Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
propojeny_datovy_fond [2019/05/15 13:18] Tomáš Šedivecnap:propojeny_datovy_fond [2023/03/18 10:40] (aktuální) – [Údaje, dokumenty, výstupy a výpisy] Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-{{objekt| +======Propojený datový fond======
-Druh=Tématická oblast/Funkční celek| +
-Název=Propojený datový fond| +
-Popis=Propojený datový fond je princip propojování údajů z jednotlivých informačních systémů veřejné správy za účelem usnadnění dokládání skutečností rozhodných pro výkon veřejné správy.| +
-Platípro=všechny OVM a OVS| +
-Spravuje=Ondřej Medovič| +
-Gestor=Ministerstvo vnitra, Odbor hlavního architekta| +
-Platíkedni=30. září 2019}}+
  
 +===== Popis propojeného datového fondu =====
  
-IK ČR zavádí do architektury VS ČR pojem propojeného datového fondu (PPDF). Propojený datový fond je tvořen datovými fondy (zejména datovými kmeny transakčními daty) jednotlivých ISVS, propojených referenčním rozhraním VS s datovými fondy jiných ISVS pomocí odkazů (referenčních vazeb) na referenční údaje o subjektech práva (fyzických osobáchprávnických osobách a OVMa referenční údaje o objektech práva územních prvcích, vedených v základních registrechPro referenční vazby údajů o fyzických osobách se využívá Agendový identifikátor Fyzické osoby ( AIFO)pro referenční vazby právnických osob Identifikační číslo osoby (IČO), pro referenční vazby územních prvků jejich íslušné identifikátory přidělené RUIAN.+<WRAP center round info 60%> 
 +Zde uvedené informace k propojenému datovému fondu (PPDF) a všech jeho dílčích oblastí ([[nap:iszr|ISZR]][[nap:egsb|eGSB/ISSS]], atd.vycházejí z {{ :znalostni-baze:ga_ppdf_hlavni_dokument_v1.5.docx |Globální architektury propojeného datového fondu}}který je ílohou samotného [[:nap_dokument|NAP]] v [[:znalostni_baze:ga_ppdf|rozšiřující znalostní bázi]] 
 +</WRAP>
  
-Referenční rozhraní VS, pomocí něhož je PPDF zpřístupněn, je tvořeno Informačním systémem základních registrů a sběrnicí eGovernmentu, která je součástí CMS (eGSB). 
  
-Cílem rozvoje PPDF je publikovat jeho prostřednictvím nejen referenční údaje ze ZR autoritativní (ze zákona vedené spravované) údaje editorů ZR, ale také autoritativní údaje dalších agendových centralizovaně vedených ISVS.+Propojený datový fond (také jako PPDFje tematická oblast tvořená především [[nap:iszr|Informačním systémem základních registrů]] a [[nap:egsb|eGON Service Bus / Informačním systémem sdílené služby]], jejichž služby jsou publikovány prostřednictvím [[nap:komunikacni_infrastruktura_verejne_spravy|Centrálního místa služeb]]. PPDF a jeho systémy/služby jsou fyzickou reprezentací [[nap:referencni_rozhrani|referenčního rozhraní veřejné správy]]. Základní funkcí PPDF je realizace zásad „Once-only“ „Obíhají data, nikoli lidé“ do běžné praxe veřejné správy ČR.  
 +PPDF je primárním zdrojem platných právně závazných údajů pro subjekty práva i pro všechny OVM a SPUÚ při výkonu jejich působnosti. Tak povede PPDF k náhradě manuálních interakcí mezi úřady pomocí automatizované výměny údajů mezi jednotlivými Agendovými informačními systémy.
  
-Základními službami PPDF pro ISVS - čtenáře a uživatele údajů v PPDF jsou a budou:+<wrap info>Agendový informační systém je termín ze zákona 111/2009 Sb., a označuje takové Informační systémy veřejné správy, které slouží k výkonu agendy. Texty k PPDF tedy obsahují jak pojmy Informační systém veřejné správy, tak Agendový informační systém. Obsahuje i pojem Soukromoprávní systém pro využívání údajů, který je roven Agendovému informačnímu systému, jen má jiného správce než klasický orgán veřejné moci.</wrap>
  
-  * Ztotožnění (přidělení identifikátoru) subjektu respobjektu práva v ISVS vedeném +Propojení mezi Agendovými informačními systémy a základními registry zajišťuje [[nap:iszr|Informační systém základních registrů]], propojení mezi agendovými informačními systémy navzájem zajišťuje [[nap:egsb|eGON Service Bus / Informační systém sdílené služby]]. 
-  * Výdej propojených údajů o subjektu/objektu práva v rozsahu oprávnění vedených RPP pro příslušnou agendu podporovanou ISVS +Veškeré vazby činěné v rámci PPDF jsou vždy propojeny se základními registry pomocí referenčních vazeb na referenční údaje o subjektech práva (fyzických osobách, právnických osobách a OVM) a referenční údaje o objektech práva (územní prvky a práva a povinnosti). Pro referenční vazby údajů o fyzických osobách se využívá Agendový identifikátor Fyzické osoby (AIFO), pro referenční vazby právnických osob Identifikační číslo osoby (IČO), pro referenční vazby územních prvků jejich příslušné identifikátory přidělené RUIAN
-  * Notifikace o změnách referenčních a autoritativních údajů pro údaje v ISVS vedené +Kromě rozvoje a podpory navázaných principů správy datového kmene a pseudonymizace, je hlavním cílem PPDF rozvoj další agendové zdroje neveřejných údajů z klíčových oblastí výkonu veřejné správy (doprava, zdravotnictví, sociální služby…) jasně definovaným garantem a editorem. Mezi členskými státy EU se klade větší důraz na interoperabilitu, PPDF bude připraven poskytovat i služby pro přeshraniční výměnu dat.  
-  * Podpora reklamace chybných údajů +V reáliích roku 2020 je ke službám PPDF připojeno cca 3 500 informačních systémů z celkového počtu cca 7 000. Základním cílem PPDF je kromě připojení všech informačních systémů veřejné správy také zajištění, aby připojení pro relevantní ISVS nebylo jen čtenářského typu (čerpání údajů), ale i publikátorského typu (poskytují své údaje). Teprve až budou všechny relevantní informační systémy veřejné správy služby PPDF čerpat a poskytovat, může se hovořit propojeném datovém fondu.
-  * Podpora pseudonymizace údajů o subjektech práva+
  
-Pro OVM a subjekty údajů to budou služby:+Základními službami PPDF pro oprávněné čtenáře PPDF jsou:
  
-  * Podpora vytváření výstupů z ISVS pro subjekty údajů +  * Ztotožnění (přidělení identifikátoru) subjektu/objektu práva vedeném v AIS a tím i podpora pseudonymizace 
-  * Podpora vytváření autorizovaných výpisů z ISVS +  * Výdej údajů o subjektu/objektu práva dle požadovaného kontextu v rozsahu oprávnění vedených v RPP pro příslušnou agendu podporovanou AIS  
-  * Podpora reklamace chybných údajů+  * [[nap:notifikace|Notifikace]] o změnách referenčních a agendových údajů pro údaje v AIS vedené  
 +  * Podpora reklamace chybných údajů 
  
-PPDF je základním předpokladem pro naplnění principu Only Once a eliminace místní příslušnosti.+==== Pohled na propojený datový fond ====
  
-PPDF se skládá z následujících prvků eGovernmentu: +{{ :nap-dokument:egov_propojeny_datovy_fond_l2.png |}}
-  Základní registry (dále také ZR), publikované službami ISZR +
-Základní registry tvoří Základní registr obyvatel (též ROB), Základní registr osob (též ROS), Základní registr územní identifikace a nemovitostí (též RUIAN), Základní registr práv a povinností (též RPP), registr ORG a informační systém základních registrů (též ISZR). +
-  - Údaje editorů ZR publikované kompozitními službami ISZR +
-Kompozitními službami se rozumí služby ISZR, které poskytují údaje vedené v editorských systémech ZR s vazbou na referenční údaje vedené v ZR +
-  - Autoritativní zdroje publikované na eGSB +
-ISVS vedoucí evidence údajů ze zákona (autoritativní zdroj) publikují údaje pro potřeby jiných OVS nebo pro klienty VS prostřednictvím CMS – eGSB.+
  
-ISZR a eGSB tvoří referenční rozhraní ve smyslu zákona o ISVS.+===== Pravidla propojeného datového fondu =====
  
 +==== Údaje, dokumenty, výstupy a výpisy ====
  
-===== Autoritativní údaje veřejné správy =====+Těžištěm pro správné využívání a pochopení smyslu propojeného datového fondu je porozumění rozdílu mezi **Poskytováním/Využíváním údajů, Poskytováním/Využíváním dokumentů, Výstupům z informačního systému a Výpisem z informačního systému**.
  
-Jedním z principů, které chceme ve veřejné správě naplnit a pro které je projekt **Základní registry 2.0** zcela klíčový, je princip tzv. “autoritativních údajů” ve veřejné správě.+=== Poskytování / Využívání údajů ===
  
-Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnostio kterých veřejná správa již víči které vznikly dokonce na základě rozhodnutí veřejné správy. Většina skutečností potřebných pro rozhodování veřejné správy je již někde evidována, to formou údajů v informačních systémech veřejné správy. Tyto údaje mají svůj původ a v řadě případů je již nastavena i zodpovědnost za jejich správu příslušném AISu (příkladem je oprávnění řízení motorového vozidla, průkaz osoby se zdravotním postižením, status důchodcepotvrzení o bezdlužnosti apod.). Dále existují skutečnostikteré sice jsou na základě rozhodování veřejné správy, nicméně nejsou dosud vedeny AIS jako údaje (příkladem je potvrzení o studiu, dohoda o chráněné dílně apod.). Zmapováním údajů v jednotlivých agendáchkteré probíhá nyní v rámci nových povinností ohlašovatelů vůči RPP je postupně zjištěna základní mapa údajů evidovaných, vyžadovaných poskytovaných v rámci jednotlivých agend a to, kde a jakým způsobem jsou evidovány a v jakém AIS. Tímjak již bylo popsáno výše, vznikne základní datová mapa veřejné správy, a je tedy možné ji zanalyzovat a identifikovat ty údaje a skutečnosti, které jsou používány ve více agendách.+Na business vrstvě orgán veřejné mocikterý provádí výkon veřejné správypůsobí v agendě, kterou má řádně ohlášenou v RPP, má povinnost využívat pro tyto účely aktuální státem garantovaná data ze ZR a dále publikovat a čerpat agendové údaje přes [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]]. Soukromoprávní uživatel údajů (také jako SPUU) může také za dodržení zákonného zmocnění pro výkon veřejné správy a působení určité agendě ohlášené OVM, čerpat údaje ze základních registrů či jiných AIS. Může tak činit přímo prostřednictvím svého soukromoprávního systému pro využívání údajů (také jako SSVU) za splnění zákonných povinností, nebo es agendový informační systém orgánu veřejné moci, který slouží pro výkon stejné agendy a jsou zajištěny echny zákonné požadavky. Poslední možností pro SPUU je využívat formuláře Czech POINT. V zákoně č. 111/2009 Sb. - Zákon o základních registrech, je zakotveno globální zmocnění na čerpání údajů OVM ze ZR, přičemž RPP slouží jako zdroj informací pro informační systém ZR při řízení přístupu uživatelů k údajům v jednotlivých registrech a agendových informačních systémech. To znamená, že kdykoliv se daný subjekt pokusí získat určitý údajnebo ho dokonce změnit (editovat), systém posuzuje, zda subjektu bude dovolené na základě zákonného zmocnění pracovat s údaji poskytované veřejnou správou. V RPP jakožto metainformačním systému výkonu veřejné správy jsou uvedeny oprávnění rámci agend pro čerpání údajů ze ZRale také veškeré údaje, které stání správa a samospráva publikuje za pomocí [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]] napříč veřejnou správou. Důležitým faktorem na business vrstvě rámci čerpání údajů ze ZR také publikování a čerpání údajů v rámci jednotlivých AIS OVM je mít řádně hlášenou agendu v RPPcož je nezbytnou podmínkou.
  
-Na referenčních údajích vedených v základních registrech (a na údajích vedených o fyzických osobách v systémech typu Evidence obyvatel) jsme si ověřili funkčnost principu, kdy tyto údaje a jejich změny klient nemusí dokládat, ale celá veřejná správa si tyto údaje získává prostřednictvím ISZR a na základě nich pak rozhodujePrincip autoritativních údajů je pouze rozšířením tohoto funkčního celku i o další údaje.+Seznam agend vedených v RPP je k dispozici na stránkách: https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/
  
-V souvislosti s autoritativními údaji jsou obecně platné následující aspekty:+Na aplikační vrstvě, prostřednictvím webových služeb jednotlivých referenčních rozhraní, ke kterým patří informační systém správy základních registrů, [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]], služby Czech POINT a formulářového agendového informačního systému FAIS, má povinnost instituce čerpat referenční údaje ze ZR svými AIS a dále poskytovat a využívat údaje přes I[[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]] napříč veřejnou správou. Dále je možné čerpat referenční údaje ze ZR i přes datové schránky.
  
-  * Autoritativním údajem bude jen údaj vedený v AIS a vytvářený rozhodováním v rámci určité agendy veřejné správy. +Jedním z pravidel [[nap:ziskavani_referencnich_udaju|získávání referenčních údajů]] webovými službami je nejdříve ztotožnit svůj datový kmen vůči ZR následně se přihlásit pro příjem [[nap:notifikace|notifikací]] o změnáchDalší možnostíovšem krajních případechpokud datový kmen instituce není příliš rozsáhlý, je možné provádět pravidelnou aktualizaci údajů celého datového kmene pro ztotožnění subjektu práva práva při výkonu veřejné správy.
-  * Autoritativním údajem bude údaj nebo soubor údajů, který dokládá nějakou skutečnost, jež je důležitou rozhodnou skutečností při rozhodování veřejné správy v rámci agendy či agend. +
-  * U autoritativního údaje bude vždy jasné, jak vznikl, kdo je zodpovědný za jeho zápis, změny a správu, jakém AIS je veden a jakým způsobem může být změněn či zrušen. +
-  * Poskytovatelem autoritativního údaje bude vždy správce AIS, v němž je autoritativní údaje veden evidován, a to vždy na základě zákonného zmocně. +
-  * Autoritativní údaj bude vždy vázán na subjekt právači objekt práva. +
-  * Poskytování a využívání autoritativních údajů bude vždy logovánopodobně jako je tomu u údajů ze základních registrů. +
-  * Technické řešení poskytování a využívání autoritativních údajů OVM bude realizováno prostřednictvím eGON service busu, a to vždy mezi jednotlivými AIS. +
-  * Bude umožněno subjektu údajů si pořídit výpis autoritativního údaje jako výpis z informačního systému veřejné správy.+
  
-Protože cílem je efektivní zároveň účelné propojování údajů především za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, bude autoritativní údaj moci být orgánem veřejné moci získáván:+Dalším pravidlem pro nakládání s osobními údaji je pseudonymizace údajů, což znamená uložení dat technikou oddělení agendových identifikačních údajů a jejich propojení pomocí agendového identifikátoru fyzických osob (také jako AIFO), aby byly naplněny podmínky bezpečnosti a jednotlivých zákonů a nařízení, které z těchto okolností plynou. Získané AIFO nesmí za žádných okolností opustit AIS, které ho ze služeb ISZR získalo a i jeho předávání (za účelem předávání informací o fyzické osobě) se musí vždy použít služeb ISZR. Více informací o způsobu využití AIFO v rámci pseudonymizace je uvedeno [[nap:pseudonymizace_subjektu_v_datovem_fondu|zde]].
  
-  - na základě souhlasu subjektu údajů (jménem subjektu údajů), nebo +  * Informace ohledně ZR jsou k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/vyvojari 
-  na základě zákonného zmocnění (z moci úřední)+  * Informace, jakým způsobem připojit svůj AIS nebo komunikační sběrnici do ISZR jsou k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/file/170/ 
 +  * Informace, jakým způsobem využívat [[nap:notifikace|notifikace]] ze ZR je k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/spravny-postup-prace-s-notifikacemi-a-udrzovani-datoveho 
 +  * Informace k popisu služeb ZR: http://www.szrcr.cz/file/175/display/ 
 +  * Podrobný popis služeb ZR: http://www.szrcr.cz/vyvojari/podrobny-popis-egon-sluzeb-zakladnich-registru
  
-Na autoritativní údaje se budou vztahovat podobné principy jako na referenční údaje v ZR, a to zejména:+Z pohledu technologické vrstvy, je čistě na jednotlivé institucijakou si zvolí platformu v rámci vnitřního fungování úřadu připojení se pro využívání služeb propojeného datového fondu, přičemž přistupovat do ZR je možné přes ISZR přímo AISem nebo komunikační sběrnicí.
  
-  * Princip důvěryhodnosti: OVM bude takovému údaji důvěřovat, pokud se neprokáže opak; +Na komunikační vrstvě je povinnost instituce při výkonu veřejné správy využívat CMS. CMS je systém, jehož primárním účelem je zprostředkovávat řízené evidované propojení informačních systémů subjektů veřejné správy ke službám (aplikacím)které poskytují informační systémy jiných subjektů veřejné správy s definovanou bezpečností a SLA parametrytj. přístup ke službám eGovernmentu. CMS tak můžeme nazvat privátní sítí pro výkon veřejné správy na území státu. CMS jako privátní síť veřejné správy využívá dedikovaných resp. pronajatých síťových prostředků pro bezpečné propojení úředníků orgánů veřejné správy (také jako OVS) pracujících v agendách veřejné správy s jejich vzdálenými agendovými informačními systémy, pro bezpečné síťové propojení agendových systémů navzájem a pro bezpečný přístup jednotlivých OVS do Internetu.
-  * princip využívání: OVM bude muset takový údaj využít pro svoje rozhodování a nezatěžovat klienta jeho doložením; +
-  * princip reklamace: OVMpokud zjistí nesoulad s autoritativním údajem, vznese jeho reklamaci a editor ji vyřídí; +
-  * princip zpochybnění: autoritativní údaj, u nějž vznikne pochybnost, či který bude reklamován, bude vyznačen jako zpochybněný; +
-  * princip notifikace aktualizace: OVM budou získávat autoritativní údaje i s možností registrace notifikací o změnách, čímž se okamžitě dozví o změně údajea to zcela automaticky; +
-  * princip zmocněsubjekt údajů bude moci určitkteré třeba i komerční subjekty mimo veřejnou správu budou získávat automaticky informace o změnách těchto údajů.+
  
-Pro vybudování a využívání autoritativních údajů je tedy nezbytné dobudovat potřebnou technickou infrastrukturu a nastavit principy a zajistit jejich dodržování, především pak vybudovat nástroje, s jejichž pomocí budou moci být informační systémy propojovány a autoritativní údaje využívány. K tomu je nezbytné realizovat projekt **Základní registry 2.0**, neboť dobudováním potřebných nástrojů a úpravou stávajících klíčových informačních systémů a jejich služeb bude moci být koncept autoritativních údajů realizován.+=== Poskytování / Využívání dokumentů ===
  
-Pro rozběhnutí principu autoritativních údajů bude pochopitelně nutno také nastavit legislativní a technický rámec, to bude řešeno až v okamžikukdy budeme mít k dispozici potřebné nástrojeOblast autoritativních údajů jako základní princip se ale již nyní přidává do Národní informační koncepce ČR, počítá s nimi koncept Digitálně přívětivé legislativy apod. Autoritativní údaje dále umožní naplňovat i cíle a zásady již v existujících strategií (kupříkladu “Strategie rozvoje ICT služeb ve veřejné správě”).+Dokumenty se přenáší skrze referenční rozhraní ve vazbě na subjekt či objekt práva prostřednictvím [[nap:egsb|eGON Service Bus / Informačního systému sdílené služby]]nebo také prostřednictvím [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|informačního systému datových schránek]]Dokumenty se tvoří výstupem z informačního systému veřejné správy dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9|zákona č.365/2000 Sb]]
  
-Autoritativní údaje se budou mezi jednotlivými informačními systémy předávat referenčním rozhraním. V naprosté většině to bude prostřednictvím EGON service busu, ale ne vždy, pokud již funguje a je využívána jiná cesta, která splní veškeré požadavky.+=== Výpisy z informačního systému  veřejné správy===
  
 +Výpis z informačního systému veřejné správy je dokument, který se vytváří se z veřejných i neveřejných evidencí. Výpis může mít podobu částečného nebo plného výpisu ze všech údajů, které se v informačním systému veřejné správy vedou. 
 +  *Výpis z veřejné evidence: Výpis není určen pro konkrétní osobu a všechny obsažené informace jsou veřejné. 
 +  *Výpis z neveřejné evidence: Výpis je určen pro konkrétní osobu, která je subjektem práva nebo jinou oprávněnou osobu a obsahuje i neveřejné údaje. 
 +  
 +Výpisy se tvoří dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9-2|zákona č. 365/2000 Sb.]]
  
-===== Obecné příklady =====+=== Výstupy z informačního systému veřejné správy ===
  
-Autoritativní údaje budou vždy údaje vedené v informačním systému veřejné správy. Bude se jednat o údajekteré jsou v ISVS k dispozici a které je ISVS schopen publikovat (především prostřednictvím eGSBale nikoliv výhradně) a které jsou vázány na subjekt (tedy osobu) nebo na objekt (předmět evidence).+Výstup z informačního systému veřejné správy je elektronický dokumentkterý je výpisem z informačního systému veřejné správy, ale je zároveň zabezpečen způsobem zajišťující integritu dat. Tedy je to takový výpis z informačního systému veřejné správykterý je vydávajícím informačním systémem veřejné správy elektronicky opečetěn/podepsán a oražen časovým razítkem
  
-Příkladem podání autoritativního údaje jsou: +Existuje i speciální varianta výstupu z informačního systému veřejné správy, tzv. **ověřený výstup**který vznikne úplným evodem výstupu z informačního systému veřejné správy z elektronické do listinné podoby obsahuje náležitosti dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365#p9a|zákona č.365/2000 Sb.]]. Ověřený výstup je tedy dy listinné podobě.
-  - Oprávněný subjekt se dotazuje na řidič+
-    - Dotaz na subjekt v ROB - provazba přes AIFO tazatele +
-    - Dotaz na autoritativní údaje o subjektu jako řidiči přes eGSB do systémů MD +
-    - MD vrátí přes eGSB +
-  - Oprávněný subjekt se dotazuje na vlastníka a provozovatele vozidla +
-    - Subjekt zná identifikátor objektu (SPZ vozidla) +
-    - Dotaz přes eGSB na vozidlo podle SPZ a jeho atributy +
-    - MD vrátí údaje o vozidle a +
-      - údaje o vlastníkovi provázané přes AIFO +
-      - údaje o provozovateli provazbou přes AIFO +
-  - Oprávněný subjekt se dotazuje na vozidlakterá vlastní či provozuje subjekt +
-    - Má ztotožněný subjekt es AIFO (ROB) nebo IČ (ROS) +
-    - Dotazuje se na vozidla vlastněná či provozovaná subjektem přes eGSB do systémů MD +
-    - MD vrátí přes eGSB seznam vozidel s jejich identifikátory (SPZ) jejich atributy +
-  - Oprávněný subjekt se dotazuje na to, zda je osoba v evidenci Úřadu práce +
-    - Má osobu ztotožněnou v ROB přes AIFO +
-    - Dotazuje se přes eGSB do systému JISPSV na MPSV +
-    - MPSV/ÚPČR vrací údaje provazbou přes AIFO, nebo +
-    - MPSV/ÚPČR vrací přes eGSB informaci, že osoba není v evidenci ÚP +
-  Dotaz na děti subjektu +
-    - Má ztotožněného rodiče v ROB přes AIFO +
-    - Dotazuje se přes eGSB na děti rodiče +
-    - MV/ISEO vrací přes eGSB AIFO dětí a případně údaje dětí (nemám vyjasněno) +
-  - Poskytování údajů pro výběr pokut Celní správou +
-    - Subjekt má připravené údaje o udělené pokutě, včetně subjektu pokuty a jeho AIFO či IČ +
-    - Oprávněný subjekt předá přes eGSB ticket k výběru uložené pokuty, včetně údajů o subjektu a číslo jednací rozhodnutí +
-    - Celní správa si ticket převezme, zaeviduje do svého ISVS a koná +
-    - Celní správa přes eGSB vrátí oprávněnému subjektu údaje o výběru pokuty s vazbou v původním ticketu+
  
 +=== Veřejná listina ===
  
 +Veřejná listina je dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#f4580750|občanského zákoníku]] listina vydaná orgánem veřejné moci v mezích jeho pravomoci nebo listina, kterou za veřejnou listinu prohlásí zákon. Je-li nějaká skutečnost potvrzena ve veřejné listině, zakládá to vůči každému plný důkaz o původu listiny od orgánu nebo osoby, které ji zřídily, o době pořízení listiny, jakož i o skutečnosti, o níž původce veřejné listiny potvrdil, že se za jeho přítomnosti udála nebo byla provedena, dokud není prokázán opak. Zachycuje-li veřejná listina projev vůle osoby při právním jednání a je-li jednajícím podepsána, zakládá to vůči každému plný důkaz o takovém projevu vůle. To platí i v případě, že byl podpis jednajícího nahrazen způsobem, který stanoví zákon.
  
-===== Potřebné rámcové kroky =====+Veřejnou listinou jsou všechny: 
 +  * **listinné** výpisy z informačního systému veřejné správy,  
 +  * výstupy z informačního systému veřejné správy, 
 +  * ověřené výstupy z informačního systému veřejné správy. 
  
-Princip autoritativních údajů bude projednáván s orgány veřejné moci na různých úrovních, již dnes je ale jasné, že obecný rámcový další postup by měl být: 
  
-  - Zakotvit princip autoritativních údajů jako princip eGovernmentu (bude zakotveno v NIK) 
-  - Zanalyzovat údaje evidované v agendách podle ohlášení v RPP 
-  - Zanalyzovat potřeby vycházející ze seznamů rozhodných skutečností úřadů 
-  - Vydefinovat první skupiny adeptů na autoritativní údaje 
-  - Připravit obecný legislativní rámec pro využívání autoritativních údajů ve VS (pracuje se na principech legislativy) 
-  - Projednat a schválit legislativní rámec na obecné úrovni, nebo ověřit legislativou v určitých agendách 
-  - Dobudovat technickou infrastrukturu pro výměnu autoritativních údajů a jejich správu (projekt ZR2) 
-  - Vyzkoušet si AU na prvních druzích údajů 
-  - Postupně roztáhnout na další agendy 
  
  
-===== Agendová mapa výkonu veřejné správy ČR ===== +{{tag>PPDF "Propojený datový fond" "Základní registry" "ISZR" FAIS eGSB ISSS "Referenční rozhraní" "Tematická oblast"}}
- +
-Zákon 111/2009 Sb. O základních registrech zavedl jako jeden ze základních registrů Registr práv a povinností. Podle současného zění zákona je RPP zdrojem referenčních údajů o: +
- +
-  * Jednotlivých Orgánech veřejné moci a Soukromoprávních uživatelích údajů s veřejnoprávní působností +
-  * Jednotlivých agendách a OVM v těchto agendách působících v definovaných činnostních rolích +
-  * O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících využívat údaje ze základních registrů +
-  * O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících vést údaje o evidovaných subjektech a objektech práva +
-  * O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících poskytovat jimi vedené údaje jiným agendám +
-  * O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících čerpat údaje z jiných agend +
- +
-Pro ISVS podporující jednotlivé agendy tak RPP vytváří základní rámec oprávnění a povinností při sdílení údajů s jinými ISVS prostřednictvím referenčního rozhraní VS – definuje tedy základní pravidla interoperability ISVS v rámci VS ČR. +
- +
-Z pohledu výkonu VS ČR definuje RPP kromě referenčního výčtu jednotlivých OVM také jejich působnosti v jednotlivých agendách, které definují zákonnou působnost OVM. +
- +
-Zde ještě podrobněji rozvedeme: +
- +
-  * Věcnou a místní příslušnost +
-  * Přenesená působnost +
- +
-AIS Působnostní ve skupině systémů RPP, společně s Informačním systémem o ISVS (ISoISVS), Informačním systémem o datových prvcích (ISoDP) a s nově definovanými katalogy životních událostí, rolí subjektů práva, služeb a dalších objektů a katalogy jejich vzájemných vazeb tvoří tzv. Meta-informační systém veřejné správy, tedy systém informací o veřejné správě jako takové.+