Překlady této stránky:

Toto je starší verze dokumentu!


<title>Úplné elektronické podání</title>

<note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány v kapitole Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů</note>

Tzv. úplné elektronické podání (také jako "ÚEP") je možné popsat tak, že klient/občan, ale i zástupce právnické osoby, má možnost vyřídit všechnu svou potřebnou agendu životní situace, tj. dosáhnout oprávněných požitků (nároků) nebo splnit povinnosti (závazky) plynoucí mu na základě jeho životní události z jeho změněné situace ve vztahu k veřejné správě, a to prostřednictvím elektronické interakce samoobslužně kdykoli a odkudkoli či asistovaně z kteréhokoli univerzálního kontaktního místa VS, bez nutnosti osobní návštěvy na příslušných úřadech, a následně možnost mít přehled o stavu a vývoji všech svých řešených životních událostí.

Současně pojem ÚEP představuje pokročilou variantu elektronického podání (elektronické formy úkonu klienta, občana a/nebo organizace vůči veřejné správě ČR), která splňuje sadu požadovaných vlastností, daných primárně tzv. architektonickými principy eGovernmentu a dále vlastnosti předpokládané pro podání vůči veřejné správě právními předpisy, zejm. správním řádem a agendovými zákony.

Pro fungování elektronického podání, považovatelného za úplné, je nutno zajistit pět klíčových aspektů:

  1. musí existovat rozhraní, přes které lze elektronické podání učinit (webová stránka, formulář nebo asistovaná služba),
  2. klient veřejné správy musí být elektronicky identifikovatelný,
  3. musí být schopen snadno najít službu odpovídající jeho životní situaci,
  4. dílčí úplné elektronické podání musí být schopno společně s ostatními skutečně řešit životní situaci klienta a
  5. podání musí být možné přijmout a následně automatizovaně zpracovat (propojení s interními systémy státní správy).

Všechny obslužné kanály veřejné správy musí být cílově vzájemně integrovány tak, aby mezi nimi bylo možno libovolně přecházet i v průběhu vyřizování podání a aby všechny informace byly zachovány, přenášely se do nich (mezi nimi).

Elektronické podání klienta vůči veřejné je považováno za úplné, pokud splňuje všechny architektonické principy eGovernmentu, zejména pak:

  • Podporuje princip Digital by Default tím, že je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit), s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky handicapované.
  • Podporuje princip Whole-of -Government tím, že je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a PO v PVS).
  • Podporuje princip Once only tím, že pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má a ze zákona je v dané situaci smí použít.
  • Podporuje principy Interoperability by Default a Cross-border by default tím, že umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, a to i vzdáleně ze zahraničí.
  • je po podání automatizovaně strojově zpracováno, převedeno do transakčního záznamu agendového informačního systému.
  • je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit, s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky (nebo jinak) handicapované. Princip Digital by Default a princip Inclusion and Accessibility.
  • je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a portál veřejné správy). Princip Whole-of -Government.
  • pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má, a ze zákona je v dané situaci smí použít. Princip Only once.
  • umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, a to i ze zahraničí. Princip Interoperability by Default.
  • služby agend a jejich IT aplikace musí být navrženy tak, aby služby bylo možno kombinovat při efektivním řešení životních událostí.
  • využívá jednotný identitní prostor (JIP) elektronickou identifikaci (přes NIA) klientů a úředníků (JIP/KAAS).
  • umožňuje klientům sledovat průběh vyřizování jejich podání.
  • a další atributy z pohledu důvěryhodnosti, bezpečnosti, transparentnosti apod.
, 2023/03/30 10:58
Mám dotaz. Zaujal mě tento odstavec. "Nedílnou součástí řady podání je splnění finanční povinnosti (poplatku, daně). Platební brána tedy musí být součástí obslužného rozhraní. Pro agendy v samostatné působnosti je platební brána plně v zodpovědnosti koncového úřadu, pro agendy v přenesené působnosti musí o způsobu rozhodnout správce agendy." Existuje nějaké společné řešení, na které by se dalo napojit při další implementaci UEP? Děkuji
, 2023/03/30 13:15
Dobrý den,

existuje pár pravidel pro platební brány, které jsou více méně technického charakteru https://archi.gov.cz/playgroud:platebni_brany

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
Vložte svůj komentář: