Překlady této stránky:

Toto je starší verze dokumentu!


Druh=Tématická oblast| Název=Propojený datový fond| Popis=Propojený datový fond je princip propojování údajů z jednotlivých informačních systémů veřejné správy za účelem usnadnění dokládání skutečností rozhodných pro výkon veřejné správy.| Platípro=všechny OVM a OVS| Spravuje=Ondřej Medovič| Gestor=Ministerstvo vnitra, Odbor hlavního architekta| Platíkedni=30. září 2019

Propojený datový fond (také jako PPDF), tvořený v současnosti zejména základními registry, bude i nadále rozvíjen o další autoritativní zdroje neveřejných údajů z klíčových oblastí výkonu veřejné správy (doprava, zdravotnictví, sociální služby…), a to jak datovými kmeny i transakčními daty s jasně definovaným garantem a editorem. Tyto zdroje budou vždy propojeny se základními registry (také jako ZR) pomocí referenčních vazeb na referenční údaje o subjektech práva (fyzických osobách, právnických osobách a OVM) a referenční údaje o objektech práva - územních prvcích. Propojení mezi agendovými informačními systémy (také jako AIS) jednotlivých orgánů veřejné moci (také jako OVM) navzájem je řešeno pomocí sběrnice PPDF Informačního systému sdílení údajů (také jako eGSB či ISSÚ), realizovaného a provozovaného v rámci centrálního místa služeb (také jako CMS). Pro referenční vazby údajů o fyzických osobách se využívá Agendový identifikátor Fyzické osoby (AIFO), pro referenční vazby právnických osob Identifikační číslo osoby (IČO), pro referenční vazby územních prvků jejich příslušné identifikátory přidělené RUIAN.

Dále se poslední dobou klade čím dál větší důraz na interoperabilitu mezi členskými státy EU, PPDF bude připraven poskytovat i služby pro přeshraniční výměnu dat. Základní funkcí PPDF je realizace zásad „Only once“ a „Obíhají data, nikoli lidé“ do běžné praxe veřejné správy ČR. PPDF je primárním zdrojem platných a právně závazných neveřejných údajů pro subjekty práva i pro všechny OVM při výkonu jejich působnosti. Tak povede PPDF k náhradě manuálních interakcí mezi úřady pomocí automatizované výměny údajů.

Základními službami PPDF pro ISVS - čtenáře a uživatele údajů v PPDF jsou a budou:

  • Ztotožnění (přidělení identifikátoru) subjektu resp. objektu práva v ISVS vedeném
  • Výdej propojených údajů o subjektu/objektu práva v rozsahu oprávnění vedených v RPP pro příslušnou agendu podporovanou ISVS
  • Notifikace o změnách referenčních a autoritativních údajů pro údaje v ISVS vedené
  • Podpora reklamace chybných údajů
  • Podpora pseudonymizace údajů o subjektech práva

Pro OVM a subjekty údajů to budou služby:

  • Podpora vytváření výstupů z ISVS pro subjekty údajů
  • Podpora vytváření autorizovaných výpisů z ISVS
  • Podpora reklamace chybných údajů
  1. Základní registry, jejichž údaje jsou publikované službami ISZR
  1. Registr obyvatel – ROB (správcem je Ministerstvo vnitra ČR) – obsahuje aktuální referenční údaje o všech občanech ČR, cizincích s povolením k pobytu v ČR, cizincích, kterým byl na území ČR udělen azyl nebo doplňková ochrana a jiných fyzických osobách, o nichž jiný právní předpis stanoví, že budou vedeny v registru obyvatel;
  2. Registr osob – ROS (správcem je Český statistický úřad) – obsahuje údaje o právnických osobách, podnikajících fyzických osobách nebo orgánech veřejné moci;

# Registr územní identifikace a nemovitostí – RÚIAN (správcem je Český úřad zeměměřický a katastrální) – obsahuje údaje o základních územních prvcích, např. území státu, krajů, obcí nebo částí obcí, parcel či ulic;

  1. Registr práv a povinností – RPP (správcem je Ministerstvo vnitra ČR) – informace pro řízení přístupu k údajům ostatních základních registrů; zároveň v tomto registru vzniká základní přehled o agendách, které orgány veřejné moci provádějí; o občanech a právnických osobách jsou v tomto registru vedeny informace o rozhodnutích, která vedla ke změně údajů v základních registrech. Dále RPP slouží jako zdroj informací pro informační systém ZR při řízení přístupu uživatelů k údajům v jednotlivých registrech a agendových informačních systémech. To znamená, že kdykoliv se daný subjekt pokusí získat určitý údaj, nebo ho dokonce změnit (editovat), systém posuzuje, zda subjektu bude dovolené na základě zákonného zmocnění pracovat s údaji poskytované veřejnou správou a tím se stává RPP významnou komponentou ZR v rámci koncepce využití propojeného datového fondu a sdílení údajů napříč nejen státní správou pro řízení výkonu veřejné správy
  2. Editorské AIS, jejichž údaje jsou publikované kompozitními službami Informační systém základních registrů (Kompozitními službami se rozumí služby Informační systém základních registrů, které poskytují údaje vedené v editorských systémech ZR s vazbou na referenční údaje vedené v ZR)
  1. Evidence obyvatel - AISEO (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR)
  2. Cizinecký informační systém - AISC(Správcem je Policie ČR)
  3. Evidence cestovních dokladů - AISCD (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR)
  4. Evidence rodných čísel - AISRČ (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR)
  5. Evidence občanských průkazů - AISOP (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR)
  6. Publikační AIS, jejichž údaje jsou publikované službami Informačního systému sdílení údajů
  1. Správci ISVS, v nichž se evidují údaje dle příslušného zákona, publikují údaje pro potřeby jiných úřadů nebo pro klienty VS prostřednictvím Informačního systému sdílení údajů.

Informační systém základních registrů, Informační systém sdílení údajů a Formulářový agendový informační systém tvoří Referenční rozhraní veřejné správy ve smyslu zákona o ISVS.

Editorské informační systémy

Každý ZR má své editory, kteří editují údaje. Editoři zapisují údaje do jednotlivých ZR a společně s věcným správcem každého z editorů se tím udržují údaje v ZR správné a aktuální. Pro aktuálnost a správnost se využívá mechanizmu reklamace údajů. Editoři editují údaje v ZR pomocí svých editačních informačních systémů. OVM může čerpat nereferenční údaje formou tzv. kompozitních služeb. Nereferenční údaje nazýváme údaje, které nejsou čerpány přímo ze základních registrů, ale z editorských informačních systémů. Jelikož v ZR se nacházejí pouze údaje k aktuálnímu stavu, které jsou správné a garantované státem, v rámci kompozitních služeb je možné získat z editačních systémů editorů ostatní nereferenční údaje (např. historické údaje o subjektu práva nebo další užitečné údaje, které se v ZR nenachází).

Informace o kompozitních službách jsou k dispozici na stránkách: <yamdwe_nowiki>0</yamdwe_nowiki>

Informační systém sdílení údajů

Je součást referenčního rozhraní umožňující jednotlivým AIS OVM čerpat a publikovat údaje vedené o jednotlivých subjektech práva. Pokud agenda dle zákona vede svou evidenci údajů, má povinnost publikovat svoje údaje jiným agendám skrze IS sdílení údajů, jakožto bezpečným, standardním a dokumentovaným rozhraním pro oprávněné agendy.

Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, o kterých veřejná správa již ví, či které vznikly dokonce na základě rozhodnutí veřejné správy. Většina skutečností potřebných pro rozhodování veřejné správy je již někde evidována, a to formou údajů v informačních systémech veřejné správy. Tyto údaje mají svůj původ a v řadě případů je již nastavena i zodpovědnost za jejich správu v příslušném AISu (příkladem je oprávnění k řízení motorového vozidla, průkaz osoby se zdravotním postižením, status důchodce, potvrzení o bezdlužnosti apod.). Dále existují skutečnosti, které sice jsou na základě rozhodování veřejné správy, nicméně nejsou dosud vedeny v AIS jako údaje (příkladem je potvrzení o studiu, dohoda o chráněné dílně apod.). Zmapováním údajů v jednotlivých agendách, které probíhá nyní v rámci nových povinností ohlašovatelů vůči RPP je postupně zjištěna základní mapa údajů evidovaných, vyžadovaných a poskytovaných v rámci jednotlivých agend a to, kde a jakým způsobem jsou evidovány a v jakém AIS. Tím, jak již bylo popsáno výše, vznikne základní datová mapa veřejné správy, a je tedy možné ji zanalyzovat a identifikovat ty údaje a skutečnosti, které jsou používány ve více agendách.

Na referenčních údajích vedených v základních registrech je ověřena funkčnost principu, kdy tyto údaje a jejich změny klient nemusí dokládat, ale celá veřejná správa si tyto údaje získává prostřednictvím služeb Informační systém základních registrů a na základě nich pak rozhoduje. Princip sdílení údajů skrze Informační systém sdílení údajů je pouze rozšířením tohoto funkčního celku i o další údaje.

V souvislosti se sdílením údajů skrze Informační systém sdílení údajů platí následující aspekty:

  • Údaje jsou ohlášeny v registru práv a povinností jako údaje, které agenda zpracovává na základě zákonného zmocnění
  • Údaj musí být vedený v AIS a vytvářený rozhodováním v rámci určité agendy veřejné správy.
  • Údajem se dokládá skutečnost, jež je důležitou rozhodnou skutečností při rozhodování veřejné správy v rámci agendy či agend.
  • U údaj je jasné jak vznikl, kdo je zodpovědný za jeho zápis, změny a správu, v jakém AIS je veden a jakým způsobem může být změněn či zrušen.
  • Poskytovatelem údaje je vždy správce AIS, v němž je údaj veden a evidován, a to vždy na základě zákonného zmocnění.
  • Údaj je vždy vázán na subjekt práva, či objekt práva.
  • Bude umožněno subjektu údajů si pořídit výpis údajů jako výpis z informačního systému veřejné správy.

Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování údajů především za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, budou údaje moci být orgánem veřejné moci získávány:

  1. na základě souhlasu subjektu údajů (jménem subjektu údajů), nebo
  2. na základě zákonného zmocnění (z moci úřední)

Na údaje sdílené skrze Informační systém sdílení údajů se budou vztahovat podobné principy jako na referenční údaje v ZR, a to zejména:

  • Princip důvěryhodnosti: OVM bude takovému údaji důvěřovat, pokud se neprokáže opak;
  • princip využívání: OVM bude muset takový údaj využít pro svoje rozhodování a nezatěžovat klienta jeho doložením;
  • princip reklamace: OVM, pokud zjistí nesoulad, vznese jeho reklamaci a editor ji vyřídí;
  • princip zpochybnění: údaj, u nějž vznikne pochybnost, či který bude reklamován, bude vyznačen jako zpochybněný;
  • princip notifikace a aktualizace: OVM budou získávat údaje i s možností registrace notifikací o změnách, čímž se okamžitě dozví o změně údaje, a to zcela automaticky;
  • princip zmocnění: subjekt údajů bude moci určit, které třeba i komerční subjekty mimo veřejnou správu budou získávat automaticky informace o změnách těchto údajů.

Informace k informačnímu systému sdílení údajů jsou k dispozici na stránkách: <yamdwe_nowiki>1</yamdwe_nowiki>

Zákon 111/2009 Sb. O základních registrech zavedl jako jeden ze základních registrů Registr práv a povinností. Podle současného znění zákona je RPP zdrojem referenčních údajů o:

  • Jednotlivých Orgánech veřejné moci a Soukromoprávních uživatelích údajů s veřejnoprávní působností
  • Jednotlivých agendách a OVM v těchto agendách působících v definovaných činnostních rolích
  • O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících využívat údaje ze základních registrů
  • O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících vést údaje o evidovaných subjektech a objektech práva
  • O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících poskytovat jimi vedené údaje jiným agendám
  • O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících čerpat údaje z jiných agend

Pro ISVS podporující jednotlivé agendy tak RPP vytváří základní rámec oprávnění a povinností při sdílení údajů s jinými ISVS prostřednictvím referenčního rozhraní VS – definuje tedy základní pravidla interoperability ISVS v rámci VS ČR.

Z pohledu výkonu VS ČR definuje RPP kromě referenčního výčtu jednotlivých OVM také jejich působnosti v jednotlivých agendách, které definují zákonnou působnost OVM.

Zde ještě podrobněji rozvedeme:

  • Věcnou a místní příslušnost
  • Přenesená působnost

AIS Působnostní ve skupině systémů RPP, společně s Informačním systémem o ISVS (ISoISVS), Informačním systémem o datových prvcích (ISoDP) a s nově definovanými katalogy životních událostí, rolí subjektů práva, služeb a dalších objektů a katalogy jejich vzájemných vazeb tvoří tzv. Meta-informační systém veřejné správy, tedy systém informací o veřejné správě jako takové.

, 2023/10/31 11:18
Dobrý den,
Chtěl jsem se zeptat, od kdy propojený datový fond v prostředí českého eGovernmentu funguje? Nikde nemůžu tuto informaci najít.

S pozdravem,
Tomáš Zeman
, 2023/10/31 11:42
Dobrý den,

já bych za počátek PPDF označil rok 2012, kdy byly spuštěny základní registry. Dalším milníkem bylo např v roce 2018 spuštění ISSS/eGSB umožňující výměnu údajů, které nejsou v základních registrech.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2023/11/03 15:34
Dobrý den, děkuji za odpověď!
Vložte svůj komentář: