Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
systemy_sluzby_spojene_pravnim_radem_legislativou [2019/08/20 14:16] michal.radanap:systemy_sluzby_spojene_pravnim_radem_legislativou [2021/04/29 15:10] (aktuální) – include změny Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-<title>Systémy a služby spojené s právním řádem a legislativou</title> +======Systémy a služby spojené s právním řádem a legislativou======
-<markdown> +
-Veřejná správa se řídí primárně legislativou. Proto je nesmírně důležité jednak lprávnímu řádu dobře rozumět a jednak zahrnout legislativu jako motivační a kontraktační rámec do architektury a to zejména na byznysové a datové a aplikační a integrační a procesní vrstvě+
  
-### Základní komponenty právních systémů státu +===== Popis Systémů a služeb spojených s právním řádem a legislativou =====
  
-Table: Základní informační systémy služby státu týkající se práva a legislativy+Veřejná správa se řídí primárně legislativou. Proto je nesmírně důležité jednak právnímu řádu dobře rozumět a jednak zahrnout legislativu jako motivační a kontraktační rámec do architektur.
  
-| Systém | Správce | Popis | Příklady užití | +==== Základní komponenty právních systémů státu ====
-|-----|-----|-----|----- +
-| eSbírka | Ministerstvo vnitra | Elektronická sbírka právních předpisů s jejich konsolidovaným časovým zněním | Pomocí služeb rozhraní ESEL bude možné automatizovaně přebírat dekomponované právní předpisy a mít je tak jako vazbové zdroje pro motivační a procesní a byznysovou architekturu. eSbírka bude představovat výchozí referenční zdroj znění a změn právních předpisů +
-| eLegislativa | Ministerstvo vnitra | Informační systém pro podporu tvorby a projednávání návrhů legislativních změn a pro elektronizaci procesu příjímání legislativy | V rámci služeb ESEL bude k dispozici sledování stavu přípravy a projednávání změn a návrhů, ale také prostředí a nástroje pro tvorbu návrhů na legislativní úpravy (může pocházet z výsledků návrhů optimalizace dle architektury) +
-| ODOK | Úřad vlády | IS pro oběh dokumentů určených pro vládní agendu a pro jednání vlády a jejich orgánů | V tomto informačním systému jsou dokumenty a informace v rámci vládní agendy, podklady pro jednání vlády, ale jeho prostřednictvím se sledují i vládní a legislativní úkoly +
-| EKLEP | Úřad vlády | Elektronická knihovna legislativního procesu slouží jako IS pro podporu celého procesu projednáván´, připomínkování a schvalování legislativních návrhů | +
-| VEKLEP | Úřad vlády | Veřejná část knihovny EKLEP | Je publikováno i schematicky podle XML schémat metadat a jako opendata, takže se dá využít v řadě případů jako informační zdroj +
-| RPP | Ministerstvo vnitra | V Registru práv a povinností jsou také referenční a závazné údaje o jednotlivých agendách, vazbách na legislativu, působnostech OVM a úkonech a činnostech v těchto agendách | Slouží jako autoritativní a referenční zdroj o výkonu veřejné správy+
  
-Každý z těchto IS může a má být využíván jednak jako zdroj informací pro úřady jednak jako jeden z komponent i optimalizaci činností úřadu. Kupříkladuchceme-li v úřadu optimalizovat agendu, li bychom mít její architekturu. Jedním ze vstupů pro tuto architekturu je legislativa (zdroj ESEL) agendový model dané agendy (zdroj RPP). Po pnávrhu procesní optimalizace bude pravděpodobně nutné novelizovat i legislativuk čemuž zase poslouží i výšzmíněné informační systémy.+Základní informační systémy a služby státu týkající se práva a legislativy 
 +^Systém      ^Správce            ^Popis                                                                                                                                                                       ^Příklady užití                                                                                                                                                                                                                                                     ^ 
 +|eSbírka     |Ministerstvo vnitra|Elektronická sbírka právních předpisů s jejich konsolidovaným časovým zněním                                                                                                |Pomocí služeb rozhraní ESEL bude možné automatizovaně přebírat dekomponované právní předpisy a mít je tak jako vazbové zdroje pro motivační a procesní a byznysovou architekturu. eSbírka bude představovat výchozí referenční zdroj znění změn právních edpisů| 
 +|eLegislativa|Ministerstvo vnitra|Informační systém pro podporu tvorby a projednávání návrhů legislativních změn a pro elektronizaci procesu přijímání legislativy                                            |V rámci služeb ESEL bude k dispozici sledování stavu přípravy a projednávání změn a návrhůale také prostředí a nástroje pro tvorbu návrhů na legislativní úpravy (může pocházet z výsledků návrhů optimalizace dle architektury)                                 | 
 +|ODOK        |Úřad vlády         |IS pro oběh dokumentů určených pro vládní agendu pro jednání vlády a jejich orgánů                                                                                        |V tomto informačním systému jsou dokumenty a informace v rámci vládní agendy, podklady pro jednání vlády, ale jeho prostřednictvím se sledují i vládní a legislativní úkoly                                                                                        | 
 +|EKLEP       |Úřad vlády         |Elektronická knihovna legislativního procesu slouží jako IS pro podporu celého procesu projednáván´, připomínkování a schvalování legislativních návrhů                                                                                                                                                                                                                                                                                       | 
 +|VEKLEP      |Úřad vlády         |Veřejná část knihovny EKLEP                                                                                                                                                 |Je publikováno schematicky podle XML schémat metadat a jako opendata, takžse dá využít v řadě případů jako informační zdroj                                                                                                                                    | 
 +|RPP         |Ministerstvo vnitra|V Registru práv a povinností jsou také referenční a závazné údaje o jednotlivých agendách, vazbách na legislativu, působnostech OVM a úkonech a činnostech v těchto agendách|Slouží jako autoritativní a referenční zdroj o výkonu veřejné správy                                                                                                                                                                                               |
  
-### Základní principy využívání služeb spojených s legislativou+Každý z těchto IS může a má být využíván jednak jako zdroj informací pro úřady a jednak jako jeden z komponent při optimalizaci činností úřadu. Kupříkladu, chceme-li v úřadu optimalizovat agendu, měli bychom mít její architekturu. Jedním ze vstupů pro tuto architekturu je legislativa (zdroj ESEL) a agendový model dané agendy (zdroj RPP). Po návrhu procesní optimalizace bude pravděpodobně nutné novelizovat i legislativu, k čemuž zase poslouží i výše zmíněné informační systémy.
  
-Míra možnosti dokonce povinnosti využívat výše zmíněné informační systémy a jejich sdílené služby závisí na tom, v jakém postavení vůči konkrétní legislativě je příslušný úřad. +===== Pravidla Systémů a služeb spojených s právním řádem a legislativou =====
  
-V tomto případě tedy můžeme rozdělit úřady do třech následujících kategorií: +Míra možnosti a dokonce povinnosti využívat výše zmíněné informační systémy a jejich sdílené služby závisí na tom, v jakém postavení vůči konkrétní legislativě je příslušný úřad.
  
-* Gestor legislativy: Je zodpovědný za ípravu, provádění procesu připomínkování a projednání a následnou realizaci schválené legislativy. Gestor by také l pravidelně provádězhodnocení platné legislativy a na základě toho navrhovat její úpravy. +V tomto ípadě tedy můžeme rozdělit úřady do ech následujících kategorií:
-* Spolupracující subjekt: Jedná se o subjekt, který se aktivně podílí na spolutvorbě legislativy a je aktivně zapojen do procesu připomínkování a vyhodnocování daných návrhů +
-* Uživatel legislativyJedná se o subjekt, který se Danou legislativou řídí ať už v rámci veřejnoprávní činnosti jako výkon působnosti v dané agendě, nebo je pro něj příslušná legislativa jinou formou nějak závazná a ovlivňuje jeho činnost+
  
-V Každé z těchto třech základních rolí mohou být výše zmíněné informační systémy aktivně používány. +  * Gestor legislativy: Je zodpovědný za přípravu, provádění procesu připomínkování a projednání a následnou realizaci schválené legislativy. Gestor by také měl pravidelně provádět zhodnocení platné legislativy a na základě toho navrhovat její úpravy. 
 +  * Spolupracující subjekt: Jedná se o subjekt, který se aktivně podílí na spolutvorbě legislativy a je aktivně zapojen do procesu připomínkování a vyhodnocování daných návrhů 
 +  * Uživatel legislativy: Jedná se o subjekt, který se Danou legislativou řídí ať už v rámci veřejnoprávní činnosti jako výkon působnosti v dané agendě, nebo je pro něj příslušná legislativa jinou formou nějak závazná a ovlivňuje jeho činnost 
 + 
 +V Každé z těchto třech základních rolí mohou být výše zmíněné informační systémy aktivně používány. 
 + 
 +Nesmí se zapomínat ani na povinnosti výkonu spisové služby, ty se pochopitelně vztahují i na procesy návrhu a projednávání legislativy. Jsem-li tedy gestor za legislativu, především si zajistím integraci svých autorských systémů na ESSL a následně i integraci na závazně používané informační systémy (eLegislativa, ODOK, EKLEP, apod.). 
 + 
 +Při vyhodnocování a následné přípravě návrhů na změnu jsou dvěma klíčovými zdroji platná legislativa (aktuální znění právních předpisů a jejich vazeb) a dopad na faktický výkon (zdrojem je RPP a agendový model a seznam úkonů v agendě). Pomocí vazeb s ostatními právními předpisy si také úřad zmapuje souvislosti na další schopnosti. Třeba u agendového zákona je třeba zohlednit i povinnosti spisové služby, povinnost nevyžadovat údaje, které již mám, apod. I s ohledem na to je vhodné jako zdroj mít vždy aktuální či očekávaná znění právních předpisů. 
 + 
 +Při tvorbě architektury je pak nanejvýš vhodné mít prvky architektury s vazbou na příslušnou legislativu. Například pokud spravuji informační systém, tak ten slouží pro podporu procesu v zákoně. Tedy vím, že systém provozuji na základě zákona o ISVS a na základě příslušných agendových zákonů a požadavky na funkce musi zajistit realizaci příslušných procesů v jednotlivých zákonech. 
 + 
 +Zdroje informací o právních předpisech a jejich promítnutí do agend veřejné správy se hodí i pro tvorbu a aktualizaci vnitřních směrnic a předpisů v organizaci. Kupříkladu, změní-li se legislativa k základním registrům či ke spisové službě, vím, že to bude mít dopad na moje procesy a tedy i na předpisy a směrnice jež procesy určují. Dojde tedy jistě ke změnám agendových procesních metodik, ke změně Spisového řádu, apod. K tomu také mám využívat výše zmíněné zdroje a zajistit jejich integraci na komponenty, které využívám k udržování dokumentace. 
 + 
 +Pokud daný úřad není gestorem za příslušnou legislativu, ale přesto je pro něj legislativa závazná, pak by měl také splnit některé z výše uvedených základních principů. Aktuální údaje o stavu právních předpisů včetně vazby mezi jednotlivými ustanoveními a jednotlivými právními předpisy musí sloužit jako základ pro byznysovou architekturu. Druhým zdrojem jsou pak údaje v registru práv a povinností. 
 + 
 +Je vhodné tedy: 
 + 
 +  * Vybudovat a udržovat mechanismus, jak pokud možno automatizovaně zpracovávat dekomponované právní předpisy 
 +    * Lze realizovat s využitím služeb eSbírky, či obdobného systému 
 +    * Zajistit si [[nap:notifikace|notifikace]] o aktualizacích právních předpisů, jež mě zajímají a o aktualizacích vazeb z jiných právních předpisů na ně 
 +  * Vytvořit procesy a podporu pro sledování návrhů změn a stavu jejich projednávání 
 +  * Být schopen přiřadit klíčové elementy architektury ke konkrétním ustanovením či alespoň ke konkrétním právním předpisům 
 +  * Udržovat povědomost o všech právních předpisech, kterými se řídím 
 + 
 +==== Z hlediska architektury se očekávají následující změny na centrální i lokální úrovni ==== 
 + 
 +  * Po uvedení systému e-Sbírka do ostrého provozu (předpoklad k 1. 1. 2022) přehodnotí úřady politiku pořizování komerčních právních informačních systémů, zejména objem a rozsah potřebných licencí pro výkon své působnosti s přihlédnutím k individuální povaze pracovní činnosti konkrétních zaměstnanců, kteří vyžívají tyto systémy ke své práci. Případný poptávaný rozsah licencí komerčních právních informačních systémů pak při přihlédnutí k smluvním podmínkám dodávek kontrahovaných v této oblasti a potřebám konkrétních pracovníků následně omezí na uspokojení pouze těch potřeb podmiňujících výkon své působnosti, které nelze využitím systému e-Sbírka pokrýt.  
 +  * Informační systém eSbírka a eLegislativa a ODoK musí být funkčně propojeny tak, aby byly naplněny předpoklady fungování elektronického legislativního procesu podle zákona č. 222/2016 Sb., o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a o tvorbě právních předpisů vyhlašovaných ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv (zákon o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv), ve znění pozdějších předpisů. 
 +  * Od okamžiku spuštění informačního systému e-Sbírka a e-Legislativa budou všechny úřady povinny ve svých systémech a nově vytvářených materiálech obohacovat právní citace právních předpisů obsažených v e-Sbírce typu "§1 zákona č. 100/2000 Sb." technicky o odkazy do systému e-Sbírka, které budou vytvářet pomocí funkcionality pro tvorbu citací obsažené v e-Sbírce.  
 + 
 +{{tag>esel esbírka elegislativa eklep veklep odok "funkční celek"}}
  
-Při vyhodnocování a následné přípravě návrhů na změnu jsou dvěma klíčovými zdroji platná legislativa (aktuální znění právních předpisů a jejich vazeb) a dopad na faktický výkon (zdrojem je RPP a agendový model a seznam úkonů v agendě).  
-</markdown>