Překlady této stránky:

Toto je starší verze dokumentu!


<title>Propojený datový fond</title>

<note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány v kapitole Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů</note>

Propojený datový fond (také jako PPDF), tvořený v současnosti zejména základními registry, bude i nadále rozvíjen o další agendové zdroje neveřejných údajů z klíčových oblastí výkonu veřejné správy (doprava, zdravotnictví, sociální služby…), a to jak datovými kmeny i transakčními daty s jasně definovaným garantem a editorem. Tyto zdroje budou vždy propojeny se základními registry (také jako ZR) pomocí referenčních vazeb na referenční údaje o subjektech práva (fyzických osobách, právnických osobách a OVM) a referenční údaje o objektech práva - územních prvcích. Propojení mezi agendovými informačními systémy (také jako AIS) jednotlivých orgánů veřejné moci (také jako OVM) navzájem je řešeno pomocí sběrnice PPDF Informačního systému sdílení údajů (také jako eGSB či ISSÚ), realizovaného a provozovaného v rámci centrálního místa služeb (také jako CMS). Pro referenční vazby údajů o fyzických osobách se využívá Agendový identifikátor Fyzické osoby (AIFO), pro referenční vazby právnických osob Identifikační číslo osoby (IČO), pro referenční vazby územních prvků jejich příslušné identifikátory přidělené RUIAN.

Dále se poslední dobou klade čím dál větší důraz na interoperabilitu mezi členskými státy EU, PPDF bude připraven poskytovat i služby pro přeshraniční výměnu dat. Základní funkcí PPDF je realizace zásad „Only once“ a „Obíhají data, nikoli lidé“ do běžné praxe veřejné správy ČR. PPDF je primárním zdrojem platných a právně závazných neveřejných údajů pro subjekty práva i pro všechny OVM při výkonu jejich působnosti. Tak povede PPDF k náhradě manuálních interakcí mezi úřady pomocí automatizované výměny údajů.

Základními službami PPDF pro ISVS - čtenáře a uživatele údajů v PPDF jsou a budou:

  • Ztotožnění (přidělení identifikátoru) subjektu resp. objektu práva v ISVS vedeném
  • Výdej propojených údajů o subjektu/objektu práva v rozsahu oprávnění vedených v RPP pro příslušnou agendu podporovanou ISVS
  • Notifikace o změnách referenčních a agendových údajů pro údaje v ISVS vedené
  • Podpora reklamace chybných údajů
  • Podpora pseudonymizace údajů o subjektech práva

Pro OVM a subjekty údajů to budou služby:

  • Podpora vytváření výstupů z ISVS pro subjekty údajů
  • Podpora vytváření autorizovaných výpisů z ISVS
  • Podpora reklamace chybných údajů

Registr obyvatel - ROB

Registr osob - ROS

Registr územní identifikace a nemovitostí – RÚIAN

Registr práv a povinností – RPP

Systémy jejichž údaje jsou publikované kompozitními službami ISZR (Kompozitními službami se rozumí služby ISZR, které poskytují údaje vedené v editorských systémech ZR s vazbou na referenční údaje vedené v ZR)

  • Evidence obyvatel - AISEO (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR)
  • Cizinecký informační systém - AISC(Správcem je Policie ČR)
  • Evidence cestovních dokladů - AISCD (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR)
  • Evidence rodných čísel - AISRČ (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR)
  • Evidence občanských průkazů - AISOP (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR)
  • Publikační AIS, jejichž údaje jsou publikované službami Informačního systému sdílení údajů

Správci ISVS, v nichž se evidují údaje dle příslušného zákona, publikují údaje pro potřeby jiných úřadů nebo pro klienty VS prostřednictvím Informačního systému sdílení údajů. Informační systém základních registrů, Informační systém sdílení údajů a Formulářový agendový informační systém tvoří Referenční rozhraní veřejné správy ve smyslu zákona o ISVS.

Podstatnou službou, která je součástí rozvoje služeb propojeného datového fondu je služba, která vrátí AIFO (agendový identifikátor fyzické osoby) pro současné i historické číslo a typ dokladu. Tato služba je nezbytná pro nahrazení rodného čísla jako identifikátoru fyzické osoby nejen v procesech a dokumentech veřejné správy, ale i soukromoprávní sféře.

Editorské informační systémy

Každý ZR má své editory, kteří editují údaje. Editoři zapisují údaje do jednotlivých ZR a společně s věcným správcem každého z editorů se tím udržují údaje v ZR správné a aktuální. Pro aktuálnost a správnost se využívá mechanizmu reklamace údajů. Editoři editují údaje v ZR pomocí svých editačních informačních systémů. OVM může čerpat nereferenční údaje formou tzv. kompozitních služeb. Nereferenční údaje nazýváme údaje, které nejsou čerpány přímo ze základních registrů, ale z editorských informačních systémů. Jelikož v ZR se nacházejí pouze údaje k aktuálnímu stavu, které jsou správné a garantované státem, v rámci kompozitních služeb je možné získat z editačních systémů editorů ostatní nereferenční údaje (např. historické údaje o subjektu práva nebo další užitečné údaje, které se v ZR nenachází).

Informace o kompozitních službách jsou k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/vyvojari/kompozitni-sluzby-ais-eo

Informační systém sdílení údajů

Je součást referenčního rozhraní umožňující jednotlivým AIS OVM čerpat a publikovat údaje vedené o jednotlivých subjektech práva. Pokud agenda dle zákona vede svou evidenci údajů, má povinnost publikovat svoje údaje jiným agendám skrze IS sdílení údajů, jakožto bezpečným, standardním a dokumentovaným rozhraním pro oprávněné agendy.

Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, o kterých veřejná správa již ví, či které vznikly dokonce na základě rozhodnutí veřejné správy. Většina skutečností potřebných pro rozhodování veřejné správy je již někde evidována, a to formou údajů v informačních systémech veřejné správy. Tyto údaje mají svůj původ a v řadě případů je již nastavena i zodpovědnost za jejich správu v příslušném AISu (příkladem je oprávnění k řízení motorového vozidla, průkaz osoby se zdravotním postižením, status důchodce, potvrzení o bezdlužnosti apod.). Dále existují skutečnosti, které sice jsou na základě rozhodování veřejné správy, nicméně nejsou dosud vedeny v AIS jako údaje (příkladem je potvrzení o studiu, dohoda o chráněné dílně apod.). Zmapováním údajů v jednotlivých agendách, které probíhá nyní v rámci nových povinností ohlašovatelů vůči RPP je postupně zjištěna základní mapa údajů evidovaných, vyžadovaných a poskytovaných v rámci jednotlivých agend a to, kde a jakým způsobem jsou evidovány a v jakém AIS. Tím, jak již bylo popsáno výše, vznikne základní datová mapa veřejné správy, a je tedy možné ji zanalyzovat a identifikovat ty údaje a skutečnosti, které jsou používány ve více agendách.

Na referenčních údajích vedených v základních registrech je ověřena funkčnost principu, kdy tyto údaje a jejich změny klient nemusí dokládat, ale celá veřejná správa si tyto údaje získává prostřednictvím služeb ISZR a na základě nich pak rozhoduje. Princip sdílení údajů skrze Informační systém sdílení údajů je pouze rozšířením tohoto funkčního celku i o další údaje.

V souvislosti se sdílením údajů skrze Informační systém sdílení údajů platí následující aspekty:

  • Údaje jsou ohlášeny v registru práv a povinností jako údaje, které agenda zpracovává na základě zákonného zmocnění
  • Údaj musí být vedený v AIS a vytvářený rozhodováním v rámci určité agendy veřejné správy.
  • Údajem se dokládá skutečnost, jež je důležitou rozhodnou skutečností při rozhodování veřejné správy v rámci agendy či agend.
  • U údaj je jasné jak vznikl, kdo je zodpovědný za jeho zápis, změny a správu, v jakém AIS je veden a jakým způsobem může být změněn či zrušen.
  • Poskytovatelem údaje je vždy správce AIS, v němž je údaj veden a evidován, a to vždy na základě zákonného zmocnění.
  • Údaj je vždy vázán na subjekt práva, či objekt práva.
  • Bude umožněno subjektu údajů si pořídit výpis údajů jako výpis z informačního systému veřejné správy.

Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování údajů především za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, budou údaje moci být orgánem veřejné moci získávány:

  1. na základě souhlasu subjektu údajů (jménem subjektu údajů), nebo
  2. na základě zákonného zmocnění (z moci úřední)

Na údaje sdílené skrze Informační systém sdílení údajů se budou vztahovat podobné principy jako na referenční údaje v ZR, a to zejména:

  • Princip důvěryhodnosti: OVM bude takovému údaji důvěřovat, pokud se neprokáže opak;
  • princip využívání: OVM bude muset takový údaj využít pro svoje rozhodování a nezatěžovat klienta jeho doložením;
  • princip reklamace: OVM, pokud zjistí nesoulad, vznese jeho reklamaci a editor ji vyřídí;
  • princip zpochybnění: údaj, u nějž vznikne pochybnost, či který bude reklamován, bude vyznačen jako zpochybněný;
  • princip notifikace a aktualizace: OVM budou získávat údaje i s možností registrace notifikací o změnách, čímž se okamžitě dozví o změně údaje, a to zcela automaticky;
  • princip zmocnění: subjekt údajů bude moci určit, které třeba i komerční subjekty mimo veřejnou správu budou získávat automaticky informace o změnách těchto údajů.

Informace k informačnímu systému sdílení údajů jsou k dispozici na stránkách: https://www.mvcr.cz/clanek/dokumentace-egsb.aspx

, 2023/10/31 11:18
Dobrý den,
Chtěl jsem se zeptat, od kdy propojený datový fond v prostředí českého eGovernmentu funguje? Nikde nemůžu tuto informaci najít.

S pozdravem,
Tomáš Zeman
, 2023/10/31 11:42
Dobrý den,

já bych za počátek PPDF označil rok 2012, kdy byly spuštěny základní registry. Dalším milníkem bylo např v roce 2018 spuštění ISSS/eGSB umožňující výměnu údajů, které nejsou v základních registrech.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2023/11/03 15:34
Dobrý den, děkuji za odpověď!
Vložte svůj komentář: