- Česky (cs)
- English (en)
Toto je starší verze dokumentu!
<title>Úplné elektronické podání</title>
<note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány v kapitole Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů</note>
Úplné elektronické podání (také jako "ÚEP") je možné popsat tak, že klient/občan, ale i zástupce právnické osoby, má možnost vyřídit všechnu svou potřebnou agendu životní situace, prostřednictvím elektronické interakce samoobslužně kdykoli a odkudkoli či asistovaně z kteréhokoli univerzálního kontaktního místa VS, bez nutnosti osobní návštěvy na příslušných úřadech, a následně možnost mít přehled o stavu a vývoji všech svých řešených životních událostí.
Současně pojem ÚEP představuje pokročilou variantu elektronického podání (elektronické formy úkonu klienta, občana a/nebo organizace vůči veřejné správě ČR), která splňuje sadu požadovaných vlastností, daných primárně tzv. architektonickými principy eGovernmentu a dále vlastnosti předpokládané pro podání vůči veřejné správě právními předpisy, zejm. správním řádem a agendovými zákony.
Pro fungování elektronického podání, považovatelného za úplné, je nutno zajistit pět klíčových aspektů:
- musí existovat rozhraní, přes které lze elektronické podání učinit (webová stránka, formulář nebo asistovaná služba),
- klient veřejné správy musí být elektronicky identifikovatelný,
- musí být schopen snadno najít službu odpovídající jeho životní situaci,
- dílčí úplné elektronické podání musí být schopno společně s ostatními skutečně řešit životní situaci klienta a
- podání musí být možné přijmout a následně automatizovaně zpracovat (propojení s interními systémy státní správy).
Všechny obslužné kanály veřejné správy musí být cílově vzájemně integrovány tak, aby mezi nimi bylo možno libovolně přecházet i v průběhu vyřizování podání a aby všechny informace byly zachovány, přenášely se do nich (mezi nimi).
Elektronické podání klienta vůči veřejné je považováno za úplné, pokud splňuje všechny architektonické principy eGovernmentu, zejména pak:
- Podporuje princip Digital by Default tím, že je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit), s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky handicapované.
- Podporuje princip Whole-of -Government tím, že je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a PO v PVS).
- Podporuje princip Once only tím, že pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má a ze zákona je v dané situaci smí použít.
- Podporuje principy Interoperability by Default a Cross-border by default tím, že umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, a to i vzdáleně ze zahraničí.
- je po podání automatizovaně strojově zpracováno, převedeno do transakčního záznamu agendového informačního systému.
- je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit, s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky (nebo jinak) handicapované. Princip Digital by Default a princip Inclusion and Accessibility.
- je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a portál veřejné správy). Princip Whole-of -Government.
- pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má, a ze zákona je v dané situaci smí použít. Princip Only once.
- umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, a to i ze zahraničí. Princip Interoperability by Default.
- služby agend a jejich IT aplikace musí být navrženy tak, aby služby bylo možno kombinovat při efektivním řešení životních událostí.
- využívá jednotný identitní prostor (JIP) elektronickou identifikaci (přes NIA) klientů a úředníků (JIP/KAAS).
- umožňuje klientům sledovat průběh vyřizování jejich podání.
- a další atributy z pohledu důvěryhodnosti, bezpečnosti, transparentnosti apod.
Diskuze
existuje pár pravidel pro platební brány, které jsou více méně technického charakteru https://archi.gov.cz/playgroud:platebni_brany
S pozdravem,
Tomáš Šedivec