Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
nap:univerzalni_kontaktni_misto [2019/11/25 18:08] – [Asistovaná univerzální kontaktní místa] Tomáš Šedivec | nap:univerzalni_kontaktni_misto [2022/05/04 14:22] (aktuální) – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | ======Univerzální kontaktní místo====== | ||
- | < | + | ===== Popis Univerzálního kontaktního místa ===== |
- | + | ||
- | <WRAP center round tip 60%> | + | |
- | Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument: | + | |
- | + | ||
- | Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument: | + | |
- | </ | + | |
- | + | ||
Univerzální kontaktní místa představují obslužné kanály, tj. místa a prostředky, | Univerzální kontaktní místa představují obslužné kanály, tj. místa a prostředky, | ||
Řádek 15: | Řádek 8: | ||
Kromě univerzální kontaktních míst existují i specializovaná kontaktní místa, opět v rozlišení na samoobslužná a asistovaná. Jejich úkolem je poskytnout služby VS přesahující rozsahem nebo složitostí možnosti univerzálních kontaktních míst. | Kromě univerzální kontaktních míst existují i specializovaná kontaktní místa, opět v rozlišení na samoobslužná a asistovaná. Jejich úkolem je poskytnout služby VS přesahující rozsahem nebo složitostí možnosti univerzálních kontaktních míst. | ||
- | ===== Samoobslužná univerzální kontaktní místa | + | ==== Samoobslužná univerzální kontaktní místa ==== |
Samoobslužná kontaktní místa mají za svůj cíl omezit přímý kontakt klienta veřejné správy s úřady veřejné správy. Pro splnění tohoto cíle musí splnit podmínky uživatelské přívětivosti a zajistit, že samoobslužná alternativa služby je rovnocenná asistované verzi. Ministerstvo vnitra ČR vybudovalo a provozuje důležité systémy a služby, bez kterých by samoobslužná kontaktní místa nemohla fungovat či by jejich potenciál nemohl být naplněn jako např. [[nap: | Samoobslužná kontaktní místa mají za svůj cíl omezit přímý kontakt klienta veřejné správy s úřady veřejné správy. Pro splnění tohoto cíle musí splnit podmínky uživatelské přívětivosti a zajistit, že samoobslužná alternativa služby je rovnocenná asistované verzi. Ministerstvo vnitra ČR vybudovalo a provozuje důležité systémy a služby, bez kterých by samoobslužná kontaktní místa nemohla fungovat či by jejich potenciál nemohl být naplněn jako např. [[nap: | ||
Řádek 21: | Řádek 14: | ||
==== Samoobslužná specializovaná kontaktní místa ==== | ==== Samoobslužná specializovaná kontaktní místa ==== | ||
- | Specializovaná samoobslužná kontaktní místa slouží pro případy, kdy je vyřešení služeb na univerzálním samooblužném místě nepřiměřeně náročné pro jeho správu a údržbu. Klienti však stále musí mít možnost využít služeb samoobslužných kontaktních míst. Jedná se ve většině případů o specializovaný [[portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju|agendový portál]]. | + | Specializovaná samoobslužná kontaktní místa slouží pro případy, kdy je vyřešení služeb na univerzálním samooblužném místě nepřiměřeně náročné pro jeho správu a údržbu. Klienti však stále musí mít možnost využít služeb samoobslužných kontaktních míst. Jedná se ve většině případů o specializovaný [[nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju|agendový portál]]. |
- | ===== Asistovaná univerzální kontaktní místa | + | |
+ | ==== Asistovaná univerzální kontaktní místa ==== | ||
{{page>: | {{page>: | ||
Řádek 29: | Řádek 23: | ||
==== Asistovaná specializovaná kontaktní místa ==== | ==== Asistovaná specializovaná kontaktní místa ==== | ||
- | Specializovaná asistovaná kontaktní místa slouží pro klienty, kteří z jakéhokoliv důvodu nemohou využít služeb samoobslužných kontaktních míst, a zároveň není služba kvůli své specializaci dostupná v univerzálním asistovaném kontaktním místě. Jedná se ve většině případů o přepážky úřadů, na kterých služby vyřizuje personál proškolený pro danou specializaci. Příkladem může být Finanční úřad (daňové povinnosti), | + | Specializovaná asistovaná kontaktní místa slouží pro klienty, kteří z jakéhokoliv důvodu nemohou využít služeb samoobslužných kontaktních míst, a zároveň není služba kvůli své specializaci dostupná v univerzálním asistovaném kontaktním místě. Jedná se ve většině případů o přepážky úřadů, na kterých služby vyřizuje personál proškolený pro danou specializaci. Příkladem může být finanční úřad (daňové povinnosti), |
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Pravidla pro Univerzální kontaktní místo ===== | ||
+ | Úřad musí při tvorbě a správě svých služeb zohlednit možnost vyřízení služby jak samoobslužně, tak asistovaně. Primární odpovědnost za toto rozhodnutí nese věcný správce služby, což např. u služeb v přenesené působnosti není vždy daný úřad. Může však být dána určitá vlastní zodpovědnost za způsob, jakým je umožněno danou službu v přenesené působnosti vyřídit a pokud tuto možnost věcný správce poskytuje, je úřad povinen zohlednit všechny možnosti vyřízení. Nesmí také nastat situace, kdy služba veřejné správy, která je publikována pro samoobsluhu klienta nebude obsahovat všechny možnosti vyřízení, | ||
+ | |||
+ | ==== Samoobslužná univerzální kontaktní místa ==== | ||
+ | |||
+ | Aby se plně podporovala samoobsluha služby veřejné správy, musí splnit následující podmínky: | ||
+ | |||
+ | * Poskytování samoobslužných služeb pro klienta pod zaručenou elektronickou identitou | ||
+ | * Všechny publikované samoobslužné služby jednotlivých úřadů musí mít možnost pracovat s klientem, který se prokazuje svoji zaručenou elektronickou identitou. Technicky to znamená soulad s pravidly a principy [[nap: | ||
+ | * Federace pod [[nap: | ||
+ | * Služby musí být federovány pod [[nap: | ||
+ | * Interaktivní uživatelské rozhraní | ||
+ | * Formuláře a další služby pro klienta veřejné správy používající zaručenou elektronickou identitu a principy [[nap: | ||
+ | |||
+ | ==== Asistovaná univerzální kontaktní místa ==== | ||
+ | |||
+ | Při provozování asistovaných univerzálních kontaktních | ||
+ | |||
+ | V rámci asistovaných univerzálních kontaktních míst je nutné počítat s neustálým rozvojem a přidáváním služeb, které musí v co největší míře odpovídat těm samoobslužným. Žádná samoobslužná služby nesmí být bez své asistované varianty, která však může být řešena i v rámci úřadu, pokud tak vyžaduje její specifická náročnost (například podání nároku v insolvenčním řízení). V Czech POINT mají být především takové služby, u kterých: | ||
+ | * převažuje listinný vstup nebo výstup či vidimace listin a legalizace podpisu (mělo by se minimalizovat na nejnižší možnou míru), | ||
+ | * je skutečně nezbytná prezenční kontrola identity, | ||
+ | * je účelný přesun výkonu služby co nejblíže klientovi a existuje poptávka po asistované podobě takové služby. | ||
+ | * Je vhodné, aby kompletní odbavení klienta na KMVS pro daný úkon nepřekročilo deset minut.“ | ||
+ | |||
+ | Při využívání systému CzechPOINT jako asistovaného univerzálního kontaktního místa je zakázáno požadovat a udržovat editační (zapisovací) formuláře pro informační systémy veřejné správy, které poskytují své služby pomocí tenkého klienta. Není tedy možné například požadovat editační formulář v systému CzechPOINT pro systém řidičských oprávnění, | ||
+ | |||
- | ===== Pohled na univerzální kontaktní místo ===== | ||
- | {{ : | ||
{{tag> | {{tag> |