Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
zakladni_registry [2019/08/05 13:48] – /* Referenční údaje */ robot_digilegislativa.cznap:zakladni_registry [2021/04/30 11:11] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-{{objekt|Druh=Funkční celek| +======Základní registry======
-Název=Základní registry| +
-Popis=Základní registry jsou databáze základních (referenčních) údajů o subjektech a jsou autoritativním zdrojem o excistenci subjektů a jejich údajů| +
-Gestor=Ministerstvo vnitra| +
-Spravuje=Michal Rada| +
-Platíkedni=30. září 2019| +
-Platípro=všechny orgány veřejné moci|}}}}+
  
-základní registry jsou základním datovým zdrojem údajů o subjektech a objektech práva a o výkonu veřejné správy. +Základní registry jsou základním (referenčním) datovým zdrojem údajů o subjektech a objektech práva a o výkonu veřejné správy. 
  
 Jedná se o referenční údaje o  Jedná se o referenční údaje o 
  
-  *  fyzických osobách +  * fyzických osobách, 
-  *   právnických osobách +  * právnických osobách, 
-  *   adresách a územních prvcích +  * adresách a územních prvcích a nemovitostech 
-  *  agendách a působnosti výkonu veřejné správy,  +  * orgánech veřejné moci a soukromoprávních uživatelích údajů, 
-  *  některých rozhodnutí měnících referenční údaje+  agendách a působnosti výkonu veřejné správy,  
 +  * některých rozhodnutí měnících referenční údaje.
  
-Základní registry tak tvoří páteř datového fondu veřejné správy a díky mechanismu pseudonymizace a propojování identifikací z jednotlivých agend Umožňují propojení datového fondu. Mimo to poskytují zejména fyzickým osobám přehled využívání jejich údajů orgány veřejné moci.+Více referenčních údajích je uvedeno v [[nap:referencni_udaje|Referenční údaje]]
  
 +Základní registry tak tvoří páteř propojeného datového fondu veřejné správy včetně mechanismu pseudonymizace a propojování identifikací z jednotlivých agend. Mimo to poskytují zejména fyzickým osobám přehled o využívání jejich údajů jednotlivými čtenáři (OVM, SPUÚ, atd.) a poskytování jiným osobám.
  
-===== Jednotlivé základní registry =====+===== Registr obyvatel (ROB) =====
  
 +{{page>nap:rob}}
  
 +===== Registr osob (ROS) =====
  
-==== Registr obyvatel (ROB) ====+{{page>nap:ros}}
  
-{{:ROB}}+===== Registr územní identifikace adres a nemovitostí (RÚIAN) =====
  
 +{{page>nap:ruian}}
  
-==== Registr osob (ROS) ==== +===== Registr práv a povinností (RPP) =====
- +
-{{:ROS}} +
- +
-==== Registr územní identifikace adres a nemovitostí (RUIAN) ==== +
- +
-{{:RUIAN}} +
- +
- +
-==== Registr práv a povinností (RPP) ==== +
- +
-{{:RPP}}+
  
 +{{page>nap:rpp}}
  
 ===== Klíčové role v souvislosti se základními registry ===== ===== Klíčové role v souvislosti se základními registry =====
Řádek 48: Řádek 37:
 V souvislosti s využíváním základních registrů jsou definovány následující role a takto se o nich hovoří i v tomto dokumentu: V souvislosti s využíváním základních registrů jsou definovány následující role a takto se o nich hovoří i v tomto dokumentu:
  
- Klíčové role v souvislosti se základními registry^ Role^ Popis a význam^ Příklady | +^ Role^ Popis a význam^ Příklady ^ 
-| Správce základního registru| Orgán veřejné moci, který spravuje příslušný základní registr| U ROB a RPP je to MV, u ROS je to ČSÚ, u RUIAN je to ČÚZK | +| Správce základního registru| Orgán veřejné moci, který spravuje příslušný základní registr| U ROB a RPP je to MV, u ROS je to ČSÚ, u RÚIAN je to ČÚZK | 
-| Editor referenčních údajů| Orgán veřejné moci, který ze zákona provádí editaci a zápis referenčních údajů a tedy zodpovídá za jejich správnost a je povinen řešit reklamace a aktualizace údajů| U ROB je to Ministerstvo vnitra (třeba prostřednictvím ohlašoven a matrik), u ROS a RUIAN jsou to jednotlivá agendová místa dle příslušných zákonů | +| Editor referenčních údajů| Orgán veřejné moci, který ze zákona provádí editaci a zápis referenčních údajůa tedy zodpovídá za jejich správnost a je povinen řešit reklamace a aktualizace údajů| U ROB je to Ministerstvo vnitra (třeba prostřednictvím ohlašoven a matrik), u ROS a RÚIAN jsou to jednotlivá agendová místa dle příslušných zákonů | 
-| Uživatel referenčních údajů (čtenář| Orgán veřejné moci, nebo soukromoprávní uživatel, který je na základě zmocnění povinen či oprávněn využívat referenční údaje a za tímto účelem přistupuje k ZR| Jednotlivé OVM působící v agendách, správci AISů, sami subjekty údajů| Subjekt údajů| Konkrétní osoba, o níž jsou vedený v registrech údaje| každá fyzická osoba pro svoje údaje | +| Uživatel referenčních údajů (čtenář)| Orgán veřejné moci, nebo soukromoprávní uživatel, který je na základě zmocnění povinen či oprávněn využívat referenční údaje a za tímto účelem přistupuje k ZR| Jednotlivé OVM působící v agendách, správci AISů, samy subjekty údajů 
-| Ohlašovatel agendy| Ohlašovatel agendy vedené v RPP (viz [[agendovy_model_verejne_spravy]])| U agendy matrik Ministerstvo vnitra, u agendy zdravotních služeb Ministerstvo zdravotnictví, u agendy důchodů MPSV | +| Subjekt práva| Konkrétní fyzická nebo právnická osoba, o níž jsou vedeny v registrech údaje| každá fyzická nebo právnická osoba pro svoje údaje. Právnická osoba je vždy spjata s fyzickou osobou.  
-| Orgán působící v agendě| Orgán veřejné moci, který ze zákona vykonává působnost v agendě (viz [[agendovy_model_verejne_spravy]])| V agendě matrik jednotlivé obecní úřady, v agendách sociálních dávek třeba Úřad práce a ORP, v agendách stavebního zákona MMR a jednotlivé stavební úřady... | +| Ohlašovatel agendy| Ohlašovatel agendy vedené v RPP (viz [[nap:agendovy_model_verejne_spravy|Agendový model veřejné správy]])| U agendy matrik Ministerstvo vnitra, u agendy zdravotních služeb Ministerstvo zdravotnictví, u agendy důchodů MPSV | 
- +| Orgán působící v agendě| Orgán veřejné moci, který ze zákona vykonává působnost v agendě (viz [[nap:agendovy_model_verejne_spravy|Agendový model veřejné správy]])| V agendě matrik jednotlivé obecní úřady, v agendách sociálních dávek třeba Úřad práce a ORP, v agendách stavebního zákona MMR a jednotlivé stavební úřady. |
- +
- +
-===== Referenční údaje ===== +
- +
- +
-Referenční údaje jsou údaje vedené v základním registru, které jsou označené jako referenční. Platí obecná právní a procesní premisa, že referenční údaje jsou při výkonu veřejné správy považovány za platné, pokud se neprokáže opak, nebo pokud nejsou příslušným editorem označeny za zpochybněné.  +
- +
-Platí tedy, že veřejná správa musí jednat na základě těchto referenčních údajů a naopak, že jedná-li veřejná správa na základě těchto referenčních údajů, nemůže dojít k nesprávnému úřednímu postupu díky nesouladu se skutečností. +
- +
- +
-==== Zápis a editace referenčních údajů ==== +
- +
- +
-Za editaci a zápis referenčních údajů zodpovídá vždy příslušný editor. Platí přitom, že rozlišení zodpovědnosti editora není po subjektu, ale i po jednotlivých údajích. Kupříkladu u právnických osob za zápis a evidenci příslušných základních údajů zodpovídá příslušný editor (rejstříkový soud, krajský úřad, živnostenský odbor obce apod.), ale za údaje o datové schránce zodpovídá Ministerstvo vnitra jako správce ISDS. +
- +
-Základní povinnosti editora tedy jsou: +
- +
-  *  Zapisovat a editovat údaje +
-  *  Řešit reklamace zpochybněných údajů +
-  *  Řešit správnost a aktuálnost údajů (má-li takovou povinnost stanovenu) +
- +
- +
-==== Využívání referenčních údajů ====+
  
 +{{tag>"Základní registry" "funkční celek" ros rob ruian rpp}}
  
-Každý orgán veřejné moci je v rozsahu stanoveném mu působností v jednotlivých agendách povinen využívat referenční údaje ze základních registrů. Postupuje přitom tak, že buď využívá služeb [[iszr]] a napojuje svoje agendové informační systémy, nebo využívá některý z jiných nástrojů [[referencni_rozhrani|Referenčního rozhraní]]. 
  
-Základními povinnostmi OVM užívajících údaje tedy jsou: 
  
-  *  Využívat v agendách referenční údaje 
-  *  Využívat aktuální referenční údaje, což lze zajistit jedním ze dvou způsobů či kombinací dvou následujících: 
-    -  Dotazováním se při každé transakci do základních registrů, nebo 
-    -  využíváním mechanismu notifikací o změnách referenčních údajů a následné aktualizace. 
-  *  Pokud zjistí nesoulad referenčních údajů se skutečností, realizovat reklamaci údajů vůči editorovi údajů 
-  *  Nevyžadovat údaje vedené v registrech od subjektu údajů