Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
uplne_elektronicke_podani [2019/08/16 12:00] Tomáš Šedivecnap:uplne_elektronicke_podani [2021/04/30 10:41] (aktuální) – include změny Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-<title>Úplné elektronické podání</title>+======Úplné elektronické podání======
  
-<note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány v kapitole [[nap:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Uplne_elektronicke_podani|Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů]]</note>+===== Popis úplného elektronického podání =====
  
-Tzv. úplné elektronické podání (také jako "ÚEP") je možné popsat tak, že klient/občan, ale i zástupce právnické osoby, má možnost vyřídit všechnu svou potřebnou agendu životní situace, tj. dosáhnout oprávněných požitků (nároků) nebo splnit povinnosti (závazky) plynoucí mu na základě jeho životní události z jeho změněné situace ve vztahu k veřejné správě, a to prostřednictvím elektronické interakce samoobslužně kdykoli a odkudkoli či asistovaně z kteréhokoli [[:univerzalni_kontaktni_misto|univerzálního kontaktního místa VS]], bez nutnosti osobní návštěvy na příslušných úřadech, a následně možnost mít přehled o stavu a vývoji všech svých řešených životních událostí.+Úplné elektronické podání (také jako "ÚEP") je možné popsat tak, že klient/občan, ale i zástupce právnické osoby, má možnost vyřídit všechnu svou potřebnou agendu životní situace, prostřednictvím elektronické interakce samoobslužně kdykoli a odkudkoli či asistovaně z kteréhokoli [[nap:univerzalni_kontaktni_misto|univerzálního kontaktního místa VS]], bez nutnosti osobní návštěvy na příslušných úřadech, a následně možnost mít přehled o stavu a vývoji všech svých řešených životních událostí.
  
-Současně pojem ÚEP představuje pokročilou variantu elektronického podání (elektronické formy úkonu klienta, občana a/nebo organizace vůči veřejné správě ČR), která splňuje sadu požadovaných vlastností, daných primárně tzv. [[ikcr:dokument|architektonickými principy eGovernmentu]] a dále vlastnosti předpokládané pro podání vůči veřejné správě právními předpisy, zejm. správním řádem a agendovými zákony.+Současně pojem ÚEP představuje pokročilou variantu elektronického podání (elektronické formy úkonu klienta, občana a/nebo organizace vůči veřejné správě ČR), která splňuje sadu požadovaných vlastností, daných primárně tzv. [[:ikcr|architektonickými principy eGovernmentu]] a dále vlastnosti předpokládané pro podání vůči veřejné správě právními předpisy, zejm. správním řádem a agendovými zákony.
  
-Pro fungování elektronického podání, považovatelného za úplné,  je nutno zajistit pět klíčových aspektů: +Elektronické podání klienta vůči veřejné správě je považováno za úplné, pokud splňuje všechny [[:ikcr|architektonické principy eGovernmentu]] a další náležitosti, zejména pak:
-   - musí existovat rozhraní, přes které lze elektronické podání učinit (webová stránka, formulář nebo asistovaná služba),  +
-   - klient veřejné správy musí být elektronicky identifikovatelný,  +
-   - musí být schopen snadno najít službu odpovídající jeho životní situaci,  +
-   - dílčí úplné elektronické podání musí být schopno společně s ostatními skutečně řešit životní situaci klienta a  +
-   - podání musí být možné přijmout a následně automatizovaně zpracovat (propojení s interními systémy státní správy).  +
- +
-Všechny obslužné kanály veřejné správy musí být cílově vzájemně integrovány tak, aby mezi nimi bylo možno libovolně přecházet i v průběhu vyřizování podání a aby všechny informace byly zachovány, přenášely se do nich (mezi nimi). +
- +
-Elektronické podání klienta vůči veřejné je považováno za úplné, pokud splňuje všechny [[ikcr:dokument|architektonické principy eGovernmentu]], zejména pak:+
  
   * Podporuje princip Digital by Default tím, že je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit), s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky handicapované.   * Podporuje princip Digital by Default tím, že je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit), s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky handicapované.
-  * Podporuje princip Whole-of -Government tím, že je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a PO v PVS).+  * Podporuje princip Whole-of-Government tím, že je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT a PO v PVS).
   * Podporuje princip Once only tím, že pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má a ze zákona je v dané situaci smí použít.   * Podporuje princip Once only tím, že pro předvyplnění formuláře i pro navigaci a volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovi, které veřejná správa má a ze zákona je v dané situaci smí použít.
   * Podporuje principy Interoperability by Default a Cross-border by default tím, že umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, a to i vzdáleně ze zahraničí.   * Podporuje principy Interoperability by Default a Cross-border by default tím, že umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, a to i vzdáleně ze zahraničí.
   * je po podání automatizovaně strojově zpracováno, převedeno do transakčního záznamu agendového informačního systému.   * je po podání automatizovaně strojově zpracováno, převedeno do transakčního záznamu agendového informačního systému.
-  * je navrženo jako vnitřně plně digitální (nikdy se nemusí tisknout nebo osobně řešit, s tím, že ale podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky (nebo jinak) handicapované. Princip Digital by Default a princip Inclusion and  Accessibility+  * Podporuje princip Inclusion and  Accessibility tím, že podporuje asistovanými formami i tzv. elektronicky (nebo jinak) handicapované. 
-  * je dostupné rovnocenným způsobem ve všech elektronických kanálech eGovernmentu (samoobslužných i asistovaných), s upřednostněním univerzálních kontaktních míst (CzechPOINT portál veřejné správy). Princip Whole-of -Government+  * Využívá [[nap:jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy|Jednotný identitní prostor veřejné správy]] [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Elektronickou identifikaci pro klienty veřejné správy]] 
-  * pro edvyplnění formulářpro navigaci volbu služby jsou využity všechny údaje o klientovikteré veřejná správa má, a ze zákona je v dané situaci smí použítPrincip Only once+  * Umožňuje klientům učinit podání skrze různá elektronická rozhraní (webová stránka, formulář nebo asistovaná služba) a sledovat průběh vyřizování jejich podání skrze to samé rozhraní, es které bylo podání realizované nebo jiné klientem určené. 
-  * umožňuje elektronicky obsloužit všechny klienty, rezidenty ČR a EU, pro které je úkon relevantní, to i ze zahraničíPrincip Interoperability by Default+ 
-  * služby agend a jejich IT aplikace musí být navrženy tak, aby služby bylo možno kombinovat při efektivním řešení životních událostí. +Všechny obslužné kanály veřejné správy musí být cílově vzájemně integrovány tak, aby mezi nimi bylo možno libovolně přecházet v průběhu vyřizování podání aby všechny informace byly zachoványpřenášely se do nich (mezi nimi). 
-  * využívá jednotný identitní prostor (JIPelektronickou identifikaci (přes NIA) klientů a úředníků (JIP/KAAS). + 
-  * umožňuje klientům sledovat průh vyřizování jejich podání. + 
-  * a další atributy z pohledu důvěryhodnostibezpečnostitransparentnosti apod.+ 
 +===== Pravidla úplného elektronického podání ===== 
 + 
 +Úřad musí respektovat všechny návazné funkční celky jako např. propojený datový fondportály veřejné správy či komunikační infrastrukturu veřejné správy procesně zajistit zpracování podání tak, aby probíhalo elektronicky po celou dobu jeho životního cyklu. 
 + 
 +Úřad pro splnění požadavků kladených na úplné elektronické podání musí splnit svými obslužnými kanály (napřportál): 
 +  * Využití [[nap:jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy|Jednotného identitního prostor veřejné správy]] pro úřední osoby [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Elektronickou identifikaci pro klienty veřejné správy]]. 
 +  * Předvyplnění podání všemi státu známými údaji klientovi po prokázání elektronickou identitou. Zajištění tohoto požadavku se splní čerpáním údajů z [[nap:propojeny_datovy_fond|Propojeného datového fondu]]
 +  * Má služby svých agend v rámci ÚEP a jejich IT aplikace navrženy tak, aby služby bylo možno v obslužných kanálech kombinovat pro efektivním řešení životních událostí. 
 +  * Umožňuje klientům učinit podání skrze různá elektronická rozhraní (webová stránka, formulář nebo asistovaná službaa sledovat průběh vyřizování jejich podání skrze to samé rozhraní, přes které bylo podání realizované nebo jiné klientem určené. 
 +  * Postupně všechna existující práva a povinnosti ze vztahu k VS budou doprovázena transakční službou (nejenom popisem návoduv [[nap:portal_obcana|Portálu občana]], a to v těch všech případech, kdy elektronická transakční služba bude proveditelná a bude odpovídat oprávněným zájmům klientů a současně i úřadů
 +  * Elektronické podání formou ÚEP lze uskutečnit i papírově (off-line), tzn. půjde stáhnout předvyplněný formulář, ručně vyplnit, zaslat datovou schránkou nebo elektronicky podepsané doručit jakkoli jinak (i mailem, vložením do portálu), případně vložit do elektronické aplikace úřadu
 +  * V případě menší četnosti podání stačí jeden z obou kanálů (on-line nebo off-line), musí však umožňovat dobrou (personalizovanou) navigaci ke službě a k jejímu předvyplnění. 
 +  * Stejnou službu lze získat s pomocí služby úředníka na kterémkoli fyzickém kontaktním místě asistovanou formou. Pro typové a jednoduché podání pro řešení typových životních situací to takto bude možné na [[nap:univerzalni_kontaktni_misto|Univerzálních asistovaných kontaktních místech]]
 +  * Zůstanou zachovány tradiční kanály pro příjem listinných podání osobně, diktátem do protokolu nebo poštou – úřední přepážky podatelny. Jejich úkolem ale bude obdržené vstupy neprodleně plně digitalizovat, aby celé další následné zpracování bylo jednotně plně elektronické. 
 +  * Nedílnou součástí řady podání je splnění finanční povinnosti (poplatku, daně). Platební brána tedy musí být součástí obslužného rozhraní. Pro agendy v samostatné působnosti je platební brána plně zodpovědnosti koncového úřadupro agendy v přenesené působnosti musí o způsobu rozhodnout správce agendy. 
 +  * Elektronické samoobslužné služby pro klienty/občany i pro právnické osoby musí být doplněny interaktivním podpůrným a poradenským kanálem (service-desk, call-me-back, apod.). 
 +  * Podání nemusí vždy činit ta osoba, která je přihlášena [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|elektronickou identitou]], ale může se jednat o osobu zastupující jinou osobu. Úřad tedy musí zajisti [[nap_dokument:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Mandáty, role a práva v elektronické komunikaci|správu mandátů]]. 
 +  * Pro individuální přizpůsobení uživatelského rozhraní musí úřad využívat tzv. klientské profily. Každý jedinečný a jednoznačně identifikovaný klient má profil jenom jeden. V tomto profilu jsou uchovávány osobní i agendové údaje ve shodě se pravidly správy údajů [[nap:pseudonymizace_subjektu_v_datovem_fondu|Právní aspekty pro pseudonymizaci]]. 
 +  * Podání zadané či zpracované v rámci řešení pro ÚeP musí být vždy přijímáno na podatelně a evidováno v systému [[nap:system_spravy_dokumentu|eSSL]] nebo samostatné evidenci dokumentů v souladu se zákonem o archivnictví a spisové službě. Jejich přijetí musí být potvrzeno příslušnou odpovědní zprávou.
  
-{{tag>ÚEP "Úplné elektronické podání"}}+{{tag>ÚEP "Úplné elektronické podání" "tematická oblast"}}