni_cile_informacni_koncepce_cr|hlavních i dílčích cílů IK ČR]] v prostředí úřadu. 
 + 
 +S jistou mírou nepřesnosti lze říci, že postojem úřadu k jednotlivým cílům, bude jedna z následujících pozic: 
 + 
 +  * Cíl se úřadu netýká, úřad nemůže žádným způsobem přispět k jeho naplnění ani těžit z jeho výsledků. 
 +  * Úřad využívá, případně bude využívat, výsledků dosažení tohoto cíle, není však za cíl přímo zodpovědný / nemůže nijak přispět k jeho naplnění. 
 +  * Cíl se týká úřadu a úřad má proto povinnost přispět k jeho naplnění, s přihlédnutím k principu 3E (hospodárnost, efektivnost, účelnost). 
 + 
 +Jde ovšem pouze o vodítko, nad každým z cílů a jeho plnění je třeba se upřímně zamyslet. 
 + 
 + 
 +=== Dopady principů Informační koncepce ČR do digitalizace úřadu === 
 + 
 +Principy IKČR představují sadu zásad, funkčních a technologických pravidel, které je třeba pro úspěšnou digitální transformaci dodržovat a aplikovat v jednotlivých úřadech. Způsob a míra jejich aplikace závisí na konkrétním projektu či aktivitě. 
 + 
 +Vyhodnoťte dopady a způsob uplatnění [[https://archi.gov.cz/nap_dokument:celkovy_dokument#zakladni_architektonicke_principy_a_jejich_naplneni|principů pro naplňování cílů Informační koncepce ČR]] v rámci úřadu. 
 + 
 + 
 +=== Model motivační architektury úřadu === 
 + 
 +Doplňte model motivační architektury úřadu. Tento bod je volitelný, pokud model máte nebo ho chcete vytvořit například jako vizualizační pomůcku pro komunikaci cílů. Jde o vizualizaci cílů, jejich vzájemných vazeb a vazeb na cíle definované v IK ČR. 
 + 
 + 
 +=== Shrnutí a interpretace potřebných změn architektury === 
 + 
 +Shrňte a interpretujte ve formě záměrů všechny potřebné změny architektury úřadu, které vyplývají z motivací popsaných v této kapitole. Jednotlivým záměrům stanovte prioritu a vysvětlete, jakou úvahou jste k prioritizaci dospěli. Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí. 
 + 
 + 
 +==== Návrh cílového stavu architektury ==== 
 + 
 +Cílem kapitoly je popsat změny oproti stávajícímu stavu v jednotlivých oblastech architektury. Pro každou z nich by měl existovat projekt v plánu realizace změn (v další kapitole). V rámci jednotlivých podkapitol vložte modely stávajícího stavu doplněné o změny, které chcete realizovat. Změny graficky znázorněte, například použitím výraznějších barev. 
 + 
 +==== Architektonická vize úřadu ==== 
 + 
 +Popište, jak úřad přistupuje k tématu své digitální transformace (jak ji úřad uchopí, co to pro něj znamená). 
 + 
 +==== Návrh cílové byznys architektury ==== 
 + 
 +Popište nebo graficky znázorněte, jak se změní byznys architektura úřadu, tzn.: 
 + 
 +  * Služby klientům, externím i interním 
 +  * Portály, obslužné kanály 
 +  * Katalog služeb 
 + 
 +==== Návrh cílové aplikační a datové architektury ==== 
 + 
 +Popište nebo graficky znázorněte změny na úrovni aplikací v kontextu celkové architektury úřadu (EA) a jeho okolí (eGovernmentu jako celku). Dále popište změny v datové architektuře úřadu jako celku (konceptuální model). 
 + 
 +==== Využití klíčových sdílených služeb eGovernmentu a externích IS ==== 
 + 
 +Popište, které ze [[https://archi.gov.cz/nap_dokument:architektura_a_sdilene_sluzby_verejne_spravy_cr|sdílených služeb]] jsou úřadem a konkrétním IS využívány. 
 + 
 +==== Publikace služeb a IS eGovernmentu ==== 
 + 
 +Popište, zda budou úřadem vytvářeny a publikovány sdílené služby, které mohou být dostupné pro využití jinými úřady nebo koncovými uživateli. Popis z tohoto odstavce bude zveřejněn v NAP v sekci [[https://archi.gov.cz/nap_dokument:architektura_a_sdilene_sluzby_verejne_spravy_cr|sdílených služeb]]. 
 + 
 +==== Návrh cílové IT technologické architektury  ==== 
 + 
 +Popište nebo graficky znázorněte změny v IT technologické architektuře, např. otázky typu: Cloud - ano/ne, Vlastní infrastruktura - ano/ne, Nákup služeb - ano/ne, infrastruktura státního podniku, …ve struktuře popisu stávajícího stavu. 
 + 
 +==== Návrh cílové komunikační technologické architektury ==== 
 + 
 +Popište nebo graficky znázorněte, jak se změní komunikační architektura úřadu ve struktuře popisu stávajícího stavu. 
 + 
 +===== Plán realizace změn v architektuře úřadu ===== 
 + 
 +V této kapitole popište, jakými změnovými aktivitami (projekty či programy) budou realizovány změny popsané v předchozí kapitole. Z jejího přečtení by měla být jasná velmi konkrétní představa o tom, kdy budou jednotlivé změny dodány a jakou aktivitou. 
 + 
 +==== Návrh strategie implementace ==== 
 + 
 +Popište, kdy a jak převedete záměry identifikované v kapitole 2 do formy konkrétních aktivit (projektů/programů), které nastartujete pro úspěšnou realizaci potřebných změn a dosažení cílového stavu popsaného v kapitole 3. 
 + 
 +==== Přehled všech běžících i plánovaných projektů/programů  ==== 
 + 
 +Vložte přehled nebo roadmapu všech běžících i plánovaných projektů/programů s dopadem do architektury úřadu, včetně jejich předpokládaného časování a vzájemných závislostí. Ze stručného popisu jednotlivých projektů/programů by mělo být rozpoznatelné, jakou konkrétní změnu daný projekt/program dodává. 
 + 
 +==== Předpoklady úspěšné realizace plánovaných projektů/programů ==== 
 + 
 +Doplňte předpoklady a požadavky pro úspěšné zavedení změn, zejména lidské a finanční zdroje, legislativní úpravy a další. Inspiraci je možné najít v MŘICT, kapitole [[https://archi.gov.cz/metody_dokument:celkovy_dokument#predpoklady_uspesne_digitalni_transformace_verejne_spravy|Předpoklady úspěšné digitální transformace veřejné správy]]. 
 + 
 +====  Způsob financování projektů/programů a provozu ICT ==== 
 + 
 +Doplňte do tabulek plánované celkové roční investiční náklady na realizaci projektů a náklady na provozování IS. Uveďte zdroje financování (státní rozpočet, ESIF, apod.) Součástí této fáze je rovněž vyhodnocení pětiletého TCO (Total Cost of Ownership) jako podklad pro rozhodnutí o implementaci záměru v Cloudu nebo OnPremise 
 + 
 +=== Plán financování projektů === 
 + 
 +Všechny stávající i plánované projekty, zahrnuté do této informační koncepce, musí mít zajištěno financování. Závazná alokace finančních nákladů nezbytných pro přípravu záměru, jeho projektovou realizaci včetně nezbytných výběrových řízení a čtyřleté provozní náklady v členění podle jednotlivých zdrojů (státní rozpočet, strukturální fondy apod.). Finanční alokace musí být zavedena v evidenci investičních záměrů a provozní náklady ve střednědobém rozpočtu příslušné kapitoly státního rozpočtu. 
 + 
 + 
 +=== Plán financování provozu ICT === 
 + 
 +Všechny stávající i plánované prostředky ICT, zahrnuté do této informační koncepce, musí mít zajištěno průběžné, každoroční financování svého provozu, rozvoje a obnovy majetku, tzv. „mandatorní výdaje“. 
 + 
 +Celkové provozní výdaje činí za poslední rozpočtové období: **xyz** mil. Kč. Pro následující roky až do roku 202X (horizont IK úřadu) lze oprávněně předpokládat následující plán výdajů: 
 + 
 +Pokrytí mandatorních výdajů bude zajištěno kombinací zdrojů ze státního rozpočtu a zdrojů spolufinancovaných z ESIF EU. 
 + 
 +=====  Část B: Koncepce řízení služeb ICT ===== 
 + 
 +Odpovídá na otázky JAK? budovat a řídit služby ICT na podporu výkonu služeb veřejné správy úřadu. Koresponduje s Metodami řízení ICT VS ČR. 
 + 
 +Než budete pokračovat v hodnocení stávajícího stavu řízení, projděte si zpětně dotazník z posledního [[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:benchmarkverejnespravy|Benchmarku VS]] a najděte si svůj úřad v závěrečné zprávě z Benchmarku. 
 + 
 +Zároveň doporučujeme pročíst [[https://archi.gov.cz/metody_dokument|MŘICT]], kde najdete užitečné tipy na standardy řízení, které je doporučeno používat ve VS pro řízení ICT. Tyto užitečné zdroje se kontinuálně doplňují o cenné informace. 
 + 
 +===== Popis stávajícího stavu řízení informatiky ===== 
 + 
 +Uveďte hlediska, ze kterých budete hodnotit stávající stav řízení útvaru ICT a eGovernmentu úřadu. Kriticky hodnoťte pozitivní i negativní skutečnosti. Popište, které prvky řízení chcete zachovat, a které naopak změnit. Vysvětlete proč. Využijte navrženou strukturu kapitoly. 
 + 
 +==== Strategie, plánování a organizace řízení informatiky ==== 
 + 
 +Popište řízení schopností ICT útvaru. Uveďte, zda využíváte obecné metodiky řízení, případně popište vlastní způsob. Popište personální zabezpečení (FTE, úroveň znalostí, role), generační obměny, rozvoj znalostí, držení potřebného know-how členy týmu útvaru ICT, apod. Kriticky zhodnoťte potřebu realizace změn v řízení ICT, uveďte pozitivní i negativní skutečnosti. Vložte seznam řídících dokumentů, které využíváte pro řízení ICT úřadu. Klíčové posuzované schopnosti se pro účely hodnocení stávajícího stavu přebírají z MŘICT, kapitoly [[https://archi.gov.cz/metody_dokument:rizeni_na_urovni_utvaru_ict|Řízení na úrovni útvaru ICT]] . 
 + 
 +==== Zhodnocení stavu a metod řízení životního cyklu IS Pořízení a změny informačních systémů Provoz informačních systémů Poskytování služeb informačních systémů Útlum, konzervace a ukončení informačních systémů ==== 
 + 
 +Popište řízení životního cyklu IS úřadu podle jeho jednotlivých fází. Kriticky hodnoťte pozitivní i negativní skutečnosti. Uveďte případné metodiky, podle kterých životní cyklus IS řídíte. Vstupy pro hodnocení čerpejte z MŘICT, kapitoly [[https://archi.gov.cz/metody_dokument:rizeni_jednotlivych_ict_reseni|Řízení jednotlivých ICT řešení]] . 
 + 
 +Organizační opatření jsou formalizována v řídící dokumentaci, kde: 
 + 
 +  * je určuje pro řízení každého informačního systému věcného správce a technického správce. 
 +  * Věcný správce stanovuje požadavky na služby informačního systému a poskytování služeb informačního systému splňujících tyto požadavky. 
 +  * Technický správce zajišťuje 
 +    * návrh a realizaci informačního systému z hlediska splňování 
 +      * požadavků na služby informačního systému 
 +      * požadavků na technické a programové prostředky kladených na ně právními předpisy upravujícími informační nebo komunikační technologie, informační koncepcí orgánu veřejné správy a provozní dokumentací, a jde-li o informační systém spravovaný orgánem veřejné správy, pro nějž jsou závazná usnesení vlády, rovněž informační koncepcí České republiky a jinými usneseními vlády týkajícími se informačních nebo komunikačních technologií, 
 +    * zpracování provozní dokumentace a její aktuálnost. 
 + 
 +==== Zhodnocení stavu spolupráce s ostatními útvary úřadu ==== 
 + 
 +Popište předmět a rozsah spolupráce definované organizačním řádem úřadu. Zhodnoťte stav této spolupráce, pojmenujte pozitivní i negativní stránky, identifikujte slabá místa. (např. spolupráce s Digitálním zmocněncem). Vybrané oblasti, kterých se může spolupráce týkat se přebírají z MŘICT, kapitoly [[https://archi.gov.cz/metody_dokument:spoluprace_s_ostatnimi_utvary_uradu_a_egovernmentu|Spolupráce s ostatními útvary úřadu a eGovernmentu]] . 
 + 
 +==== Zhodnocení stavu spolupráce s orgány centrální koordinace ICT a eGovernmentu ==== 
 + 
 +Zhodnoťte úroveň spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu, v oblastech stanovování strategických cílů, specifických cílů pro váš úřad, využití centrálních řídících materiálů publikovaných v rámci [[https://archi.gov.cz|archi.gov.cz]], zpracování či vznášení podnětů pro změny obsahu/rozsahu centrálních materiálů, předkládání žádostí formou [[https://archi.gov.cz/uvod_schvalovani|formulářů OHA]] a čerpání podpory ze strany OHA v rámci rozvoje IS či architektury úřadu, apod. Doplňte komunikační matici odpovědných útvarů/osob směrem k ostatním úřadům, například Digitální zmocněnec, člen RVIS, za oblast bezpečnosti hlášení incidentů NÚKIBu, apod. Vybrané oblasti, kterých se může spolupráce týkat se přebírají z MŘICT, kapitoly [[https://archi.gov.cz/metody_dokument:spoluprace_s_ostatnimi_utvary_uradu_a_egovernmentu|Spolupráce s ostatními útvary úřadu a eGovernmentu]] 
 + 
 + 
 +==== Přehled běžících a schválených projektů pro řízení ICT ==== 
 + 
 +Uveďte aktuálně probíhající změny stávajícího stavu řízení ICT úřadu. Pro úspěšné řízení rozvojových programů/projektů, jejich kapacit, nákladů i přínosů musí být evidence projektů a záměrů úplná. Proto je úkolem každé aktualizace IK úřadu vždy posbírat informace o všech záměrech úřadu, včetně záměrů pro Digitální Česko, a teprve potom obezřetně posoudit, zda identifikované projekty mohou mít jakýkoli vztah k řízení ICT. Více viz. MŘICT kapitola [[https://archi.gov.cz/metody_dokument:postup_a_plan_realizace_zmen|Postup a plán realizace změn (Roadmap)]]. 
 + 
 +=== Přehled projektů řízení ICT === 
 + 
 +Zde uveďte seznam **projektů**, které mají dopad na změny v řízení ICT a jsou v různých fázích přípravy, schválení či průběhu. 
 + 
 + 
 +==== Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu ==== 
 + 
 +Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. 
 + 
 +===== Popis důvodů pro změny řízení informatiky ===== 
 + 
 +Uveďte motivace ke změnám řízení ICT úřadu. 
 + 
 +Zohledněte personální potřeby, organizační požadavky, řízení dodavatelů, program Digitální Česko, IK ČR. Čerpejte ze strategických dokumentů ČR i EÚ, například klientsky orientovaná VS ČR 2030, DČ 2.0 – Cesta k digitální ekonomice. [[https://archi.gov.cz/metody_dokument:predpoklady_a_vychodiska_rizeni_ict|Předpoklady a východiska řízení ICT]]. 
 + 
 +==== Přehled externích cílů, úkolů a vlivů ==== 
 + 
 +Jmenujte externí cíle, úkoly a vlivy, které jsou motorem motivací pro změny řízení ICT úřadu. Mohou zde být uvedeny strategické dokumenty s dopadem na chod úřadu, plnění strategických cílů úřadu, usnesení vlády či zákonné povinnosti apod. 
 + 
 +==== Přehled identifikovaných vnitřních motivací ==== 
 + 
 +Popište, jaké jsou vnitřní faktory motivace. Typicky se může jednat o naplňování cílů vytýčených v předchozích verzích IK, potřeba zvýšení efektivity správy a řízení ICT, řízení architektury úřadu, potřeba zavedení nových technologií, SWOT analýza apod. 
 + 
 +==== Shoda se zásadami řízení ICT z IKČR ==== 
 + 
 +Doplňte do tabulky níže, jak se v řízení ICT úřadu projevují obecné zásady pořizování, vytváření, správy a provozování informačních systémů veřejné správy popsané v IK ČR zde: [[https://archi.gov.cz/ikcr#obecne_principy_porizovani_vytvareni_spravy_a_provozovani_informacnich_systemu_verejne_spravy|Obecné zásady řízení ICT z IKČR]] 
 + 
 + 
 +==== Cíle zlepšování kvality řízení, rozvoje a provozu ICT služeb ==== 
 + 
 +Pojmenujte cíle vedoucí ke zlepšování kvality řízení, rozvoje a provozu informačních služeb, například [[https://archi.gov.cz/metody_dokument:rizeni_na_urovni_utvaru_ict?s%5b%5d=itil%2A#navrh_ict_sluzeb_souborem_nastroju_architektur_reseni_a_rizeni_sluzeb|zavedení standardů pro řízení ICT služeb dle doporučených rámců]]. 
 + 
 +==== Cíle zlepšování v oblasti bezpečnosti ==== 
 + 
 +Pojmenujte cíle vedoucí ke zlepšování v oblasti kybernetické bezpečnosti, bezpečnosti dat, služeb, technických a programových prostředků apod., ale i fyzické bezpečnosti. 
 + 
 + 
 +==== Shrnutí a interpretace identifikovaných změn řízení ICT ==== 
 + 
 +Shrňte identifikované potřeby změn, které chcete naplánovat k realizaci v následujících 3-5 letech. Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. 
 + 
 +===== Návrh cílového stavu řízení informatiky ===== 
 + 
 +V této kapitole popište návrh změn organizace, procesů, metrik a nástrojů řízení ICT úřadu. 
 + 
 +==== Návrh způsobu řízení životního cyklu IS ==== 
 + 
 +Popište návrh změn ve způsobu řízení životního cyklu IS úřadu. 
 + 
 +==== Návrh způsobu řízení celkových schopností ICT útvaru ==== 
 + 
 +Popište návrh změn v oblastech řízení architektury, personální politiky, vzdělávání a řízení lidských zdrojů, finančního řízení, strategického plánování, řízení změn, řízení rozvoje a provozu, řízení rizik a bezpečnosti 
 + 
 +==== Návrh způsobu spolupráce s ostatními útvary úřadu ==== 
 + 
 +Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s ostatními útvary úřadu. 
 + 
 +==== Návrh způsobu spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu ==== 
 + 
 +Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu, například v rámci resortu, ministerstva, státních podniků, OHA, RVIS 
 + 
 +===== Plán realizace změn pro dosažení cílového stavu informatiky ===== 
 + 
 +V této kapitole popište, jakými změnovými aktivitami (projekty či programy) budou realizovány změny popsané v předchozí kapitole. Z jejího přečtení by měla být jasná velmi konkrétní představa o tom, kdy budou jednotlivé změny dodány a jakou aktivitou. 
 + 
 +==== Návrh strategie implementace ==== 
 + 
 +Popište, kdy a jak převedete záměry identifikované v kapitole 2 do formy konkrétních aktivit (projektů/programů), které nastartujete pro úspěšnou realizaci potřebných změn a dosažení cílového stavu popsaného v kapitole 3. 
 + 
 +==== Plán projektů řízení ICT ==== 
 + 
 +Navrhněte plán realizace konkrétních projektů nebo manažerských opatření, kterými budou zajištěny identifikované potřeby změny řízení ICT úřadu. Ze stručného popisu jednotlivých projektů by mělo být rozpoznatelné, jakou konkrétní změnu daný projekt dodává. 
 + 
 + 
 +==== Předpoklady úspěšné realizace plánovaných projektů/programů ==== 
 + 
 +Doplňte předpoklady a požadavky pro úspěšné zavedení změn, zejména lidské a finanční zdroje, legislativní úpravy a další. Inspiraci je možné najít v MŘICT, kapitole [[https://archi.gov.cz/metody_dokument:celkovy_dokument#predpoklady_uspesne_digitalni_transformace_verejne_spravy|Předpoklady úspěšné digitální transformace veřejné správy]]. 
 + 
 +==== Způsob financování projektů s dopadem do řízení ICT ==== 
 + 
 +Navrhněte plán řízení investičního a provozního rozpočtu. 
 + 
 +===== Část C: Řízení životního cyklu IK OVS ===== 
 + 
 +Tato kapitola je administrativního charakteru a slouží k popisu životního cyklu Informační koncepce. Editujte připravené bloky dle skutečného stavu vašeho úřadu. Nahraďte vzorový text textem platným pro váš úřad. Doplňte potřebné role a jejich odpovědnosti v uvedených oblastech činností. 
 + 
 +===== NAPLŇOVÁNÍ koncepce ===== 
 + 
 +==== Vydávání a vyhodnocování dodržování IKOVS ==== 
 + 
 +Vyhodnocování dodržování IK je základním kontrolním mechanismem zajišťujícím zpětnou vazbu. Dílčí vyhodnocování se uskutečňuje v souladu s pravidelnou aktualizací IK jedenkrát ročně, celkové vyhodnocení v souladu s § 4(5) vyhlášky č. 360/2023 Sb., o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy nejpozději jednou za 24 měsíců od schválení koncepce. Za vyhodnocování dodržování IK je v souladu s legislativou odpovědný vrcholový útvar (orgán) řízení informatiky. 
 + 
 +Za naplňování IK jsou považovány činnosti, prostřednictvím kterých dojde k: 
 + 
 +  * praktickému naplnění záměrů a dlouhodobých cílů uvedených v IK; 
 +  * praktickému naplnění postupů a zásad uvedených v IK; 
 +  * udržování IK v aktuálním stavu; 
 +  * pravidelnému vyhodnocování dodržování IK a k realizaci opatření pro odstranění zjištěných nedostatků. 
 + 
 +Pro zajištění praktického naplnění IK je třeba stanovit osobní odpovědnosti za jednotlivé oblasti, které IK řeší. 
 + 
 +=== Postupy při vyhodnocování dodržování IKOVS === 
 + 
 +Vyhodnocování musí provádět jiný zaměstnanec úřadu než ten, který je přímo odpovědný za naplňování a aktualizaci IK. Totéž platí pro vyhodnocování dílčích oblastí, pro které byla stanovena konkrétní dílčí odpovědnost. 
 + 
 +Vyhodnocování iniciuje vrcholový útvar (orgán) řízení informatiky. Pro vyhodnocování dílčích oblastí mohou být přizváni odborníci na tyto oblasti, avšak musí přitom být dodržena výše uvedená nezávislost vyhodnocující osoby na osobě odpovědné za realizaci. 
 + 
 +Všechny činnosti, jejichž provádění je posuzováno, jsou porovnávány s koncepcí platnou\\ 
 +v době, kdy byla daná činnost prováděna. Vyhodnocování bude probíhat metodou dekompozice na dílčí oblasti a jejich následnou expertní analýzou. 
 + 
 +Zaměstnanec provádějící vyhodnocení bude sledovat výsledky dílčích vyhodnocení jednotlivých oblastí, evidovat zjištěné nedostatky a zapisovat návrhy opatření na jejich odstranění. 
 + 
 +=== Oblasti pro vyhodnocování IK === 
 + 
 +V průběhu vyhodnocování IK se posuzuje zejména: 
 + 
 +  * zda je kompletně a aktuálně zachycen veškerý obsah požadovaný vzorovou osnovou IK OVM publikovanou OHA a (připravovanou) vyhláškou, 
 +  * zda jsou informace v IK v souladu s aktuálním obsahem IK ČR a jejích následných dokumentů, 
 +  * zda jsou informace v IK uvedené použity srozumitelně a průkazně k rozhodování o identifikovaných potřebách a o jejich pokrytí plánovanými záměry, 
 +  * zda jsou informace v IK v souladu s centrálními evidencemi, zejména agend, ISVS, služeb, údajů a dalších a zda jsou aktuální, 
 +  * zda jsou plánované záměry na projekty realizovány ve stanoveném čase a rozsahu, 
 +  * zda všechny projekty informatizace a digitální transformace realizované v úřadu skutečně legitimně vyplývají z analýzy a syntézy v IK a jsou i ve shodě s evidencí záměrů Digitálního Česka, 
 +  * zda jsou z IK a z následných dokumentů IK ČR implementovány do interních předpisů úřadu a do jeho praxe všechny zásady, postupy a organizační opatření z oblasti řízení informatiky a jednotlivých ISVS. 
 +  * zda realizované záměry a přijatá opatření přinesla předpokládaný účinek, 
 +  * zda dříve zjištěné nedostatky byly odstraněny nebo se k jejich odstranění směřuje. 
 + 
 +=== Pravidla pro vytváření zápisu z vyhodnocování IK === 
 + 
 +Z vyhodnocování bude vytvořen zápis. Za jeho vyhotovení odpovídá zaměstnanec úřadu, který řídí vyhodnocování. 
 + 
 +=== Rozsah zápisu z vyhodnocování === 
 + 
 +Zápis z vyhodnocování bude identifikovat verzi IK, které se týká, a dále pak bude jednoznačně identifikován pořadovým číslem zápisu. Zápis bude obsahovat následující části: 
 + 
 +  * identifikační údaje zápisu (verze IK, datum počátku platnosti vyhodnocované IK, pořadové číslo zápisu); 
 +  * identifikace všech zaměstnanců, kteří vyhodnocení prováděli, a jejich role (jméno resp. jména, příjmení, útvar nebo externí organizace, funkce); 
 +  * záznam o průběhu vyhodnocování dle jednotlivých oblastí (co, jak, kdy a kdo vyhodnocoval); 
 +  * poznatky a závěry z vyhodnocování (soupis zjištěných nedostatků, kladná hodnocení); 
 +  * soupis přijatých opatření (návaznost na zjištěný nedostatek, obsah opatření, způsob realizace); 
 +  * schválení zápisu z vyhodnocení (kdo - jméno resp. jména, příjmení, útvar nebo externí organizace, funkce a kdy zápis schválil). 
 + 
 +=== Postup vyhotovení zápisu z vyhodnocování ===
  
-Vztah IK a  souvisejících strategických dokumentů OVS a eGovernmentu +Do zápisu se po úvodních identifikačních údajích nejprve zapisuje záznam o průběhu vyhodnocení poznatky závěry z něj.
-  +
-====== Část A: Koncepce architektury úřadu - jaké změny v ISVS realizovat proč? ====== +
-  +
-Odpovídá na otázky CO? PROČ? je třeba stavět či měnit. +
-Koresponduje s obsahem NAP. +
-===== 1 Přehled stávajícího stavu =====  +
  
- 1.1 Přehled celkové architektury OVS +Zápis schvaluje náměstek představený útvaru, jehož zaměstnanci vyhodnocení IK provedliSchválený zápis se zpřístupní a všichni dotčení zaměstnanci se s ním seznámí obdobným způsobem, jako je to u nové verze IK.
  
- 1.2 Přehled byznys architektury  +V dalším kroku ředitel odboru, odpovědného za realizaci IK, zajistí ve spolupráci s příslušnými odbornými útvary zpracování návrhu vhodných opatření, jejichž přijetí povede k odstranění zjištěných nedostatků, pokud byly nějaké nalezeny, která se spolu se schváleným zápisem předloží ke schválení vrcholovému útvaru (orgánu) řízení informatikyOpatření s vlivem na obsah IK se promítnou v nejbližší řádné aktualizaci koncepce.
  
- 1.3 Přehled architektury IS  +====  Postupy při provádění změn IKOVS ====
  
-1.4 ehled technologické architektury  +i provádění změn IK musí být dodržován níže uvedený postupUvedené činnosti provádí zaměstnanec odpovědný za plnění aktualizaci IK.
-1.5 Přehled architektury ICT infrastruktury a komunikačních technologií +
-1.6 Kontext architektury úřadu +
-1.7 Přehled běžících schválených projektů+
  
-===== 2 Přehled motivací úřadu ke změnám architektury =====+Provádění změn do IK lze rozdělit na čtyři činnosti:
  
-2.1 Poslání úřadustrategické a externí byznys požadavky +  * včasná detekce změn v oblastechkteré se dotýkají IK tak, aby byla zajištěna včasná změna IK; 
-2.2 Interní byznys požadavky (procesní zlepšování)  +  * vlastní provedení změny v IK respvydání její nové verze; 
-2.3 Interní a externí ICT vlivy, cíle a požadavky +  * schválení změny IK respjejí nové verze; 
-2.4 Shoda s cíli a principy IKČR  +  * příprava nové IK v předstihu před ukončením platnosti té stávající.
-2.5 Model motivační architektury úřadu +
-2.6 Shrnutí a intepretace potřebných změn architektury úřadu +
  
-===== 3 Návrh cílového stavu ===== +=== Postup pro zajištění včasné změny IK ===
  
- 3.1 Architektonická vize úřadu  +Pro zajištění včasné aktualizace IK bude prováděna její revize 1x ročně a to tak, aby byla v souladu s aktuálními požadavky úřadu, platných strategií a požadavky příslušných právních předpisů. V případě zjištění potřeby promítnutí těchto změn do informační koncepce, bude vydána její nová verze.
  
- 3.2 Návrh cílové byznys architektury  +Událostmi, které povedou na nutnost aktualizace informační koncepce i mimo stanovenou periodu, jsou zejména:
  
- 3.3 Návrh cílové architektury IS +  * významná změna organizační struktury úřadu, při které dojde ke změnám odpovědností vztahujících se k IS, 
 +  * významná změna procesů, ve kterých je užíván IS
 +  * vznik nového záměru na pořízení nebo vytvoření nové části IS, 
 +  * dokončení části IS (uvedení části IS do produktivního provozu), jejíž pořízení nebo vytvoření bylo zahájeno v předcházejícím nebo stávajícím období, 
 +  * ukončení provozu části IS, 
 +  * významné změny v právních předpisech, 
 +  * nové podstatné požadavky na podporu výkonu veřejné správy úřadu službami jeho informačních systémy.
  
- 3.4 Návrh cílové technologické architektury +V této souvislosti musí vedoucí zaměstnanci všech organizačních jednotek, které užívají IS, jsou věcnými garanty nějaké části IS, respektive odpovídají za správu nějaké části IS, hlásit výše uvedené změny zaměstnanci odpovědnému za přípravu změn a tvorbu nových verzí IK. Tento zaměstnanec je též povinen sledovat další výše uvedené změny a jejich dopad na informační koncepci.
  
- 3.5 Návrh cílové architektury ICT infrastruktury +=== Postup zápisu změny do dokumentu IK ===
  
- 3.6 Vysvětlení cílové architektury jednotlivých ISVS (full stack) +Změny IK budou prováděny formou vydání nové verzeJednotlivé verze budou číslovány dvěma čísly, oddělenými tečkou:
  
-===== 4 Plán realizace změn v architektuře úřadu (Roadmap=====+  * hlavní číslo verze, které bude odlišovat verze s významnými změnami (například kompletně přepracované kapitoly, změny zásadních postupů a podobně); 
 +  * vedlejší číslo verze, které bude odlišovat drobnější změny (například doplnění nového informačního systému, změny v personální oblasti, drobná změna v postupech).
  
- 4.1 Přehled programů a projektů informatiky +Každá verze bude obsahovat tabulku změn oproti verzi předchozí. V této tabulce budou pro každou změnu stručně uvedeny následující informace:
  
- 4.2 Vazby realizačních programů na cíle IK OVS +  * popis provedené změny; 
 +  * odůvodnění změny; 
 +  * identifikace místa (přípvíce míst) dokumentu (minimálně číslem kapitoly), kterého se změna dotkla.
  
- 4.3 Alokace investičního a provozního rozpočtu A (architektura – za co stavět)  +=== Postup přípravy nové informační koncepce ===
-  +
-====== Část B: Koncepce řízení služeb ICT a eGovernmentu úřadu ======+
  
-Odpovídá na otázky JAK? budovat a řídit služby ICT na podporu výkonu služeb veřejné správy úřadu +Zaměstnanec odpovědný za naplnění informační koncepce společně se zaměstnancem odpovědným za aktualizaci informační koncepce připraví 6 měsíců před ukončením její pětileté platnosti podklady pro strategické rozhodnutí vedení sekce ICT ohledně přípravy nové informační koncepceTyto podklady budou obsahovat:
-Koresponduje s Metodami řízení ICT VS ČR.+
  
-===== 1 Zhodnocení stávajícího stavu =====+  * vyhodnocení stávající informační koncepce a její účinnosti (míru naplnění cílů, záměrů a opatření) za dobu od jejího vzniku, 
 +  * vyhodnocení způsobu vzniku a údržby stávající informační koncepce a doporučení pro postup tvorby nové informační koncepce (vlastními silami nebo s využitím externího dodavatele apod.), 
 +  * další podklady dle uvážení.
  
- 1.1 Zhodnocení stavu a metod řízení životního cyklu IS +=====  ODPOVĚDNOSTI ZA UPLATŇOVÁNÍ IK =====
  
- 1.2 Zhodnocení stavu a metod řízení schopností ICT útvaru +==== Odpovědnosti za životní cyklus dokumentu IK ====
  
- 1.3 Zhodnocení stavu metod řízení disciplín ve spolupráci s ostatními útvary OVS  +Životní cyklus IK je charakterizován těmito hlavními procesy odpovědnostmi.
  
- 1.4 Zhodnocení stavu spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu +==== Odpovědnost za realizaci IK  ====
  
-===== 2 Přehled motivací úřadu ke změnám řízení ICT =====+Odpovědnost za naplnění IK je stanovena vždy vrcholovému útvaru (orgánu) řízení informatiky úřadu. Příklady dílčích odpovědností za jednotlivé oblasti IK jsou uvedeny v následující tabulce.
  
- 2.1 Přehled externích úkolů, vlivů a cílů +====  Splnění zákonných povinností ====
  
- 2.2 Přehled identifikovaných vnitřních motivací  +Odpovědnost za splnění komplexních zákonných povinností byla stanovena ministru/řediteli úřadu. Vybrané dílčí odpovědnosti za splnění konkrétních zákonných povinností jsou uvedeny v následující tabulce a slouží v této verzi IK pouze jako příklady.
  
- 2.3 Shoda se zásadami řízení ICT z IKČR +===== Část D: Dodatky a přílohy IK úřadu =====
  
-2.1 Cíle zlepšování kvality řízení, rozvoje a provozu informačních služeb+===== Dodatky =====
  
-2.2 Shrnutí  interpretace identifikovaných potřeb změn řízení ICT +==== Základní pojmy zkratky ====
  
-===== 3 Návrh cílového stavu řízení ICT úřadu ===== 
  
-Návrh změn organizace, procesů, metrik IT nástrojů řízení ICT OVS.+Aktualizujte základní pojmy zkratky dle zvyklostí a potřeb vašeho úřadu.
  
-3.1 Návrh způsobu řízení životního cyklu IS 
-3.2 Návrh způsobu řízení schopností ICT útvaru 
-3.3 Návrh způsobu řízení disciplín ve spolupráci s ostatními útvary OVS  
  
-3.4 Návrh způsobu spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu +==== Seznam modelů, schémat, obrázků ====
  
-===== 4 Plán realizace změn ve způsobech řízení ICT OVS (dílčí Roadmap) =====+Aktualizujte výsledný seznam v případě přidaných či odstraněných obrázků.
  
-Návrh konkrétních záměrů (projektů nebo manažerských opatření), kterými budou zajištěny změny řízení ICT OVS k žádoucímu sílovému stavu.+==== Seznam literatury ====
  
-4.1 Plán řízení kvality IS+Doplňte interní řídící dokumenty, které jsou popisují řízení či strategii vašeho úřaduDoplňte relevantní nařízení, zákony, směrnice, vyhlášky, které jsou relevantní pro úřad.
  
-Činnosti v oblasti řízení kvality+===== Seznam příloh =====
  
-4.2 Plán řízení bezpečnosti IS+Tuto kapitulu využijte v případě, že máte vstupy vytvořené v samostatných souborech, publikované na intranetu či zveřejněné na internetu.
  
-Činnosti v oblasti řízení bezpečnosti+==== Přehled agend a kompetencí úřadu ====
  
-4.3 Alokace investičního a provozního rozpočtu B – za co provozovat +Vložte přehled agend, máte-li zpracováno v samostatném dokumentu, případně vložte odkaz, kde máte publikováno.
-  +
-====== Část C: Řízení dokumentu IK OVS a jeho naplňování ======+
  
-=====1 Naplňování Informační koncepce===== +==== Přehled právních norem upravujících činnost úřadu se vztahem k informačním a komunikačním systémům ====
-1.1 Postupy při provádění změn Informační koncepce  +
-1.2 Postupy při vyhodnocování dodržování Informační koncepce +
-=====2 Funkční zařazení osoby, která řídí provádění činností podle IK a zákona====+
-2.1 Odpovědnosti za realizaci informační koncepce +
-2.2 Splnění zákonných povinností+
  
-  * Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném ístupu k informacím. +Uveďte relevantní ehled agend pro váš úřadmáte-li zpracováno v samostatném dokumentu, případně vložte odkazkde máte publikováno.
-  * Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. +
-  * Zákon č. 121/2000 Sb., autorský zákon. +
-  * Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů. +
-    * Vyhláška č. 528/2006 Sb., o informačním systému o informačních systémech veřejné správy +
-    * Vyhláška č. 529/2006 Sb.o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy. +
-    * Vyhláška č. 530/2006 Sb.o postupech atestačních středisek i posuzování dlouhodobého řízení informačních systémů veřejné správy +
-  * Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. +
-  * Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a změně některých zákonů. +
-    * Vyhláška č. 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby. +
-  * Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti. +
-    * Vyhláška NBÚ č. 522/2005 Sb., kterou se stanoví seznamy utajovaných informací. +
-    * Vyhláška NBÚ č. 523/2005 Sb., o bezpečnosti informačních systémů a certifikaci stínících komor. +
-    * Vyhláška NBÚ  č. 524/2005 Sb., o zajištění kryptografické ochrany utajovaných informací. +
-    * Vyhláška  NBÚ č. 525/2005 Sb., o certifikaci při zabezpečení kryptografické ochrany utajovaných informací. +
-    * Vyhláška NBÚ č. 526/2005 Sb., o průmyslové bezpečnosti. +
-    * Vyhláška NBÚ č. 527/2005 Sb., o personální bezpečnosti.  +
-    * Vyhláška NBÚ č. 528/2005 Sb., o fyzické bezpečnosti a certifikaci technických prostředků. +
-    * Vyhláška NBÚ č. 529/2005 Sb. o administrativní bezpečnosti a registrech utajovaných informací.  +
-  * Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. +
-    * Vyhláška č. 193/2009 Sb., o stanovení podrobností provádění autorizované konverze dokumentů  +
-    * Vyhláška č. 194/2009 Sb., o stanovení podrobností užívání informačního systému datových schránek +
-  * Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech +
-  * Zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti) +
-    * Vyhláška č. 82/2018 Sb., o bezpečnostních opatřeních, kybernetických bezpečnostních incidentech, reaktivních opatřeních, náležitostech podání v oblasti kybernetické bezpečnosti a likvidaci dat (vyhláška o kybernetické bezpečnosti). +
-    * Vyhláška č. 317/2014 Sb., o významných informačních systémech a jejich určujících kritériích. +
-  * Zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv). +
-  * Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. +
-  * Zákon č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce. +
-  * Zákon č. 250/2017 Sb.o elektronické identifikaci.+
  
-Strategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky pro období 2014-2020. +==== Přehled karty ISVS ====
-Usnesení vlády ČR č. 347 ze dne 10. května 2017 k realizaci úplného elektronického podání povinnému přijímání elektronických faktur ústředními orgány státní správy.+
  
-NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu. +Vložte karty ISVS, máte-li zpracováno v samostatném dokumentu, případně vložte odkaz, kde máte publikováno. Karty IS jsou využívány například v rámci žádostí stanovisko OHA, v rámci rozvoje IS úřadu, apod.
-NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 679/2016 ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů.+
  
-===== 3 Přehled verzí a změn IK OVS ===== +==== Modely úřadu ====
-  +
-====== Část D: Dodatky a přílohy IK OVS ======+
  
-===== 1 Dodatky ===== +Uveďte, zda máte vytvořené modely architektury dle rámce TOGAF a v modelovacím jazyku ArchiMate a popište místo uložení, například centrální úložiště eGovermentu, centrální úložiště resortu, centrální úložiště úřadu, lokální IT úložiště apod. **vložte odkaz**
  
-1.1 Základní pojmy zkratky  +==== Přehled karty programových/projektových záměrů ====
-1.2 Seznam obrázků  +
-1.3 Seznam tabulek  +
-1.4 Seznam literatury+
  
-===== 2 Seznam íloh =====+Vložte karty programových/projektových záměrů ve formátu dovolujícím zobrazení v MS Word. Uveďte umístění, ípadně přiložte přílohu.
  
-2.1 Přehled agend a kompetencí OVS 
-2.2 Přehled právních norem upravujících činnost OVS se vztahem k informačním a komunikačním systémům 
-2.3 Tabulky objektů čtyřvrstvé architektury: 
-2.4 Přehled programových/projektových záměrů 
- 
-===== 3 Náměty =====