no way to compare when less than two revisions

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.


znalostni_baze:historie_egov [2021/06/11 15:00] (aktuální) – vytvořeno Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
 +====== Historie digitalizace služeb ======
 +
 +Digitalizace služeb veřejné správy reálně započala s koncem tisíciletí, kdy se objevují prvotní legislativní návrhy s celostátní působností a umožnění subjektu práva využívat digitalizačních prostředků. To neznamená, že do konce tisíciletí nebyla veřejná správa elektronická, pouze to, že celostátní snahy o digitalizaci s definicemi centrálních služeb či jednotných standardů se objevují a v tomto období.
 +
 +===== Před digitalizací veřejné správy =====
 +
 +Před celostátní snahou o digitalizaci mohl subjekt práva interagovat s veřejnou správou pouze roztříštěně, tedy s každým orgánem veřejné moci zvlášť, dle agend, které vykonává. Každé OVM vedlo svou vlastní kartotéku o subjektech práva, která s ním přišla do styku a pro uchovávání dokumentace se vedla klasická papírová spisová služba.
 +
 +{{ :znalostni-baze:1993-1999.png?1000 |}}
 +
 +===== Prvotní digitalizace veřejné správy =====
 +
 +Prvotní digitalizace veřejné správy spočívá v umožnění podepsání podání pomocí elektronického podpisu a tedy odbourat papírovou formu podání. Orgány veřejné správy zveřejňují informace na informačních webech, kde se dají dohledat informace o právech a povinnostech. Orgány veřejné moci také pracují s elektronickými podatelnami a elektronickými úředními deskami. Nadále neexistuje centrální výměna údajů o subjektu práva či jiné služby pro výměnu a kooperaci veřejné správy. Veřejná správa je rozdělena na státní správu a samosprávu se samostatnou a přenesenou působností, začíná se s centralizací výkonu veřejné správy – tzv. [[nap:agendovy_model_verejne_spravy|agend]].
 +
 +{{ :znalostni-baze:1999-2006.png?1000 |}}
 +
 +===== Elektronické úkony a autorizovaná konverze dokumentů =====
 +
 +Důležitým krokem digitalizace byl milník, kdy byl spuštěn [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|systém datových schránek]], umožňují jednak činění úkonů (podání směrem od subjektu práva k orgánu veřejné moci), doručování (výměna dokumentů mezi orgány veřejné moci a komunikace vůči subjektu práva) a dodávání (soukromoprávní komunikace). Orgány veřejné moci využívají [[nap:system_spravy_dokumentu|elektronický systém spisové služby]], nadále však mají pouze informační webové portály a nejsou schopny si vyměňovat údaje o subjektech práva, mimo dokumenty.
 +
 +{{ :znalostni-baze:2006-2009.png?1000 |}}
 +
 +===== Sdílení referenčních údajů =====
 +
 +Tento milník se dá nazvat velkým třeskem v oblasti sdílení údajů o subjektu práva. Byly spuštěny centrální služby pro sdílení tzv. [[nap:referencni_udaje|referenčních údajů]], tedy údajů, které jsou vždy správné, aktuální a ručí za ně stát. Orgány veřejné moci se stávají poskytovatelem agendových služeb, které mohou být poskytovány jednotlivými orgány veřejné moci nebo centrálně za více orgánů veřejné moci. Sdílení [[nap:referencni_udaje|referenčních údajů]] se řídí agendovými zákony, určující mimo jiné vykonavatele a ohlašovatele agendy, ale i oprávnění přístupu k referenčním údajům. Subjekt údajů má možnost využívat [[nap:univerzalni_kontaktni_misto|kontaktní místo veřejné správy]] a není nucen informovat orgány veřejné správy o změnách [[nap:referencni_udaje|referenčních údajů]]. Nadále však trvá problém front-endu, kdy portály jsou pouze informační, a subjekt údajů je nucen interagovat s agendami pomocí omezené množiny elektronických kanálů.
 +
 +{{ :znalostni-baze:2009-2016.png?1000 |}}
 +
 +===== Propojený datový fond a standardizace front-endu =====
 +
 +Současným vrcholným milníkem je spuštění [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]], který se od předchozího sdílení referenčních údajů liší především tím, že nabízí sdílení i agendově specifických údajů o subjektu práva. To má za následek, že jakmile se objeví o subjektu práva ve veřejné správě údajů v jedné agendě, neměla by ho žádná jiná agenda na subjektu práva vyžadovat. Kromě neveřejných údajů o subjektu práva se sdílí i údaje veřejné a to prostřednictvím [[nap:verejny_datovy_fond|veřejného datového fondu]]. Pravidla těchto fondů jsou podobná.
 +
 +Subjekt práva dostává možnost[[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy| elektronické identifikace]] k jednotlivým [[nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju|transakčním portálům]], které jsou federované do centrálního [[nap:portal_obcana|portálu občana]]. Pomocí [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|elektronické identifikace]] se mu otevírá možnost využívat agendové služby přímo pomocí samoobsluhy, jde tedy o dostavění původních služeb výměny údajů mezi orgány veřejné moci o front-end a přímého využití.
 +
 +{{ :znalostni-baze:2020-dale.png?1000 |}}
 +
 +===== Důsledky pro digitalizaci služeb =====
 +
 +Z předchozích kapitol vyplývá, že rozvoj digitálních služeb eGovernmentu české veřejné správy je umožňován především poskytováním centrálních sdílených služeb, které mohou orgány veřejné moci využívat. S každou novou centrální sdílenou službou tedy nastává posun v digitalizaci celé české veřejné správy, což musí být podpořeno především 2 aspekty:
 +
 +  - Digitálně přívětivým legislativním prostředím. Pro následující období se jako legislativní prostředí digitalizace předpokládá Zákon a legislativní úprava právních předpisů známá jako DEPO2 (sněmovní tisk 756). 
 +  - Poptávkou ze strany klientů. Zde je třeba nejen vytvořit a nabídnout digitální služby, ale aktivně je prosazovat a propagovat koncovým klientům nenásilným způsobem vysvětlující jejich výhody.    
 +
 +Orgánům veřejné moci jsou pro potřeby digitalizace služeb veřejné správy k dispozici tyto centrální sdílené služby:
 +
 +  * Front-end
 +    * [[https://archi.gov.cz/nap:portal_obcana|Portál občana]] a federace portálů spočívající v jednotném vzhledu [[https://designsystem.gov.cz|Design system gov cz]] a jednotné struktuře [[https://archi.gov.cz/nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb]].
 +    * [[https://archi.gov.cz/nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Jednotná identifikace a autentizace]] klienta pomocí Národní identitní autority.
 +
 +  * Back-end
 +    * Integrace na [[https://archi.gov.cz/nap:propojeny_datovy_fond|propojený datový fond]] pomocí eGON služeb [[https://archi.gov.cz/nap:iszr|Informačního systému základních registrů]] a [[https://archi.gov.cz/nap:egsb|Informačního systému sdílené služby]]. 
 +    * Využití [[https://archi.gov.cz/nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|Informačního systému datových schránek]] pro výměnu dokumentů mezi orgány veřejné moci navzájem a v komunikaci s klientem.
 +    * Umožnění podání vůči vlastní agendě v rámci [[https://archi.gov.cz/nap:univerzalni_kontaktni_misto|Kontaktního místa veřejné správy.]]
 +    * Integrace na [[https://archi.gov.cz/nap:jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy|Jednotný identitní prostor]] pro zajištění jednotné autorizace fyzické osoby do role úředníka.
 +
 +Využití [[https://archi.gov.cz/nap:komunikacni_infrastruktura_verejne_spravy|Komunikační infrastruktury veřejné správy]] a Centrálního místa služeb pro bezpečnou síťovou komunikaci mezi orgány veřejné moci a publikací veřejných služeb do veřejného internetu.