Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
slovnik-egov:slovnik_egov [2020/10/02 13:00] Tomáš Šedivecslovnik_egov [2024/02/26 08:45] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-<title>Slovník pojmů eGovernmentu</title>+======Slovník pojmů eGovernmentu======
  
 ^**Zkratka**^**Pojem česky** ^**Definice česky\\ (definicion)** ^**Popis česky\\ (description)** ^**Zdroje definice** ^**Detail zdroje** ^ ^**Zkratka**^**Pojem česky** ^**Definice česky\\ (definicion)** ^**Popis česky\\ (description)** ^**Zdroje definice** ^**Detail zdroje** ^
Řádek 81: Řádek 81:
 |** ** |Big Data (velká data) |Pojem pro soubory dat, jejichž rozsah je natolik veliký, že je obtížné je zpracovávat v rozumném čase tradičními databázovými nástroji nebo aplikacemi. |Ve většině podnikových scénářů je objem dat příliš velký nebo se pohybuje příliš rychle nebo překračuje aktuální kapacitu zpracování. Tato velká data mají potenciál pomáhat společnostem zlepšovat operace a činit rychlejší a inteligentnější rozhodnutí. Tato data, když jsou zachycena, formátována, manipulována, uložena a analyzována, mohou společnosti pomoci získat užitečný přehled o zvýšení příjmů, získání nebo udržení zákazníků a zlepšení operací. |Výklad OeG |  | |** ** |Big Data (velká data) |Pojem pro soubory dat, jejichž rozsah je natolik veliký, že je obtížné je zpracovávat v rozumném čase tradičními databázovými nástroji nebo aplikacemi. |Ve většině podnikových scénářů je objem dat příliš velký nebo se pohybuje příliš rychle nebo překračuje aktuální kapacitu zpracování. Tato velká data mají potenciál pomáhat společnostem zlepšovat operace a činit rychlejší a inteligentnější rozhodnutí. Tato data, když jsou zachycena, formátována, manipulována, uložena a analyzována, mohou společnosti pomoci získat užitečný přehled o zvýšení příjmů, získání nebo udržení zákazníků a zlepšení operací. |Výklad OeG |  |
 |** ** |Budoucí (cílová) architektura |Popis budoucího cílového stavu architektury (podniku nebo řešení) vyvíjeného pro organizaci. Může být vyvinuto několik budoucích mezistavů (jako plán) za účelem ukázání postupného vývoje architektury až do cílového stavu. |  |český překlad výkladového slovníku TOGAF |  | |** ** |Budoucí (cílová) architektura |Popis budoucího cílového stavu architektury (podniku nebo řešení) vyvíjeného pro organizaci. Může být vyvinuto několik budoucích mezistavů (jako plán) za účelem ukázání postupného vývoje architektury až do cílového stavu. |  |český překlad výkladového slovníku TOGAF |  |
 +|** ** |Budova | Nadzemní stavba spojená se zemí pevným základem, která je prostorově soustředěna a navenek převážně uzavřena obvodovými stěnami a střešní konstrukcí. | | zákon č. 256/2013 Sb.| § 2, písm. l)   |
 |** ** |Byt |Bytem se všeobecně rozumí místnost nebo soubor místností a jejich příslušenství, které slouží nebo jsou určeny k trvalému bydlení a tvoří zpravidla  jeden stavebně technický celek. |  |Český statistický úřad |https://www.czso.cz/csu/rso/byt_rso | |** ** |Byt |Bytem se všeobecně rozumí místnost nebo soubor místností a jejich příslušenství, které slouží nebo jsou určeny k trvalému bydlení a tvoří zpravidla  jeden stavebně technický celek. |  |Český statistický úřad |https://www.czso.cz/csu/rso/byt_rso |
 +|** ** |Byt |Soubor místností, popřípadě jedna obytná místnost, které svým stavebně technickým uspořádáním a vybavením splňují požadavky na trvalé bydlení a jsou k tomuto účelu užívání určeny  |  |zákona č. 332/2020 Sb. |§ 3 písm. b) |
 |** ** |Byznys |Společenská entita nebo organizace, která se skládá z více podnikových jednotek. V kontextu ITSM (IT service management) výraz business zahrnuje veřejný sektor a neziskové organizace stejně jako firmy. Poskytovatel služby IT poskytuje službu IT zákazníkovi v rámci businessu. Provozovatel služby IT může být součástí stejné firmy jako jeho zákazník (interní poskytovatel služby) anebo částí jiné firmy (externí poskytovatel služby). |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  | |** ** |Byznys |Společenská entita nebo organizace, která se skládá z více podnikových jednotek. V kontextu ITSM (IT service management) výraz business zahrnuje veřejný sektor a neziskové organizace stejně jako firmy. Poskytovatel služby IT poskytuje službu IT zákazníkovi v rámci businessu. Provozovatel služby IT může být součástí stejné firmy jako jeho zákazník (interní poskytovatel služby) anebo částí jiné firmy (externí poskytovatel služby). |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  |
 |** ** |Byznys |Vše, čím se organizace zabývá, s výjimkou aktiv informačních a komunikačních technologií.\\ Představuje vše, co může a má být podporováno službami ICT.\\ V případě veřejné správy je to výkon veřejné správy a zajištění provozu úřadů (včetně IT procesů a lidských zdrojů, ale vyjma IT technologií a dat). |  |TOGAF |  | |** ** |Byznys |Vše, čím se organizace zabývá, s výjimkou aktiv informačních a komunikačních technologií.\\ Představuje vše, co může a má být podporováno službami ICT.\\ V případě veřejné správy je to výkon veřejné správy a zajištění provozu úřadů (včetně IT procesů a lidských zdrojů, ale vyjma IT technologií a dat). |  |TOGAF |  |
Řádek 159: Řádek 161:
 |** ** |Efektivita |Měřítko, zda byly dosaženy cíle procesu, služby nebo činnosti. Efektivní proces nebo činnost jsou ty, které dosáhnou dohodnutých cílů. Viz Klíčový ukazatel výkonnosti (KPI). |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  | |** ** |Efektivita |Měřítko, zda byly dosaženy cíle procesu, služby nebo činnosti. Efektivní proces nebo činnost jsou ty, které dosáhnou dohodnutých cílů. Viz Klíčový ukazatel výkonnosti (KPI). |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  |
 |** ** |eGovernment |Moderní digitální veřejná správa, využívající k výkonu svých působností digitální infrastrukturu, realizující sadu ICT služeb, které jsou sdílené, vzájemně sladěné, důvěryhodné, propojené, přístupné, bezpečné, dostupné, měřené, efektivní, automatizované a z hlediska uživatelů snadno použitelné. |Veřejná správa poskytující služby s využitím možností informačních a komunikačních technologií.\\ eGovernment je pojem používaný pro digitální služby státní a veřejné správy určené občanům, podnikatelům, firmám a samotným úředníkům. Veřejná správa poskytující služby s využitím možností informačních a komunikačních technologií.\\ Totéž jako "Digitální Government" a "Digitální veřejná správa". |Informační koncepce ČR |  | |** ** |eGovernment |Moderní digitální veřejná správa, využívající k výkonu svých působností digitální infrastrukturu, realizující sadu ICT služeb, které jsou sdílené, vzájemně sladěné, důvěryhodné, propojené, přístupné, bezpečné, dostupné, měřené, efektivní, automatizované a z hlediska uživatelů snadno použitelné. |Veřejná správa poskytující služby s využitím možností informačních a komunikačních technologií.\\ eGovernment je pojem používaný pro digitální služby státní a veřejné správy určené občanům, podnikatelům, firmám a samotným úředníkům. Veřejná správa poskytující služby s využitím možností informačních a komunikačních technologií.\\ Totéž jako "Digitální Government" a "Digitální veřejná správa". |Informační koncepce ČR |  |
-|**eGC** |eGovernment cloud |Informační systém veřejné správy sloužícím podpořřízení využívání cloud computingu orgány veřejné správy. |eGovernment cloud bude tvořen státními datovými centry (státní cloud) a komerčními datovými centry (komerční cloud). Ve státním cloudu budou provozovány ty ICT služby, jejichž provozování privátními subjekty není z důvodů bezpečnosti nebo utajení možné. Všechny ostatní služby mohou být poskytovány jak státním cloudem, tak komerčním cloudem tak, aby vznikl tlak na snižování cen ICT služeb. Jestliže bude v nabídce eGC existovat požadovaná ICT služba, nesmí instituce pořídit danou službu mimo eGC, ledaže by prokázala, že jí navrhované řešení je ekonomicky výhodnější - tzv. princip „cloud first“. |Zákon č. 365/2000 Sb.,o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů  |§6 písm j  |+|**eGC** |eGovernment cloud |Způsob zajištění provozu části nebo celého informačního systému veřejné správy (ISVS) prostřednictvím dálkového přístupu sdílenému technickému nebo programovému prostředku, který je zpřístupněný poskytovatelem cloud computingu a nastavitelný správcem ISVS. |eGovernment cloud bude tvořen státními datovými centry (státní cloud) a komerčními datovými centry (komerční cloud). Ve státním cloudu budou provozovány ty ICT služby, jejichž provozování privátními subjekty není z důvodů bezpečnosti nebo utajení možné. Všechny ostatní služby mohou být poskytovány jak státním cloudem, tak komerčním cloudem tak, aby vznikl tlak na snižování cen ICT služeb. |Zákon č. 365/2000 Sb.,o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů  |Hlava VI  |
 |**eGSB** |eGovernment On-Line Service Bus |eGSB (nebo také eGON Service Bus) je technologie, která funguje jako sběrnice sdílených služeb eGovernmentu. Umožňuje orgánům státní a veřejné správy navzájem bezproblémově sdílet aktuální data a služby. V důsledku pak občan nemusí „obíhat jednotlivé úřady“,  ale může získat službu potřebnou k vyřešení své životní události na jednom místě. \\ Pojem je synonymem s ISSS - informační systém sdílené služby  |Z pohledu veřejné správy představuje technologie eGSB maximálně zabezpečenou propojovací platformu, která splňuje vysoké standardy kybernetické bezpečnosti.  eGovernment Service Bus zajišťuje integraci služeb státu a spokojenost uživatelů služeb, tj. občanů, podnikatelů a firem.  Zároveň je předpokladem automatizace digitálních služeb státu, zajištění možnosti úplného elektronického podání a práva občanů na digitální služby.\\ Pojem je synonymem s ISSS - informační systém sdílené služby |Výklad OHA |  | |**eGSB** |eGovernment On-Line Service Bus |eGSB (nebo také eGON Service Bus) je technologie, která funguje jako sběrnice sdílených služeb eGovernmentu. Umožňuje orgánům státní a veřejné správy navzájem bezproblémově sdílet aktuální data a služby. V důsledku pak občan nemusí „obíhat jednotlivé úřady“,  ale může získat službu potřebnou k vyřešení své životní události na jednom místě. \\ Pojem je synonymem s ISSS - informační systém sdílené služby  |Z pohledu veřejné správy představuje technologie eGSB maximálně zabezpečenou propojovací platformu, která splňuje vysoké standardy kybernetické bezpečnosti.  eGovernment Service Bus zajišťuje integraci služeb státu a spokojenost uživatelů služeb, tj. občanů, podnikatelů a firem.  Zároveň je předpokladem automatizace digitálních služeb státu, zajištění možnosti úplného elektronického podání a práva občanů na digitální služby.\\ Pojem je synonymem s ISSS - informační systém sdílené služby |Výklad OHA |  |
 |** ** |Elektronická identifikace |Postup používání osobních identifikačních údajů v elektronické podobě, které jedinečně identifikují určitou fyzickou či právnickou osobu nebo fyzickou osobu zastupující právnickou osobu.  |Jedná se o způsob jednoznačné zabezpečené elektronické identifikace osoby. Elektronická identifikace probíhá např. při přihlášení k el. bankovnictví nebo ke el. službám úřadů. Prostředkem pro elektronickou identifikaci v ČR garatnovanou státem je eObčanka a rovněž také prostředek JMÉNO-HESLO-SMS.  |Nařízení EP a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu |čl. 3 odst. 1  | |** ** |Elektronická identifikace |Postup používání osobních identifikačních údajů v elektronické podobě, které jedinečně identifikují určitou fyzickou či právnickou osobu nebo fyzickou osobu zastupující právnickou osobu.  |Jedná se o způsob jednoznačné zabezpečené elektronické identifikace osoby. Elektronická identifikace probíhá např. při přihlášení k el. bankovnictví nebo ke el. službám úřadů. Prostředkem pro elektronickou identifikaci v ČR garatnovanou státem je eObčanka a rovněž také prostředek JMÉNO-HESLO-SMS.  |Nařízení EP a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu |čl. 3 odst. 1  |
Řádek 209: Řádek 211:
 |** ** |Identifikace konfigurací |Činnost zodpovědná za sběr informací o konfiguračních položkách a jejich vazbách, za plnění konfigurační databáze. Identifikace konfigurací je také zodpovědná za označování konfiguračních položek tak, aby mohl být nalezen odpovídající Konfigurační záznam. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  | |** ** |Identifikace konfigurací |Činnost zodpovědná za sběr informací o konfiguračních položkách a jejich vazbách, za plnění konfigurační databáze. Identifikace konfigurací je také zodpovědná za označování konfiguračních položek tak, aby mohl být nalezen odpovídající Konfigurační záznam. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  |
 |**IČO**|Identifikační číslo osoby |Číselný kód, který slouží k jednoznačné identifikaci subjektu |  |Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech |§ 24 písm. c), | |**IČO**|Identifikační číslo osoby |Číselný kód, který slouží k jednoznačné identifikaci subjektu |  |Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech |§ 24 písm. c), |
 +|** ** |Identifikátor budovy | Jednoznačný identifikátor budovy v Registru sčítacích obvodů a budov, který je neměnný po celou dobu životnosti budovy.|  |zákona č. 89/1995 Sb. |§ 20a  |
 |** ** |Identifikátor datové schránky |Jednoznačný identifikátor jedné datové schránky, který není zaměnitelný s žádným jiným identifikátorem využívaným orgánem veřejné moci |Jednoznačný veřejný identifikátor datové schránky. Přiděluje a spravuje ISDS, je veřejnou adresou datové schránky. |Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů |§21 | |** ** |Identifikátor datové schránky |Jednoznačný identifikátor jedné datové schránky, který není zaměnitelný s žádným jiným identifikátorem využívaným orgánem veřejné moci |Jednoznačný veřejný identifikátor datové schránky. Přiděluje a spravuje ISDS, je veřejnou adresou datové schránky. |Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů |§21 |
 |** ** |Identifikátor orgánu veřejné moci |kód sloužící k jednoznačnému určení orgánu veřejné moci |  |Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech |§ 48 písm. c), | |** ** |Identifikátor orgánu veřejné moci |kód sloužící k jednoznačnému určení orgánu veřejné moci |  |Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech |§ 48 písm. c), |
 +|** ** |Identifikátor bytu |Jednoznačný identifikátor bytu v Registru sčítacích obvodů a budov, který je neměnný po celou dobu životnosti bytu. |  |zákona č. 89/1995 Sb. |§ 20a  |
 |** ** |Identita |Unikátní jméno, užité pro identifikaci uživatele, osoby nebo role. Identita je užívaná pro přidělení práv tomuto uživateli, osobě nebo roli. Příkladem identit může být uživatelské jméno NovakJ nebo role „Manažer změn". |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  | |** ** |Identita |Unikátní jméno, užité pro identifikaci uživatele, osoby nebo role. Identita je užívaná pro přidělení práv tomuto uživateli, osobě nebo roli. Příkladem identit může být uživatelské jméno NovakJ nebo role „Manažer změn". |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  |
 |** ** |Identita (osoby) |Identita je sada vlastností, které jednoznačně určují konkrétní osobu. |Identita souvisí s bytím a není to jenom jméno, a už vůbec ne role. |ISO/IEC 29100:2011-12-15 |2.7 | |** ** |Identita (osoby) |Identita je sada vlastností, které jednoznačně určují konkrétní osobu. |Identita souvisí s bytím a není to jenom jméno, a už vůbec ne role. |ISO/IEC 29100:2011-12-15 |2.7 |
Řádek 269: Řádek 273:
 |** ** |Kmen |Byznys objekt a odpovídající datový objekt |  |Výklad OHA |  | |** ** |Kmen |Byznys objekt a odpovídající datový objekt |  |Výklad OHA |  |
 |**ITIL** |Knihovna infrastruktury informačních technologií |Knihovna / sada nejlepších praktik Správy služeb IT. Knihovna ITIL je vlastněna OGC. ITIL se skládá z řady publikací poskytujících návody pro zajištění kvality ve službách IT, definici procesů a prostředků potřebných k jejich poskytování. |Aktuálně již verze 4.\\ Obecné je 34 praktik ITIL 4 je rozděleno do tří kategorií:\\ • Obecné řídící postupy\\ • Postupy správy služeb\\ • Postupy technického řízení\\ Více informací na:\\ • https://www.itlibrary.org/\\ • https://wiki.en.it-processmaps.com/index.php/ITIL_4 |Information Technology Infrastructure Library |  | |**ITIL** |Knihovna infrastruktury informačních technologií |Knihovna / sada nejlepších praktik Správy služeb IT. Knihovna ITIL je vlastněna OGC. ITIL se skládá z řady publikací poskytujících návody pro zajištění kvality ve službách IT, definici procesů a prostředků potřebných k jejich poskytování. |Aktuálně již verze 4.\\ Obecné je 34 praktik ITIL 4 je rozděleno do tří kategorií:\\ • Obecné řídící postupy\\ • Postupy správy služeb\\ • Postupy technického řízení\\ Více informací na:\\ • https://www.itlibrary.org/\\ • https://wiki.en.it-processmaps.com/index.php/ITIL_4 |Information Technology Infrastructure Library |  |
 +|** ** |Kód územního prvku | Číselný údaj nebo abecedně číselný údaj, který je mu jako jedinečný přiřazen a je veden v Registru územní identifikace, adres a nemovitostí. | | zákon č. 111/2009 Sb.| § 32 odst. 4  |
 |** ** |Kompetence |Jednak vymezení pravomocí a povinností, jednak schopnost - mít znalosti, schopnosti a dovednostti potřebné pro úspěšný vykon určité činnosti. |  |Výklad OHA |  | |** ** |Kompetence |Jednak vymezení pravomocí a povinností, jednak schopnost - mít znalosti, schopnosti a dovednostti potřebné pro úspěšný vykon určité činnosti. |  |Výklad OHA |  |
 |** ** |Komponenta |Obecný termín používaný ve významu jedné části většího celku. Např. počítačový systém může být komponentou služby IT, aplikace může být komponentou jednotky releasu. Komponenty, které potřebují správu, by měly být konfiguračními položkami. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  | |** ** |Komponenta |Obecný termín používaný ve významu jedné části většího celku. Např. počítačový systém může být komponentou služby IT, aplikace může být komponentou jednotky releasu. Komponenty, které potřebují správu, by měly být konfiguračními položkami. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  |
Řádek 463: Řádek 468:
 |** ** |První úroveň podpory |První úroveň v hierarchii podpůrných skupin začleněných do řešení incidentů. Každá vyšší úroveň má k dispozici specialisty s hlubšími znalostmi nebo má více času nebo dalších zdrojů. Viz Eskalace. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  | |** ** |První úroveň podpory |První úroveň v hierarchii podpůrných skupin začleněných do řešení incidentů. Každá vyšší úroveň má k dispozici specialisty s hlubšími znalostmi nebo má více času nebo dalších zdrojů. Viz Eskalace. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  |
 |** ** |Přechodná architektura |Formální popis stavu architektury v konkrétním časovém úseku, který je podstatný z pohledu životního cyklu architektury. Jedna nebo více přechodových architektur může být použito pro demonstraci posunu z výchozí do cílové architektury. |  |český překlad výkladového slovníku TOGAF 9.1|  | |** ** |Přechodná architektura |Formální popis stavu architektury v konkrétním časovém úseku, který je podstatný z pohledu životního cyklu architektury. Jedna nebo více přechodových architektur může být použito pro demonstraci posunu z výchozí do cílové architektury. |  |český překlad výkladového slovníku TOGAF 9.1|  |
-|**ORG** |Převodník ORG |Převodník ORG slouží jako matice jednotlivých AIFO a ZIFO pro jednotlivé agendy veřejné správy. Převodník ORG je jediný systém, který ví, v jaké agendě je fyzická osoba vedena a s jakým identifikátorem. Správcem Registru obyvatel je Úřad na ochranu osobních údajů. |  |Výklad OHA |  |+|**ORG** |Převodník identifikátorů |ORG (převodník identifikátorů) slouží jako matice jednotlivých AIFO a ZIFO pro jednotlivé agendy veřejné správy. ORG je jediný systém, který ví, v jaké agendě je fyzická osoba vedena a s jakým identifikátorem. Správcem Registru obyvatel je Úřad na ochranu osobních údajů. |  |Výklad OHA |  |
 |** ** |Příležitosti a řešení |Tato kapitola popisuje proces identifikace prostředků pro dodávku navrženého řešení (projektů, programů či portfolií), které efektivně dodají Cílovou architekturu identifikovanou v předešlé fázi. |  |český překlad výkladového slovníku TOGAF |  | |** ** |Příležitosti a řešení |Tato kapitola popisuje proces identifikace prostředků pro dodávku navrženého řešení (projektů, programů či portfolií), které efektivně dodají Cílovou architekturu identifikovanou v předešlé fázi. |  |český překlad výkladového slovníku TOGAF |  |
 |** ** |Přímé náklady |Náklady na poskytování IT služeb, které lze jako celek zcela přiřadit konkrétnímu zákazníkovi, nákladovému středisku, projektu apod. Např. náklady na poskytování nesdíleného serveru nebo licence software. Viz Nepřímé náklady. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  | |** ** |Přímé náklady |Náklady na poskytování IT služeb, které lze jako celek zcela přiřadit konkrétnímu zákazníkovi, nákladovému středisku, projektu apod. Např. náklady na poskytování nesdíleného serveru nebo licence software. Viz Nepřímé náklady. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  |
-|** ** |Případová studie (Byznys čase) |Obhájení význačné položky výloh. Zahrnuje informace o nákladech, přínosech, variantách, sporných bodech, rizikách a možných problémech. Viz Analýza nákladů a přínosů. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  |+|** ** |Případová studie (Byznys case) |Obhájení význačné položky výloh. Zahrnuje informace o nákladech, přínosech, variantách, sporných bodech, rizikách a možných problémech. Viz Analýza nákladů a přínosů. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  |
 |** ** |Připravenost k byznys transformaci |Technika známá jako hodnocení připravenosti k business transformaci se používá před provedením zásadní organizační změny. |  |český překlad výkladového slovníku TOGAF |  | |** ** |Připravenost k byznys transformaci |Technika známá jako hodnocení připravenosti k business transformaci se používá před provedením zásadní organizační změny. |  |český překlad výkladového slovníku TOGAF |  |
 |** ** |Přírůstek schopnosti |Ucelená část architektury schopnosti, která poskytuje specifickou hodnotu. Schopnost je kompletně realizována v případě, že všechny přírůstky jsou imlementovány. |  |český překlad výkladového slovníku TOGAF |  | |** ** |Přírůstek schopnosti |Ucelená část architektury schopnosti, která poskytuje specifickou hodnotu. Schopnost je kompletně realizována v případě, že všechny přírůstky jsou imlementovány. |  |český překlad výkladového slovníku TOGAF |  |
Řádek 585: Řádek 590:
 |** ** |Úroveň zralosti |Pojmenovaná úroveň v modelu zralosti jako je Carnegie Mellon Capability Maturity Model Integration. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  | |** ** |Úroveň zralosti |Pojmenovaná úroveň v modelu zralosti jako je Carnegie Mellon Capability Maturity Model Integration. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  |
 |** ** |Uzel |Výpočetní zdroj, na kterém mohou být skladovány nebo dislokovány artefakty pro použití. |  |ArchiMate |  | |** ** |Uzel |Výpočetní zdroj, na kterém mohou být skladovány nebo dislokovány artefakty pro použití. |  |ArchiMate |  |
 +|** ** |Územní prvek | Představuje část zemského povrchu vymezená hranicí nebo výčtem jiných územních prvků, které ji dohromady tvoří, adresní místo nebo stavební objekt| | zákon č. 111/2009 Sb.| § 29 odst. 1 písm. a) |
 |** ** |Uživatel |Osoba, organizace nebo funkční jednotka používající služby informačního systému. |  |český překlad výkladového slovníku TOGAF |  | |** ** |Uživatel |Osoba, organizace nebo funkční jednotka používající služby informačního systému. |  |český překlad výkladového slovníku TOGAF |  |
 |** ** |Uživatel |(též Spotřebitel) Fyzická nebo právnická osoba anebo orgán veřejné moci, které využívají aktiva. |Jakákoliv osoba - interní zaměstnanec či externí subjekt, autentizovaná i anonymní, která při své činnosti využívá nebo spravuje aktiva ve vlastnictví či správě organizace. Může jím být i jiný systém, nebo aplikace. |Vyhláška č. 82/2018 Sb., o kybernetické bezpečnosti |§ 2, písm. l) | |** ** |Uživatel |(též Spotřebitel) Fyzická nebo právnická osoba anebo orgán veřejné moci, které využívají aktiva. |Jakákoliv osoba - interní zaměstnanec či externí subjekt, autentizovaná i anonymní, která při své činnosti využívá nebo spravuje aktiva ve vlastnictví či správě organizace. Může jím být i jiný systém, nebo aplikace. |Vyhláška č. 82/2018 Sb., o kybernetické bezpečnosti |§ 2, písm. l) |