Překlady této stránky:

Toto je starší verze dokumentu!


Druh=Tématická oblast/Funkční celek| Název=Propojený datový fond| Popis=Propojený datový fond je princip propojování údajů z jednotlivých informačních systémů veřejné správy za účelem usnadnění dokládání skutečností rozhodných pro výkon veřejné správy.| Platípro=všechny OVM a OVS| Spravuje=Ondřej Medovič| Gestor=Ministerstvo vnitra, Odbor hlavního architekta| Platíkedni=30. září 2019

IK ČR zavádí do architektury VS ČR pojem propojeného datového fondu (PPDF). Propojený datový fond je tvořen datovými fondy (zejména datovými kmeny a transakčními daty) jednotlivých ISVS, propojených referenčním rozhraním VS s datovými fondy jiných ISVS pomocí odkazů (referenčních vazeb) na referenční údaje o subjektech práva (fyzických osobách, právnických osobách a OVM) a referenční údaje o objektech práva - územních prvcích, vedených v základních registrech. Pro referenční vazby údajů o fyzických osobách se využívá Agendový identifikátor Fyzické osoby ( AIFO), pro referenční vazby právnických osob Identifikační číslo osoby (IČO), pro referenční vazby územních prvků jejich příslušné identifikátory přidělené RUIAN.

Referenční rozhraní VS, pomocí něhož je PPDF zpřístupněn, je tvořeno Informačním systémem základních registrů a sběrnicí eGovernmentu, která je součástí CMS (eGSB).

Cílem rozvoje PPDF je publikovat jeho prostřednictvím nejen referenční údaje ze ZR a autoritativní (ze zákona vedené a spravované) údaje editorů ZR, ale také autoritativní údaje dalších agendových centralizovaně vedených ISVS.

Základními službami PPDF pro ISVS - čtenáře a uživatele údajů v PPDF jsou a budou:

  • Ztotožnění (přidělení identifikátoru) subjektu resp. objektu práva v ISVS vedeném
  • Výdej propojených údajů o subjektu/objektu práva v rozsahu oprávnění vedených v RPP pro příslušnou agendu podporovanou ISVS
  • Notifikace o změnách referenčních a autoritativních údajů pro údaje v ISVS vedené
  • Podpora reklamace chybných údajů
  • Podpora pseudonymizace údajů o subjektech práva

Pro OVM a subjekty údajů to budou služby:

  • Podpora vytváření výstupů z ISVS pro subjekty údajů
  • Podpora vytváření autorizovaných výpisů z ISVS
  • Podpora reklamace chybných údajů

PPDF je základním předpokladem pro naplnění principu Only Once a eliminace místní příslušnosti.

PPDF se skládá z následujících prvků eGovernmentu:

  1. Základní registry (dále také ZR), publikované službami ISZR

Základní registry tvoří Základní registr obyvatel (též ROB), Základní registr osob (též ROS), Základní registr územní identifikace a nemovitostí (též RUIAN), Základní registr práv a povinností (též RPP), registr ORG a informační systém základních registrů (též ISZR).

  1. Údaje editorů ZR publikované kompozitními službami ISZR

Kompozitními službami se rozumí služby ISZR, které poskytují údaje vedené v editorských systémech ZR s vazbou na referenční údaje vedené v ZR

  1. Autoritativní zdroje publikované na eGSB

ISVS vedoucí evidence údajů ze zákona (autoritativní zdroj) publikují údaje pro potřeby jiných OVS nebo pro klienty VS prostřednictvím CMS – eGSB.

ISZR a eGSB tvoří referenční rozhraní ve smyslu zákona o ISVS.

Jedním z principů, které chceme ve veřejné správě naplnit a pro které je projekt Základní registry 2.0 zcela klíčový, je princip tzv. “autoritativních údajů” ve veřejné správě.

Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, o kterých veřejná správa již ví, či které vznikly dokonce na základě rozhodnutí veřejné správy. Většina skutečností potřebných pro rozhodování veřejné správy je již někde evidována, a to formou údajů v informačních systémech veřejné správy. Tyto údaje mají svůj původ a v řadě případů je již nastavena i zodpovědnost za jejich správu v příslušném AISu (příkladem je oprávnění k řízení motorového vozidla, průkaz osoby se zdravotním postižením, status důchodce, potvrzení o bezdlužnosti apod.). Dále existují skutečnosti, které sice jsou na základě rozhodování veřejné správy, nicméně nejsou dosud vedeny v AIS jako údaje (příkladem je potvrzení o studiu, dohoda o chráněné dílně apod.). Zmapováním údajů v jednotlivých agendách, které probíhá nyní v rámci nových povinností ohlašovatelů vůči RPP je postupně zjištěna základní mapa údajů evidovaných, vyžadovaných a poskytovaných v rámci jednotlivých agend a to, kde a jakým způsobem jsou evidovány a v jakém AIS. Tím, jak již bylo popsáno výše, vznikne základní datová mapa veřejné správy, a je tedy možné ji zanalyzovat a identifikovat ty údaje a skutečnosti, které jsou používány ve více agendách.

Na referenčních údajích vedených v základních registrech (a na údajích vedených o fyzických osobách v systémech typu Evidence obyvatel) jsme si ověřili funkčnost principu, kdy tyto údaje a jejich změny klient nemusí dokládat, ale celá veřejná správa si tyto údaje získává prostřednictvím ISZR a na základě nich pak rozhoduje. Princip autoritativních údajů je pouze rozšířením tohoto funkčního celku i o další údaje.

V souvislosti s autoritativními údaji jsou obecně platné následující aspekty:

  • Autoritativním údajem bude jen údaj vedený v AIS a vytvářený rozhodováním v rámci určité agendy veřejné správy.
  • Autoritativním údajem bude údaj nebo soubor údajů, který dokládá nějakou skutečnost, jež je důležitou rozhodnou skutečností při rozhodování veřejné správy v rámci agendy či agend.
  • U autoritativního údaje bude vždy jasné, jak vznikl, kdo je zodpovědný za jeho zápis, změny a správu, v jakém AIS je veden a jakým způsobem může být změněn či zrušen.
  • Poskytovatelem autoritativního údaje bude vždy správce AIS, v němž je autoritativní údaje veden a evidován, a to vždy na základě zákonného zmocnění.
  • Autoritativní údaj bude vždy vázán na subjekt práva, či objekt práva.
  • Poskytování a využívání autoritativních údajů bude vždy logováno, podobně jako je tomu u údajů ze základních registrů.
  • Technické řešení poskytování a využívání autoritativních údajů OVM bude realizováno prostřednictvím eGON service busu, a to vždy mezi jednotlivými AIS.
  • Bude umožněno subjektu údajů si pořídit výpis autoritativního údaje jako výpis z informačního systému veřejné správy.

Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování údajů především za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, bude autoritativní údaj moci být orgánem veřejné moci získáván:

  1. na základě souhlasu subjektu údajů (jménem subjektu údajů), nebo
  2. na základě zákonného zmocnění (z moci úřední)

Na autoritativní údaje se budou vztahovat podobné principy jako na referenční údaje v ZR, a to zejména:

  • Princip důvěryhodnosti: OVM bude takovému údaji důvěřovat, pokud se neprokáže opak;
  • princip využívání: OVM bude muset takový údaj využít pro svoje rozhodování a nezatěžovat klienta jeho doložením;
  • princip reklamace: OVM, pokud zjistí nesoulad s autoritativním údajem, vznese jeho reklamaci a editor ji vyřídí;
  • princip zpochybnění: autoritativní údaj, u nějž vznikne pochybnost, či který bude reklamován, bude vyznačen jako zpochybněný;
  • princip notifikace a aktualizace: OVM budou získávat autoritativní údaje i s možností registrace notifikací o změnách, čímž se okamžitě dozví o změně údaje, a to zcela automaticky;
  • princip zmocnění: subjekt údajů bude moci určit, které třeba i komerční subjekty mimo veřejnou správu budou získávat automaticky informace o změnách těchto údajů.

Pro vybudování a využívání autoritativních údajů je tedy nezbytné dobudovat potřebnou technickou infrastrukturu a nastavit principy a zajistit jejich dodržování, především pak vybudovat nástroje, s jejichž pomocí budou moci být informační systémy propojovány a autoritativní údaje využívány. K tomu je nezbytné realizovat projekt Základní registry 2.0, neboť dobudováním potřebných nástrojů a úpravou stávajících klíčových informačních systémů a jejich služeb bude moci být koncept autoritativních údajů realizován.

Pro rozběhnutí principu autoritativních údajů bude pochopitelně nutno také nastavit legislativní a technický rámec, to bude řešeno až v okamžiku, kdy budeme mít k dispozici potřebné nástroje. Oblast autoritativních údajů jako základní princip se ale již nyní přidává do Národní informační koncepce ČR, počítá s nimi koncept Digitálně přívětivé legislativy apod. Autoritativní údaje dále umožní naplňovat i cíle a zásady již v existujících strategií (kupříkladu “Strategie rozvoje ICT služeb ve veřejné správě”).

Autoritativní údaje se budou mezi jednotlivými informačními systémy předávat referenčním rozhraním. V naprosté většině to bude prostřednictvím EGON service busu, ale ne vždy, pokud již funguje a je využívána jiná cesta, která splní veškeré požadavky.

Autoritativní údaje budou vždy údaje vedené v informačním systému veřejné správy. Bude se jednat o údaje, které jsou v ISVS k dispozici a které je ISVS schopen publikovat (především prostřednictvím eGSB, ale nikoliv výhradně) a které jsou vázány na subjekt (tedy osobu) nebo na objekt (předmět evidence).

Příkladem podání autoritativního údaje jsou:

  1. Oprávněný subjekt se dotazuje na řidiče
    1. Dotaz na subjekt v ROB - provazba přes AIFO tazatele
    2. Dotaz na autoritativní údaje o subjektu jako řidiči přes eGSB do systémů MD
    3. MD vrátí přes eGSB
  2. Oprávněný subjekt se dotazuje na vlastníka a provozovatele vozidla
    1. Subjekt zná identifikátor objektu (SPZ vozidla)
    2. Dotaz přes eGSB na vozidlo podle SPZ a jeho atributy
    3. MD vrátí údaje o vozidle a
      1. údaje o vlastníkovi provázané přes AIFO
      2. údaje o provozovateli provazbou přes AIFO
  3. Oprávněný subjekt se dotazuje na vozidla, která vlastní či provozuje subjekt
    1. Má ztotožněný subjekt přes AIFO (ROB) nebo IČ (ROS)
    2. Dotazuje se na vozidla vlastněná či provozovaná subjektem přes eGSB do systémů MD
    3. MD vrátí přes eGSB seznam vozidel s jejich identifikátory (SPZ) a jejich atributy
  4. Oprávněný subjekt se dotazuje na to, zda je osoba v evidenci Úřadu práce
    1. Má osobu ztotožněnou v ROB přes AIFO
    2. Dotazuje se přes eGSB do systému JISPSV na MPSV
    3. MPSV/ÚPČR vrací údaje provazbou přes AIFO, nebo
    4. MPSV/ÚPČR vrací přes eGSB informaci, že osoba není v evidenci ÚP
  5. Dotaz na děti subjektu
    1. Má ztotožněného rodiče v ROB přes AIFO
    2. Dotazuje se přes eGSB na děti rodiče
    3. MV/ISEO vrací přes eGSB AIFO dětí a případně údaje dětí (nemám vyjasněno)
  6. Poskytování údajů pro výběr pokut Celní správou
    1. Subjekt má připravené údaje o udělené pokutě, včetně subjektu pokuty a jeho AIFO či IČ
    2. Oprávněný subjekt předá přes eGSB ticket k výběru uložené pokuty, včetně údajů o subjektu a číslo jednací rozhodnutí
    3. Celní správa si ticket převezme, zaeviduje do svého ISVS a koná
    4. Celní správa přes eGSB vrátí oprávněnému subjektu údaje o výběru pokuty s vazbou v původním ticketu

Princip autoritativních údajů bude projednáván s orgány veřejné moci na různých úrovních, již dnes je ale jasné, že obecný rámcový další postup by měl být:

  1. Zakotvit princip autoritativních údajů jako princip eGovernmentu (bude zakotveno v NIK)
  2. Zanalyzovat údaje evidované v agendách podle ohlášení v RPP
  3. Zanalyzovat potřeby vycházející ze seznamů rozhodných skutečností úřadů
  4. Vydefinovat první skupiny adeptů na autoritativní údaje
  5. Připravit obecný legislativní rámec pro využívání autoritativních údajů ve VS (pracuje se na principech legislativy)
  6. Projednat a schválit legislativní rámec na obecné úrovni, nebo ověřit legislativou v určitých agendách
  7. Dobudovat technickou infrastrukturu pro výměnu autoritativních údajů a jejich správu (projekt ZR2)
  8. Vyzkoušet si AU na prvních druzích údajů
  9. Postupně roztáhnout na další agendy

Zákon 111/2009 Sb. O základních registrech zavedl jako jeden ze základních registrů Registr práv a povinností. Podle současného zění zákona je RPP zdrojem referenčních údajů o:

  • Jednotlivých Orgánech veřejné moci a Soukromoprávních uživatelích údajů s veřejnoprávní působností
  • Jednotlivých agendách a OVM v těchto agendách působících v definovaných činnostních rolích
  • O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících využívat údaje ze základních registrů
  • O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících vést údaje o evidovaných subjektech a objektech práva
  • O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících poskytovat jimi vedené údaje jiným agendám
  • O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících čerpat údaje z jiných agend

Pro ISVS podporující jednotlivé agendy tak RPP vytváří základní rámec oprávnění a povinností při sdílení údajů s jinými ISVS prostřednictvím referenčního rozhraní VS – definuje tedy základní pravidla interoperability ISVS v rámci VS ČR.

Z pohledu výkonu VS ČR definuje RPP kromě referenčního výčtu jednotlivých OVM také jejich působnosti v jednotlivých agendách, které definují zákonnou působnost OVM.

Zde ještě podrobněji rozvedeme:

  • Věcnou a místní příslušnost
  • Přenesená působnost

AIS Působnostní ve skupině systémů RPP, společně s Informačním systémem o ISVS (ISoISVS), Informačním systémem o datových prvcích (ISoDP) a s nově definovanými katalogy životních událostí, rolí subjektů práva, služeb a dalších objektů a katalogy jejich vzájemných vazeb tvoří tzv. Meta-informační systém veřejné správy, tedy systém informací o veřejné správě jako takové.

, 2023/10/31 11:18
Dobrý den,
Chtěl jsem se zeptat, od kdy propojený datový fond v prostředí českého eGovernmentu funguje? Nikde nemůžu tuto informaci najít.

S pozdravem,
Tomáš Zeman
, 2023/10/31 11:42
Dobrý den,

já bych za počátek PPDF označil rok 2012, kdy byly spuštěny základní registry. Dalším milníkem bylo např v roce 2018 spuštění ISSS/eGSB umožňující výměnu údajů, které nejsou v základních registrech.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2023/11/03 15:34
Dobrý den, děkuji za odpověď!
Vložte svůj komentář: