- Česky (cs)
- English (en)
Toto je starší verze dokumentu!
Univerzální kontaktní místa představují obslužné kanály, tj. místa a prostředky, kterými klienti veřejné správy mohou realizovat služby veřejné správy, bez ohledu na věcnou a místní příslušnost služby a služebního úřadu, a to jak samoobslužné (Portál občana v PVS), tak asistované (CzechPOINT).
Při rostoucí elektronizaci služeb klientům bude nezbytným dalším univerzálním kontaktním místem také multikanálové (hlas, mail, chat, SMS, …) kontaktní centrum / Call-centrum, primárně určené na podporu uživatelů samoobslužných elektronických kanálů.
Samoobslužná univerzální kontaktní místa
Samoobslužná kontaktní místa mají za svůj cíl omezit přímý kontakt klienta veřejné správy s úřady veřejné správy. Pro splnění tohoto cíle musí splnit podmínky uživatelské přívětivosti a zajistit, že samoobslužná alternativa služby je rovnocenná asistované verzi. Ministerstvo vnitra ČR vybudovalo a provozuje důležité systémy a služby, bez kterých by samoobslužná kontaktní místa nemohla fungovat či by jejich potenciál nemohl být naplněn jako např. Portál občana a portál veřejné správy, Národní identitní autoritu nebo Centrální místo služeb. V rámci všech poskytovaných služeb se plánuje rozvoj, který je blíže popsán v odpovídajících kapitolách.
Asistovaná univerzální kontaktní místa
Ministerstvo vnitra ČR vybudovalo Czech POINT (zkratka pro Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál) s cílem vytvořit univerzální podatelnu, ověřovací místo a informační centrum, kde by bylo možné na jednom místě získat veškeré údaje, opisy a výpisy, které jsou vedeny v centrálních veřejných evidencích a registrech, jakož i v centrálních neveřejných evidencích a registrech ke své osobě, věcem a právům. Místo, kde je dále možné ověřit dokumenty, listiny, podpisy a také elektronickou podobu dokumentů a učinit podání ke kterémukoli úřadu veřejné správy.
Aktuálně lze na pracovištích Czech POINT získat například výpis z katastru nemovitostí, obchodního rejstříku či rejstříku trestů. Kompletní seznam služeb je zveřejněn zde https://www.czechpoint.cz/public/verejnost/sluzby/.
Asistovaná kontaktní místa Czech POINT budou rozvíjena v následujících letech do té míry, že jejich prostřednictvím bude možné učinit podobný rozsah podání jako bude nabízet samoobslužná kontaktní místa, získat podobný rozsah údajů jako v samoobslužném kontaktním místě a získat informace o průběhu řízení ve všech věcech, které stát k jeho osobě vede. Není však reálné, že by asistované kontaktní místo někdy obsáhlo veškeré služby a informace, které lze získat samoobslužně. Důvodem je vysoká míra specializace některých služeb (např. daňové přiznání), které zabraňují tomu, aby všechny služby dokázal asistovaně zprostředkovat člověk na kontaktním místě.
V plánu je rovněž využití kontaktních míst Czech POINT pro podání žádosti o vydání různých typů dokladů, přičemž nepravděpodobněji půjde v první fázi o tzv. profesní průkaz.
Tabulka prvků pro použití v modelování architektury^ Název prvku^ Popis^ Typ prvku^ GUID |
Centrála CzechPOINT | Centrální systém obsluhující všechny služby CzechPOINT | Aplikační komponenta | 123 |
CzechPOINT@office | Rozhraní určené pro úředníky zprostředkující předem definované služby | Aplikační rozhraní | 456 |
CzechPOINT | Rozhraní určené pro asistované služby veřejné správy. Je využíváno asistentem na žádost klienta | Aplikační rozhraní | 789 |
Diskuze