Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
start [2021/04/04 13:48] – změna zobrazení Tomáš Šedivecstart [2023/07/14 13:40] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
 <WRAP announcement round centeralign largest 100%> <WRAP announcement round centeralign largest 100%>
 +
 ===Uvítání a obsah webu=== ===Uvítání a obsah webu===
-<WRAP justify>Vítejte na znalostním webu odboru Hlavního architekta eGovernmentu (OHA). OHA organizačně spadá pod [[https://www.mvcr.cz|Ministerstvo vnitra ČR]], má nadresortní působnost a je pověřen koordinací a vedením rozvoje digitalizace veřejné správy. Tento web byl vytvořen za účelem podpory zvyšování digitálních schopností jednotlivých orgánů veřejné správy prostřednictvím vyhledávání a sdílení osvědčené praxe. Pro lepší orientaci jsme definovali klíčové oblasti architektury eGovernmentu, díky kterým získáte základní informace a potřebné odkazy pro správné pořizování, vytváření, správu a provozování informačních systémů veřejné správy. Najdete zde také kompletní národní architektonické dokumenty v aktuálním znění a získáte informace ke schvalování ICT projektů eGovernmentu. Velmi oceníme vaše příspěvky do diskusí, které jsou uvedeny na konci každé stránky. Své náměty a připomínky nám můžete sdělit také skrze email [[archi@mvcr.cz]] či [[oha@mvcr.cz]].</WRAP> +<WRAP justify>Vítejte na znalostním webu odboru Hlavního architekta eGovernmentu (OHA). OHA organizačně spadá pod [[https://digitalizace.gov.cz/|Digitální a informační agenturu]], má nadresortní působnost a je pověřen koordinací a vedením rozvoje digitalizace veřejné správy. Tento web byl vytvořen za účelem podpory zvyšování digitálních schopností jednotlivých orgánů veřejné správy prostřednictvím vyhledávání a sdílení osvědčené praxe. Pro lepší orientaci jsme definovali klíčové oblasti architektury eGovernmentu, díky kterým získáte základní informace a potřebné odkazy pro správné pořizování, vytváření, správu a provozování informačních systémů veřejné správy. Najdete zde také kompletní národní architektonické dokumenty v aktuálním znění a získáte informace ke schvalování ICT projektů eGovernmentu. Velmi oceníme vaše příspěvky do diskusí, které jsou uvedeny na konci každé stránky nebo v [[diskuze|samostatné diskuzní sekci]]. Své náměty a připomínky nám můžete sdělit také skrze email [[archi@dia.gov.cz]] či [[oha@dia.gov.cz]].
-</WRAP>+
  
-----+Než se pustíte do celé struktury Národní architektury eGovernmentu, možná vám pomohou [[:faq|často kladené dotazy (FAQ)]].
  
-<WRAP group> 
-<WRAP 15% right column> 
-{{ :logo.png |}} 
 </WRAP> </WRAP>
- 
-<WRAP 80% left column> 
-<WRAP announcement purple round largest 100%> 
-===Informace ke schvalování projektů eGovernmentu=== 
-<WRAP justify>Ze [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365 |zákona č. 365/2000 Sb.]] a z [[https://apps.odok.cz/djv-agenda?date=2020-01-27 |usnesení vlády ze dne 27. 1. 2020 č. 86]] plynou úřadům povinnosti předkládat odboru Hlavního architekta eGovernmentu (OHA) dokumentace programů, investiční záměry, projekty určených informačních systémů a provozní dokumentace určených informačních systémů. K podání žádosti o stanovisko OHA musí úřady využít aktuálně platné formuláře a vyplněné je zaslat na datovou schránku MV číslo **6bnaawp** k rukám OHA. OHA ve většině případů vydá stanovisko do 30 dnů. V případě potřeby, je možné využít předběžnou konzultaci k žádosti před jejím oficiálním zasláním datovou schránkou. Pokračujte na [[+tab|:uvod_schvalovani|bližší informace ke schvalování]], kde se dozvíte zejména – [[+tab|:uvod_schvalovani#kdo|kdo má povinnost žádat o stanovisko OHA]], [[+tab|:uvod_schvalovani#co|co mají úřady předkládat OHA ke schválení]], [[+tab|:uvod_schvalovani#jake|jaké formuláře mají úřady pro své projekty využít]] a [[+tab|:uvod_schvalovani#jak|jak mají úřady žádost k projektu vyplnit]].  
- 
-Cílem schvalování ICT projektů odborem Hlavního architekta eGovernmentu (OHA) je mj. zefektivnění vynaložených prostředků na ICT, podchycení nekoncepčních projektů a jejich změna ještě před realizační fází, podpora využívání sdílených služeb a postupné utlumování starších IS, které ve své době nebyly koordinovány a principy eGovernmentu ani nemohly dodržovat. V rámci schvalování se OHA zaměřuje zejména na klíčové oblasti architektury eGovernmentu a soulad s národními architektonickými dokumenty, což poskytuje nástroj koordinace ICT na úrovni státu. 
- 
-**Pro více informací klikněte [[+tab|:uvod_schvalovani|zde]]** 
- 
 </WRAP> </WRAP>
-</WRAP> 
-</WRAP> 
- 
- 
-</WRAP> 
- 
- 
- 
- 
  
 ---- ----
- 
- 
- 
  
  
 <WRAP group> <WRAP group>
-<WRAP 15left column> +<WRAP 12right column> 
-{{:logo.png|}}+{{wiki:pexels-thirdman-5584052.jpg?400|}}
 </WRAP> </WRAP>
  
-<WRAP 80% right column>+<WRAP 80% left column>
  
 <WRAP announcement orange round largest 100%> <WRAP announcement orange round largest 100%>
Řádek 48: Řádek 23:
  
 <WRAP justify> <WRAP justify>
-Národní architektonické dokumenty vznikly na základě usnesení vlády ČR ze dne 3. října 2018 č. 629 k programu „Digitální Česko“ a návrhu změn Statutu Rady vlády pro informační společnost. Ministerstvo vnitra v souladu s usnesením zajistilo vydání a uveřejnění dokumentů k [[+tab|:ikcr|Informační koncepci ČR (dále jen „IKČR“)]] na internetových stránkách. Tyto dokumenty, které jsou souhrnně označovány jako navazující dokumenty [[+tab|:ikcr|IKČR]], tvoří:+Národní architektonické dokumenty vznikly na základě usnesení vlády ČR ze dne 3. října 2018 č. 629 k programu „Digitální Česko“ a návrhu změn Statutu Rady vlády pro informační společnost. Ministerstvo vnitra v souladu s usnesením zajistilo vydání a uveřejnění dokumentů k [[+tab|:ikcr|Informační koncepci ČR (dále jen „IKČR“)]] na internetových stránkách. Od 1.4.2023 převzala správu Národních architektonických dokumentů Digitální a informační agentura. Tyto dokumenty, které jsou souhrnně označovány jako navazující dokumenty [[+tab|:ikcr|IKČR]], tvoří:
   - [[+tab|:metody_dokument|Metody řízení ICT veřejné správy ČR]],    - [[+tab|:metody_dokument|Metody řízení ICT veřejné správy ČR]], 
   - [[+tab|:slovnik_egov|Slovník pojmů eGovernmentu]],    - [[+tab|:slovnik_egov|Slovník pojmů eGovernmentu]], 
Řádek 57: Řádek 32:
 Povinnost zveřejnit tyto materiály do konce září 2019 byla splněna spuštěním internetové stránky [[https://archi.gov.cz]].  Povinnost zveřejnit tyto materiály do konce září 2019 byla splněna spuštěním internetové stránky [[https://archi.gov.cz]]. 
  
-Navazující dokumenty IKČR rozvíjí a dále rozpracovávají principy a cíle, které stanovila [[+tab|:ikcr|IKČR]]. Ministerstvo vnitra se rozhodlo zvolit pro publikaci navazujících dokumentů IKČR formu propojených a vzájemně odkazujících internetových stránek, které společně tvoří a popisují Národní architekturu eGovernmentu. Tato forma zveřejnění je pro informace, které mají navazující dokumenty IKČR popisovat, mnohem **účelnější a efektivnější a odpovídá požadavkům moderní informační společnosti**, tím, že podporuje vyhledávání nad celou znalostní bází navazujících dokumentů IKČR, správu jednotlivých částí/stránek, historii změn, odběr změnových notifikací a další funkcionality, které klasické zveřejnění formou listinných či digitálních dokumentů neumožňuje. Pro umožnění čtení navazujících dokumentů IKČR, tzv. offline, tedy bez připojení k síti internet, je umožněna i klasická forma digitálních dokumentů, kterou si může uživatel vygenerovat dle své vůle sám na každé jednotlivé stránce. +Navazující dokumenty IKČR rozvíjí a dále rozpracovávají principy a cíle, které stanovila [[+tab|:ikcr|IKČR]]. Ministerstvo vnitra a následně Digitální a informační agentura se rozhodla zvolit pro publikaci navazujících dokumentů IKČR formu propojených a vzájemně odkazujících internetových stránek, které společně tvoří a popisují Národní architekturu eGovernmentu. Tato forma zveřejnění je pro informace, které mají navazující dokumenty IKČR popisovat, mnohem **účelnější a efektivnější a odpovídá požadavkům moderní informační společnosti**, tím, že podporuje vyhledávání nad celou znalostní bází navazujících dokumentů IKČR, správu jednotlivých částí/stránek, historii změn, odběr změnových notifikací a další funkcionality, které klasické zveřejnění formou listinných či digitálních dokumentů neumožňuje. Pro umožnění čtení navazujících dokumentů IKČR, tzv. offline, tedy bez připojení k síti internet, je umožněna i klasická forma digitálních dokumentů, kterou si může uživatel vygenerovat dle své vůle sám na každé jednotlivé stránce. 
  
 Po uskutečněném meziresortním připomínkovém řízení, se správa Národních architektonických dokumentů, a tedy celé znalostní báze řídí dle [[https://apps.odok.cz/attachment/-/down/RCIABYBJNFA1 |usnesení vlády ČR ze dne ze dne 15. února 2021 č. 159]].  Po uskutečněném meziresortním připomínkovém řízení, se správa Národních architektonických dokumentů, a tedy celé znalostní báze řídí dle [[https://apps.odok.cz/attachment/-/down/RCIABYBJNFA1 |usnesení vlády ČR ze dne ze dne 15. února 2021 č. 159]]. 
Řádek 74: Řádek 49:
  
 <WRAP group> <WRAP group>
-<WRAP 15right column> +<WRAP 12left column> 
-{{:logo.png|}}+{{wiki:pexels-alexander-grigorian-7397130.jpg?400|}}
 </WRAP> </WRAP>
  
-<WRAP 80% left column>+<WRAP 80% right column>
 <WRAP announcement aqua round largest 100%> <WRAP announcement aqua round largest 100%>
 ===Klíčové oblasti architektury eGovernmentu=== ===Klíčové oblasti architektury eGovernmentu===
 <WRAP justify>Při pořizování, vytváření, správě a provozování informačních systémů veřejné správy je nutné dodržovat právní předpisy a národní architekturu eGovernmentu. Pro lepší orientaci jsme definovali 10 oblastí s krátkým popisem, díky čemuž získáte přehled o klíčových pojmech a souvislostech.  <WRAP justify>Při pořizování, vytváření, správě a provozování informačních systémů veřejné správy je nutné dodržovat právní předpisy a národní architekturu eGovernmentu. Pro lepší orientaci jsme definovali 10 oblastí s krátkým popisem, díky čemuž získáte přehled o klíčových pojmech a souvislostech. 
  
-  *Z pohledu motivační architektury je důležitá zejména [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#e|Potřebnost informačních systémů a soulad s 3E]] a [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#strategie|Koncepce a strategie úřadů]]. +  *Z pohledu motivační architektury je důležitá zejména [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#e|Potřebnost a ekonomická výhodnost informačních systémů]] a [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#strategie|Koncepce a strategie úřadů]]. 
   *Při zpracování byznys architektury nepřehlédněte [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#kanaly|Obslužné kanály veřejné správy]] a [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#dokumenty|Elektronický oběh dokumentů]].    *Při zpracování byznys architektury nepřehlédněte [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#kanaly|Obslužné kanály veřejné správy]] a [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#dokumenty|Elektronický oběh dokumentů]]. 
   *Pro aplikační a datovou architekturu jsou zásadní zejména [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#identifikace|Identifikace v informačních systémech]], [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#data|Strukturovaná data v ISVS, datové fondy a jejich sdílení]], [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#rozhrani|Referenční rozhraní veřejné správy]] a [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#ais|Sdílené agendové a provozní informační systémy]].    *Pro aplikační a datovou architekturu jsou zásadní zejména [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#identifikace|Identifikace v informačních systémech]], [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#data|Strukturovaná data v ISVS, datové fondy a jejich sdílení]], [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#rozhrani|Referenční rozhraní veřejné správy]] a [[+tab|:uvod_klicove_oblasti#ais|Sdílené agendové a provozní informační systémy]]. 
Řádek 96: Řádek 71:
  
 </WRAP> </WRAP>
 +----
 +
 +
 +
 +<WRAP group>
 +<WRAP 12% right column>
 +{{wiki:pexels-sora-shimazaki-5669619.jpg?400|}}
 +</WRAP>
 +
 +<WRAP 80% left column>
 +<WRAP announcement purple round largest 100%>
 +===Informace ke schvalování projektů eGovernmentu===
 +<WRAP justify>Ze [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365 |zákona č. 365/2000 Sb.]] a z [[https://apps.odok.cz/djv-agenda?date=2020-01-27 |usnesení vlády ze dne 27. 1. 2020 č. 86]] ve změně dle [[https://apps.odok.cz/attachment/-/down/NANACJXK7UP1|usnesení vlády ze dne 5. 10. 2022 č. 831]]((plné znění usnesení po jeho novelizacích je k dispozici zde {{ :dokumenty:uv86veznuv831.rtf |}})), případně projektů čerpající prostředky z evropských investičních fondů typu IROP, plynou úřadům povinnosti předkládat odboru Hlavního architekta eGovernmentu (OHA) dokumentace programů, investiční záměry, projekty určených informačních systémů a provozní dokumentace určených informačních systémů. K podání žádosti o stanovisko OHA musí úřady využít aktuálně platné formuláře a vyplněné je zaslat na datovou schránku DIA číslo **yukd8p7** k rukám OHA. OHA ve většině případů vydá stanovisko do 30 dnů. V případě potřeby, je možné využít předběžnou konzultaci k žádosti před jejím oficiálním zasláním datovou schránkou. Pokračujte na [[+tab|:uvod_schvalovani|bližší informace ke schvalování]], kde se dozvíte zejména – [[+tab|:uvod_schvalovani#kdo|kdo má povinnost žádat o stanovisko OHA]], [[+tab|:uvod_schvalovani#co|co mají úřady předkládat OHA ke schválení]], [[+tab|:uvod_schvalovani#jake|jaké formuláře mají úřady pro své projekty využít]] a [[+tab|:uvod_schvalovani#jak|jak mají úřady žádost k projektu vyplnit]]. 
 +
 +Cílem schvalování ICT projektů odborem Hlavního architekta eGovernmentu (OHA) je mj. zefektivnění vynaložených prostředků na ICT, podchycení nekoncepčních projektů a jejich změna ještě před realizační fází, podpora využívání sdílených služeb a postupné utlumování starších IS, které ve své době nebyly koordinovány a principy eGovernmentu ani nemohly dodržovat. V rámci schvalování se OHA zaměřuje zejména na klíčové oblasti architektury eGovernmentu a soulad s národními architektonickými dokumenty, což poskytuje nástroj koordinace ICT na úrovni státu.
 +
 +[[uvod_schvalovani:seznam_projektu_86|Seznam schvalovaných projektů či záměrů]] je nyní omezen na záměry posuzované OHA dle usnesení vlády č. 86/2020. 
 +
 +[[+tab|:uvod_schvalovani#vyrocky|Výroční zprávy z posuzování projektů]] zpracovává OHA za každý rok od roku 2016.  
 +
 +**Pro více informací klikněte [[+tab|:uvod_schvalovani|zde]]**
 +
 +</WRAP>
 +</WRAP>
 +</WRAP>
 +
 +
 +</WRAP>
 +
 +
  
 ---- ----
  
-<WRAP center round help largest 100%>+<WRAP center round info 100%> 
 === Vyhledávání a přehled stránek === === Vyhledávání a přehled stránek ===
 K vyhledávání, které se liší od integrovaného vyhledávání v textu stránek a je dostupné v horní liště, můžete využít i následující 3 stránky řadící obsah webu dle rozdílných kritérií: K vyhledávání, které se liší od integrovaného vyhledávání v textu stránek a je dostupné v horní liště, můžete využít i následující 3 stránky řadící obsah webu dle rozdílných kritérií:
Řádek 105: Řádek 111:
   - [[+tab|vyhledavani:vyhledavani_tagy | Vyhledávání skrze seznam všech tagů/značek]]   - [[+tab|vyhledavani:vyhledavani_tagy | Vyhledávání skrze seznam všech tagů/značek]]
   - [[+tab|vyhledavani:vyhledavani_kategorie | Vyhledávání skrze vybrané kategorie stránek na webu]]   - [[+tab|vyhledavani:vyhledavani_kategorie | Vyhledávání skrze vybrané kategorie stránek na webu]]
 +
 +----
  
 === Dokumenty OHA, jednání pracovních skupin a výborů === === Dokumenty OHA, jednání pracovních skupin a výborů ===
  
 Důležité dokumenty od OHA naleznete na stránce **[[+tab|znalostni_baze:prezentace|Dokumenty OHA]]** Důležité dokumenty od OHA naleznete na stránce **[[+tab|znalostni_baze:prezentace|Dokumenty OHA]]**
 +
 +----
  
 === Přehled změn === === Přehled změn ===
  
 Přehled změn (changelog) na webu naleznete na stránce **[[+tab|vyhledavani:changelog|Přehled změn]]** Přehled změn (changelog) na webu naleznete na stránce **[[+tab|vyhledavani:changelog|Přehled změn]]**
 +
 +----
  
 </WRAP> </WRAP>
 +----
 +
 +=== Přehled nejčastějších slov ===
 +
 +~~CLOUD:100~~
 +
 +----
 +
 +
 +===Přehled použití tagů===
 +
 +~~TAGCLOUD:100~~
 +----
 +===Nejčastější hledací výrazy ===
 +
 +~~SEARCHCLOUD:number~~