Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
pristupnost_informaci [2019/09/27 14:04] – Tomáš Šedivec | nap:pristupnost_informaci [2021/09/03 10:43] (aktuální) – odkaz na W3C Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | < | + | ======Přístupnost informací====== |
- | <WRAP center round tip 60%> | + | ===== Popis Přístupnosti |
- | Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument: | + | Přístupnost informací a služeb ve smyslu “accessibility” je způsob publikování a provozování tak, aby s informacemi a službami mohly na rovnoprávném základě pracovat všichni, včetně uživatelů se specifickými potřebami, zejména osoby se zdravotním postižením (dále také “OZP”). Tyto osoby využívají moderní |
- | + | ||
- | Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument: | + | |
- | </ | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Přístupnost informací a služeb ve smyslu “accessibility” je způsob publikování a provozování tak, aby s informacemi a službami mohly na rovnoprávném základě pracovat všichni, včetně uživatelů se specifickými potřebami, zejména osoby se zdravotním postižením (dále také “OZP”). Tyto osoby využívají moderní | + | |
Přístupnost je v souladu s principy tzv. “Governance accessibility” řešena na třech úrovních: | Přístupnost je v souladu s principy tzv. “Governance accessibility” řešena na třech úrovních: | ||
Řádek 21: | Řádek 15: | ||
Přístupnost informací je pak ryze technická disciplína, | Přístupnost informací je pak ryze technická disciplína, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Pravidla Přístupnosti informací ===== | ||
+ | ==== Legislativní rámec pro přístupnost ==== | ||
+ | |||
+ | Legislativní rámec pro povinnosti přístupnosti je poměrně široký. Níže jsou uvedeny pouze klíčové předpisy, které mají přímý vliv na přístupnost informací: | ||
+ | |||
+ | - Obecná úroveň | ||
+ | - Mezinárodní přímo aplikovatelná Úmluva o právech osob se zdravotním postižením | ||
+ | - Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací | ||
+ | - Úroveň základních služeb | ||
+ | - Procesně-správní předpisy, jako je Zákon č. 500/2004 Sb., Správní řád, apod. | ||
+ | - Zákon č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob | ||
+ | - Nařízení EU č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu (zejména článek 15) | ||
+ | - Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů | ||
+ | - Úroveň internetových stránek a mobilních aplikací | ||
+ | - Zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru | ||
+ | - Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (zejména § 5, odst. 2, písm. f), § 9, a další) | ||
+ | - Částečně legislativa ohledně spisové služby | ||
+ | - Úroveň realizace veřejných zakázek | ||
+ | - Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (zejména § 93) | ||
+ | |||
+ | Vesměs z legislativy plynou pro OZP následující práva a pro veřejnou správu povinnosti: | ||
+ | |||
+ | - OZP musí mít možnost využívat všechny služby veřejné správy jako kdokoliv jiný | ||
+ | - OZP musí mít možnost plnohodnotně využívat elektronické služby stát i elektronické služby subjektů veřejného sektoru | ||
+ | - Existuje zde obecná absolutní povinnost přístupnosti výsledků všech veřejných zakázek či zakázek podle legislativy k VZ, pokud jsou jejich výsledky určeny pro jakékoliv užívání fyzickými osobami, to se pochopitelně vztahuje i obecně na veškeré ICT zakázky. | ||
+ | - Subjekty veřejného sektoru musejí mít svoje informace přístupné a to zejména na internetových stránkách a ve svých aplikacích | ||
+ | - Přístupnost se vztahuje i na veškeré informační systémy pro zaměstnance, | ||
+ | |||
+ | ==== Standardy a metodiky ==== | ||
+ | |||
+ | K dispozici jsou technické standardy a metodiky, které určují konkrétní technické postupy pro tvorbu a správu přístupného obsahu. Nejdůležitějšími v oblasti informačních systémů jsou následující: | ||
+ | |||
+ | * WCAG - Web content accessibility guidelines - Základní standard pro přístupnost obsahu | ||
+ | * WAI-ARIA: Standard Accessible Rich Internet Applications suite - Standard pro webové aplikace | ||
+ | * MAAP - Mobile accessibility applications principles - Soubor opatření pro přístupnost mobilních aplikací (přičemž pro jednotlivé platformy jsou opět k dispozici podrobné standardy) | ||
+ | |||
+ | Více o standardech a jejich realizaci se můžete dočíst třeba [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Architektonická řešení ==== | ||
+ | |||
+ | Na obecné úrovni lze konstatovat, | ||
+ | |||
+ | * Aby všechny internetové stránky (ať už veřejné či nikoliv) splňovaly požadavky na přístupnost. | ||
+ | * Aby všechny mobilní aplikace splňovaly požadavky na přístupnost. | ||
+ | * Aby všechny aplikace, systémy a informační systémy dodávané v jakékoliv formě veřejného investování také splňovaly požadavky na přístupnost. | ||
+ | * Aby byl elektronický systém spisové služby, agendové informační systémy a další aplikace a procesy nastaveny tak, aby digitální dokumenty odesílané organizací byly přístupné. | ||
+ | * Aby se požadavky na přístupnost staly nedílnou součástí požadavků na dodávky a veřejné zakázky i požadavků na interní vývoj. | ||
{{tag> | {{tag> | ||