Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
propojeny_datovy_fond [2019/08/18 12:19] Tomáš Šedivecnap:propojeny_datovy_fond [2023/03/18 10:40] (aktuální) – [Údaje, dokumenty, výstupy a výpisy] Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-<title>Propojený datový fond</title>+======Propojený datový fond======
  
-<note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány v kapitole [[nap:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Propojeny_datovy_fond|Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů]]</note>+===== Popis propojeného datového fondu =====
  
-Propojený datový fond (také jako PPDF), tvořený současnosti zejména základními registry, bude i nadále rozvíjen o další autoritativní zdroje neveřejných údajů z klíčových oblastí výkonu veřejné správy (dopravazdravotnictvísociální služby…), a to jak datovými kmeny i transakčními daty s jasně definovaným garantem a editoremTyto zdroje budou vždy propojeny se základními registry (také jako ZRpomocí referenčních vazeb na referenční údaje o subjektech práva (fyzických osobách, právnických osobách a OVM) a referenční údaje o objektech práva územních prvcíchPropojení mezi agendovými informačními systémy (také jako AIS) jednotlivých orgánů veřejné moci (také jako OVM) navzájem je řešeno pomocí sběrnice PPDF [[egsb|Informačního systému sdílení údajů]] (také jako eGSB či ISSÚ), realizovaného a provozovaného rámci [[komunikacni_infrastruktura_verejne_spravy|centrálního místa služeb]] (také jako CMS). Pro referenční vazby údajů o fyzických osobách se využívá Agendový identifikátor Fyzické osoby (AIFO), pro referenční vazby právnických osob Identifikační číslo osoby (IČO), pro referenční vazby územních prvků jejich příslušné identifikátory přidělené RUIAN.+<WRAP center round info 60%> 
 +Zde uvedené informace k propojenému datovému fondu (PPDF) ech jeho dílčích oblastí ([[nap:iszr|ISZR]][[nap:egsb|eGSB/ISSS]]atd.) vycházejí z {{ :znalostni-baze:ga_ppdf_hlavni_dokument_v1.5.docx |Globální architektury propojeného datového fondu}}, který je přílohou samotného [[:nap_dokument|NAP]] v [[:znalostni_baze:ga_ppdf|rozšiřující znalostní bázi]].  
 +</WRAP>
  
-Dále se poslední dobou klade čím dál větší důraz na interoperabilitu mezi členskými státy EU, PPDF bude připraven poskytovat i služby pro přeshraniční výměnu dat. Základní funkcí PPDF je realizace zásad „Only once“ a „Obíhají data, nikoli lidé“ do běžné praxe veřejné správy ČR. PPDF je primárním zdrojem platných a právně závazných neveřejných údajů pro subjekty práva i pro všechny OVM při výkonu jejich působnosti. Tak povede PPDF k náhradě manuálních interakcí mezi úřady pomocí automatizované výměny údajů. 
  
-Základními službami PPDF pro ISVS - čtenářuživatele údajů v PPDF jsou budou:+Propojený datový fond (také jako PPDF) je tematická oblast tvořená především [[nap:iszr|Informačním systémem základních registrů]] a [[nap:egsb|eGON Service Bus / Informačním systémem sdílené služby]], jejichž služby jsou publikovány prostřednictvím [[nap:komunikacni_infrastruktura_verejne_spravy|Centrálního místa služeb]]. PPDF a jeho systémy/služby jsou fyzickou reprezentací [[nap:referencni_rozhrani|referenčního rozhraní veřejné správy]]. Základní funkcí PPDF je realizace zásad „Once-only“ „Obíhají data, nikoli lidé“ do běžné praxe veřejné správy ČR.  
 +PPDF je primárním zdrojem platných a právně závazných údajů pro subjekty práva i pro všechny OVM SPUÚ při výkonu jejich působnosti. Tak povede PPDF k náhradě manuálních interakcí mezi úřady pomocí automatizované výměny údajů mezi jednotlivými Agendovými informačními systémy.
  
-  * Ztotožnění (přidělení identifikátoru) subjektu respobjektu práva v ISVS vedeném +<wrap info>Agendový informační systém je termín ze zákona 111/2009 Sb., a označuje takové Informační systémy veřejné správy, které slouží k výkonu agendyTexty k PPDF tedy obsahují jak pojmy Informační systém veřejné správy, tak Agendový informační systém. Obsahuje i pojem Soukromoprávní systém pro využívání údajů, který je roven Agendovému informačnímu systému, jen má jiného správce než klasický orgán veřejné moci.</wrap>
-  * Výdej propojených údajů o subjektu/objektu práva v rozsahu oprávnění vedených v RPP pro příslušnou agendu podporovanou ISVS +
-  * Notifikace o změnách referenčních a autoritativních údajů pro údaje v ISVS vedené +
-  * Podpora reklamace chybných údajů +
-  * Podpora pseudonymizace údajů o subjektech práva+
  
-Pro OVM a subjekty údajů to budou služby:+Propojení mezi Agendovými informačními systémy a základními registry zajišťuje [[nap:iszr|Informační systém základních registrů]], propojení mezi agendovými informačními systémy navzájem zajišťuje [[nap:egsb|eGON Service Bus / Informační systém sdílené služby]]. 
 +Veškeré vazby činěné v rámci PPDF jsou vždy propojeny se základními registry pomocí referenčních vazeb na referenční údaje o subjektech práva (fyzických osobách, právnických osobách a OVMreferenční údaje o objektech práva (územní prvky a práva a povinnosti). Pro referenční vazby údajů o fyzických osobách se využívá Agendový identifikátor Fyzické osoby (AIFO), pro referenční vazby právnických osob Identifikační číslo osoby (IČO), pro referenční vazby územních prvků jejich příslušné identifikátory přidělené RUIAN. 
 +Kromě rozvoje a podpory navázaných principů správy datového kmene a pseudonymizace, je hlavním cílem PPDF rozvoj o další agendové zdroje neveřejných údajů z klíčových oblastí výkonu veřejné správy (doprava, zdravotnictví, sociální služby…) jasně definovaným garantem a editorem. Mezi členskými státy EU se klade větší důraz na interoperabilitu, PPDF bude připraven poskytovat i služby pro přeshraniční výměnu dat.  
 +V reáliích roku 2020 je ke službám PPDF připojeno cca 3 500 informačních systémů z celkového počtu cca 7 000. Základním cílem PPDF je kromě připojení všech informačních systémů veřejné správy také zajištění, aby připojení pro relevantní ISVS nebylo jen čtenářského typu (čerpání údajů), ale i publikátorského typu (poskytují své údaje). Teprve až budou všechny relevantní informační systémy veřejné správy služby PPDF čerpat a poskytovat, může se hovořit o propojeném datovém fondu.
  
-  * Podpora vytváření výstupů z ISVS pro subjekty údajů +Základními službami PPDF pro oprávněné čtenáře PPDF jsou:
-  * Podpora vytváření autorizovaných výpisů z ISVS +
-  * Podpora reklamace chybných údajů+
  
 +  * Ztotožnění (přidělení identifikátoru) subjektu/objektu práva vedeném v AIS a tím i podpora pseudonymizace
 +  * Výdej údajů o subjektu/objektu práva dle požadovaného kontextu v rozsahu oprávnění vedených v RPP pro příslušnou agendu podporovanou AIS 
 +  * [[nap:notifikace|Notifikace]] o změnách referenčních a agendových údajů pro údaje v AIS vedené 
 +  * Podpora reklamace chybných údajů 
  
-===== Systémy a služby propojeného datového fondu =====+==== Pohled na propojený datový fond ====
  
 +{{ :nap-dokument:egov_propojeny_datovy_fond_l2.png |}}
  
-==== Základní registry, jejichž údaje jsou publikované službami ISZR ====+===== Pravidla propojeného datového fondu =====
  
-=== Registr obyvatel - ROB === +==== Údaje, dokumenty, výstupy a výpisy ====
-{{page>:rob}}+
  
-=== Registr osob - ROS === +Těžištěm pro správné využívání a pochopení smyslu propojeného datového fondu je porozumění rozdílu mezi **Poskytováním/Využíváním údajů, Poskytováním/Využíváním dokumentů, Výstupům z informačního systému a Výpisem z informačního systému**.
-{{page>:ros}}+
  
-=== Registr územní identifikace a nemovitostí – RÚIAN === +=== Poskytování / Využívání údajů ===
-{{page>:ruian}} +
-     +
-=== Registr práv a povinností – RPP ===   +
-{{page>:rpp}}+
  
-==== Editorské AIS ====+Na business vrstvě orgán veřejné moci, který provádí výkon veřejné správy, působí v agendě, kterou má řádně ohlášenou v RPP, má povinnost využívat pro tyto účely aktuální státem garantovaná data ze ZR a dále publikovat a čerpat agendové údaje přes [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]]. Soukromoprávní uživatel údajů (také jako SPUU) může také za dodržení zákonného zmocnění pro výkon veřejné správy a působení v určité agendě ohlášené OVM, čerpat údaje ze základních registrů či jiných AIS. Může tak činit přímo prostřednictvím svého soukromoprávního systému pro využívání údajů (také jako SSVU) za splnění zákonných povinností, nebo přes agendový informační systém orgánu veřejné moci, který slouží pro výkon stejné agendy a jsou zajištěny všechny zákonné požadavky. Poslední možností pro SPUU je využívat formuláře Czech POINT. V zákoně č. 111/2009 Sb. - Zákon o základních registrech, je zakotveno globální zmocnění na čerpání údajů OVM ze ZR, přičemž RPP slouží jako zdroj informací pro informační systém ZR při řízení přístupu uživatelů k údajům v jednotlivých registrech a agendových informačních systémech. To znamená, že kdykoliv se daný subjekt pokusí získat určitý údaj, nebo ho dokonce změnit (editovat), systém posuzuje, zda subjektu bude dovolené na základě zákonného zmocnění pracovat s údaji poskytované veřejnou správou. V RPP jakožto metainformačním systému výkonu veřejné správy jsou uvedeny oprávnění v rámci agend pro čerpání údajů ze ZR, ale také veškeré údaje, které stání správa a samospráva publikuje za pomocí [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]] napříč veřejnou správou. Důležitým faktorem na business vrstvě v rámci čerpání údajů ze ZR a také publikování a čerpání údajů v rámci jednotlivých AIS OVM je mít řádně hlášenou agendu v RPP, což je nezbytnou podmínkou.
  
-Systémy jejichž údaje jsou publikované kompozitními službami [[:iszr|ISZR]] (Kompozitními službami se rozumí služby [[:iszr|ISZR]], které poskytují údaje vedené v editorských systémech ZR s vazbou na referenční údaje vedené v ZR) +Seznam agend vedených v RPP je k dispozici na stránkáchhttps://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/
-    * Evidence obyvatel AISEO (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR) +
-    * Cizinecký informační systém AISC(Správcem je Policie ČR) +
-    * Evidence cestovních dokladů - AISCD (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR) +
-    * Evidence rodných čísel - AISRČ (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR) +
-    * Evidence občanských průkazů - AISOP (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR) +
-    * Publikační AIS, jejichž údaje jsou publikované službami [[:egsb|Informačního systému sdílení údajů]]+
  
 +Na aplikační vrstvě, prostřednictvím webových služeb jednotlivých referenčních rozhraní, ke kterým patří informační systém správy základních registrů, [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]], služby Czech POINT a formulářového agendového informačního systému FAIS, má povinnost instituce čerpat referenční údaje ze ZR svými AIS a dále poskytovat a využívat údaje přes I[[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]] napříč veřejnou správou. Dále je možné čerpat referenční údaje ze ZR i přes datové schránky.
  
-Správci ISVS, v nichž se evidují údaje dle příslušného zákona, publikují údaje pro potřeby jiných úřadů nebo pro klienty VS prostřednictvím [[egsb|Informačního systému sdílení údajů]]+Jedním z pravidel [[nap:ziskavani_referencnich_udaju|získávání referenčních údajů]] webovými službami je nejdříve ztotožnit svůj datový kmen vůči ZR a následně se přihlásit pro příjem [[nap:notifikace|notifikací]] o změnách. Další možnostíovšem v krajních případech, pokud datový kmen instituce není příliš rozsáhlý, je možné provádět pravidelnou aktualizaci údajů celého datového kmene pro ztotožnění subjektu práva práva při výkonu veřejné správy.
-[[iszr]], [[egsb|Informační systém sdílení údajů]] a [[fais]] tvoří [[referencni_rozhrani]] ve smyslu zákona o ISVS.+
  
-Podstatnou službou, která je součástí rozvoje služeb propojeného datového fondu je služba, která vrátí AIFO (agendový identifikátor fyzické osobypro současné i historické číslo typ dokladuTato služba je nezbytná pro nahrazení rodného čísla jako identifikátoru fyzické osoby nejen v procesech dokumentech veřejné správy, ale soukromoprávní sféře+Dalším pravidlem pro nakládání s osobními údaji je pseudonymizace údajů, což znamená uložení dat technikou oddělení agendových a identifikačních údajů a jejich propojení pomocí agendového identifikátoru fyzických osob (také jako AIFO), aby byly naplněny podmínky bezpečnosti jednotlivých zákonů a nařízení, které z těchto okolností plynouZískané AIFO nesmí za žádných okolností opustit AIS, které ho ze služeb ISZR získalo při jeho předávání (za účelem předávání informací o fyzické osobě) se musí vždy použít služeb ISZR. Více informací o způsobu využití AIFO v rámci pseudonymizace je uvedeno [[nap:pseudonymizace_subjektu_v_datovem_fondu|zde]].
  
-**Editorské informační systémy**+  Informace ohledně ZR jsou k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/vyvojari 
 +  Informace, jakým způsobem připojit svůj AIS nebo komunikační sběrnici do ISZR jsou k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/file/170/ 
 +  Informace, jakým způsobem využívat [[nap:notifikace|notifikace]] ze ZR je k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/spravny-postup-prace-s-notifikacemi-a-udrzovani-datoveho 
 +  Informace k popisu služeb ZR: http://www.szrcr.cz/file/175/display/ 
 +  * Podrobný popis služeb ZR: http://www.szrcr.cz/vyvojari/podrobny-popis-egon-sluzeb-zakladnich-registru
  
-Každý ZR má své editorykteří editují údaje. Editoři zapisují údaje do jednotlivých ZR a společně věcným správcem každého z editorů se tím udržují údaje v ZR správné aktuální. Pro aktuálnost a správnost se využívá mechanizmu reklamace údajů. Editoři editují údaje v ZR pomocí svých editačních informačních systémů. OVM může čerpat nereferenční údaje formou tzv. kompozitních služeb. Nereferenční údaje nazýváme údajekteré nejsou čerpány ímo ze základních registrů, ale z editorských informačních systémů. Jelikož ZR se nacházejí pouze údaje k aktuálnímu stavu, které jsou správné a garantované státem, v rámci kompozitních služeb je možné získat z editačních systémů editorů ostatní nereferenční údaje (např. historické údaje o subjektu práva nebo další užitečné údaje, které se v ZR nenachází).+Z pohledu technologické vrstvyje čistě na jednotlivé instituci, jakou si zvolí platformu rámci vnitřního fungování úřadu připojení se pro využívání služeb propojeného datového fondu, přičemž přistupovat do ZR je možné přes ISZR přímo AISem nebo komunikační sběrnicí.
  
-Informace o kompozitních službách jsou k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/vyvojari/kompozitni-sluzby-ais-eo  +Na komunikační vrstvě je povinnost instituce při výkonu veřejné správy využívat CMS. CMS je systém, jehož primárním účelem je zprostředkovávat řízené a evidované propojení informačních systémů subjektů veřejné správy ke službám (aplikacím), které poskytují informační systémy jiných subjektů veřejné správy s definovanou bezpečností a SLA parametry, tj. přístup ke službám eGovernmentu. CMS tak můžeme nazvat privátní sítí pro výkon veřejné správy na území státu. CMS jako privátní síť veřejné správy využívá dedikovaných resppronajatých síťových prostředků pro bezpečné propojení úředníků orgánů veřejné správy (také jako OVS) pracujících v agendách veřejné správy s jejich vzdálenými agendovými informačními systémy, pro bezpečné síťové propojení agendových systémů navzájem a pro bezpečný přístup jednotlivých OVS do Internetu.
  
-**[[:egsb|Informační systém sdílení údajů]]**+=== Poskytování / Využívání dokumentů ===
  
-Je součást [[:referencni_rozhrani|referenčního rozhraní]] umožňující jednotlivým AIS OVM čerpat a publikovat údaje vedené o jednotlivých subjektech právaPokud agenda dle zákona vede svou evidenci údajů, má povinnost publikovat svoje údaje jiným agendám skrze [[:egsb|IS sdílení údajů]], jakožto bezpečným, standardním a dokumentovaným rozhraním pro oprávněné agendy.+Dokumenty se přenáší skrze referenční rozhraní ve vazbě na subjekt či objekt práva prostřednictvím [[nap:egsb|eGON Service Bus / Informačního systému sdílené služby]], nebo také prostřednictvím [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|informačního systému datových schránek]]Dokumenty se tvoří výstupem z informačního systému veřejné správy dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9|zákona č.365/2000 Sb]]. 
  
-Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, o kterých veřejná správa již ví, či které vznikly dokonce na základě rozhodnutí veřejné správy. Většina skutečností potřebných pro rozhodování veřejné správy je již někde evidována, a to formou údajů v informačních systémech veřejné správy. Tyto údaje mají svůj původ a v řadě případů je již nastavena i zodpovědnost za jejich správu v příslušném AISu (příkladem je oprávnění k řízení motorového vozidla, průkaz osoby se zdravotním postižením, status důchodce, potvrzení o bezdlužnosti apod.). Dále existují skutečnosti, které sice jsou na základě rozhodování veřejné správy, nicméně nejsou dosud vedeny v AIS jako údaje (příkladem je potvrzení o studiu, dohoda o chráněné dílně apod.). Zmapováním údajů v jednotlivých agendách, které probíhá nyní v rámci nových povinností ohlašovatelů vůči RPP je postupně zjištěna základní mapa údajů evidovaných, vyžadovaných a poskytovaných v rámci jednotlivých agend a to, kde a jakým způsobem jsou evidovány a v jakém AIS. Tím, jak již bylo popsáno výše, vznikne základní datová mapa veřejné správy, a je tedy možné ji zanalyzovat a identifikovat ty údaje a skutečnosti, které jsou používány ve více agendách.+=== Výpisy z informačního systému  veřejné správy===
  
-Na referenčních údajích vedených v základních registrech je ověřena funkčnost principukdy tyto údaje a jejich změny klient nemusí dokládat, ale celá veřejná správa si tyto údaje získává prostřednictvím služeb [[:iszr|ISZR]] na základě nich pak rozhodujePrincip sdílení údajů skrze [[:egsb|Informační systém sdílení údajů]] je pouze rozšířením tohoto funkčního celku i o další údaje.+Výpis z informačního systému veřejné správy je dokument, který se vytváří se z veřejných i neveřejných evidencí. Výpis může mít podobu částečného nebo plného výpisu ze všech údajůkteré se v informačním systému veřejné správy vedou.  
 +  *Výpis z veřejné evidenceVýpis není určen pro konkrétní osobu všechny obsažené informace jsou veřejné.  
 +  *Výpis z neveřejné evidence: Výpis je určen pro konkrétní osobu, která je subjektem práva nebo jinou oprávněnou osobu a obsahuje i neveřejné údaje 
 +   
 +Výpisy se tvoří dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9-2|zákona č. 365/2000 Sb.]]
  
-V souvislosti se sdílením údajů skrze [[:egsb|Informační systém sdílení údajů]] platí následující aspekty:+=== Výstupy z informačního systému veřejné správy ===
  
-  * Údaje jsou ohlášeny v registru práv a povinností jako údaje, které agenda zpracovává na základě zákonného zmocnění +Výstup z informačního systému veřejné správy je elektronický dokumentkterý je výpisem z informačního systému veřejné správy, ale je zároveň zabezpečen způsobem zajišťující integritu datTedy je to takový výpis z informačního systému veřejné správy, který je vydávajícím informačním systémem veřejné správy elektronicky opečetěn/podepsán a oražen časovým razítkem
-  * Údaj musí být vedený v AIS a vytvářený rozhodováním v rámci určité agendy veřejné správy+
-  * Údajem se dokládá skutečnost, jež je důležitou rozhodnou skutečností při rozhodování veřejné správy v rámci agendy či agend. +
-  * U údaj je jasné jak vzniklkdo je zodpovědný za jeho zápis, změny a správu, v jakém AIS je veden a jakým způsobem může být změněn či zrušen. +
-  * Poskytovatelem údaje je vždy správce AIS, v němž je údaj veden a evidován, a to vždy na základě zákonného zmocnění. +
-  * Údaj je vždy vázán na subjekt práva, či objekt práva. +
-  * Bude umožněno subjektu údajů si pořídit výpis údajů jako výpis z informačního systému veřejné správy.+
  
-Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování údajů edevším za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, budou údaje moci být orgánem veřejné moci získávány:+Existuje i speciální varianta výstupu z informačního systému veřejné správy, tzv. **ověřený výstup**, který vznikne úplným evodem výstupu z informačního systému veřejné správy z elektronické do listinné podoby a obsahuje náležitosti dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9a|zákona č.365/2000 Sb.]]. Ověřený výstup je tedy vždy v listinné podobě.
  
-  - na základě souhlasu subjektu údajů (jménem subjektu údajů), nebo +=== Veřejná listina ===
-  - na základě zákonného zmocnění (z moci úřední)+
  
-Na údaje sdílené skrze [[:egsb|Informační systém sdílení údajů]] se budou vztahovat podobné principy jako na referenční údaje v ZR, a to zejména:+Veřejná listina je dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#f4580750|občanského zákoníku]] listina vydaná orgánem veřejné moci v mezích jeho pravomoci nebo listina, kterou za veřejnou listinu prohlásí zákon. Je-li nějaká skutečnost potvrzena ve veřejné listině, zakládá to vůči každému plný důkaz o původu listiny od orgánu nebo osoby, které ji zřídily, o době pořízení listiny, jakož i o skutečnosti, o ž původce veřejné listiny potvrdilže se za jeho přítomnosti udála nebo byla provedena, dokud není prokázán opak. Zachycuje-li veřejná listina projev vůle osoby při právním jednání je-li jednajícím podepsána, zakládá to vůči každému plný důkaz o takovém projevu vůle. To platí i v případě, že byl podpis jednajícího nahrazen způsobem, který stanoví zákon.
  
-  * Princip důvěryhodnostiOVM bude takovému údaji důvěřovat, pokud se neprokáže opak; +Veřejnou listinou jsou všechny
-  * princip využívání: OVM bude muset takový údaj využít pro svoje rozhodování a nezatěžovat klienta jeho doložením; +  * **listinné** výpisy z informačního systému veřejné správy,  
-  princip reklamace: OVM, pokud zjistí nesoulad, vznese jeho reklamaci a editor ji vyřídí; +  * výstupy z informačního systému veřejné správy
-  princip zpochybnění: údaj, u nějž vznikne pochybnost, či který bude reklamovánbude vyznačen jako zpochybněný; +  * ověřené výstupy z informačního systému veřejné správy
-  * princip notifikace a aktualizace: OVM budou získávat údaje i s možností registrace notifikací o změnách, čímž se okamžitě dozví o změně údajea to zcela automaticky; +
-  * princip zmocnění: subjekt údajů bude moci určit, které třeba i komerční subjekty mimo veřejnou správu budou získávat automaticky informace o změnách těchto údajů.+
  
-Informace k informačnímu systému sdílení údajů jsou k dispozici na stránkách: https://www.mvcr.cz/clanek/dokumentace-egsb.aspx+ 
 + 
 + 
 +{{tag>PPDF "Propojený datový fond" "Základní registry" "ISZR" FAIS eGSB ISSS "Referenční rozhraní" "Tematická oblast"}}