Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
nap:referencni_udaje [2019/10/08 07:55] – ↷ Stránka přesunuta z 'referencni_udaje' do 'nap:referencni_udaje' Tomáš Šedivecnap:referencni_udaje [2021/04/30 11:07] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-<title>Referenční údaje</title>+======Referenční údaje======
  
  
Řádek 10: Řádek 10:
  
  
-Za editaci a zápis referenčních údajů zodpovídá vždy příslušný editor. Platí přitom, že rozlišení zodpovědnosti editora není po subjektu, ale i po jednotlivých údajích. Kupříkladu právnických osob za zápis a evidenci příslušných základních údajů zodpovídá příslušný editor (rejstříkový soud, krajský úřad, živnostenský odbor obce apod.), ale za údaje o datové schránce zodpovídá Ministerstvo vnitra jako správce ISDS.+Za editaci a zápis referenčních údajů zodpovídá vždy příslušný editor. Platí přitom, že rozlišení zodpovědnosti editora není po subjektu, ale i po jednotlivých údajích. Nastává i situace, kdy není jednoho subjektu editor jen jeden, ale vícero. V takovém případě se editoři dělí na primární a sekundární. Primární editor je zodpovědný za samotnou existenci celého záznamu (včetně vytvoření, aktualizaci a smazání), kdežto sekundární pouze za jednotlivé údaje o subjektu (včetně jejich aktualizací). Typickým příkladem situace primárního a sekundárního editora jsou právnické osoby, kde za založení a evidenci příslušných základních údajů zodpovídá příslušný primární editor (rejstříkový soud, krajský úřad, živnostenský odbor obce apod.) za doplňkové údaje např. o datové schránce zodpovídá sekundární editor (Ministerstvo vnitra jako správce ISDS). Sekundární editor tedy nemůže subjekt založit ani zrušit, pouze ho doplňuje o další údaje.
  
 Základní povinnosti editora tedy jsou: Základní povinnosti editora tedy jsou:
  
-  *  Zapisovat a editovat údaje +  *  Zapisovat a editovat údaje na základě procesního výkonu agendy, který stanoví, zda k výkonu existuje dokumentů evidovaný ve spisové službě 
-  *  Řešit reklamace zpochybněných údajů +  *  Řešit proces reklamace, včetně zpochybnění správnosti údajů od správce základního registru, editora samotného nebo kteréhokoliv orgánu veřejné moci 
-  *  Řešit správnost a aktuálnost údajů (má-li takovou povinnost stanovenu)+  *  Řešit správnost a aktuálnost údajů 
 + 
 +Dokumenty, na základě kterých editor vykonával své povinnosti se musí řídit [[nap:system_spravy_dokumentu|povinnostmi spisové služby]]. 
 + 
 +===== Virtuální referenční údaje ===== 
 + 
 +Virtuální referenční údaje jsou takové údaje, které vznikají odvozením, sloučením či jinou úpravou již existujících referenčních údajů. Tyto údaje tedy nesplňují některé požadavky na klasické referenční údaje jako je zodpovědnost konkrétního editora. Virtuální referenční údaje mají své označení, svoji definici i popsaný postup jak vznikají v každé konkrétní službě, která je může poskytnout. Typickým příkladem může být virtuální referenční údaje „celé jméno“, které se složí z referenčních údajů „jméno, případně jména“ a „příjmení“. Další takové virtuální údaje mohou být: 
 +  * Věk 
 +  * Jméno bez diakritiky 
 +  * Adresa pouze velkými písmeny – uppercase 
 +  * Počet dní do expirace identifikačního dokladu 
 +  * Telefonní číslo v mezinárodním formátu 
 +  * Apod. 
 + 
 +Virtuální referenční údaje nemusí být explicitně zmíněny v zákoně jako obsah konkrétního základního registru, protože vznikají a zanikají s voláním dané služby [[nap:iszr|ISZR]] nebo [[nap:egsb|ISSS]]. Jsou tedy pouze obsahem popisu služby. 
 + 
 +V současné době nedisponuje žádná služba [[nap:iszr|ISZR]] nebo [[nap:egsb|ISSS]] možností poskytnutí virtuálního referenčního údaje. S touto funkcionalitou se počítá v rámci rozvoje PPDF. 
 + 
 +===== Údaje typu indikátor ===== 
 + 
 +Indikátor je referenční údaj vedený v základním registru, který slouží k informaci, že o subjektu jsou vedeny potenciálně důležité údaje v jiných informačních systémech. Smyslem údajů typu indikátor je předejít zbytečným dotazům do informačních systémů v případech, kdy v nich taková informace vedena není. 
 + 
 +Za povolenou množinu indikátorů, včetně jejich názvů, zodpovídá správce základního registru. 
 + 
 +Editorem údaje typu indikátor je správce informačního systému, který vede indikované údaje a do základního registru jsou zapisovány stejně jako údaje referenční, tedy automatickými procesy. Indikátor může být i virtuálním údajem základního registru a k jednomu subjektu se může vztahovat více indikátorů. 
 + 
 +Údaj typu indikátor má základní atributy: 
 +  * název – jednoznačný název indikátoru, příklad: COVID-19, 
 +  * identifikátor AIS + identifikátor agendy, 
 +  * nepovinný identifikátor kontextu, v rámci něhož lze získat přes [[nap:egsb|ISSS]] detailní data, 
 +  * Nečíslovaný seznam nepovinný kód upřesnění, 
 +  * nepovinné textové upřesnění. 
 + 
 +Údaj typu indikátor obsahuje další standardní atributy: 
 +  * datum a čas počátku platnosti, 
 +  * datum a čas konce platnosti, 
 +  * datum a čas prvotního zápisu, 
 +  * datum a čas poslední změny, 
 +  * stav (S, N, X, F)
 + 
 +V současné době nedisponuje žádná služba [[nap:iszr|ISZR]] nebo [[nap:egsb|ISSS]] možností poskytnutí indikátoru. S touto funkcionalitou se počítá v rámci rozvoje PPDF, kdy pro zavedení těchto údajů vyžadují následující úpravy: 
 +  * Do AutorizaceInfo přidat textovou položku SeznamIndikatoru, typ řetězec, a struktury pro zápis a čtení. Do SeznamIndikatoru se zadávají jména příznaků, které se mají vrátit/zapsat. Je to ekvivalent SeznamUdaju a [[nap:iszr|ISZR]] kontroluje, že dotazující se AIS má na konkrétní indikátor oprávnění jej číst nebo zapisovat. 
 +  * Přístup k údajům typu indikátor je řízen standardním způsobem registrem práv a povinností. Uživatel (OVM, agenda, činnostní role) musí mít povolen přístup k indikátoru s daným názvem.  
 +  * Přidání nového indikátoru nesmí vyžadovat úpravy XSD, nebo dokonce nové ohlášení agendy, aby bylo maximálně operativní. 
 + 
 +===== Proces reklamace správnosti údaje ===== 
 + 
 +Proces reklamace správnosti údaje může spustit kdokoliv, kdo má pochybnosti o správnosti údaje. Samotný proces následně řeší vždy primární zdroj údaje – tedy jeho editor. Proces začíná přijetím zprávy, která obsahuje pochybnosti o správnosti údaje (od jiného OVM, subjektu práva, správce registru, apod.). Editor je v tomto povinen označit daný údaj jako zpochybněný. Následně editor údaje musí provést ověření jeho správnosti, což může vyústit v uzavření reklamace jako neoprávněné (a tedy zachování hodnoty údaje) nebo oprávněné (a tedy změnou na správnou hodnotu). Současně s uzavřením reklamace odstraní z údaje pochybnost. Samotný proces reklamace se řídí správním řádem.
  
  
Řádek 24: Řádek 71:
 Každý orgán veřejné moci je v rozsahu stanoveném mu působností v jednotlivých agendách povinen využívat referenční údaje ze základních registrů. Postupuje přitom tak, že buď využívá služeb [[nap:iszr|ISZR]] a napojuje svoje agendové informační systémy, nebo využívá některý z jiných nástrojů [[nap:referencni_rozhrani|Referenčního rozhraní]]. Každý orgán veřejné moci je v rozsahu stanoveném mu působností v jednotlivých agendách povinen využívat referenční údaje ze základních registrů. Postupuje přitom tak, že buď využívá služeb [[nap:iszr|ISZR]] a napojuje svoje agendové informační systémy, nebo využívá některý z jiných nástrojů [[nap:referencni_rozhrani|Referenčního rozhraní]].
  
-Základními povinnostmi OVM užívajících údaje tedy jsou:+Základními povinnostmi OVM a SPUÚ užívajících údaje tedy jsou:
  
   *  Využívat v agendách referenční údaje   *  Využívat v agendách referenční údaje
-  *  Využívat aktuální referenční údaje, což lze zajistit jedním ze dvou způsobů či kombinací dvou následujících: +  *  Využívat aktuální referenční údaje, což lze zajistit jedním ze dvou následujících, vždy však v souladu s provozní dokumentací [[nap:iszr|ISZR]]
-    -  Dotazováním se při každé transakci do základních registrů, nebo +    -  Využíváním mechanismu notifikací o změnách referenčních údajů a následné aktualizace , nebo  
-    -  využíváním mechanismu notifikací o změnách referenčních údajů a následné aktualizace.+    -  dotazováním se při každé transakci do základních registrů.
   *  Pokud zjistí nesoulad referenčních údajů se skutečností, realizovat reklamaci údajů vůči editorovi údajů   *  Pokud zjistí nesoulad referenčních údajů se skutečností, realizovat reklamaci údajů vůči editorovi údajů
-  *  Nevyžadovat údaje vedené v registrech od subjektu údajů+  *  Nevyžadovat údaje vedené v registrech od subjektu práva
  
 {{tag>"Referenční údaje" AIFO "Základní registry"}} {{tag>"Referenční údaje" AIFO "Základní registry"}}