Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verzePoslední revizeObě strany příští revize | ||
systemy_sluzby_spojene_pravnim_radem_legislativou [2019/09/20 09:40] – ↷ Odkaz upraven z důvodu přesunutí Tomáš Šedivec | nap:systemy_sluzby_spojene_pravnim_radem_legislativou [2020/05/12 14:54] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
< | < | ||
- | <WRAP center round tip 60%> | + | ===== Popis Systémů a služeb spojených |
- | Konkrétní implementační kroky a způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány v kapitole [[nap-dokument: | + | {{page>nap: |
- | </WRAP> | + | |
- | + | ===== Pravidla | |
- | Veřejná správa se řídí primárně legislativou. Proto je nesmírně důležité jednak právnímu řádu dobře rozumět a jednak zahrnout legislativu jako motivační a kontraktační rámec do architektur. | + | {{page> |
- | + | ||
- | ===== Základní komponenty právních systémů státu ===== | + | |
- | + | ||
- | Základní informační systémy a služby státu týkající se práva a legislativy | + | |
- | ^Systém | + | |
- | |eSbírka | + | |
- | |eLegislativa|Ministerstvo vnitra|Informační systém pro podporu tvorby a projednávání návrhů legislativních změn a pro elektronizaci procesu přijímání legislativy | + | |
- | |ODOK |Úřad vlády | + | |
- | |EKLEP | + | |
- | |VEKLEP | + | |
- | |RPP | + | |
- | + | ||
- | Každý z těchto IS může a má být využíván jednak jako zdroj informací pro úřady a jednak jako jeden z komponent při optimalizaci činností úřadu. Kupříkladu, | + | |
- | + | ||
- | ===== Základní principy využívání služeb spojených s legislativou ===== | + | |
- | + | ||
- | Míra možnosti a dokonce povinnosti využívat výše zmíněné informační systémy a jejich sdílené služby závisí na tom, v jakém postavení vůči konkrétní legislativě je příslušný úřad. | + | |
- | + | ||
- | V tomto případě tedy můžeme rozdělit úřady do třech následujících kategorií: | + | |
- | + | ||
- | * Gestor legislativy: Je zodpovědný za přípravu, provádění procesu připomínkování a projednání a následnou realizaci schválené legislativy. Gestor by také měl pravidelně provádět zhodnocení platné legislativy a na základě toho navrhovat její úpravy. | + | |
- | * Spolupracující subjekt: Jedná se o subjekt, který se aktivně podílí na spolutvorbě legislativy a je aktivně zapojen do procesu připomínkování a vyhodnocování daných návrhů | + | |
- | * Uživatel legislativy: | + | |
- | + | ||
- | V Každé z těchto třech základních rolí mohou být výše zmíněné informační systémy aktivně používány. | + | |
- | + | ||
- | Nesmí se zapomínat ani na povinnosti výkonu spisové služby, ty se pochopitelně vztahují i na procesy návrhu a projednávání legislativy. Jsem-li tedy gestor za legislativu, | + | |
- | + | ||
- | Při vyhodnocování a následné přípravě návrhů na změnu jsou dvěma klíčovými zdroji platná legislativa (aktuální znění právních předpisů a jejich vazeb) a dopad na faktický výkon (zdrojem je RPP a agendový model a seznam úkonů v agendě). Pomocí vazeb s ostatními právními předpisy si také úřad zmapuje souvislosti na další schopnosti. Třeba u agendového zákona je třeba zohlednit i povinnosti spisové služby, povinnost nevyžadovat údaje, které již mám, apod. I s ohledem na to je vhodné jako zdroj mít vždy aktuální či očekávaná znění právních předpisů. | + | |
- | + | ||
- | Při tvorbě architektury je pak nanejvýš vhodné mít prvky architektury s vazbou na příslušnou legislativu. Například pokud spravuji informační systém, tak ten slouží pro podporu procesu v zákoně. Tedy vím, že systém provozuji na základě zákona o ISVS a na základě příslušných agendových zákonů a požadavky na funkce musi zajistit realizaci příslušných procesů v jednotlivých zákonech. | + | |
- | + | ||
- | Zdroje informací o právních předpisech a jejich promítnutí do agend veřejné správy se hodí i pro tvorbu a aktualizaci vnitřních směrnic a předpisů v organizaci. Kupříkladu, | + | |
- | + | ||
- | Pokud daný úřad není gestorem za příslušnou legislativu, | + | |
- | + | ||
- | Je vhodné tedy: | + | |
- | + | ||
- | * Vybudovat a udržovat mechanismus, | + | |
- | * Lze realizovat s využitím služeb ESbírky, či obdobného systému | + | |
- | * Zajistit si notifikace o aktualizacích právních předpisů, jež mě zajímají a o aktualizacích vazeb z jiných právních předpisů na ně | + | |
- | * Vytvořit procesy a podporu pro sledování návrhů změn a stavu jejich projednávání | + | |
- | * Být schopen přiřadit klíčové elementy architektury ke konkrétním ustanovením či alespoň ke konkrétním právním předpisům | + | |
- | * Udržovat povědomost o všech právních předpisech, | + | |
- | + | ||
- | Z hlediska aplikační architektury očekává NAP následující změny na centrální i lokálních úrovních: | + | |
- | * Po dokončení systému eSbírka (a doběhnutí stávajících kontraktů nejpozději do 5 let - udržitelnost) přestanou úřady do svého portfolia zařazovat aplikace pro seznamování se s právem od komerčních dodavatelů a přejdou na eSbírku. Komerční aplikace s redukovanými licencemi mohou zůstat pro doplňkové služby jako jsou výklady práva, judikáty a další obsah, který ještě nebude zahrnut do eSbírky nebo si ponechá soukromoprávní (komerční) charakter. | + | |
- | * Po dokončení systému eLegislativa se změní úloha systémů EKLEP/ | + | |
- | * Systém ODOK musí být integrován na systém eLegislativa. | + | |
{{tag> | {{tag> | ||